2023/05/19

ANTREPRENORIAT SOCIAL, TEHNOLOGIC, CULTURAL


Smart Diaspora 2023

Diaspora în învățământ superior, știință, inovare și antreprenoriat

Diaspora și prietenii ei

10 – 13 aprilie 2023 Timișoara


ANTREPRENORIAT SOCIAL, TEHNOLOGIC, CULTURAL


Gradul de cultură aprofundată

pentru

strategia managerului de agenție artistică

aplicat

artiștilor lirici și relației cu direcțiile artistice ale teatrelor


Universitatea de Vest din Timişoara (UVT) a organizat recent Conferinţa Smart Diaspora cu peste 1200 de participanţi din România, diaspora şi Republica Moldova. ‍Conf. univ. dr. Ladislau Cristian Andriș, de la Facultatea de Muzică şi Teatru a UVT, a coordonat unul din cele 38 de workshop-uri ale conferinţei.

Tema pe care am ales-o pentru participarea la acest Workshop Internațional are la bază o experiență de aproape 35 de ani de activitate colaborativă cu teatrele lirice, conservatoarele și universitățile de muzică din Italia dar și din întreaga lume. Am colaborat cu foarte mulți studenți și artiști lirici de toate categoriile, de toate vârstele și în toate momentele carierei. Această colaborare mi-a prilejuit legătura directă atât cu manageri ai agențiilor artistice cât și cu directori artistici ai teatrelor.

În structurarea materialului acestei conferințe am pornit de la patru puncte parametri: artistul, directorul artistic, managerul (agent sau impresar după caz) și relațiile dintre ei care sunt niște relații manageriale.

Planul ideal al unei eficiente și avantajoase relații manageriale este acela în care, artiștii, directorii artistici și managerii, trebuie să posede fiecare o cultură interdisciplinară de artă, conducere artistică și management. Această cultură interdisciplinară obligatorie a celor tei categorii de profesioniști este de o imperioasă necesitate în epoca noastră mai mult de cât în oricare dintre perioadele istorice precedente.

Progresul social determinat de dezvoltarea economică, științifică și tehnologică a societății a avut o însemnată influență asupra fenomenului artistic și a integrării sale în viața socială dar și asupra evoluției și dezvoltării forțelor artistice. Arta, în mod special Teatrul Liric, a cunoscut schimbări radicale cu consecințe asupra ponderii sale în societate, în educarea tinerelor generații și în evoluția comportamentului cultural al generațiilor mature și veterane. În acest context social cultural, activitățile artistice s-au confruntat cu noi condiții de integrare mangerială a antreprenoriatului social, tehnologic și cultural și în viața artistică a teatrelor lirice dar și ale instituțiilor de învățământ muzical și artistic.

Spre deosebire de ceea ce era în urmă cu o jumătate de secol și mai mult, teatrul liric este astăzi o entitate socială bazată pe mecanismul economic, financiar, tehnologic la baza unui antreprenoriat a cărui eficiență depinde inevitabil și de înaltul grad de informare și formare culturală și muzicală a celor implicați.

De aceea, astăzi, Artistul, Managerul, Directorul artistic desfășoară niște relații manageriale foarte mult influențate de configurația socială actuală sub aspect cultural, economic și financiar.

Legătura dintre cei patru parametri anterior menționate – artistul, directorul artistic, managerul (agent sau impresar după caz) și relațiile manageriale o realizează cultura.

Cultura astăzi este analizată și comentată în foarte multe moduri și deloc favorabile noilor generații considerate departe de cultură. Eu, personal, consider că astăzi s-au schimbat raporturile dintre Cultură și oameni.

Schimbarea raporturilor dintre Cultură și Oameni se manifestă sub influența unor condiții contemporane cu totul speciale:

  • ritmul frenetic de viață

  • avalanșa informaționalăreducerea disponibilității de timp pentru cultură

  • cultura aplicativă pentru procesul de formare și evoluție a artiștilor lirici:

    • fizicitatea vocală – dacă nu există condiții deosebite prin experiențe anterioare legate de sport sau activități fizice, tinerii de astăzi au din ce în ce mai puțină răbdare în a-și însuși o cultură fizică aferentă pregătirii fizicității necesare unei fonații fiziologice consolidate;

    • pregătirea repertorială care astăzi este determinată mai mult de oportunitățile imediate de afirmare spre deosebire de trecutul recent chiar când tinerii studiau muzical operele din pura lor plăcere frecventând teatrul liric și dedicându-se studiului pianului; astfel se asigura o perfectă pregătire muzicală pe fundalul căreia se putea avea liniștea concentrării tehnice pentru eficiența impostare a repertoriului (opere integrale sau arii ori alte genuri vocale).

