Am fost foarte
fericit de invitația adresată mie de către Daniel
Jinga,
General
Manager
și dirijor,
de a ține în ziua de 23 ianuarie 2024 o conferință și de a participa le dezbaterile
din partea a doua împreună cu Profesorul
Daniel Nica,
moderatorul
acestor conferințe. TVR Cultural a transmis în direct întreaga desfășurare.
DANIEL NICA și STEPHAN POEN
Scena
Gândirii,
așa cum a fost prezentată încă de la început înseamnă dialog,
cunoaștere
și emoție.
Dialogul
aprofundează
cunoașterea
dătătoare
de emoție.
Teatrul
Liric
este dialog
între compozitor
și interpreți,
între interpreți
și public,
între diferitele categorii
de public;
dialogurile
stimulează
cunoașterea
care, atunci când revelează
afinitiăți, declanșează
emoția
impactului
cu mesajul
artistic
izvor de bună
stare
și bucurie.
Acest trinom
– dialog,
cunoaștere, emoție
– definește
mecanismul integrării
Operei
Lirice
în societate
și activează
rolul
ei pentru personalitatea
umană.
De pe această poziție
perceptivă
am înțeles responsabilitatea
paricipării mele la Scena
Gândirii,
admirabilă
inițiativă
a Operei Naționale București grație entuziasmului directorului
Daniel
Jinga
și profesorului moderator Daniel
Nica.
DANIEL NICA și STEPHAN POEN
În același
timp sunt foarte onorat de faptul că am fost invitat să deschid
noul an de conferințe după încheierea anului precedent de către
marele intelectual, om de cultură și de prestigiu universitar,
Academicianul
Ioan Aurel Pop, Președintele Academiei Române.
I-am urmărit cu mare interes și satisfacție conferința intitulată
Cum
s-a construit România
în care au fost evocate etape importante ale devenirii țării
noastre ca stat național unitar de-a lungul unui parcurs subîntins
de istorie într-un arc de aproape un secol și jumătate.
IOAN AUREL POP, Președintele Academiei Române
Acest arc
corespunde și procesului
evolutiv de constituire a Operei Naționale la București.
Primele companii de operă străine, în mod deosebit italiene și
franceze, au apărut în România la finele secolului al XVIII-lea
pentru ca, la jumătatea secolului al XIX-lea, pasiunea pentru opera
lirică a societății și a tinerilor să stimuleze înființarea
conservatoarelor; iar cel de la București a luat ființă în anul
1864, deci în urmă cu 160 ani de ani.
GEORGE STEPHANESCO
În deceniile
următoare tineri români cu talent și merite muzicale artistice se
perfecționează în străinătate mai ales în Italia și Franța și
revin în țară cu entuziasm pentru a se afirma în companiile
artistice românești recent înființate. Marele compozitor,
profesor și dirijor George
Stephanescu
este cel care înființează prima
companie artistică stabilă
intitulată Opera
Română
și inaugurată la 8
mai 1885
cu premiera operei LINDA
DI CHAMOUNIX
de Donizetti
interpretată în limba română. Spectacolele din stagiunile care au
urmat s-au ținut la Teatrul
Național
dar mai ales la Teatrul
Liric
din Piața
Walter Mărăcineanu.
TEATRUL NAȚIONAL
În anul 1921,
prin decret
guvernamental,
se realizează instituționalizarea
Operei
Române din București
care devine teatru
de stat
condus tot de George
Stephanesco
și inaugurat la 8
decembrie 1921
cu LOHENGRIN
de Wagner
sub bagheta lui George
Enescu.
Deci la trei ani de la Unirea prin care s-a constituit Statul
Național Unitar Român, Opera din București devenea instituție de
stat cu activitate stabilă. În urma distrugerii Teatrului Liric la
bombardamentele din aprilie
1944,
Opera Română și-a desfășurat activitatea timp de un deceniu în
sala fostului Teatru
Regina Maria
împărțind sediul în ultimii patru ani ai deceniului cu Teatrul
de Stat de Operetă
înființat în 1950
pentru ca în anul 1954
să se mute în noua clădire construită și în care se află și
astăzi.
TEATRUL LIRIC
Toate aceste
etape, de la primele începuturi și până la constituirea Operei
Române instituționalizate s-au desfășurat în acel arc de timp
istoric aprofundat de Președintele Academiei Ioan Aurel Pop. Și
aceste aprofundări mi-au stimulat o anumită viziune academică
asupra operei lirice ca gen muzical și a teatrului liric ca entitate
socială. Opera
lirică
este un gen artistic foarte complex în care vocea
umană
și sunetul
orchestral
se conjugă într-o desfășurare
teatrală de mare anvergură
cu implicații estetice,
stilistice, emotive, psihologice, culturale, spirituale.
Opera
lirică
reprezintă un salt
gigantesc
de la Natură
la Cultură,
de la natura
muzicală, vocală, estetică,
la cultura
complexă, amplă, rafinată
ale cărei repere sunt adevărați catalizatori
ai evoluției
conștiinței umane.
Iar organizarea și coordonarea unui sistem atât de amplu și
complex, impune un anumit academism
artistic
și managerial. Există două mari teatre de prestigiu internațional
care au avut încă de la fondarea lor o titulatură și o importanță
de prestigiu academic. În ordinea cronologică a înființării lor,
primul teatru a fost Opéra
de Paris
fondată în anul 1669
în cadrul instituției Académie
Royal de Musique;
în anul 1875
a fost inaugurată sala de la Palais
Garnier
cunoscută și sub numele de Grand
Opéra
de Paris.
Al doilea teatru este Bolșoi
Teatr
înființat în anul 1776
în cadrul Academiei
Imperiale Ruse pentru Canto și Balet.

TEATRUL REGINA MARIA
Noul
teatru de operă fusese deci construit pentru a onora Festivalul
Mondial al Tineretului
din anul 1953
a cărui gazdă era oraşul Bucureşti. Dincolo de controversatele
opinii legate de aspecte tehnice și politice, trebuie să
recunoaştem că această clădire are o anumită maestozitate şi
este amplasată într-un splendid parc care o izolează de traficul
oraşului devenit în timp din ce în ce mai intens. Intrarea şi
foaierul sunt ample, elegante, lojile spaţioase, scaunele
confortabile de la primul rând al parterului până la ultimul rând
al galeriei de la balconul al doilea. Iar în ceea ce priveşte
acustica despre care s-au formulat, de asemenea, opinii contrastante,
ca spectator pasionat vreme de 22 de ani în perioada 1964 – 1986,
trebuie să recunosc că artiştii care au avut voce amplă şi
tehnică solidă s-au bucurat de triumfale succese tributate de un
public foarte exigent din care începusem să fac parte şi eu chiar
de la vârsta şcolară.
