Se
împlinesc douăzeci de ani de când aproape în fiecare vară mă
aflu în studiourile de la Radio România Muzical și Radio România
Cultural în calitate de invitat pentru a comenta evenimentele
artistice de la Bayreuther Festspiele de cele mai multe ori în
direct dar anul acesta ulterior în cadrul transmiterii
înregistrărilor de către Sistemul Euroradio.
M-am
aflat în repetate rânduri alături de ... Walkiriile
Radiodifuziunii ... așa cum le-am supranumit încă din vara anului
2003 ... realizatoare de mare valoare, nume precum Irina Hasnaș,
Sorina Goia, Mihaela Soare, Anca Ioana Andriescu ... dar de cele mai
multe ori cu Luminița Arvunescu alături de care, tot de două
decenii, trăiesc în studiourile SRR emoțiile deschiderilor de
stagiune de la Teatrul Scala din Milano.
Dr.
Luminița Arvunescu
este una dintre cele mai familiare și apreciate voci radiofonice ale
cotidianului românesc și, totodată un organizator de evenimente
muzicale de succes în calitate de Președinte
al UCRRM (Uniunea Criticilor, Redactorilor și Realizatorilor Muzical
din România).
Luminița
Arvunescu încălzește competența sa consolidată într-o
îndelungată experiență de activitate cu o sensibilitate pe care
am denumit-o ... seismografică ... Se bucură alături de mine
atunci când comentariile noastre sunt entuziaste și suferă dacă
anumiți artiști se află la cote vulnerabile ce fac inevitabile
constatările și concluziile critice.
Luminița
Arvunescu este un Om al Bucuriei pentru Muzică și prin Muzică în
Slujba Publicului Meloman și această stare emotivă și spirituală
i-am perceput-o de la prima noastră întâlnire.
Foarte
rapid am ritualizat în existența mea umană și profesională
prezența mea
la
aceste emisiuni. Atât ca medic cât și ca muzicolog am căutat să
ofer publicului nostru, format din melomani dar și din studenți,
profesori, artiști în carieră sau după terminarea carierei, o
analiză care să ajungă cu câte ceva util, necesar și chiar
plăcut la fiecare nivel de experiență în universul wagnerian.
Imensitatea numerică a mesajelor
și chiar a scrisorilor primite de-a lungul anilor, manifestarea
directă, personală a oamenilor întâlnindu-mă în sălile de
concerte și spectacole când reveneam în țară, mi-a umplut
sufletul de o bucurie extraordinară; am înțeles că Mesajul dorit
de mine a ajuns la sufletul și conștiința oamenilor de toate
vârstele și categoriile profesionale. Pe vremea când trăiam la
Roma, deja de la începutul lunii iunie, pregustam revenirea în țară
pentru vacanța estivă și ascultam în timpul liber și chiar
treceam la pian partiturile operelor pe care trebuia să le comentez.
Iar acum, că am revenit acasă de doi ani, totul se leagă mai
intens și mai profund.

Richard
Wagner (1813 – 1883)
este o personalitate singulară în istoria universală a muzicii;
compozitor, dramaturg și teoretician al artei germane, este un
extraordinar exponent al romantismului muzical nu doar în opera
lirică. În perioada de formare a personalității sale a fost
foarte puternic influențat de marii compozitori Wolfgang
Amadeus Mozart, Carl Maria von Weber
și într-un mod cu totul deosebit de către Ludwig
van Beethoven
prin simfonismul său grandios. Astfel Richard Wagner a devenit o
personalitate componistică uriașă care a marcat profund evoluția
muzicii în secolul al XIX-lea și al XX-lea; Gustav
Mahler, Richard Strauss, Anton Bruckner, Claude Debussy, Arnlod
Schönberg,
au avut în Wagner un model pregnant și s-au dezvoltat sub influența
muzicii sale.
Wagner
a avut o fire orgolioasă și o existență extrem de agitată.
Adoptase ideile republicane ale mișcării Jungen
Deutschland – Tânăra Germanie
sub influența lui Heinrich
Laube;
s-a refugiat pentru un deceniu în Elveția, la Zürich
în urma înfrângerii revoluției de la 1848. Aderarea la ideile
naționaliste pangermanice
a fost un rezutat al lecturilor lui Arthur
Schopenhauer
și Friedrich
Nietzsche
dar și al prieteniei regelui Ludwig
II al Bavariei
în urma căreia se schimbase și condiția sa socială. Wagner a
formulat unele idei
proprii
în foarte multe eseuri
despre politică, religie, societate, artă, teatru, muzică
publicând Kunst
und Revolution (Arta și Revoluția, 1848), Das Kunstwerk der Zukunft
(Opera de Artă a Viitorului, 1850), Oper und Drama (Opera și Drama,
1851).
Astfel tânărul Wagner și-a consolidat mentalitatea
muzicală filtrată și transformată prin ideea sa de Operă de Artă
Totală (Gesamtkunstwerk) ca o amplă sinteză vizuală, muzicală,
poetică, dramatică.
