EDUARD TUMAGIAN - Verdi NABUCCO - Teatro alla Scala
Cu prilejul
aniversării a șapte decenii de activitate a Operei Naționale din
București în actualul sediu, la 23 ianuarie anul acesta, inauguram
noul an de conferințe în cadrul Programului Scena
Gândirii
elaborat de Managerul General, dirijorul Daniel
Jinga
și de Profesorul Daniel
Nica,
admirabil moderator. Tema prelegerii și a dezbaterilor ulterioare a
fost VOCILE
OPEREI ROMÂNE – evocări istorice și estetice.
De-a lungul
discursului meu evocator am dorit să readuc în atenția publicului
marile personalități ale Operei Române din București a căror
valoare și prestigiu artistic au onorat Patrimoniul Cultural
Național și au bucurat publicul meloman în nenumărate seri
memorabile de glorie artistică. Evocând seria marilor baritoni
români care evoluaseră pe scena actualului sediu al teatru –
Petre
Ștefănescu-Goangă, Șerban Tassian, Alexandru Enăceanu, Mihail
Arnăutu, Octav Enigărescu, Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, David
Ohanesian, Vasile Martinoiu
– o încheiam cu cel mai tânăr dintre ei, Eduard
Tumagian
pe care îl defineam artist
intelectual, explorator al tuturor dimensiunilor vocale baritonale
într-un repertoriu impresionant și cu o carieră internațională
de mare prestigiu prestigiu.
În
acea seară îl știam pe marele artist la Basel unde avea reședința
de mai mulți ani alături de iubita lui soție, Stela, cu care chiar
vorbisem la telefon la câteva zile după conferință; nimic nu
prevedea faptul că, după o săptămână, marele artist avea să
treacă în Eternitatea Armoniei Universale pe care o slujise cu
pasiune și devotamernt.
EDUARD TUMAGIAN
EDUARD
(TUMAGEANIAN) TUMAGIAN (5 februarie 1942, București, România – 11
februarie 2024, Basel, Elveția),
prin educația primită în familie, a fost atras de la o vârstă
fragedă de muzică dar și de istorie, filosofie, religie și de
studiul limbilor străine, dezvoltând aceste pasiuni de-a lungul
dezvoltării personalității sale de autentic intelectual. Studiul
aprofundat și comparativ a devenit foarte
rapid un principiu de bază al personalității sale. Educația
religioasă primită în familie și frecventarea Bisericii Armenești
din București i-a consimțit o deosebită dezvoltare a
sensibilității și a trăirilor emotive stimulate de diversele
forme de artă. În acest context evolutiv au apărut semnalele
concrete asupra dotării sale vocale. Primele lecții de Canto le-a
primit de la mătușa sa, reputata soprană Arax
Savagian Karacașian (1908-1997),
solista Operei Române din București între anii 1930 și 1950,
afirmată într-un amplu repertoriu de operă și lied, în
spectacole și recitaluri rămase memorabile în istoria teatrului
liric românesc. După un anumit interval de timp cu rezultate foarte
bune, Arax Savagian îl prezintă
pe nepotul său, Eduard, chiar propriei
sale profesoare
de canto, soprana Lidia
Vrăbiescu-Vațianu (1895-1982),
artistă de prestigiu, cu studii la Academiile de Muzică din
Budapesta și Viena, soția marelui tenor Romulus
Vrăbiescu (1884-1951)
artist care s-a impus mai ales în repertoriul wagnerian și s-a
afirmat și la Teatrul alla Scala din Milano. Tânărul Eduard
Tumageanian este unicul băiat care a studiat cu Doamna Vrăbiescu
care lucra doar cu fetele; a acceptat să-i dea lecții deoarece a
avut încredere în calitățile lui, era foarte receptiv și
înțelegea aplicând rapid toate exigențele metodei sale de canto
de școală germană, cultivând efectul rezonanței vocale într-un
viguros kopfstimme.
În urma
studiilor cu Doamna Vrăbiescu atent supravegheate și de mătușa
sa, Arax Savagian Karacașian, tânărul Eduard Tumageanian este
admis la Conservatorul
Ciprian Porumbescu din București
astăzi Universitatea
Națională de Muzică din București,
la clasa reputatului bas Viorel
Ban (1920-2003),
solist al Operei Române, artist valoros, discipol al marelui
profesor, tenorul
Constantin
Stroescu (1886-1977).