OPERA ROMÂNĂ inaugurată în anul 1954
Între
timp s-a desfășurat Concursul
Internațional de Canto al Festivalului Mondial al Tineretului
care a oferit multor artiști români satisfacția primelor premii:
soprane:
Premiul
II şi Medalia de Argint: Lella Cincu; Premiul III şi Medalia de
Bronz: Magda Ianculescu, Maria Crişan, Lucia Stănescu;
mezzosoprane:
Premiul
II şi Medalia de Argint: Vera Rudeanu; Premiul III şi Medalia de
Bronz: Elena Cernei; tenori:
Premiul
I şi Medalia de Aur: Valentin Teodorian; Premiul II şi Medalia de
Argint: Alexandru Racolţea; Premiul III şi Medalia de Bronz: Nikola
Nikolov, Ion Piso, Cornel Stavru; baritoni:
Premiul
II şi Medalia de Argint: Nicolae Herlea; Premiul III şi Medalia de
Bronz: Octav Enigărescu, David Ohanesian.
OPERA ROMÂNĂ inaugurată în anul 1954
La
12
august 1953,
în noul
sediu
al Operei
Române din București
are loc Concertul
de Gală al Festivalului Mondial al Tineretului.
Din partea Operei
Române
evoluează următorii participanți: MAGDA
IANCULESCU
– Rossini „Il barbiere di Siviglia” – aria Rosinei
acompaniată la pian de Suzana
Carusso;
IRINEL
LICIU, GABRIEL POPESCU
– Ceaikovsky „Lacul lebedelor” – Pas des deux cu
acompaniament la pian de Letiţia
Flavian;
VALENTIN
TEODORIAN
– Ceaikovsky „Evghenij Oneghin” – aria lui Lesnki; ELENA
CERNEI
– Aurel Giroveanu „Ţara mea” – cu acompaniament la pian de
Radu
Carp.
Aceasta a fost prima
manifestare artistică la noul sediu al Operei Române
prilej de mare satisfacție pentru tinerii artiști programați în
acest concert.

După
încheierea Festivalului, Teatrul de Stat de Operă și Balet –
Opera Română cum i se spunea de către toată lumea – s-a mutat
în noul sediu iar Teatrul de Stat de Operetă a rămas în teatrul
pe care îl împărțise cu Opera până la demolarea lui în
anul 1987.
La Operă, după instalare, au început pregătirile pentru
inaugurare în cadrul unui amplu program de repetiții pentru o serie
de premiere în noul sediu ale unor producții reprezentate înainte;
erau necesare modificări în scenografie și adaptări ale mișcări
scenice pentru soliști și cor deoarece se dispunea de un spațiu
scenic mai mare și diferit conformat. Inaugurarea fusese programată
pentru sâmbătă
9 ianuarie 1954
cu premiera operei
DAMA
DE PICĂ
de Ceaikovski
eveniment pentru a cărei pregătire au început primele repetiții.
Lucrarea
este grandioasă solicitând un ansamblu de mare anvergură cu
orchestră şi cor de mare forţă, balet, figuraţie şi foarte
mulţi artişti în rolurile principale şi secundare. Vocile trebuie
să corespundă atât prin baza lor naturală cât şi prin profilul
estetic acelui fascinant stil al romantismului rusesc în care
dramatismul şi lirismul se împletesc cu nuanţe de la cele mai
delicate până la cele mai robuste în totalitatea dimensiunilor
expresive. Libretul lui Modest Ceaikovsky a abordat nuvela lui
Alexandr Serghevici Puşkin.
Regia
producţiei a fost asigurată de către regizorul rus invitat
Vladimir
Ciukov
care a colaborat foarte bine cu Walter
Siegfried
(scenografia) şi Cella
Voinescu
(costumele). Dirijorii Egizio
Massini, Alfred Mendelsohn
şi Mihai
Brediceanu
au asigurat conducerea muzicală colaborând cu Maestrul de Cor
Gheorghe
Kulibin
al cărui asistent era foarte tânărul, pe atunci, Cornel
Trăilescu,
viitorul mare dirijor şi compozitor. Maestrul coregraf Anton
Romanowski,
personalitate de valoare a baletului românesc, asigura coregrafia
spectacolului. O echipă formidabilă de pianişti corepetitori –
Dorina
Popovici, Elsa Chioreanu, Andrei Pancova
– au asigurat pregătirea celor trei
garnituri de solişti
iar unele roluri beneficiau chiar de patru sau cinci interpreţi.
Maestrul Ion
Ipser
supraveghea echipa de machiaj iar legendarul pasionat Ştefan
Şachim – Nonu
– era sufleur devenit ulterior şeful Studiilor Muzicale pentru
foarte mulţi ani.
Distribuţia
completă a rolurilor principale şi secundare era următoarea:
Gherman (tenor dramatic de mare forţă expresivă): Garbis
Zobian, Dinu Bădescu, Ion Puican;
Contele Tomski şi Zlatogor în Pastorala din actul II (bariton
dramatic): Petre
Ştefănescu-Goangă, Alexandru Enăceanu, Ştefan Petrescu;
Prinţul Eletzky (bariton liric): Mihail
Arnăutu, Şerban Tassian, Nicolae Herlea;
Contesa (contraltă): Maria
Snejina, Maria Moreanu, Elena Cernei;
Liza (soprană dramatică): Ioana
Nicola, Dora Massini, Hilda Sibianu, Zoe Dragotescu, Maria Voloşescu;
Polina şi Milovzor în Pastorala din actul II (mezzosoprană):
Zenaida
Pally, Elena Cernei, Iulia Buciuceanu;
Prilepa (soprană lirică): Cornelia
Gavrilescu, Magda Ianculescu, Iolanda Mărculescu, Arax Savagian,
Judit Lazarovici;
Guvernanta (mezzossoprană): Irina
Atanasiu, Ianula Papadopol, Maria Săndulescu;
Maşa (soprană): Ianula
Papadopol, Lella Cincu, Renée Cornea;
Cecalinski (tenor): George
Mircea, Dimitrie Scurtu, Pantelimon Frunză;
Surin (bas): Viorel
Ban, Jean Bănescu, George Ştefănescu;
Ceapliţki (tenor): Nicolae
Deculescu, Dimitrie Scurtu, Nicolae Luca;
Narumov (bas): Nicolae
Păun, Viorel Ban, Jean Bănescu;
Majordomul (tenor): Valentin
Vitcovschi, Nicolae Deculescu; Ştefan Uncu.
Am dorit să cinstesc memoria tuturor celor care au luat parte la
acest eveniment inaugural al noului sediu al Operei Române.
Despre
acest eveniment, de-a lungul anilor, mi-au povestit foarte mulţi
dintre artiştii care au luat parte, personalităţi precum Maria
Moreanu, Ioana Nicola, Dora Massini, Zenaida Pally, Lella Cincu,
Magda Ianculescu, Maria Săndulescu, Mihai Brediceanu, Mihail
Arnăutu, Nicolae Herlea, Jean Bănescu şi, în mod cu totul
deosebit de profund, iubita mea soţie, marea artistă Elena Cernei.
Pe lângă datele adunate de la protagonişti şi documentele din
arhiva personală, o foarte valoroasă contribuţie documentară în
cercetările mele o au Hronicul
Operei Române din București
în trei
volume
admirabil realizate de Acad.
Octavian Lazăr Cosma
și Opera
Română
seria
celor
douăsrpezece volume
publicate
de către regretata Anca
Florea.