Teatrul liric a devenit astăzi un sector de activitate în strânsă relație cu celelalte compartimente ale societății în cadrul unor aspecte care au impus constituirea lor antreprenorială pe baze criteriologice economice, financiare și sociologice moderând raportul dintre instituția teatrului liric și societate la momentul actual:

  • elaborarea programelor artistice de stagiune în actualitate și în perspectivă au devenit rezultatul mecanismului antreprenorial prin care teatrul liric și societatea stabilesc raporturi de reciprocă și complementară influență;

  • de-a lungul ultimelor decenii, impresariatul artistic și reprezentanța profesioniștilor din artă a marcat un salt de la individualismul mangerial la grupul de activitate societară bazat pe un foarte complex mecanism antreprenorial;

  • agențiile artistice au devenit societăți cu un amplu efectiv de profesioniști și un aparat de asistență și secretariat iar evoluția tehnologică a mijloacelor de comunicare și deplasare a amplificat raza lor de acțiune la nivel continental și mondial;

  • eficiența managerială a instituțiilor teatrale și a celor de reprezentanță impresarială ale artiștilor a devenit inevitabil dependentă și de nivelul informativ și formativ în materie de cultură estetică și stilistică în muzică și în vocalitate asigurând un nivel superior discernământului selectiv aplicat artiștilor;

  • strategia managerială din cadrul mecanismului antreprenorial aplicat artiștilor lirici și integrării lor în activitatea artistică teatrală depinde în foarte mare măsură de gradul de cultură informativă și formativă în materie de muzică, vocalitate, artiști, ale directorilor din teatre;

  • directorul artistic și managerul de agenție artistică de astăzi trebuie să fie un profesionist interdisciplinar cu o pregătire complexă economică, financiară, managerială, culturală, muzicală, artistică pentru desfășurarea mecanismului antreprenorial la un înalt nivel de eficiență;

  • artistul liric de astăzi, în reație cu o societate foarte complexă și care se desfășoară într-un ritm frenetic, trebuie să aibă în profilul său informativ și formativ și o componentă managerial – antreprenorială;

  • artistul trebuie să cultive un discernământ complex și interdisciplinar pentru a putea conștientiza toate aspectele relaționale pe care le poate avea cu agențiile artistice și teatrele lirice;

  • mai ales astăzi, când au scăzut oportunitățile unei creșteri și dezvoltări progresive ale tinerilor artiști în teatre de repertoriu din ce în ce mai puține la număr, este nevoie de o abilitate în a se organiza propria viață pe niște trainice baze mangeriale și antreprenoriale;

  • se impune integrarea în contextele formative de învățământ și de specialziare sau perfecționare a unor elemente de cultură muzicală, vocală și artistică pentru directorii de teatru și manageri așa cum este necesară formarea culturală antreprenorială și managerială a tinerilor artiști lirici;

  • pentru fiecare din aceste puncte am elaborat criterii, analize și ample tratări cu concluzii practice în perspectiva aplicării lor concrete.

Atât artiștii cât și directorii artistici ai teatrelor au astăzi necesitatea din ce în ce mai mare de a-și cultiva o bază formativă de management orientate spre gestiunea situației personale și a propriei evoluții în ceea ce privește artistul liric și pentru directorul artistic în orientările sale dedicate organizării artistice a stagiunilor.

Educarea psihologică a artiștilor pentru raporturile și relațiile cu managerii și directorii artistici ai teatrelor este un aspect care ar trebui cultivat încă din perioada studiilor, în mod deosebit în ultimul an de studii.

Comportamentul învingător pentru audiții depinde de modul în care se conștientizează condiția personală tehnică și estetică atinsă la un anumit moment dat ceea ce garantează soliditatea discernământului de sine însuși. Audiția este un moment foarte greu de susținut psihologic, mai dificil de cât chiar spectacolele în fața publicului și tocmai de aceea o astfel de pregătire psihologică este vitală pentru atingerea succesului. Organizarea propriei vieți și pregătirea pentru integrarea în societate sunt fundamentale pentru parcursul care să asigure devenirea trainică și autentică a unui artist.

Antreprenoriatul ca formă constructivă de evoluție trebuie să fie echidistant între creșterea tinerelor talente artistice și criteriile economice financiare chiar dacă acestea din urmă au importanța lor precisă în viața socială și în viața artistică.

Formarea unei manageriale pentru tinerii artiști încă din perioada studiilor comportă unele aspecte fundamentale:

  • planul autocunoașterii pentru justa evaluare de sine la baza discernământului personal;

  • planul de control al condiției artistice la nivel fizic, estetic, emotiv;

  • gestionarea sistemului nervos prin cultivarea calmului pe baza lucidității perfecte în cadrul relațiilor sociale și profesionale artistice;

Estetica muzicală – instrumentală și vocală – pe care am fpndat-o în urmă cu aprtoape un deceniu și jumătate de activitate profesională internațională are un capitol interdisciplinar pentru formarea și consolidarea caracterului unui artist dar și pentru formarea și consolidarea culturii artistice avansate pentru directorii artistici și agenți.

Personalitatea artistică este constituită din temperament și caracter:

  • în creativitatea interpretativă temperamentul domină caracterul;

  • în viața socială a relațiilor interumane caracterul trebuie să domine temperamentul.

Educarea spiritului managerial în personalitatea viitorului artist este un parcurs interdisciplinar care include medicina, psihologia, muzica, eocnomia, sociologia nu în sensul solicitării a cinci profesioniști în respectivele domenii ci a unui profesionist care să întrunească interdisciplinar respectivele condiții pentru armonizarea respectivelor domenii grație unui principiu unitar de selectivitate doctrinară.

Am participat cu mare plăcere și entuziasm la sesiunile de workshop admirabil organizate de Conf. univ. dr. Ladislau Cristian Andriș și am apreciat valoarea acestei inițiative pentru viitorul teatrului liric în perfectă armonie dintre artiști, directori artistici și manageri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ELENA CERNEI și arta sa în timp

ELENA CERNEI (1 martie 1924, Bairamcea, Cetatea Albă, România astăzi în Ucraina - 27 noiembrie 2000, București)  este o personalitate ca...