Wagner
s-a considerat un autoritar
promotor de cult artistic
ancorat în acea cultură
germană inspirată din vechi legende nordice
ale căror eroice personaje aparțineau unei lumi supranaturale
ilustrată de drama muzicală. Wagner era pe punctul de a realiza o
operă
germană națională, o dramă muzicală wagneriană, analogă
tragediei clasice pentru grecii antici.
Drama muzicală wagneriană se deosebește total de opera
tradițională de divertisment prin faptul că are la bază o acțiune
sacră care alegorizează tensiunea unei drame interioare.
Wagner realiza
libretele pentru muzica operelor sale din dorința unei absolute
unități între cuvânt și sunet.
Geniul
lui Wagner introduce ca inovații
așa numita „melodia
infinită"
și „motivul
conducător" (das Leitmotiv),
procedeu
simbolic de sugerare și evocare
a unor teme
psihologice,
a unor momente-cheie
în desfășurarea
dramatică.
Progresivitatea fascinantă a tuturor acestor inovații va culmina cu
cromatismul
din Tristan
und Isolde
care va
influența foarte mult spiritul componistic al compozitorilor din
următoarele decenii.
Dată
fiind decizia Euroradio pentru transmiterea ulterioară a
înregistrărilor cu spectacolele acestei ediții a festivalului,
atât eu cât și Luminița Arvunescu am ascultat spectacolele în
direct online de la Radiodifuziunea Bavareză.
Înainte
de a intra în aprofundarea seratelor ciclului Der Ring des
Nibelungen, am avut un dialog cu Luminița Arvunescu despre
ianugurarea ediției de anul acesta de la Bayreuther Festspiele
cu Parsifal.
A
fost un Parsifal
mai deosebit de edițiile precedente pe care le-am ascultat și chiar
comentat de-a lungul anilor, deoarece anumite condiții legate de
specificul vocilor dar și de debutantul dirijor spaniol Pablo
Heras-Casado
au făcut ca lectura dirijorală intepretativă și concepția
vocilor să abandoneze acea grandoare a muzicii și acea retorică a
personajelor oferind un Parsifal mai intimist; grandoarea se menținea
doar în scenele de ansamblul de pe Tărâmul Graalului, cu preoții
și cavalerii Graalului care oficiau ritul sacru; în aceste scene
grandoarea are o anumită independență față de dirijor și
soliști deoarece muzica în sine se impune la nivelul orchestral și
coral.

Orchestra
și Corul de la Bayreuth au o anumită autonomie pe baza experienței
îndelungate indiferent cine sunt dirijorii care se perindă pe
acolo. Condiția lor instrumentală și respectiv vocală este foarte
bine constituită; oricare dirijor vine, găsește un ansamblu
orchestral și coral excelent pregătit. Dirijorii acționează la
nivel de suprastructură deoarece baza și structura sunt foarte
solid constituite.

Curiozitatea
primordială a acestui Parsifal a fost debutul mezzosopranei Elina
Garanca
în rolul Kundry; ea este o soprană Falcon lirică și atunci, cu
inteligența muzicală și vocală pe care le are, dar și cu
experiența acumulată în unele roluri dramatice ale operei
romantice, roluri al căror dramatism o depășesc dar pe care ea
le-a interpretat reorganizând puțin mentalitatea expresivă și, de
comun acord cu dirijorul, s-a concentrat asupra inflexiunilor
timbrale, asupra contrastelor
sonorităților între piano
și mezzoforate;
a
fost o măsură strategică favorabilă unui debut foarte complex,
foarte greu pentru ea; a reușit să se impună în frazările de
linie, pe acea linie centro-înaltă; Kundry are o vocalitate de
soprană Falcon care poate fi abordată atât de soprană cât și de
mezzosoprană dar într-un calibru dramatic sau cel puțin
lirico-spinto cu disponibilități dramatice. Vocalitatea
personajului oferă ambelor tipuri de voce elemente interesante în
plan tehnic și expresiv și de aceea este interesantă estetica
vocală comparată pe care eu o fac, o comparație nu pentru
ierarhizarea valorică a artiștilor ci pentru îmbogățirea
cunoașterii cu noi unghiuri perceptive
și cognitive ale creației wagneriene pentru melomani dar și pentru
studenți, tineri artiști și chiar artiști consacrați.
Viziunea
dirijorală lirică, mai intimistă, a favorizat-o și a integrat-o
pe Elina Garanca în acest rol atât de dificil față de tipul ei de
vocalitate. Elina Garanca nu ar fi putut fi o Kundry autentică sub
bagheta lui Knappertsbusch sau a lui Thielemann a căror concepție
dirijorală urmăresc cu fidelitate partitura wagneriană.
Trebuie
să spun că, la compartimentul masculin al vocilor, dominanta a fost
Georg
Zeppenfeld
în rolul Gurnemanz; intimismul imprimat de dirijor a făcut ca să
stimuleze în Zeppenfeld o cantabilitate foarte teatrală, foarte
expresivă, în care în mezzoforte
și în mezzavoce
a realizat niște nuanțe cu totul deosebite față de ceea ce ne
oferise la alte ediții ale festivalului. Klingsor în interpretarea
lui Jordan
Shanahan
a fost impresionantă redând tumultul acestui personaj, frământarea
lui, toată tensiunea sa interioară.