Duminică
3 ianuarie 1954
a avut loc avanpremiera
iar sâmbătă
9 ianuarie 1954
prima
reprezentaţie inaugurală
la care au luat parte oficialităţile de la cel mai înalt nivel. În
aceste două seri au cântat: Garbis
Zobian
(Gherman), Petre
Ştefănescu – Goangă
(Tomski, Zlatogor), Şerban
Tassian
(Eleţki), Maria
Snejina
(Contesa), Ioana
Nicola
(Liza), Zenaida
Pally
(Polina, Milovzor), Cornelia
Gavrilescu
(Prilepa), Irina
Atanasiu
(Guvernanta), Ianula
Papadopol
(Maşa), George
Mircea
(Cecalinski), Viorel
Ban
(Surin), Nicolae
Deculescu
(Ceapliţki), Nicolae
Păun
(Narumov), Valentin
Vitcovschi
(Majordomul). În ultimul moment, baritonul Mihail
Arnăutu
a fost afectat de o puternică viroză respiratorie; Şerban
Tassian
a intrat atunci în primul spectacol urmat de Nicolae
Herlea
la următorul.

Marţi
12 ianuarie 1954
a avut loc premiera pentru public interpretată de: Dinu
Bădescu
(Gherman), Alexandru
Enăceanu
(Tomski, Zlatogor), Nicolae
Herlea
(Eleţki), Maria
Snejina
(Contesa), Dora
Massini
(Liza), Elena
Cernei
(Polina, Milovzor), Cornelia
Gavrilescu
(Prilepa), Irina
Atanasiu
(Guvernanta), Renée
Cornea
(Maşa), Dimitrie
Scurtu
(Cecalinski), Jean
Bănescu
(Surin), Nicolae
Deculescu
(Ceapliţki), Nicolae
Păun
(Narumov), Valentin
Vitcovschi
(Majordomul).
Scenă din actul I.
Spectacolele
se succedau cu foarte mare frecvenţă iar cele trei garnituri de
interpreţi se amestecau în iureşul alternanţelor ceea ce făcea
ca serile să devină foarte captivante pentru melomani; personajele
fiind foarte consistente, era deosebit de interesantă rezolvarea
relaţiilor dintre ele de către artiştii care se alternau în
respectivele roluri. O figură cu totul deosebită în aceste trei
garnituri o reprezenta mezzosoprana Maria Snejina care era parcă o
întrupare a bătrânei Contese – Venus Moscovită a Parisului de
altă dată, personaj misterios ca şi trucul celor trei cărţi cu
ajutorul căruia câştiga mereu şi a cărui tentaţie avea să-l
piardă pe tulburatul şi înverşunatul Gherman. „Doamna Snejina”
era o personalitate a Operei din perioada interbelică; născută
într-o regiune a Poloniei sub vremurile dominaţiei ucrainiene, avea
sânge amestecat de ucrainiancă şi poloneză încurcit cu prusaci;
femeie foarte frumoasă, voce excepţională, talent puternic,
cultură şi inteligenţă deosebit de rafinată, după diverse
peregrinări ale carierei, ajunge la Bucureşti la încheierea
primului război mondial; îi place atmosfera din „micul Paris”,
face cuceriri amoroase la nivel înalt respingându-le cu demnitate
şi câştigând o faimă mondenă de mare artistă; se stabileşte
definitiv în România cerând ... „supuşenie” (aşa spunea
Doamna Snejina) ... şi devine cetăţean român, prim solistă a
Operei Române. Împreună cu Maria Moreanu, o altă frumuseţe cu
voce şi talent, devin vedetele marilor roluri de mezzosoprană. În
anul 1954, Doamna Snejina era deja pensionară, preda lecţii de
canto, continua să fie o prezenţă frumoasă, fascinantă, foarte
mondenă şi, asemenea misteriosului truc de la cărţi al Bătrânei
Contese din „Dama de Pică”, nimeni, dar absolut nimeni, nu ştia
câţi ani are dânsa. Se făceau speculaţii, afirmaţii
teribilistice, dar deloc pariuri pentru că nu se putea verifica. Cum
în acea perioadă, mezzosoprana Maria Moreanu trecea printr-o criză
vocală pasageră (debutul său în rolul Contesei a avut loc ceva
mai târziu după premieră), salvarea producţiei a fost posibilă
datorită amabilităţii cu care Doamna Maria Snejina a acceptat să
revină la teatru pentru acest rol dar şi pentru altele cum ar fi
Niania (Doica) din EVGHENI ONEGHIN, Bertha din BĂRBIERUL DIN
SEVILLA, Martha Schwertlein din FAUST. Deoarece Doamna Moreanu era
indisponibilă şi era nevoie de o rezervă în rol pentru acoperirea
Doamnei Snejina în caz de o răceală intempestivă, în distribuţia
a treia a rolului figura ... tânăra mezosoprană ... Elena Cernei
care intepreta şi rolul Polinei ... La această soluţie s-a recurs
în urma entuziasmului pe care l-a manifestat Doamna Dora Massini în
urma unei producţii studenţeşti a Conservatorului în care,
într-un program de selecţiuni din DAMA DE PICĂ, pentru un examen
la Clasa de Operă condusă de Maestrul Jean Rânzescu, rolul
Contesei fusese interpretat de Elena Cerrnei. Dora Massini fiind şi
profesoară la Conservator, a asistat la acea producţie şi, în
timpul repetiţiilor de la teatru cu noua montare, a propus ca Elena
Cernei, pe lângă rolul Polinei, să acopere în caz de necesitate
şi rolul Contesei. Nu a fost nevoie deoarece Doamna Snejina a
interpretat toate spectacolele fără probleme, Doamna Moreanu
revenise şi deci totul decurgea bine. Elena Cernei însă câştigase
o experienţă în plus în acea garnitură de veterani, mari artişti
ai Operei Române din Bucureşti.

Scenă din actul II.
Toţi
artiştii cu care am discutat mi-au povestit că personajul Contesei
interpretat de Maria Snejina era extraordinar. Elena Cernei îmi
spunea că, la fiecare spectacol, stătea în culise ca să
urmărească scena Contesei cu Maria Snejina, dar şi ariile
interpretate de sopranele, tenorii şi baritonii din respectivele
roluri. În mod deosebit Garbis Zobian realiza un personaj
cutremurător mai ales în scena din ultimul act în care atingea
paroxismul vocal şi dramatic. Ioana Nicola a fost un glas de o
frumuseţe nobilă care învăluia şi încânta. Am discutat
îndelung cu dumneaei şi am fericirea să fi înregistrat mărturii
legate de elaborarea personajului Lizei atât vocal cât şi teatral.
Dora Masssini, pe care nu am mai apucat să o admir pe scenă dar am
admirat-o foarte mult în viaţa mondenă, mi-a ilustrat alte
coordonate ale Lizei şi am rămas foarte fascinat de paralela
analitică realizată confruntând mărturiile celor două mari
artiste; sunt unghiuri analitice tare interesante.

Scenă din actul III.
