ARTA FLORESCU
ARTA
FLORESCU
(n. 10 martie 1921, Bucureşti – d. 6 iulie 1998, Bucureşti),
soprană
de operă, lied, oratoriu și muzică vocal simfonică, a fost prim
solistă la Opera Română din București vreme de peste un sfert de
veac (1942-1968), profesoară
de canto la
Conservatorul Ciprian Porumbescu din București astăzi Universitatea
Națională de Muzică timp de patru decenii fiind și șefa catedrei
de canto (1950-1990).
A
fost o personalitate care a dominat viața muzicală românească pe
plan social, artistic și didactic în cea de a doua jumătate a
secolului al XX-lea.
Primele
studii muzicale, în copilărie, le-a urmat cu profesorii Theodor
Popovici și Cecilia Nitzulescu Lupu (vioară) și Theodor Fuchs
(pian); primele studii de canto le-a urmat cu Nicolae Livezeanu și
Alexandra Feraru. Născută
și crescută într-o familie de
intelectuali (tatăl un arhitect de prestigiu și mama o soprană
care cântase în Corul Operei Române din București), a primit de
mică o educație rafinată, stimulată întru lecturi foarte multe
și variate și
manifestând
o deosebită înclinație pentru asimilarea rapidă a limbilor
străine; la vârsta maturității vorbea perfect franceza, germana,
italiana, engleza, rusa, o
experiență care i-a favorizat integrarea perfectă în stilistica
vocală a tuturor școlilor operistice abordate interpretând cu
rafinată perfecțiune atât în respectivele limbi cât și în
limba română elegant adaptată stilului compozitorilor naționali
sau străini.
La
Conservatorul din Bucureşti (1939 – 1942) a
studiat
cu Elena Saghin (canto), Ioan D. Chirescu (teorie
și solfegiu),
Constantin Brăiloiu (istoria
muzicii),
Mihail Jora (armonie,
contrapunct), Mihail
Vulpescu (interpretare
în repertoriul de operă);
s-a perfecționat la București în
perioada 1942-1950
cu Valentina
Crețoiu (tehnică vocală și stil interpretativ), Maria
Nevi (tehnică vocală) și Lydia Lipkowska (repertoriu de operă)
dar
și
la Geneva cu Anna Maria Guglielmetti (canto,
1946)
şi la Viena, în 1947, cu Kurt Nasor (canto), Balzer (corepetiție
pian) şi Josef Krips (repertoriu).
În
urma acestor experienței de studiu și acumulare, a fost marcată de
personalitățile respectivilor profesori ca și de personalitățile
marilor artiști veterani pe care i-a întâlnit când a fost
angajată solistă la Opera din București (1942). Din interviurile
și aparițiile în emisiuni de televiziune realizate de Florica
Gheorghescu și Marianti Banu dar și în seratele muzicale unde a
fost găzduită de Iosif Sava împreună cu care a realizat și două
volume de memorii sub forma unor interesante dialoguri (Polifoniile
unei vieți, Contrapunct liric),
am reușit să înțeleg multe aspecte ale profilului său
intelectual dominat de observația atentă a comportamentelor vocale
ale tuturor partenerilor din toate generațiile; așa se explică
reușita de a concilia activitatea artistică de solistă la Operă
cu cea pedagogică de profesor la Conservator. Studiul în profunzime
al comportamentului vocal se consolidase în urma numeroaselor
experiențe de formare ca studentă și discipolă și apoi ca
artistă afirmată plenar în toate zonele stilistice ale
vocalității. Arta
Florescu a continuat să studieze chiar și când ajunsese șefa
catedrei de canto a Conservatorului; fiind atrasă de Cibernetică,
l-a rugat pe Academicianul Mircea Malița, personalitate intelectuală
de mare prestigiu, să o inițieze în acest domeniu atât pentru
acea gimnastică mentală pe care o aplica zilnic cât și pentru
lărgirea orizontului de cunoaștere, aprofundare și formularea unor
stări și situații determinate de particularitățile
comportamentului vocal ale studenților și artiștilor. În arhiva
sa au existat niște caiete în care a analizat toate vocile cu care
a lucrat în cariera sa didactică și propriile performanțe pe
scena Operei Române din București, pe scenele din țară sau din
străinătate. Într-un astfel de context solid și-a dezvoltat ... enciclopedismul cultural academic în slujba verbului vocal ...
La
catedra de canto a conservatorului bucureștean a fost o
deschizătoare de drumuri și a pus bazele unei reforme didactice și
pedagogice elaborând prima programă analitică de canto și o
sistematizare tipologică a repertoriilor în funcție de criterii
tehnice și estetice formulând principii de educație stilistică în
cadrul unui amplu sistem doctrinar care este păstrat și aplicat și
în zilele noastre.