Actul
al doilea a fost mult mai bine de cât actul întâi pe parcursul
cărora am sesizat niște decalaje între orchestră și soliști;
metroritmiile au fost lipsite de vigoarea dorită de compozitor
astfel în cât contratimpul, sincopele, sincopele contratimpate au
fost foarte mult atenuate și au diminuat tensiunea muzicală din
frazarea personajelor. Aceste aspecte mă determină să cred că
dirijorul nu a avut un număr suficient de repetiții înainte de
deschidere.
Amfortas
interpretat de Derek
Welton
a fost grandios și impresionant
ca și Titurel intepretate de Tobias
Kehrer.
Interpretul
rolului titular Andreas
Schager
a manifestat o oboseală care a crescut prorgesiv resimțându-se
foarte mult în actul al treilea când își căuta cu dificultate
locul sunetului în impostația sa chiar în spectacol; am obsrevat
decalaje grave dintre rezonanța sa centro-gravă și cea
centro-înaltă; timbrul a pierdut din limpezime motiv pentru care
transparența estompată a expresivității sale a diluat dramatismul
personajului; formulele sale de rezolvare ale pasajului au fost
foarte relative și dificile căutând cu mari eforturi să-și
mențină echilibrul de vocalist. Nu am simțit în el ... artistul
oficiant wagnerian
... care să conștientizeze condiția lui Parsifal în muzică și
în intepretare.
Parsifal
asigură totdeauna o deschidere fastuoasă, grandioasă a edițiilor
Festivalului de la Bayreuth prin ... Muzica
Genialului Wagner
... care este gustată deopotrivă de cei care studiază în
profunzime muzica fie profesional fie amatorial cât și de acei
simpli melomani care se bucură de impactul cu muzica acestei
fantastice ... dramă
muzicală sacră
...
Așadar
în seara zilei de sâmbătă 12 august la Radio România
Muzical s-a transmis înregistrarea cu prima seară a Tetralogiei
și a comentariilor noastre referitoare la spectacolul cu următoarea
dsitribuție.
Miercuri,
26 iulie 2023 DAS RHEINGOLD (AURUL RINULUI)
Vorabend
des Bühnenfestspiels "Der Ring des Nibelungen"
– Leitung PIETARI INKINEN, Wotan TOMASZ KONIECZKY, Donner RAIMUND
NOLTE, Froh ATTILIO GLASER, Loge DANIEL KIRCH, Fricka CHRISTA MAYER,
Freia HAILEY CLARK, Erda OKKA VON DAMERAU, Alberich ÓLAFUR
SIGURDARSON, Mime ARNOLD BEZUYEN, Fasolt JENS ERIK AASBØ,
Fafner
TOBIAS KEHRER, Woglinde EVELIN NOVAK, Wellgunde STEPHANIE HOUTZEEL,
Floßhilde SIMONE SCHRÖDER,
transmisă la Radio România Muzical sâmbătă 12 august 2023.
În
planul meditativ wagnerian al Aurului
Rinului
ideea de bază este secretul puterii comorilor care implică
dominarea lumii prin renegarea iubirii pe care Fafner o face prin
blestemul iubirii. Nimfele – Fiicele Rhinului, posesoare ale
Aurului, sunt simbol metaforic al esențelor identitare naționale
ale popoarelor. Iubirea – Aurul – Puterea Totală reprezintă
imposibila ecuație. Blestemul lui Alberich este condiție
eliberatoare sub presiunea unui adevărat șantaj. Crima fratricidă
(Fafner ucide pe fratele său, Fasolt) este săvârșită pentru
putere și supremație. Pentru a fi eliberat, Alberich va trebui să
cedeze întreaga comoară inclusiv inelul dar, odată eliberat, el
blesteamă inelul ca să ducă la distrugere pe oricine îl va avea.
Wotan ignoră blestemul și își însușește inelul cu intenția de
a-l reține pentru el dar uriașii nu se mulțumesc doar cu comoara
pretinzând inelul. Wotan acceptă să-l predea uriașilor mai ales
după ce Erda, zeița pământului și custode al cunoștințelor
despre viitor, i-a prezis un viitor nenorocit pentru când va avea a
doua oară în posesie inelul. Blestemul începe să-și facă
imediat efectul; avid, Fafner îl ucide pe fratele lui Fasolt și
fuge cu comoara. Zeii iau în posesie locul unde s-au instalat și
aurul nu va fi restituit fiicelor Rinului care se roagă degeaba.

Primul
muzician pe care am dorit să-l salut în dialogul analitic și
critic avut cu Luminița Arvunescu a fost personalitatea dirijorul
Pietari
Inkinen,
un dirijor care și-a însușit partitura și care are o
personalitate suficient de dezvoltată ca să continuie marile
baghetei ale Tetralogiei dar să-și impună și niște parametri
dirijorali personali, într-o foarte bine venită evoluție.