În
Fonoteca
Radiodifuziunii, putem admira interpretarea ariei Lizei de către
două soprane de mare prestigiu ale Operei Române: Maria Voloşescu
şi Elena Dima-Toroiman. Despre rolul Prinţului Eleţky am discutat
foarte mult cu Mihail Arnăutu şi cu Nicolae Herlea. Mihail Arnăutu
concepea dozajul emotiv al pesonajului printr-o multitudine de
configuraţii ale coloanei sonore de la cea mai largă la cea mai
concentrată (mi-a explicat o întreagă tipologie pe care mi-am
notat-o în caietele mele dar în mod deosebit în suflet). Nicolae
Herlea concepea expresivitatea emoţională prin nuanţe de
sonoritate aplicate unui vibrato unic ale cărui lumini şi umbre
contrastante realizau tensiunea dramatică progresivă în
expansiunea unui sol1 a cărui forţă m-a impresionat în glasul său
mereu. Zenaida Pally, proeminentă personalitate a teatrului liric
românesc, orginară şi ea din Basarabia; glasul ei înseamna o
permanentă dăruire şi frământare interioară iar momentul
mesajului scenic depinde de felul în care simte pulsul vocal al
propriei fiinţe acolo pe scenă; de multe ori, spunea marea artistă,
te poţi afla într-o stare fizică şi psihică absolut nouă faţă
de senzaţiile experienţelor acumulate ceea ce face ca actul
artistic să devină o permanentă descoperire a unei pasionante
căutări.
După
această importantă inaugurare cu mare succes de public și de
presă, până la finele primei stagiuni a teatrului în noul sediu,
au avut loc următoarele
premiere – reluări erau: baletul COPPELIA de Delibes (10 ianuarie
– reluare), RUSALKA de Dargomîjski (14 ianuarie – reluare),
TRAVIATA de Verdi (19 ianuarie – reluare), RIGOLETTO de Verdi (27
februarie – premieră), GIANNI SCHICCHI de Puccini (1 martie –
premieră în România), baletul MACUL ROȘU de Glier (29 aprilie –
reluare), MADAMA BUTTERFLY de Puccini (28 mai – reluare). Treptat,
în stagiunile următoare, repertoriul de operă și balet s-a extins
iar garniturile de artiști s-au consolidat treptat pe măsură ce
veteranilor și se alăturau tinerii artiști angajați.
În
următoarea perioadă de timp, 1953 – 1958, repertoriul Operei a
inclus următorii compozitori cu respectivele opere: Beethoven
FIDELIO, Bizet CARMEN, Ceaikovski DAMA DE PICĂ, Dargomîjski
RUSALKA, Delibes LAKME, Gounod FAUST, Mozart NUNTA LUI FIGARO,
RĂPIREA DIN SERAI, Puccini MADAME BUTTERFLY, GIANNI SCHICCHI, BOEMA,
TOSCA, Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA, Verdi: TRAVIATA, RIGOLETTO,
AIDA, TRUBADURUL, OTELLO, Wagner MAEȘTRII CÂNTĂREȚI DIN NÜRNBERG;
din creația românească: Paul Constantinescu O NOAPTE FURTUNOASĂ,
Gheorghe Dumitrescu ION VODĂ CEL CUMPLIT.. De asemenea, în
repertoriul teatrului figurau și balete precum COPPELIA de Delibes,
MACUL ROȘU de Glier, CĂLĂREȚUL DE ARAMĂ de Glier, FÂNTÂNA DIN
BACCISARAI de Asafiev, HAIDUCII de Hilda Jerea, CĂLIN de Alfred
Mendelsohn, LACUL LEBEDELOR de Ceaikovski, LA PIAȚĂ de Mihail Jora,
TRICORNUL de De Falla, CONCERTUL ÎN FA de Gershwin, completau
repertoriul teatrului în respectiva perioadă.
Enescu OEDIPE, actul I, 1958
În stagiunea
1958/1959
în care s-a desfășurat prima
ediție
a Festivalului
Internațional George Enescu,
la 22
septembrie 1958,
a avut loc premiera românească a capodoperei OEDIPE
de George
Enescu
interpretată în limba română în traducerea lui Emanoil
Ciomac
după libretul lui Edmond
Fleg.
În regia marelui creator Jean
Rânzescu
și sub formidabila baghetă a lui Constantin
Silvestri
evoluau o dublă garnitură de mari artiști cărora, de-a lungul
anilor, li s-au mai adăugat noile generații de artiști. Corul a
fost pregătit și dirijat de Gheorghe
Kulibin
asistat de Cornel
Trăilescu
iar coregrafia a aparținut lui Gelu
Matei;
scenografia a fost realizată de Roland
Laub
iar costumele de Ofelia
Tutoveanu.
Pregătirea muzicală a fost asigurată de excelenți maeștri
corepetitori precum Dorina
Popovici, Denise Rudeanu
și Geo
Halemberg.
La spectacolul de la premieră au luat parte următorii artiști:
David
Ohanesian
în rolul titular, Elena
Cernei
(Jocasta), Nicolae
Secăreanu
(Tirezias), Zenaida
Pally
(Sfinxul), Ionel
Tudoran
(Laios), Alexandru
Enăceanu
(Creon), George
Mircea
(Păstorul) Ioan
Hvorov
(Marele Preot), Valentin
Loghin
(Phorbas), Jean
Bănescu
(Paznicul), Ladislau
Konya
(Tezeu), Valentina
Crețoiu
(Antigona), Maria
Săndulescu
(Meropa).

Enescu OEDIPE, Elena Cernei (Jocasta) și David Ohanesian (Oedipe), actul II, 1958
De-a lungul a
peste trei decenii cât s-a menținut această producție în
repertoriul teatrului, noi dirijori și artiști s-au adăugat în
ampla distribuție astfel.
Dirijorii:
CONSTANTIN SILVESTRI, MIHAI BREDICEANU, CORNEL TRĂILESCU, MIRCEA
POPA, CONSTANTIN BUGEANU;
Oedipe: DAVID OHANESIAN, NICOLAE FLOREI,
JAN KZEKAY (Polonia, 1979 - Festivalul Enescu);
Tiresias: NICOLAE
SECĂREANU, IOAN HVOROV, GHEORGHE CRĂSNARU;
Creon: ALEXANDRU
ENĂCEANU, ALEXANDRU BĂDULESCU, DAN IORDĂCHESCU, EDUARD
TUMAGEANIAN, VASILE MARTINOIU,DAN ZANCU;
Păstorul: GEORGE MIRCEA,
CONSTANTIN POPESCU, VALENTIN TEODORIAN, CORNEL RUSU, FLORIN
DIACONESCU;
Marele Preot: IOAN HVOROV, VIOREL BAN, MIRCEA BUCIU;
Phorbas: VALENTIN LOGHIN, DINU CĂȚULEANU, CONSTANTIN DUMITRU,
POMPEI HĂRĂȘTEANU;
Paznicul: JEAN BĂNESCU, IOAN HVOROV,
CONSTANTIN GABOR;
Thezeu: LADISLAU KONYA, OCTAV ENIGĂRESCU,
DIONISIE
KONYA, NICOLAE CONSTANTINESCU,
EDUARD
TUMAGEANIAN, EMIL IURAȘCU;
Laios: IONEL TUDORAN, CONSTANTIN ILIESCU,
GEORGE LAMBRACHE, ANATOL COVALI;
Jocasta: ELENA CERNEI, ELENA POPA,
DOROTHEA PALADE, MIHAELA MĂRĂCINEANU, VERONICA GÂRBU, RODICA
MITRICĂ;
Sfinxul: ZENAIDA PALLY, MIHAELA BOTEZ, ADINA IURAȘCU,
VERONICA GÂRBU;
Antigona: VALENTINA CREȚOIU, CORNELIA GAVRILESCU,
MARIA ȘINDILARU, ZOE DRAGOTESCU, EUGENIA MOLDOVEANU, ELENA
GRIGORESCU, GERDA RADLER;
Meropa: MARIA SĂNDULESCU, VENERA ROGOZEA,
IULIA BUCIUCEANU.