Soprana
Arta
Florescu a
debutat la Radio Bucureşti în 1939, cu un program de lieduri de
Duparc, Schumann şi Alfred Alessandrescu, iar
în 1941, pe scena Ateneului Român, acompaniată la pian de Nicolae
Rădulescu, cu lucrări
de Hugo Wolf, Duparc, Chausson, Richard Strauss, J. Marx, Reynaldo
Hahn, Igor Stravinski, George Enescu. De
remarcat alegerea repertoriului foarte divers și de mare
complexitate pentru o tânără soprană la vârsta de 18 și
respectiv 20 de ani; un astfel de repertoriu atestă deja o solidă
cultură muzicală, o anumită evoluție estetică în a aborda
vocalitatea respectivelor stiluri.
Au
urmat debuturile în oratoriu, sub bagheta dirijorului Ionel Perlea,
cu Stabat
Mater
de Giovanni Clari, la Ateneu (29 martie
1942) şi în operă cu Lucia
di Lammermoor
de Donizetti, sub conducerea muzicală
a
lui Jean Bobescu la Opera Română (5 decembrie
1942). Deci
la începutul carierei artistice, vocalitatea sa
se încadra în categoria de soprană lirică lejeră și de
coloratură dramatică; un debut absolut în operă cu rolul titular
din Lucia
di Lammermoor
este o performanță de o anumită importanță realizată la vârsta
de 21 de ani sub bagheta marelui dirijor și exigent muzician care a
fost Jean Bobescu. În primii ani ai carierei sale artistice, Arta
Florescu a interpretat roluri precum Konstanze din Răpirea
din Serai
de Mozart, Rosina (în varianta Mercedes
Capsir
pentru soprană de coloratură) din Bărbierul
din Sevilla
de Rossini, Gilda din Rigoletto
și rolul titular din Traviata
de Verdi. Vocalitatea sopranei Arta Florescu a avut o evoluție
treptată, trecând prin categoriile ulterioare de soprană lirică,
soprană lirico spinto și dramatică, interpretând în ultimele
sale stagiuni Mareșala din Cavalerul
rozelor
de Strauss, rolul titular din Aida
sau rolul Elisabetta din Don
Carlos
de Verdi care a fost și ultimul rol interpretat în reprezentația
finală a carierei sale la sfârșitul stagiunii 1967/1968.
A
activat ca solistă și
la
Societatea Corală „România” din Bucureşti (1937-1942), solistă
(1942-1945) şi prim-solistă (1945-1968) la Opera Română,
conferenţiar, profesor şi şef al Catedrei de Canto de la
Conservatorul din Bucureşti între 1950 şi 1990
şi profesor invitat la Opera din Istanbul (1976).
ARTA FLORESCU - Mozart NUNA LUI FIGARO (Contesa)
A
interpretat de-a lungul carierei solistice foarte multe roluri din
toate stilurile și școlile componistice: Răpirea
din Serai,
Nunta
lui Figaro,
Don
Giovanni
de Mozart, Ifigenia
în Aulida
de Gluck, Bărbierul
din Sevilla
de Rossini, Lucia
di Lammermoor
de Donizetti,
Trubadurul,
Traviata,
Aida,
Rigoletto,
Don
Carlos,
Otello
de Verdi, Faust
de Gounod,
Boema
(Mimì
și Musetta),
Madama Butterfly, Tosca de
Puccini, Cavalerul
rozelor
(Mareșala)
de
Richard Strauss, Pagliacci
de Leoncavallo, Manon
de
Massenet, Freischütz
(Agatha)
de
Weber, Lohengrin,
Die Meistersinger von Nürnberg
de Wagner, Ivan
Susanin
de Glinka, Ebreea
de Halevy; pe
lângă aceste titluri, a mai abordat o serie de alte opere
interpretate în concerte în formă integrală
sau de selecțiuni ori în înregistrări radiofonice și
discografice ale Casei de Discuri Electrecord.
ARTA FLORESCU - Strauss CAVALERUL ROZELOR (Mareșala)
S-a
afirmat cu mare succes și în muzica vocal simfonică interpretând
Simfonia
a IX-a
de Beethoven, Messa
da Requiem
de Verdi și
numeroase lucrări de Mozart,
Schubert, Schumann, Wagner, Honegger, Purcell, Ravel, Mesiaen,
Jolivet, Grieg, Gavazzeni, Alban Berg, Berlioz, George Enescu,
Mihail Jora, Alfred Alessandrescu, Gheorghe Dumitrescu, Alfred
Mendelsohn, Pascal Bentoiu, Paul Constantinescu, Tudor Ciortea, Hilda
Jerea. A
abordat cu mare profunzime și rafinament expresiv lied-ul
german, chanson-ul
francez, canzonetta
italiană, romanța
rusă, cântecul
românesc.