Orchestra a sunat fantastic; a fost o mare diferență între ce am
auzit la Parsifal și ce am ascultat la Das Rheingold. Felul în care
a dirijat a demonstrat că Pietari Inkinen era foarte pătruns de tot
ceea ce înseamnă izvoarele wagneriene ale căror legende sunt
orientate către mitologia lumii scandinave în care el s-a născut,
a crescut și s-a dezvoltat ca om și ca muzician și în ceea ce
privește bazele muzicale, filosofice, literare, estetice, stilistice
ale conștiinței wagneriene. Pietari Inkinen mi-a oferit emoție,
claritate ideatică a tot ce înseamnă codificarea și decodificarea
leitmotivică din eterna melodie wagneriană, melodismul infinit. M-a
încântat și m-a bucurat în tot ce am ascultat; dirijorul a reușit
foarte bine atât în reglarea individualităților interpretative
ale artiștilor în monologurile lor, cât și în relaționarea
dintre vocile personajelor; vocile s-au relaționat precum partidele
orchestrale în partea muzicală. Das Rheingold, deși are o durată
mult mai scurtă de cât celelalte opusuri ale Tetralogiei, este mai
concentrat, mai trepidant, mai bogat și, urmărind după partitură,
trebuie să fii mult mai atent de cât la Die Walküre
unde există mai multă liniaritate, mai multă așezare; și acolo
se lucrează în planurile muzical, vocal, expresiv, cu orchestra și
vocile, dar la Das Rheingold există o trepidație relațională și
o bogată alternanță de motive melodice lente, cu motive
precipitate,
cu izbucniri; conflictualitatea teatrală între personaje este mai
intensă.
Sub
aspectul vocilor, în această operă avem trei compartimente:
bas-baritonii,
cei trei tenori și compartimentul feminin.

Peste
toți a dominat Wotan în interpretarea lui Tomasz
Konieczny;
am fost plenar încântat, bucurat, satisfăcut; se simte că acest
artist are o maturitate grandioasă; el are 52 de ani și se află la
zenitul unei cariere impresionante; cariera sa a acumulat o
experiență de 30 de ani dintre care primii 5 în Polonia natală
după care de 25 de ani în lume, la început fiind stabil la
Mannheim timp de 5-8 ani afirmându-se în diverse alte teatre
germane; treptat, pe măsură ce s-a perfecționat, a început să
fie invitat în mari teatre germane și apoi în Europa și în
America ajungând să se afirme la Teatro alla Scala din Milano,
Metropolitan Opera din New York și, în mod deosebit și intens la
Bayreuther Festspiele; este
un artist complet și complex care a navigat repertorial în toate
stilurile de la baroc și clasicism până la romantism și creații
ale secolului XX, trecând chiar și prin Belcanto; a cântat Händel,
Mozart, Rossini, Verdi și se poate spune că a ajuns la Wagner
parcurgând etapele repertoriale stilistice istorice precedente fapt
care i-a hărăzit constituirea și consolidarea unei personalități
muzicale, vocale, stilistice de vastă experiență abordând Wagner
de pe o poziție foarte elevată sub aspect muzical, estetic,
stilistic. Vocalitatea lui Konieczny este de bariton dramatic cu două
caracteristici foarte valoroase: elasticitatea care îi permite
realizarea celor mai subtil nuanțate efecte lirice și dramatice și
profunzimea unei disponibilități centro-grave în zona vocalității
de bas prin care rolurile wagneriene de bariton-bas dar și
bas-bariton îi sunt spectacular de accesibile sub aspect tehnic
virtuozistic. De aceea Konieczny se impune printr-o formidabilă
greutate muzicală, vocală, estetică, stilistică, teatrală,
caracterială și temperamentală. În Wagner, interpretul nu poate
fi doar un ... cântăreț ... ; este necesară o condiție de
complexă intelectualitate muzicală, vocală, estetică, stilistică
și chiar culturală în ceea ce privește aprofundarea textelor
libretelor și cunoașterea izvoarelor lor; rolurile wagneriene
obligă la o totală integrare la nivel orchestral și vocal din
partea artistului wagnerian. Tomasz Konieczny a demonstrat din plin
această condiție a spiritului intelectual elevat grație căruia
personajele sale wagneriene sunt impresionante așa cum a fost Wotan
în această ediție cu Der Ring des Nibelungen.
Asupra
celorlalte interpretări voi reveni pe parcurs deoarece în
următoarele opere ale ciclului interpretarea lor este mai
consistentă și mai bogată.
Cea
de a doua seară a Tetralogiei a avut loc la Radio România Muzical
dâmbătă 19 august și a rerpezentat înregistrarea cu spectacolul
următor.
Joi,
27 iulie 2023 DIE WALKÜRE
(WALKIRIA)
– Leitung PIETARI INKINEN, Siegmund KLAUS FLORIAN VOGT, Hunding
GEORG ZEPPENFELD, Wotan TOMASZ KONIECZNY, Siegliende ELISABETH TEIGE,
Brünnhilde
CATHERINE FOSTER, Fricka CHRISTA MAYER, Gerhilde KELLY GOD, Ortlinde
BRIT – TONE MÜLLERTZ,
Waltraute CLAIRE BARNETT – JONES, Schwertleite CHRISTA MAYER,
Helmwige DANIELA KÖHLER,
Siegrune STEPHANIE HOUTZEEL, Grimgerde MARIE HENRIETTE REINHOLD,
Rossweisse SIMONE SCHRÖDER.