În timpul
studiilor de Conservator a urmat și cursurile Clasei de Lied cu
Profesorul Nicolae
Secăreanu (1901-1992),
bas, solist de mare valoare al Operei Române și ale Clasei de
Oratoriu cu Profesorul Aurel
Alexandrescu,
tenor,
solist
al Filarmonicii George Enescu din București. În timpul studiilor
universitare și în primii ani de carieră, cu prilejul pregătirilor
efectuate în vederea participării la concursurile internaționale,
s-a bucurat de intense perioade de lucru cu profesorii Arta
Florescu
și Constantin
Stroescu.
Tînărul
bariton Eduard
Tumagian
s-a bucurat de foarte multe victorii la concursurile internaționale:
Premiul
II la Concursul Internațional de Canto de la Barcelona (1968),
Premiul IV la Concursul de Canto de la Verviers, Medalia de Argint
(Al II-lea Mare Premiu) la Concursul de la Toulouse (1971), Premiul
II la Concursul de la s'Hertogenbosch,
Premiul III și Premiul Special al Președintelui Republicii la
Concursul de la Paris, Premiul IV la Concursul de la Viena (1972),
PremiulI ”Francisc Poulenc” la Concursul de la Paris, Premiul II
la Concursul de la Vercelli, Premiul Special pentru cea mai bună
interpretare a unui rol din ”Boema” de Puccini la Concursul de la
Treviso (1974).
După
absolvirea Conservatorului, în
anul 1968,
baritonul
Eduard Tumageanian
a fost angajat solist
al Operei Române din București
debutând cu rolul Doctor Malatesta din DON PASQUALE de Donizetti
chiar la premiera producției repurtând un frumos succes de public
și de presă.
EDUARD TUMAGIAN - Donizetti DON PASQUALE (Dottor Malatesta)
În
timpul carierei s-a consultat dincând în când și în funcție de
necesitățile orientative pentru repertoriul aprofundat prin studiu,
cu mari artiști precum baritonii Petre
Ștefănescu-Goangă, Șerban Tassian, Mihail Arnăutu
și Nicolae
Herlea.
Dar toată
viața lui a beneficiat de aportul total oferit de iubita sa soție
Stela, mezzosoprană din Corul Operei, personalitate puternică, de
mare sensibilitate și perspicacitate în a asculta și sesiza la
modul diferențiat cele mai mici detalii ale inflexiunilor de
sonoritate și timbralitate, fiindu-i un consilier valoros și, în
același timp o asistentă de management al vieții de familie dar și
de teatru și de societate, asigurând în cele mai mici detalii buna
organizare și pregătire a voiajurilor, a relațiilor publice și a
tuturor proiectelor de activitate. Stela și Eduard Tumagian (aceasta
a fost identitatea sa artistică după afirmarea în cariera
internațională) au devenit un cuplu de o formidabilă soliditate
bucurându-se de respectul și admirația tuturor artiștilor,
dirijorilor, regizorilor și directorilor de teatru cu care artistul
a colaborat.
La Opera
Română din București a colaborat cu toți artiștii de prestigiu
ai teatrului și, foarte rapid, a fost invitat în teatrele lirice
din țară și în filarmonici pentru recitaluri și concerte.
PARTENERI
LA OPERA ROMÂNĂ DIN BUCUREȘTI
REGIZORI: Jean
Rânzescu, Hero Lupescu.
DIRIJORI:
Constantin Bugeanu, Anatol Kisadji, Cornel Trăilescu, Paul Popescu,
Constantin Petrovici, Carol Litvin, Lucian Anca, Cristian Brâncuși,
Răsvan Cernat.
SOPRANE:
Zoe Dragotescu, Elisabeta Neculce-Carțiș, Teodora Lucaciu, Elena
Dima Toroiman, Maria Şindilaru, Lucia Becar, Mariana Stoica, Magda
Ianculescu, Matilda Onofrei, Elena Simionescu, Victoria
Bezetti, Marina
Mirea, Magdalena Cononovici, Maria Slătinaru-Nistor, Eugenia
Moldoveanu, Elvira Cârje, Cornelia Angelescu, Elena Grigorescu.
MEZZOSOPRANE:
Zenaida Pally, Elena Cernei, Iulia Buciuceanu, Mihaela Botez,
Dorothea Palade, Mihaela Mărăcineanu, Iulia Marpozan, Rodica
Mitrică, Veronica Gârbu, Monica Ranetescu, Adina Iurașcu, Ruxandra
Vlad, Adriana Alexandru.
TENORI:
Cornel Stavru, Valentin Teodorian, Constantin Iliescu, Corneliu
Fânăţeanu, Ion Stoian, Octavian Naghiu, Ion Buzea, Ion Piso,
Vasile Moldoveanu, Ludovic Spiess, Florin Diaconescu, Ionel Voineag,
Florin Georgescu, Ștefăniță Lascu.