ARTA FLORESCU - Puccini MADAMA BUTTERFLY (Cio Cio San)
Arta
Florescu a abordat și genul de operetă în sala de concert și de
înregistrare interpretând rolul Saffi din Voievodul
țiganilor
de Strauss și pagini din creații precum Capriciu
antic
și Opereta
compuse de Ion Hartulary-Darclée
fiul legendarei soprane Hariclea Darclée.
ARTA FLORESCU - Puccini TOSCA (Floria Tosca)
A
înregistrat foarte mult în sala de studio și au rămas numeroase
înregistrări ale spectacolelor sale sau ale concertelor și
recitalurilor susținute pe scenele Ateneului Român și ale
Radiodifuziunii.
Pe
scena Operei Române din București a repurtat mari succese alături
de marile personalități artistice românești; regizorii Jean
Rânzescu, Hero Lupescu, Eugen Gropșeanu, George Teodorescu;
dirijorii Jean Bobescu, Alfred Alessandrescu, Egizio Massini,
Constantin Silvestri, Emanoil Elenescu, Constantin Bugeanu, Mircea
Popa, Mihai Brediceanu, Cornel Trăilescu, Constantin Petrovici;
mezzosopranele Maria Snejina, Maria Moreanu, Zenaida Pally, Elena
Cernei, Iulia Buciuceanu, Maria Săndulescu, Mihaela Botez; tenorii
Mihail
Știrbei, Ionel Tudoran, Garbis Zobian, Cornel Stavru, Valentin
Teodorian, Octavian Naghiu, Ion Buzea, Ion Piso, Gheorghe Iliescu,
Constantin Iliescu, George Corbeni, Corneliu Fânățeanu, Ludovic
Spiess; baritonii Petre Ștefănescu-Goangă, Alexandru Enăceanu,
Dinu Cățuleanu, Șerban Tassian, Mihail Arnăutu, Alexandru
Vârgolici, Octav Enigărescu, Ladislau Konya, Nicolae Herlea, David
Ohanesian, Dan Iordăchescu; bașii George Niculescu-Bassu, Edgar
Istratty, Nicolae Secăreanu, Mircea Buciu, Nicolae Rafael, Viorel
Ban, Ioan Hvorov, Nicolae Florei, Valentin Loghin.

ARTA FLORESCU - Verdi AIDA
Arta
Florescu a
cântat pe scenele teatrelor Bolshoi din Moscova, Staatsoper din
Berlin, Royal Municipal din Rio de Janeiro, Staatsoper din Leipzig,
Champs Élysées din Paris, Kirov din Sankt Petersburg și
multe altele.
A întreprins numeroase turnee artistice în Franţa, Japonia,
Austria, Ungaria, URSS, Polonia, Cehoslovacia, Italia, Anglia,
Bulgaria, China, Brazilia, Germania, Belgia, Israel, Iugoslavia,
Elveţia, Albania, Turcia.
ARTA FLORESCU - Verdi OTELLO (Desdemona)
A
colaborat cu mari personalități ale baghetei, mari
dirijori
precum
Ferenc Fricsai, Rudolf Kempe, Berislav Klobucar, Glauco Curiel,
Tommaso Benintende-Neglia, Ruslan Raicev și
a avut parteneri de prestigiu cu care s-a aflat într-o frumoasă
sintonie muzicală și artistică, personalități precum: Helge
Roswaenge, Anton Dermota, Irina Arkhipova, Virginia Zeani, Nicola
Rossi Lemeni, Nikola Nikolov, Gabriel Bacquier, Joseph Rouleau,
Giulio Fioravanti, Dimiter Uzunov, Biserka Cvejic, Gastone Limarilli,
Aldo Protti, Pavel Lissitsian, Ernest Blanc, Kim Borg, Wily
Domgraf-Fassbender, Patricia Johnson.
ARTA FLORESCU - Wagner DIE MEISTERSINGER VON NURNBERG (Eva)
Viorel
Cosma, într-una din croniile sale, o definea: cântăreaţă
cu largi disponibilităţi vocale în toate genurile şi formele
muzicale, nu a cunoscut graniţe între creaţia clasică şi
contemporană, între muzica universală şi muzica românească,
între operă şi operetă, între lied şi oratoriu. Dispunând de
un fizic excepţional, de o inteligenţă scenică particulară, de o
probitate profesională exemplară, Arta
Florescu
a realizat eroine de neuitat în teatrul liric românesc.