În
planul meditativ wagnerian, Walkiria reprezintă o primă fază a
desfășurărilor și consecințelor conflictelor. Alberich deține
Aurul Rhinului și a făcut un inel teribil pentru a deveni stăpânul
lumii dar Wotan i l-a luat ca să plătească uriașilor pentru
construcția Walhalei. Fafner deține inelul și aurul după uciderea
fratelui său Fasolt conștient de pericolul pentru zei în caz că
Alberich ar putea din nou să pună mâna pe inel și pe aur. Wotan
coboară pe pământ printre muritori sub numele de Wälse
și dă naștere neamului Wälsungilor
capabili să readucă în lume Iubirea și să restituie Rhinului
Aurul. Oameni liberi în al căror nume se află încorporat cuvântul
”sieg” ce înseamnă ”victorie” sunt predestinați să
contribuie la victoria salvatoare: Siegmund (păstrător al
victoriei), Sieglinde (victorie blândă), Siegfried (victoria
păcii). Totul gravitează în jurul dorinței de putere exercitată
prin deținerea bogățiilor, aspecte prin care se caracterizează și
societatea de astăzi.
Dirijorul
Pietari
Inkinen
a mers într-o progresivă evoluție conferind onoare grandiozității
orchestrației wagneriene prin amploarea orchestrală magistral
nuanțată în toate direcțiile sonore și timbrale. Spre deosebire
de densitatea motivelor muzicale și multitudinea raporturilor și
relațiilor dintre personaje din Das Rheingold în Die Walküre
a urmărit cu mare concentrare vocile și le-a oferit cele mai bune
condiții de punerea lor în valoare.
În
rolul Siegmund, Klaus
Florian Vogt
a manifestat o stranie modalitate tehnică de a folosi nuanțe
timbrale foarte deschise pe o coloană uneori prea largă și cu o
rezonanță tendențial nazalizantă fapt care l-a expus unei
epuizării laringiene cu inevitabile efecte de genul opacităților,
rigidităților. Când un artist nu este complet sigur pe condiția
sa tehnică, forma vocală de care dispune atinge parțial sau deloc
condiția interpretativă necesară.
Georg
Zeppenfeld
a interpretat rolul Hunding cu amploare și consistență sonoră și
timbrală într-o formă vocală în deplină continuitate cu
interpretarea oferită în rolul Gurnemans din Parsifal în ziua
inaugurării acestei ediții a festivalului.
Wotan
în viziunea interpretativă a lui Tomasz
Konieczny
a fost magistral, splendid, desăvârșit așa cum l-am admirat și
în Das Rheingold; el a integrat în frazarea sa niște modalități
virtuozistice și formule estetice interpretative foarte interesante
și captivante prin unicitatea lor; este un artist care, pe lângă
experiența complexă a carierei sale foarte intense și extinse
repertorial, stăpânește la perfecțiune rolul Wotan și îmbină
autocontrolul tehnic vocal și muzical în relația cu orchestra în
slujba unei suveranități estetice absolute și a unei demnități
stilistice prin care onorează creația wagneriană și bucuria
publicului meloman wagnerian.
Siegliende
este un rol pentru o soprană de tip Falcon dramatică de agilitate
care trebuie să se exprime plenar într-o generoasă zonă a
registrului centro – grav dar și cu expansiuni energice în
registrul înalt. Elisabeth
Teige
este o voce non wagneriană; are un vibrato foarte des, contrar
stilului vocalității repertoriului german în general și wagnerian
în special. Orchestrația wagneriană este abundentă în motive și
chiar micromotive; este o orchestrație de tip simfonic densă,
tumultuoasă, agitată uneori iar linia vocală are nevoie de un
contrast realizat prin impostația
de tip kopfstimme
într-un spectru
compact, bine rezonat
și uneori chiar în efectul
nonvibrato;
astfel se poate asigura transparența expresivă a nuanțelor sonore
și timbrale și se poate rezolva relația voce – orchestră în
condițiile în care omogenitatea coloanei vocale să exercite un
bine venit efect contastant cu abundența detaliilor sonore și
timbrale din orchestră. Din aceste motive, vocalitatea wagneriană
ca și vocalitatea operistică germană în general sau vocalitatea
simfonică de limbă germană, trebuie să cultive un timbru
cu un vibrato
compact
elevat de o rezonanță plenară ilustrând măreția creațiilor
vocale și muzicale din această zonă stilistică de repertoriu.
Elisabeth Teige a cântat în registrul înalt la limita stridenței
care, uneori, devenea evidentă; expresivitatea ei a fost foarte
redusă și uneori chiar săracă ori absentă. Nu m-a impresionat
deloc. Lipsită de emoție și nefiind o soprană Falcon wagneriană
autentică a fost chiar deficitară în zona centro – gravă unde a
manifestat o prudență prin care a anulat statura vocală necesară.