PERSONALITĂȚI
ALE OPEREI ROMÂNE
Pe scena
Operei Române din București s-au afirmat o imensitate numerică de
artiști care au slujit cu arta lor opera lirică și pasiunea
publicului pentru muzică și voci. De mic copil, ascultând
relatările veteranilor Operei, artiști aflați la o vârstă
înaintată, am aflat despre nume și performanțe uluitoare,
evenimente artistice ale reprezentațiilor curente care nici măcar
nu au rămas în istoria presei de specialitate. Erau oameni a căror
supremă bucurie consta în ofranda artei lor spre mulțumirea
publicului. Notorietatea socială și mondenă a epocii reprezenta o
formă de satisfacție iar unii dintre ei au avut norocul să
înregistreze câteva interpretări cu orchestra dar de cele mai
multe ori cu pianul și astfel să rămână în istorie pe lângă
prezența lor în colecțiile de programe și reviste mai mult
private de cât oficial instituționale. Datorită acestor colecții
am reușit să adun foarte multe nume cărora le-am elaborat un
profil analitic istoric, artistic și analitic în vocalitate dacă
au rămas imprimări.
Dincolo de
galeria primilor artiști activi înainte și după actul
constituirii Operei Române de la 1885, la inaugurarea Operei
instituționalizate de la 8 decembrie 1921, teatrul liric bucureștean
dispunea de forțe artistice memorabile menționate în cronici și
în memoriile unor artiști. Aceste personalități erau:
-
Soprane:
Elena Drăgulinescu-Stinghe, Margareta Metaxa, Elena Ivony, Elena
Teodorini, Alexandra Feraru, Enrichetta Rodrigo Athanassiu, Cecilia
Nasta-Cerchez, Nectara De Flondor, Feea Pomponiu, Alexandra Lupescu
Teișan, Mimi Nestorescu, Viorica Vasilescu, Lucreția Enescu, Maria
Cojocoreanu, Alexandra Grozea, Victoria Costescu-Duca, Emilia
Guțianu, Maria Blejeanu, Lidia Babici, Pia Igy-Delin, Lucia
Bercescu Țurcanu, Valentina Crețoiu, Dora Massini;
-
Mezzosoprane:
Elena Dobrescu, Constanța Dobrescu, Tana Nanescu, Eugenia
Babad-Cioculescu, Maria Snejina, Elena Basarab, Virginia Miciora,
Maria Moreanu.
-
Tenori:
Romulus Vrăbiescu, Vasile Rabega, Emil Marinescu, Mircea Lazăr,
Dumitru Mihăilescu Toscani, Constantin Stroescu, Alberto Della
Pergola, Arnold Georgewski, Eleachim Algazzi, Nicu Apostolescu,
Octav Arbore, Mircea Lazăr, Luciano Della Pergola, Viorel
Chicideanu, Dinu Bădescu;
-
Baritoni:
Dimitrie Popovici Bayreuth, Grigore Teodorescu, Aurel Costescu Duca,
Grigore Magiari, Jean Athanasiu, Sigismund Zalewski, Petre
Ștefănescu-Goangă, Alexandru Lupescu, Alexandru Alger, Alexandru
Enăceanu;
-
Bași:
George Folescu, George Niculescu-Bassu, Rudolf Steiner, Constantin
Teodorian, Georgescu Oprișan, Nicolae Păun, Edgar Istratty,
Nicolae Secăreanu;
-
Dirijori:
George Georgescu, Egisto Tango, Ionel Perlea, Umberto Pessione, Ion
Nona Ottescu, Egizio Massini, Joseph Rosensteck, Alfred
Alessandrescu, Jean Bobescu asigurau pregătirea muzicală
impecabilă a ansamblului;
-
Regizori
precum Constantin Pavel, Sigismund Zaleski (baritonul care a
continuat activitatea artistică devenind un mare regizor), Adalbert
Markowski (de la Opera de Stat din Viena), îndrumau sub aspect
teatral și intepretativ soliștii și corul.
La inaugurarea
actualului sediu, în colectivul artistic al teatrului se întâlneau
glorioși reprezentanți ai generației veteranilor și foarte
valoroși artiști ai generației de tineri dintre care unii aveau să
realizeze mari cariere naționale și inetrnaționale. Trecerea lor
în revistă pe categorii artistice este o Datorie de Onoare în
continuitatea glorioșilor veterani de la începutul instituțional
al Operei. De-a lungul anilor, noi nume de artiști talentați și
afirmați s-au adăugat pe măsură ce veteranii își încheiau
carierele, personalități pe care le-am sistematizat în următoarea
secțiune.
Noile
generații
-
Regizori:
Jean Rânzescu, George Teodorescu, Panait Victor Cottescu, Eugen
Gropșeanu, Hero Lupescu, Anda Tăbăcaru, Cătălin Ionescu Arbore,
Alice Barb;
-
Dirijori:
Egizio Massini, Jean Bobescu, Alfred Alessandrescu, Mircea Popa,
Constantin Silvestri, Constantin Bugeanu, Emanoil Elenescu, Mihai
Brediceanu, Sergiu Comissiona, Mircea Rosensteck, Cornel Trăilescu,
Constantin Petrovici, Mircea Popa, Anatol Chisadji, Paul Popescu,
Lucian Anca, Carol Litvin, Cristian Brâncuși, Răzvan Cernat,
Camil Marinescu, Daniel Jinga, Iurie Florea, Vlad Conta, Tiberiu
Soare, Ciprian Teodorașcu;
-
Maeștri
de cor:
Iosif Rosensteck, Gheorghe Kulibin, Stelian Olariu, Daniel Jinga,
Adrian Ionescu;
-
Soprane:
Dora Massini, Ana Tălmăceanu Dinescu, Valentina Crețoiu, Cornelia
Gavrilescu, Arax Savagian, Ioana Nicola, Arta Florescu, Elena Popa,
Tea Rămurescu, Judit Lazarovici, Renée Cornester (Cornea), Lella
Cincu, Maria Crișan, Iolanda Mărculescu, Magda Ianculescu, Maria
Voloșescu, Elisabeta Neculce Carțiș, Teodora Lucaciu, Maria
Șindilaru, Elena Dima Toroiman, Zoe Dragotescu, Eldemira
Calomfirescu, Matilda Onofrei, Magdalena Cononovici, Marina
Krilovici, Maria Slătinaru-Nistor, Eugenia Moldoveanu, Elena
Simionescu, Ileana Cotrubaș, Silvia Voinea, Lucia Becar, Ligia
Grosu, Elena Duma, Elvira Cârje, Cornelia Angelescu, Marina Mirea,
Magdalena Cononovici, Cornelia Pop, Lucia Țibuleac, Sanda Șandru,
Monica Teodorescu, Felicia Filip, Mariana Colpoș;
-
Mezzosoprane:
Maria Snejina, Virginia Miciora, Maria Moreanu, Venera Rogozea,
Irina Atanasiu, Nella Dimitriu, Zenaida Pally, Elena Cernei, Iulia
Buciuceanu, Maria Săndulescu, Vera Rudeanu, Michaela Botez,
Dorothea Palade, Mihaela Mărăcineanu, Viorica Cortez, Iulia
Marpozan, Rodica Mitrică, Veronica Gârbu, Mihaela Agachi, Ruxandra