BARITONI:
Octav Enigărescu, Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, David Ohanesian,
Ladislau Konya, Vasile Martinoiu, Lucian Marinescu, Nicolae
Constantinescu, Emil Iurașcu.
BAȘI:
Viorel Ban, Nicolae Florei, Ioan Hvorov, Constantin Gabor, Valentin
Loghin, Pompei Hărăşteanu, Gheorghe
Crăsnaru.
În
urma victoriilor de la concursurile internaționale de canto, tânărul
bariton începe să fie invitat în străinătate; primul contract
l-a obținut la Opéra du Rhin din Strasbourg cu care, în stagiunea
1974/1975, a început o colaborare de lungă durată fiind din ce în
ce mai apreciat și mai remarcat de dirijori, regizori și mari
artiști.
Oricât de
dotat și de bine pregătit ar fi un artist, afirmarea sa într-o
carieră internațională este depdendentă de o anumită strategie
managerială elaborată de pe o poziție solidă a cunoașterii
fenomenului artistic la nivel individual cât și a vieții artistice
la nivel internațional. Dinamica programărilor repertoriale,
componența distribuțiilor, prezența dirijorilor și regizorilor
sunt specificități profesionale de mare complexitate care au nevoie
să fie abordate cu un discernământ de mare complexitate prin care
să se poată înțelege oportunitatea momentelor afirmării
treptate, progresive ale unui artist într-o parabolă profesională
orientată spre cele mai mari teatre ale lumii. Baritonul Eduard
Tumagian a reușit datorită personalității manageriale
extraordinare a Doamnei Luisa
Petrov – Theateragentur Frankfurt
care, într-o prestigioasă activitate de peste patru decenii, a
oferit cele mai bune condiții manageriale de afirmare a unui foarte
mare număr de artiști valoroși români și străini.

LUISA PETROV
Sub
autoritatea managerială a Doamnei Petrov, baritonul Eduard Tumagian
se afirmă treptat, progresiv, strategic și înțelept într-o
carieră internațională care îl va purta pe cele
mai prestigioase scene ale aproape tuturor țărilor europene
bucurându-se de mari succese pe cele mai valoroase scene precum
Wiener
Staatsoper, Grand Opéra
de Paris, London Royal Opera House Covent Garden, Gran Teatro del
Liceu din Barcelona
culminând cu Teatrul
alla Scala din Milano
ale cărui turnee l-au purtat în Japonia
dar și la Carnegie
Hall
din New
York
prilejuindu-i ulterior afirmarea pe foarte importante scene ale
Americii
de Nord și de Sud
la Teatrul
Colon din Buenos Aires, Argentina
dar și în Brazilia
la Sao Paulo.
EDUARD TUMAGIAN - Verdi NABUCCO - Teatro alla Scala
PARTENERI
ÎN CARIERA INTERNAȚIONALĂ
REGIZORI:
Margarethe Wallmann, Nicola Benois, Jean Pierre Ponnelle, Pier Luigi
Pizzi, Götz
Friedrich, Roberto
De Simone, Otto Schenk, Andrei Tarnovsky, Virginio Puecher, Elmar
Ottenthal.
DIRIJORI:
Gianandrea Gavazzeni, Anton Guadagno, Mstislav Rostropovici, Claudio
Abbado, Riccardo Muti, Pinchas Steinberg, Jan Latham-König,
Christian
Thielemann, Elio Boncompagni, Daniel Oren, Roberto Abbado, Michael
Halász,
Michael Sasson, Faboi Luisi,
SOPRANE:
Virginia Zeani, Gwyneth Jones, Galina Vishnevskaya, Linda
Roark-Strummer, Montserrat Caballé,
Mirella Freni, Ghena Dimitrova, Katia Ricciarelli, Julia Varady,
Cheryl Studer, Edita Gruberova, Sona Ghazarian, June Anderson, Nelly
Miricioiu, Leontina Văduva, Elena Moșuc, Mara Zampieri, Maria Guleghina, Miwako Matsumoto, Nancy
Gustafson, Kallen Esperian, Galina Kalinina, Maria Abajan, Antonella
Banaudi.
MEZZOSOPRANE:
Margarita Lilowa, Marjana Lipovšek,
Agnes Baltsa, Raquel
Pierotti, Beatrice Uria Monzon.
TENORI:
Placido Domingo, Franco Bonisolli, Neil Shicoff, José
Carreras, Francisco
Araiza, Chris Merritt, Nicola Martinucci, Wladimir Atlantow,
Salvatore Fisichella, Bruno Beccaria, Alberto Cupido, Luis Lima,
Krjstian Johannsson, Vincenzo La Scola, Peter Dvorsky, Jonathan
Welch, Emil Ivanov, Mario Malagnini, Corneliu Murgu, Marcello
Giordani.