Și trebuie să spun că la fel s-a comportat și în rolul Elisabeth
din Tannhäuser
unde flagranțele și vulnerabilitățile au fost mai numeroase
deoarece și rolul a fost mai lung și mai dificil în complexitatea
sa.
În
Brünnhilde
a cântat soprana Catherine
Foster.
Actuala formă vocală o face să fie total depășită de rol
cel puțin în Die Walküre; nu a cântat în Siegfried ci doar în
Götterdämmerung unde țesătura rolului i-a fost mult mai
favorabilă și interpretarea sa a reușit ceva mai bine. Încă de
la intrare acel Hojotoho
a fost efectiv ridicol deoarece emisia ei nu mai putea atinge
intonațional acutele si2,
do3
și ceea ce reușea să facă era o stridență atonală aproape
onomatopeizată. Pe întreg parcursul rolului s-a simțit greutatea
emisiei, instabilitatea poziției sunetului, timbrul pus în
dificultate de oboseala laringiană evidentă; pentru vârsta de 48
de ani este suprinzătoare această formă vocală precară.
Dacă
interpretarea rolului Fricka de către mezzosoprana Christa
Meyer
a fost onorabilă în Das Rheingold, în Die Walküre, unde partitura
este mai solicitantă și mai intensă, a avut multe vulnerabilități.
Am constatat imposibilitatea gestiunii emisiei în tempo-uri mai
mișcate; emisia devenea greoaie iar timbrul foarte deschis și
inexpresiv; vibrato-ul era neregulat într-atât încât îi punea în
dificultate claritatea dicțiunii; nu mai înțelegeam nici-un cuvânt
și, deși urmăream cu partitura, erau momente în care, prin
anihilarea dicțiunii, nu mai știam unde cântă căutând-o pe
portative mai ales în tempo-urio mișcate. Prezența ei și în
rolul Schwertleite din grupul Walkiriilor, mi s-a părut efectiv
neserioasă din partea direcției artistice și a managementului
festivalului care a dat dovadă de lipsa culturii profesionale în
materie de roluri și partituri. Fricka
este o vocalitate
de mezzosoprană dramatică de linie cu limitate exigențe de
agilitate
în zona tempo-urilor rapide. Schwertleite
este o vocalitate
de mezzosoprană lirică de agilitate
dacă nu chiar lejeră în condițiile în care Cavalcada
valchiriilor reclamă o anumită lejeritate tipică vocilor lirice;
nu este posibil de realizat în același spectacol cele două roluri
de către o voce; se riscă un compromis care, în acest caz, a
afectat rolul Fricka, rol mult mai important de cât Schwertleite.
Restul valchiriilor s-au integrat frumos în grupul lor și cavalcada
a avut farmecul necesar.

În
seara zilei de sâmbătă 26 august, Radio România Muzical a
transmis cea de a treia seară a Tetralogiei.
Sâmbătă,
29 iulie 2023.07.29 SIEGFRIED
– Leitung PIETARI INKINEN, Siegfried ANDREAS SCHAGER, Mime ARNOLD
BEZUYEN, Alberich ÓLAFUR
SIGURDARSON, Fafner TOBIAS KEHRER, Der Wanderer TOMASZ KONIECZNY,
Erda OKKA VON DER DAMERAU, Brünnhilde
DANIELA KÖHLER,
Waldvogel ALEXANDRA STEINER.
Das
Rheingold este prologul care anunță faptele și enunță
modalitățile desfășurărilor. Die Walküre
demarează acțiunea. Siegfried împlinește această acțiune.
Gotterdämmerung face bilanțul și privește în viitor.
Siegfried
este cel ce nu cunoaște frica; în el se află curajul care ne
stimulează să medităm asupra importanței lui; frica diminuează
energia vitală; curajul și frica sunt două enigme existențiale
fundamentale ale vieții; dezlegarea lor la nivelul conștiinței
individuale dar și a celei colective este condiția activării și
actuării multor înfăptuiri sociale.
Într-un
astfel de context muzical și dramaturgic. Wagner ne oferă spre
reflecție acele stări de "dragoste luminoasă” (leuchtende
Liebe)
și
lumina bucuriei ”moarte veselă" (lachender
Tod!)
Prin aceste stări compozitorul ne stimulează
conștientizarea pasajului către
Eternitatea Universală a Prezentului Divin.
Dirijorul
Pietari
Inkinen
a oferit măiestria sa dirijorală într-un crescendo admirabil iar
orchestra l-a urmărit cu bucuria unei disponibilități favorizând
realizarea muzicală desăvârșită; în Siegfried ne-a oferit o
tratare muzicală și vocală grandioasă.
La
personajul Siegfried interpretat de Andreas
Schager,
încă de la intrare s-a constatat absența staturii vocale adecvate
pentru rol. Statura
vocală
este rezultată din conformația
coloanei sonore
și potențialul
configurativ
al acesteia; este unul din criteriile
clasificării tipologice în vocalitate
analog cu clasificarea tipologică din sport unde există boxeuri,
fotbaliști, atleți de categorii grea, medie, ușoară sau lejeră.