Vlad, Lucia Cicoară-Drăgan, Ecaterina Țuțu, Adriana Alexandru;
-
Contratenorul
Mircea Mihalache, primul reprezentant al acestei categorii vocale
din școala românească de canto datorat studiilor excepționale de
făcute cu soprana și profesoara Magda Ianculescu;
-
Tenori:
Dinu Bădescu, Ionel Tudoran, Mihail Știrbey, George Corbeni,
Garbis Zobian, Ion Puican, Pantelimon Frunză, Rudi Ledeanu, George
Mircea, Nicolae Șerbănescu, Vasile Diaconescu, Gheorghe Iliescu,
Valentin Teodorian, Cornel Stavru, Constantin Iliescu, Ion Stoian,
Octavian Naghiu, Ion Buzea, Corneliu Fânățeanu, Ion Piso (solist
al Filarmonicii invitat pe scena Operei), Ludovic Spiess, Vasile
Moldoveanu, Antonius Nicolescu, Marcel Angelescu, Florin Farcaș,
Florin Diaconescu, Anatol Covali, Constantin Ene, Florin Georgescu,
Ionel Voineag, Gabriel Năstase, Ștefăniță Lascu;
-
Baritoni:
Petre Ștefănescu Goangă, Șerban Tassian, Alexandru Enăceanu,
Dinu Cățuleanu, Mihail Arnăutu, Barbu Dumitrescu, Alexandru
Bădulescu, Alexandru Vârgolici, Octav Enigărescu, Ladislau Konya,
Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, David Ohanesian, Ștefan Petrescu,
Vasile Martinoiu, Nicolae Urziceanu, Eduard Tumageanian (Tumagian),
Lucian Marinescu, Nicolae Constantinescu, Emil Iurașcu, Nicolae
Urdăreanu;
-
Bași:
George Niculescu Bassu, Nicolae Secăreanu, Mircea Buciu, Nicolae
Teofănescu, George Ștefănescu, Silviu Gurău, Marius Rintzler
(solist al Filarmonicii din București, invitat al Operei), Nicolae
Păun, Jean Bănescu, Nicolae Rafael, Viorel Ban, Valentin Loghin,
Nicolae Florei, Ioan Hvorov, Constantin Gabor, Constantin Dumitru,
Gheorghe Crăsnaru;
-
Primi
balerini:
Irinel Liciu, Valentina Massini, Clara Volini, Ileana Iliescu, Elena
Dacian, Sanda Orleanu-Jar, Simona Ștefănescu, Alexa Mezincescu,
Cristina Hamel, Marta Herțeg, Rina Constantini, Cora Benador,
Magdalena Popa, Gabriel Popescu, Sergiu Ștefanschi, Gelu Barbu,
Gelu Matei, Stere Popescu, Dumitru Bivolaru, Adrian Caracaș, Amatto
Checiulescu, Petre Ciortea, Ion Tugearu;
-
Maeștri
corepetitori:
Radu Karp, Aglaia Toscani, Lisette Georgescu, Dorina Popovici,
Denise Rudeanu, Andrei Pancova, Geo Hallemberg, Elsa Chioreanu,
Alice Parascovici, Andrei Kovacs, Jeny Schönbaum, Letiția Flavian,
Florin Rădulescu, Cristian Vais;
-
Maeștri
de scenografie și costume:
Vally și Theodor Kiriakoff Suruceanu, Ion Ipser, Ion Clapan, Roland
Laub, Paula Brâncoveanu, Ofelia Tutoveanu, Cella Voinescu, Ion
Mavrodin, Edith Gross, Elisabeta Benedek, Lidia Iovănescu, Toni
Gheorghiu, Adrian Damian;
-
Maeștri
de coregrafie:
Anton Romanovski, Oleg Danovski, Tilde Urseanu, Stere Popescu,
Vasile Marcu, Gelu Matei, Alexa Mezincescu, Ileana Iliescu, Laura
Bilică Toader.
A doua
jumătate a secolului al XX-lea a fost marcată de dificultăți
sociale și politice care au afectat pe unii veterani din cauza
originii lor sociale sau a convingerilor culturale, spirituale și
afirmate cu un curaj care, uneori, putea fi considerat de către
regim o nepermisă îndrăsneală; iar represalii de diferite tipuri
se declanșau semănând uneori teroarea printre artiști și
melomani.
Tinerii
artiști care abia atunci se afirmau sunt de două categorii. Unii
care au avut forța sufletească și curajul să rămână în țară
alături de familiile lor și să accepte o reducere drastică a
carierei internaționale. La acea vreme o ieșire din țară era
condiționată de o viză foarte limitateă din partea autrorităților
pentru un interval de timp care nu trebuia depășit chiar dacă
puteau inetrveni oferte artistice în plus față de contractele
aprobate. De multe pașaportul cu viza sosea cu o seară înaintea
plecării sau chiar în dimineața călătoriei; sistemul supunea
artiștii la un foarte greu joc al nervilor. Alți artiști au avut
curajul să plece și să-și ia viața în propriile mâini cum s-ar
spune; unii au reușit, alții mai puțin, dar, indiferent de acest
aspect s-au mulțumit să trăiască într-o societate liberă unde
s-au naturalizat formându-și familii, de multe ori prin așa
numitele căsătorii mixte.
Am căutat,
atât în acest material, cât și în numeroasele mele conferințe,
emisiuni de radio și televiziune, să omagiez în mod deosebit pe
acei slujitori ai Operei Române care au oferit constant mesajul lor
artistic acasă cu tot respectul față de cei plecați și care,
unii dintre ei, au activat foarte puțin la Opera Română. Am
considerat necesar să evoc cât mai multe figuri importante ale
Operei mai ales din trecutul mai îndepărtat, personalități
artistice foarte valoroase care riscă o nedreaptă și nemiloasă
uitare.
În conferința
mea, am dorit să ofer câteva emblematice evocări istorice și
estetice ale celor mai importante personalități de la
compartimentele vocale pornind de la generația veterană și
ajungând la noua generație.
Influența
Operei Române din București a fost fundamentală pentru evoluția
mea umană și profesională. În planul uman
mi-a stimulat creșterea
și evoluția emotivă, dezvoltarea personalității sub aspect
emotiv, social și profesional
influențându-mi dezvoltarea
în ceea ce privește cultura
muzicală, cultura vocală, analiza vocilor, confruntarea lor
analitică
prin comparația între artiști de aceiași categorie și între
artiști de categorii diferite. Pentru mine, Opera
Română
a însemnat o școală
de extraordinară valoare formativă;
dar remarcam cum și prietenii mei, melomani, de diverse alte
profesiuni se îmbogățeau spiritual datorită Operei cu efecte
semnificative în propria lor evoluție umană, socială și
profesională.