Examinând
analitic profilul vocalității sale din multitudinea imprimărilor,
se remarcă un lirism consistent timbrat, robust, în așa numita
coloană centrală al cărei calibru sonbor și timbral este adaptat
cu mare ductilitate stărilor expresive relaționate contextelor
muzicale ale liniei vocale în perfectă funcționalitate de linie
sau de agilitate; iar de la această trăsătură de bază pot deriva
nuanțe lirice, lejere ori spinte și dramatice adaptate mereu grație
unei foarte abile proporționalizări dintre sonoritate și
timbralitate. Această bravură virtuozistică i-a permis evoluția
în repertoriu și dezvoltarea propriului calibru de vocalitate și
profunzime stilistică. Se simte în cântul ei acea demnitate
artistică a unui autentic verb vocal în slujba căruia a dedicat
enciclopedismul academic cultural acumulat prin studiul permanent din
fragedă copilărie și până la maturitate.
ARTA FLORESCU - Verdi DON CARLO (Elisabetta) cu GIULIO FIORAVANTI (Rodrigo), VICTORIA BEZETTI (Tebaldo)
A
participat ca membru în juriile multor mari concursuri de canto
naţionale şi internaţionale la București, Verviers, Ostende,
S'Hertogenbosch,
München, Zwickau, Weimar, Moscova, Toulouse, Tokio, Rio de Janeiro,
Atena, Montreal.
În cadrul cursurilor și seminariilor la conservatorul bucureștean dar și în lecții
private, a format noi talente aplicând
unele metode și principii originale care au fost preluate de toate
generațiile de profesori de după ea și anume: elaborarea programei analitice pe baza criteriilor muzicologice și stilistice
ale epocilor dar și ale dificultăților virtuozistice cu integrarea
lor evolutivă în parcursul celor cinci ani de studiu; a impus
conștientizarea profilului muzical și muzicologic pe care un viitor
artist liric este obligat să și-l formeze și să îl integreze în
mentalitatea de la baza elaborărilor oncepțiilor interpretative;
era o specialistă absolută în aprofundarea stilistică a
compozitorilor și în discernământul aplicat parametrilor vocali
în funcție de completă lor dezvoltarea da la un student la altul.
Dintre studenții săi care au studiat cu ea întreg parcursul
formativ sau doar o parte, mulți au devenit personalități
artistice precum Aneta
Pavalache, Aida Abagief, Lella Cincu, Zoe Dragotescu, Valli
Niculescu, Constanța Câmpeanu, Adriana Codreanu, Cleopatra
Melidoneanu, Elena Simionescu, Magdalena Cononovici, Dorothea Palade,
Julia Varady, Agatha Druzescu, Maria Slătinaru-Nistor, Eugenia
Moldoveanu, Viorica Cortez, Marina Krilovici, Lucia Ţibuleac,
Mariana Cioromila, Sanda Șandru, Nelly Miricioiu, Iuliana Cleopatra
Ciurcă, Ioana Bentoiu, Alexandru
Ioniță, Dumitru Trandafir, Mihaela
Mingheraș, Steliana Calos, Bianca Ionescu, Anca Dămăceanu, Emilia
Oprea, Leontina Văduva, Gladiola Nițulescu Lamatic, Iulia Isaev, Claudia Măru-Hangiuc, Ligia Dună și
foarte multe studente străine care au urmat cursurile la București.

ARTA FLORESCU
A
fost distinsă cu titlul de Artistă a Poporului și cu multe
alte
distincții de mare prestigiu atât
înainte cât și
după anul 1990.
Eu
sunt un umanist interdisciplinar echidistant plasat între Artă și
Știință, Muzică și Medicină, Estetică Vocală și Fonologie
Analitică. Nu am abordat și nu voi aborda nici-odată aspecte
politice și sociale ale acestei personalități sau ale altora.
Aceasta ar fi fost misiunea altor profesioniști care nu s-au dedicat
respectivelor aspecte sociale în perioada 1990-1998. După plecarea
unei personalități de pe această lume, este mai greu în lipsa dialogului direct.
Astăzi,
înregistrările live și
de studio ne oferă un profil de vocalitate de mare încărcătură
și importanță expresivă în care se pot decodifica formule
și soluții tehnice și estetice ale unei măiestrii de stil
impresionante grație căreia am intitulat acest ... in
memoriam
...
ARTA
FLORESCU ... enciclopedismul cultural academic în slujba verbului
vocal ...