Siegfried
este un rol de categorie
grea
nu în sensul că tebuie să aibă
o intensitate forte ci în sensul grandorii date de amploarea
sonoră; la
Andreas Schager, zona
înaltă și notele acute sunt lipsite de vigoare, insuficiente,
chiar pe sol1 și la1 oscilează în vibrato și sonoritatea este
lipsită de importanță; doar în zona centală are o
funcționalitate tehnică dar nerelevantă estetic în planul
interpretativ; statura lui vocală este mai apropiată de cea a lui
Mime și nu se remarcă diferența de statură sonoră necesară.
În
rolul Mime, tenorul Arnold
Bezuyen
a oferit o intepretare de mare forță expresivă, rolul său fiind
mult mai amplu în Siegfried.
Cei
doi bași baritoni – Ólafur
Sigurdarson
în Alberich și Tobias
Kehrer
în Fafner –
au revenit la fel de prestigioși și semnificativi ca în Das
Rheingold ridicând însă la modul adecvat, evolutiv, cota
dramatismului în interpretare.
Der
Wanderer în interpretarea lui Tomasz
Konieczny
s-a impus magistral printr-o admirabilă interpretare într-un
grandios crescendo. Wotan devenit Wanderer – călător printre
mortali – a oferit o impresionantă multitudine de nuanțe sonore
și timbrale; pe bună dreptate a fost aplaudat intens și ovaționat
puternic la finalul reprezentației.
În
rolul Erda Okka
Von
Der
Damerau
a convins printr-o vocalitate
de mezzosoprană – contraltă de autentică expresivitate
wagneriană;
în zona gravă s-a exprimat cu spectaculară ușurință oferind
forța cuvenită notelor așa numite de sub portativ adică sol
natural; a etalat o sonoritate amplă, un timbru consistent și cu
multiple inflexiuni cromatice sub semnul unui echilibru vocal
semnificativ deoarece trecerea de la grav la zona înaltă o realiza
cu eficientă ușurință. A fost o încântare scena dialogului cu
Wanderer – Wotan.
În
rolul Brünnhilde
a apărut soprana Daniela
Köhler;
voce
banală, lipsită de grandoarea sonoră, de consistența timbrală și
de potențialul modulant în planul impostațional vocal care s-a
dovedit a fi foarte scăzut cu expresivitatea inexistentă. A fost o
prezență nejustificată într-un rol de asemenea forță dramatică
impusă cântului; zona centro – înaltă a avut instabilități
iar notele extreme (do3 natural) solicitate de partitură au fost
lipsite de vigoare și de importanță artistică, aproape eschivate,
alunecate tangențial.
Waldvogel
interpretată de Alexandra
Steiner
a fost o prezență jenantă până la penibil cu emisia tensionată,
coloana sonoră prea concentrată,
strâmtă, dicțiunea aplatizată astfel că nu s-a înțeles nimic
din text iar expresivitatea a
fost efectiv
nulă.
După
scena finală Brünnhilde
– Siegfried publicul a fluierat și huiduit cu energică vehemență
contestatară. Și pe bună dreptate!
Sâmbătă
2 septembrie, Radio România Muzical a transmis ultima seară a
Tetralogiei cu spectacolul următor.
Luni,
31 iulie 2023 GOTTERDÄMMERUNG
(AMURGUL ZEILOR)
– Leitung PIETARI INKINEN, Siegfried ANDREAS SCHAGER, Gunther
MICHAEL KUPFER-RADECKY, Alberich ÓLAFUR
SIGURDARSON
Hagen
MIKA KARES, Brünnhilde
CATHERINE FOSTER, Gutrune AILE ASSZONYI, Waltraute CHRISTA MAYER, 1.
Norn OKKAVON DER DAMERAU, 2. Norn CLAIRE BARNETT-JONES, 3. Norn KELLY
GOD, Woglinde EVELIN NOVAK, Wellgunde STEPHANIE HOUTZEEL, Floßhilde
SIMONE SCHRÖDER.
În
planul meditației wagneriene, un aspect important este filtrul de
uitare și de dragoste deviată. Este necesară poluarea ființei cu
substanțe pentru a se reuși în manipularea voinței și a
sentimetului. În puținele clipe ale morții, pe măsură ce corpul
moare, se diminuează și efectul filtrului iar Siegfried își
amintește de Brünnhilde.
Lupta pentru putere dezumanizează personalitatea anihilând toate
valorile etice, morale și spirituale. Puterea umană abuziv și
agresiv folosită în societate trebuie anulată. Condiția de
conducător și de guvern social trebuie să ateste o politică de
arbitraj prin controlul obiectiv conexat valorilor și orientat
servirii comunității sociale.
Suntem
cu toți Unități
ale Sistemului
Universal Holistic
și sub auspiciile
unei egale
participări
la Echilibrul
Armoniei Generale Sistemice.