Am
dorit
să vă ofer câteva emblematice
evocări istorice
și estetice
ale celor mai importante personalități de la compartimentele
vocale
pornind de la generația
veterană
și ajungând la noua
generație
din acele vremuri. Sunt niște caracterizări
esențiale, concentrate,
în care am sintetizat emblema
lor așa cum am perceput-o în arta
lor și în cariera
întreprinsă grație parcursului
formativ
pe care mi l-a oferit Opera
Română
și personalitățile
sale artistice.
Cu excepția a patru personalități, toți artiștii pe care i-am
evocat
estetic în continuare sunt oameni pe care i-am cunoscut, i-am
întrebat despre devenirea lor, despre căutările lor, despre
principiile lor de organizare și desfășurare a tuturor etapelor de
pregătire intepretativă în repertoriul lor. Am acumulat niște
fișe
minuțios întocmite
și care mi-au servit la explorarea
a noi dimensiuni vocale
la alte personalități artistice întâlnite ulterior în cele trei
decenii și jumătate de activitate pe care am desfășurat-o în
Italia și în lume.
Soprane:
-
Valentina
Crețoiu,
tehnică uimitoare și un estetism fascinant;
-
Cornelia
Gavrilescu,
prezență vocală și scenică încântătoare;
-
Ioana
Nicola,
natură vocală generoasă animată de o profundă sensibilitate;
-
Arta
Florescu,
soprană desăvârșită și profesor într-o simultaneitate
îndelungată prin enciclopedismul cultural academic în slujba
verbului vocal;
-
Lella
Cincu,
exuberanța unei explozive coloraturi;
-
Magda
Ianculescu,
lectio
magistralis în vocalitate
prin care a abordat toate genurile de soprană de la lirico-lejeră
la dramatic;
-
Maria
Voloșescu,
masivitate vocală uimitor de elastică pliată subtil pe toate
detaliile emotive ale frazării;
-
Elisabeta
Neculce Carțiș,
academismul muzicologic în slujba unui vast repertoriu;
-
Teodora
Lucaciu,
seducător temperament consacrat în vocalitatea veristă și în
vocalitatea franceză;
-
Maria
Șindilaru,
lirism robust afirmat cu eleganță în repertoriul clasic, romantic
și verist;
-
Elena
Dima Toroiman,
profunda sobrietate a nobilei interiorizări consacrată în Mozart,
Verdi, Puccini, Wagner;
-
Mariana
Stoica,
generoasa vocalitate a unui puternic spirit wagnerian;
-
Elena
Simionescu,
echilibrul perfect între rigoare și pasiune;
-
Magdalena
Cononovici,
grandioasă voce de soprană Falcon afirmată într-un vast
repertoriu;
-
Maria
Slătinaru-Nistor,
frumusețea vocală emblematică în slujba profunzimii mesajului
operistic; o
vocalitate încântătoare admirată și de Renata Tebaldi cu care
am discutat despre ea;
-
Silvia
Voinea,
Lakmé,
Madame, c'est vous
...după
titlul unei recenzii apărute în Journal
de Liège,
ultima Lakmé din secolul trecut;
-
Eugenia
Moldoveanu,
profunzimea eleganței academice reunind desăvârșirea tehnicii cu
noblețea estetică a stilului;
Mezzosoprane:
-
Elena
Cernei,
prima mezzosoprană româncă afirmată în cele mai mari teatre ale
lumii precum Scala, Metropolitan, Grand Opéra
de Paris, Wiener Staatsoper și altele; timbru unic, sonoritate
pluridimensională, apariție scenică de unică frumusețe;
-
Zenaida
Pally,
glas fluvial și temperament vulcanic;
-
Iulia
Buciuceanu,
pasiune și respect față de artă și de public;
Tenori:
-
Dinu
Bădescu,
intelectualul rafinat cu voce de tenor;
-
Mihail
Știrbey,
lirismul impresionant până la lacrimi;
-
Garbis
Zobian,
tenorul dramatic de uimitoare autenticitate;
-
Valentin
Teodorian,
perfecționismul subtil al emotivității vocale;
-
Cornel
Stavru,
vocalitatea perfect construită;
-
Octavian
Naghiu,
frumusețea în perfectă armonie cu eleganța;
-
Ion
Buzea,
simpaticul atlet cu voce și talent;
-
Corneliu
Fânățeanu,
artizanul maestru al verbul vocal;
-
Ludovic
Spiess,
un as al jocului vieții; tenor
aflat în prima linie împreună cu legendarii tenori ai epocii
sale;
-
Anatol
Covali,
poet al cuvântului cântat;
-
Constantin
Ene,
spiritul artistic în armonie cu spiritul datoriei față de teatru;
Baritoni:
-
Petre
Ștefănescu Goangă,
unica fascinație a unei perfecțiuni baritonale absolute;
-
Șerban
Tassian,
vocalitate și vocație a unei robuste generozități artistice;
-
Alexandru
Enăceanu,
un senior al unei antice eleganțe vocale;
-
Mihail
Arnăutu,
rar model de bariton
liric spinto,
termen
lansat chiar de el însuși,
reunind armonios și funcțional lirismul și dramatismul;
-
Octav
Enigărescu,
impresionanta masivitate vocală de înaltă elevație estetică;
-
Nicolae
Herlea,
primul bariton român afirmat în marile teatre ale lumii în frunte
cu Scala și Metropolitan; un vibrato de o noblețe unică;
-
Dan
Iordăchescu,
vocalitatea enciclopedică de la Lied la Operă, de la Oratoriu la
Simfonic, de
la Cântec la Romanță;
-
David
Ohanesian,
personalitate de granit a teatrului liric românesc;
-
Vasile
Martinoiu,
bariton verdian de mare anvergură, primul român afirmat la
Concursul de Voci Vediene și la Teatrul Regio din Parma;
-
Eduard
Tumageanian (Tumagian)
artist intelectual, explorator al tuturor dimensiunilor vocale
baritonale; repertoriu impresionant,
carieră internațională de prestigiu;
Bași:
-
George
Niculescu Bassu,
artizanul cântăreț marcat de longevitatea artistică;
-
Nicolae
Secăreanu,
filosoful înțelept servind gravitatea vebului vocal;
-
Mircea
Buciu,
vocalitatea robustă a unui talent poleidric;
-
Jean
Bănescu,
vocalistul mistic dedicat unei admirabile pedagogii;
-
Nicolae
Florei,
cântărețul pluristilistic al tuturor școlilor și
genurilor de
canto;
-
Ioan
Hvorov,
talent de mare forță expresivă în marile roluri de bas;
-
Constantin
Gabor
basul buf cu o ... serioasă și gravă ... comicitate;
Valoarea
artistică și potențialul Operei Române din București au
consimțit efectuarea unor mari turnee europene mai ales în perioada
1960 – 1984. Se știe că efectuarea turneelor de amploare și în
contexte prestigioase reprezintă un efort artistic și economic pe
care și-l pot permite teatrele foarte mari, cu o bază economică
financiară foarte consistentă provenind de la subvenții de stat și
private. Turneele în străinătate ale Operei Române din București
erau organizate sub directa coordonare a autorităților care
subvenționau pregătirile și deplasările în cadrul raporturilor
culturale ale politicii externe. Artiștii aveau înțelepciunea să
ia partea bună a acestui context bucurându-se de evoluția în
străinătate în teatre prestigioase, la festivaluri importante și
de succesul la public. Mesajul artistic și entuziasmul publicului
erau aspecte situate în afara respectivei specificului politic al
epocii. Se călătorea cu o amplă garnitură de soliști, orchestră,
cor, balet iar montările scenografice și regizorale erau de o
complexitate în care se reuneau frumusețea, somptuozitatea,
eleganța și perfectă funcționalitate.