BARITONI:
István
Gátti, Monte
Pederson, Gottfried Hornik, Claudio Otelli.
BAȘI: Nicola
Rossi-Lemeni, Robert Lloyd, Ferruccio Furlanetto, Kurt Rydl, Evgheni
Nesterenko, Hans Helm, Paata Burchuladze, Carlo Colombara, Francesco
Ellero D'Artegna.
Iar lista lor completă este cu mult mai lungă.
EDUARD TUMAGIAN - Ceaikovski EVGHENI ONEGHIN
REPERTORIUL
DE OPERĂ INTERPRETAT ÎN ȚARĂ ȘI ÎN STRĂINĂTATE
Mansi
Barberis APUS DE SOARE;
Beethoven FIDELIO (Don Pizzaro);
Bellini I
PURITANI (Riccardo), I CAPULETI E I MONTECCHI (Lorenzo, Adolfo), BEATRICE DI TENDA
(Filippo);
Pascal
Bentoiu HAMLET (Laertes);
Berlioz BENVENUTO CELLINI (Balducci), ROMEO
ET JULIETTE;
Bizet CARMEN (Escamillo);
Borodin KNEAZUL IGOR (Shkula, Igor);
Britten ALBERT HERING (Mr. Gedge, vicar);
Ceaikovski EVGHENI ONEGHIN
(Evgheni Oneghin), PIKOVAYA DAMA (Yeletzki), IOLANTHA(Robert);
Cilea
ADRIANA LECOUVREUR (Michonnet);
Donizetti DON PASQUALE (Dottor
Malatesta), LUCIA DI LAMMERMOOR (Enrico Ashton), LA FAVORITA
(Alfonso), LA FAVORITE (Alphonse), L'ELISIR
D'AMORE
(Belcore);
Sabin
Drăgoi NĂPASTA (Un unchiaș);
George
Enescu OEDIPE (Creon);
Giordano ANDREA CHENIER (Mathieu,
Carlo Gérard);
Gounod FAUST (Valentin), MIREILLE (Ourias);
Leoncavallo PAGLIACCI
(Silvio, Tonio); LA BOHEME (Rodolfo, Schaunard);
Mascagni
CAVALLERIA
RUSTICANA (Alfio), L'AMICO
FRITZ (David);
Massenet DON QUIJOTE (Sancho Pânza), WERTHER
(Albert);
Moniuszko CONACUL CU STAFII (Spătarul);
Mozart FLAUTUL
FERMECAT (Papageno), LE NOZZE DI FIGARO (Conte Almaviva), COSI FAN
TUTTE (Alfonso);
Italo Montemezzi L'AMORE
DEI TRE RE (Manfredo);
Mussorgsky
BORIS GODUNOV
(Călugăr
iezuit, Șcelkalov,
Rangoni);
Carl Orf LUNA (Un agricoltore);
Ponchielli LA GIOCONDA (Barnaba);
Prokofiev BETROTHAL IN A MONASTERY (Don Fernando), WAR AND PEACE
(Andrei Bolkonski, Napoleon);
Puccini LA BOHEME (Alcindoro, Benoit,
Schaunard, Marcello),
TOSCA (Sacristanul, Scarpia),
MADAMA BUTTERFLY (Bonzo, Sharples),
IL TABARRO (Michele), GIANNI SCHICCHI (Gianni Schicchi), LA FANCIULLA
DEL WEST (Jack Rance), TURANDOT (Il Mandarino);
Purcell DIDO AND
AENEAS (Aeneas);
Rossini IL BARBIERE DI SIVIGLIA (Fiorello),
GUGLIELMO TELL (rolul titular);
Saint-Saëns
SAMSON ET DALILA (Grand Prêtre);
Schubert
ALFONSO ED ESTRELLA (Mauregato);
Smetana PRODANA NEVESTA;
Aurel Stroe
ORESTIA II;
Flavio Testi RICCARDO III (Giorgio di Clarence);
Cornel
Trăilescu MOTANUL ÎNCĂLȚAT (Un slujitor), DRAGOSTE ȘI JERTFĂ
(Andrei);
Verdi NABUCCO (Nabucco), ERNANI (Don Carlo), I DUE FOSCARI
(Francesco Foscari), ATTILA (Ezio),
MACBETH
(Macbeth), IL CORSARO (Selim), LUISA MILLER (Miller), STIFFELIO
(Conte Stankar), RIGOLETTO (Marullo, Rigoletto),
IL TROVATORE (Conte di Luna), LA
TRAVIATA (Marchizul
d'Obigny, Giorgio
Germont),
I VESPRI SICILIANI (Guido di Monforte), SIMON BOCCANEGRA (Simon
Boccanegra), UN BALLO IN MASCHERA (Renato), LA FORZA DEL DESTINO (Don
Carlo), DON CARLO (Rodrigo), OTELLO (Messaggero, Jago),
FALSTAFF (Ford, Falstaff);
Wagner
TANNHÄUSER
(Wolfram), DAS RHEINGOLD;
Carl Maria von Weber DER FREISCHÜTZ
(Kilian)
EDUARD TUMAGIAN - Wagner TANNHAUSER (Wolfram)
REPERTORIUL
VOCAL SIMFONIC:
Johannes Brahms EIN DEUTSCHES REQUIEM, Gabriel Fauré
REQUIEM, Giacomo Puccini MESSA DI GLORIA, Hector Berlioz ROMEO ET
JULIETTE simfonie dramatică, Hector Berlioz LA
DANNAZIONE DI FAUST (Méphistophélès),
ROMEO
ET JULIETTE.