Deși, mie personal, îmi place mult mai mult să spun că suntem cu
toții Fiii
Tatălui Ceresc
și parte
activă
a Universului
de El
creat. Este o foarte mare diferență între aceste aspecte pe care,
de-a lungul anilor, le-am aprofundat în scrieri, întâlniri,
conferințe, cursuri, seminare, master-uri în care am integrat un
sistem doctrinar revelând măreția Sunetului și Cuvântului și
stimulând Emoțiile prin care Conștiința Umană se înalță.
Siegfried
interpretat de Andreas
Schager
a confirmat o statură insuficientă pentru rol, o oboseală fizică
dar și estetică aș spune fiind lipsit de fantezie creatoare în
interpretare; a fost un executant mediocru al unui rol care depășește
posibilitățile lui.
Bașii
– Michael
Kupfer-Radecky
în Gunther, Ólafur
Sigurdarson
în Alberich, Mika
Kares
în Hagen – au
oferit interpretările lor în aceiași notă consistentă pe măsura
importanței personajelor în mecanismul desfășurării.
În
rolul Brünnhilde
a apărut Catherine Foster, banală, neinteresantă, lipsită de
fiorul personajului așa cum este stimulat de orchestrația ce
însoțește frazarea rolului; este o voce
non wagneriană
sau cel puțin într-o condiție
wagneriană pe care a pierdut-o în mare parte.
Foarte
bine integrate celelalte prezențe feminine ale distribuției ale
căror nume au
fost
deja menționate.
Concluziile
finale asupra acestei ediții a festivalului sunt stimulate și de
huiduielile violente de contestație de la finele reprezentațiilor.
Decăderea
Festivalului de la Bayreuth este o constatare pe care am făcut-o din
ce în ce mai accentuat în ultimii 8-10 ani; o decădere
managerială, regizorală, scenografică, vocală. În anul 2003,
când am început colaborarea pentru emisiunile în direct de la
Bayreuther Festspiele, comentam cu admirație și chiar emoție
faptul că biletele la toate spectacolele edițiilor erau vândute
complet cu ... zece ani înainte și chiar mai mult ... Eram
impresionați și emoționați de faptul că dacă existau
disponibilități neașteptate, erau anunțate în rubricile
publicitare ale revistelor de operă ... Ba chiar, biletele și
abonamentele unor ... seniori ... de o anumită vârstă, erau
menționate în testamente și destinate nominal fiilor sau nepoților
pasionați de muzica lui Wagner. Iar la spectacolele actualei ediții,
2023, existau bilete disponibile chiar și în ziua spectacolului și
asta nu din cauza pandemiei deoarece, biletele ediției 2023 trebuiau
să se fi epuizat în anul 2013 dacă nu și mai înainte. Cum s-a
ajuns la această situație? Prin
decăderea
managerială provocată
de cele
două strănepoate,
prin decăderea regizorală
care
a impus absurd o gravă
deviere de la partitură, de
la indicațiile
didascalice ale compositorului, de
la identitatea
personajelor, prin
devierea scenografică
printr-o
concepție
antimuzicală și antiwagneriană.
Există
un modernism elegant, funcțional, bazat pe geometrie, reliefuri,
culori, lumini integrate
într-o metaforizare
modernă care să favorizeze asimilarea mesajului wagnerian și a
esenței creațiilor wagneriene. Ceea
ce s-a văzut la Bayreuth treptat în ultimele două decenii a
însemnat o gravă
discrepanță între frumusețea apoteotică a muzicii și viziunea
oribilă regizorală
și scenografică,
artistică.
Multe
voci incompatibile chiar dacă un anumit număr restrâns de voci
masculine se mențin la nivelul valoric dorit; majoritatea vocilor nu
au atins stadiul evolutiv, formativ și experimentat de vocalitate
wagneriană; mulți dintre artiști iau parte
la două, trei sau chiar patru producții ale unei
ediții. Consecința acestor aspecte se manifestă în rutinarea
banală prin lipsa de concentrare obligatorie.
Opusurile
wagneriene nu sunt șlagăre de abordat câte două, trei sau patru
deodată; se riscă inhibarea concentrării adecvate asupra
rolurilor; un artist trebuie să ia parte
la una maxim două producții în mod cu totul excepțional.
Artistul
terbuie să se concentreze asupra unui unic rol de interpretat într-o
ediție a festivalului.

În
ciuda acestor aspecte, totuși, finalul seriei celor patru
transmisiuni a fost frumos pentru noi aici deoarece împreună cu
Luminița Arvunescu am evocat două decenii de colaborare
neîntreruptă cu Festivalul de la Bayreuth, cu Teatro alla Scala din
Milano, New York Metropolitan Opera, Wiener Staatsoper și alte
teatre, în reprezentații în directe pe care le-am comentat
obiectiv sub semnul respectului față de public și al
responsabilității culturale pe care o avem față de Societatea
Română de Radiodifuziune, față de prestigioasa ei tradiție pe
care eu, personal o onorez de peste 27 de ani cu acea permanentă
bucurie prin care din totdeauna m-am definit un ... Fiu al
Radiodifuziunii ...