COMPOZITORI
AI REPERTORIULUI DE LIED:
George Enescu, Tiberiu Brediceanu, George Dima, Iacob Mureșianu și
mulți alți compozitori mergând până la compozitorii
cointemporani; din repertoriul unievrsal de lied a interpretat
cicluri integrale de lieduri ale unor compozitori precum Schubert,
Schumann, Brahms, Hugo Wolf, Gustav Mahler, Richard Strauss,
Ceaikovski, Rachmaninov, Mussorgsky, Massenet, Fauré,
Ravel,
Debussy, Poulenc și încă mulți alții până la compozitori
contemporani.
EDUARD TUMAGIAN - Verdi I DUE FOSCARI (Francesco Foscari) - Teatro alla Scala
L-am cunoscut
pe Eduard
Tumagian
și pe soția sa Stela
pe vremea când eram la liceu și, treptat, în timpul studiilor mele
de medicină, prietenia noastră s-a consolidat și mă bucuram de
fiecare dată, la întâlnirile noastre, să ascult relatările ample
despre cum se desfășura cariera sa internațională. Pe scena
Operei Române din București îl admirasem în toate rolurile
interpretate iar când am plecat și eu în lume, am întâlnit
artiști, dirijori, directori de teatru care aveau amintiri foarte
frumoase și emoționante prilejuite de colaborarea cu Eduard
Tumangian. Am avut marea bucurie să fiu la Scala în seara de
duminică 30 ianuarie 1988 la prima sa reprezentație cu opera I DUE
FOSCARI de Verdi în care interpreta rolul lui Francesco Foscari sub
bagheta lui Gianandrea Gavazzeni, în acea seară debutând la Scala
soprana Maria Guleghina. Îmi amintesc că atât Maestrul Gavazeni
cât și Riccardo Muti cu care cântase ”Nabucco” și ”I Vespri
Siciliani” erau foarte entuziasmați de pregătriea muzicală
solidă, de aprofundarea completă a frazării în limba italiană și
de nuanțele sonore și timbrale prin care îmbogățea admirabil
expresivitatea interpretării. Același entuziasm mi l-a manifestat
ulterior și Ghena Dimitrova, partenera sa în rolul Abigaille din
”Nabucco”. Eduard Tumagian a cântat în toate orașele italiene
cu mare succes la publicul foarte exigent și cu admirația și
simpatia colegilor de scenă italieni și străini.

EDUARD TUMAGIAN, GHENA DIMITROVA - Verdi NABUCCO - Teatro alla Scala
Eduard
Tumagian a conciliat cariera internațională cu cea națională
onorând cu eleganță și la cel mai înalt nivel artistic atât
Opera Română din București și celelalte teatre din țară cât și
stagiunile de concete ale Filarmonicii și ale Radiodifuziunii din
București. Pe lângă înregistrările cu Casa de Discuri
Electrecord și cu Naxos, Fonoteca de Aur a Radiodifuziunii Române
deține zeci de ore de imprimări cu foarte multe arii de operă și
lieduri sau spectacole de operă realizate în concert.
Personalitatea
artistică a acestui foarte mare artist s-a aflat într-o perpetuă
evoluție viretuozistică, estetică, stilistică și repertorială
datorită spiritului enciclopedic prin care a explorat cultural Arta
și Muzica în profunzimi care au revelat efigia lui umană și
artistică grație căreia rămâne în istorie
... EDUARD TUMAGIAN
... Artistul Intelectual ...