TURNEELE
CARE AU AVUT LOC ÎN PERIOADA 1960 – 1989
1960, 16
septembrie – 3 octombrie, fosta Uniune Sovietică, Moscova,
la Teatrul
Stanislawski – Nemirovici-Dancenko:
Verdi TRUBADURUL; Verdi OTELLO; Bizet CARMEN;
Gheorghe
Dumitrescu RĂSCOALA; Mihail Jora LA PIAȚĂ; Zeno Vancea
PRICULICIUL; Piotr Ilici Ceaikovski LACUL LEBEDELOR; George Enescu
OEDIPE fragmente pentru un cerc restrâns de muzicieni și
muzicologi; Concert de arii și scene din opere cu soliștii
participanți la turneu;
Moscova, 1960, Concert de Gală, Zenaida Pally, Arta Florescu, Ladislau Konya, Elena Cernei, Cornel Stavru
1963, mai
18 – 26, Franța, Paris: George
Enescu OEDIPE la Opera din Paris; Richard Strauss CAVALERUL ROZELOR;
Gioacchino Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA la Théâtre Champs Élysées
(sărbătorirea semicentenarului de la inaugurarea teatrului);
OEDIPE, 1963, Grand Opera de Paris - David Ohanesian, Maria Șindilaru, Ioan Hvorov, Mihai Brediceanu, Elena Cernei, Zenaida Pally, Maria Săndulescu, Dan Iordăchescu
1965, 19
mai – 2 iunie, Bulgaria, Sofia: George
Enescu OEDIPE; Claude Debussy PELLEAS ET MELISANDE;
Adolphe Adam GISELLE; Piotr Ilici Ceaikovski LACUL LEBEDELOR;
1966, 28
iulie – 5 august, Grecia, Atena: George
Enescu OEDIPE; Piotr Ilici Ceaikovski LACUL LEBEDELOR; Cornel
Trăilescu NASTASIA; Zeno Vancea PRICULICIUL;
OEDIPE, Atena 1966 - final de rerpezentație
1968, iulie
20 – 28, Bulgaria, Varna: Pietro
Mascagni CAVALLERIA RUSTICANA; Ruggero Leoncavallo PAIAȚE;
1969, iulie
21 – 28, Italia, Enna, Sicilia: Gioacchino
Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA; Giacomo Puccini TOSCA;
1969,
octombrie 15 – 19, Jugoslavia, Belgrad, Festivalul Bemus:
Gioacchino
Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA;
1970, mai
15 – 18, Germania, Wiesbadener Maifestspiele: George
Enescu OEDIPE; Giacomo Puccini BOEMA; Giuseppe Verdi TRUBADURUL; Pana
de Aur, Premiul Criticii Europene
a fost acordată mezzosopranei Elena
Cernei
pentru magistrala interpretare a rolului Azucena
din TRUBADURUL de Verdi și a fost conferită și întregului
ansamblu, Opera
Română
fiind singurul
teatru care s-a bucurat de acest premiu;
1970, mai
22 – 24, Germania, Würtembergische
Staatstheater Stuttgart - Großes Haus:
George
Enescu OEDIPE; Giacomo Puccini BOEMA; Giuseppe
Verdi TRUBADURUL;
1970, 27 –
31 mai, Belgia, Liège:
Giuseppe
Verdi TRUBADURUL; Giuseppe Verdi DON CARLO;
1970,
august 3 – 8, Grecia, Atena, Herodes Attikus:
Georges Bizet CARMEN; spectacolele de balet: Piotr Ilici Ceaikovski
LACUL LEBEDELOR, CHOPINIANA, RAPSODIILE, VALSURI;
CARMEN, Atena 1970 - Ion Buzea, Paul Popescu, Elena Cernei, Marina Krilovici, David Ohanesian
1970,
octombrie 8 – 12, Grecia, Salonic, Festivalul Dimitria:
Giuseppe Verdi DON CARLO;
1971,
octombrie 10 – 17, Cehoslovacia, Praga: Gioacchino
Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA;
1972,
octombrie 14 – 18, Grecia, Salonic, Festivalul Dimitria:
Giuseppe
Verdi TRUBADURUL; Adolphe Adam GISELLE;
1975,
octombrie 7 – 13, Germania, Berlin:
George Enescu OEDIPE; Giuseppe Verdi DON CARLO; Giacomo Puccini
BOEMA;
1976,
octombrie, Suedia, Stockholm:
George Enescu OEDIPE – reprezentație în formă de concert;
1979, 30
octombrie – 5 noiembrie, Bulgaria, Sofia:
Pascal Bentoiu HAMLET: Wolfgang Amadeus Mozart RĂPRIEA DIN SERAI;
Carl Maria von Weber DER FREISCHÜTZ;
1981, mai
20 – 30, Elveția, Lausanne:
George Enescu OEDIPE; Richard Wagner TANNHÄUSER;
Piotr Ilici Ceaikovski EVGHENI ONEGHIN;
1984, 30
august – 14 septembrie, fosta URSS, Moscova, Bolshoi Teatr, Zilele
Culturii Române:
Concert cu arii, scene și coruri din opere; George Enescu OEDIPE;
Wolfgang Amadeus Mozart NUNTA LUI FIGARO; ELENA CERNEI & NICOLAE
HERLEA – Academia Piotr Ilici Ceaikovski – Recital de arii și
lieduri – Florin Rădulescu, pian.
TURNEELE
CARE AU AVUT LOC DIN 1990 PÂNĂ ÎN PREZENT
1991,
Germania
– Gaetano Donizetti ELIXIRUL DRAGOSTEI și DON PASQUALE;
1993, 17
aprilie – 17 mai, Germania, Elveția, Austria
– Gaetano Donizetti DON PASQUALE și Gioacchino Rossini ITALIANCA
ÎN ALGER;
1993, iulie
23 – 25, Anglia, Rochester, Festivalul de Operă
– Giuseppe Verdi NABUCCO;
1994, 15
aprilie – 23 octombrie, Anglia, Scoția
– Domenico Cimarosa CĂSĂTORIA SECRETĂ, Giuseppe Verdi NABUCCO,
Camille Saint-Saëns
SAMSON ȘI DALILA;
1994, 19
septembrie – 23 octombrie, Anglia, Scoția
– Giuseppe Verdi NABUCCO, Camille Saint-Saëns
SAMSON ȘI DALILA, Giacomo Puccini MADAMA BUTTERFLY;
1994,
noiembrie 4 – 20, Elveția, Spania
– Gioacchino Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA, ITALIANCA ÎN ALGER;
1995, iulie
25 – 27, Anglia, Rochester, Medway Arts Festival
– Georges Bizet CARMEN;
1996,
ianuarie 5 – 15, Elveția, Schaffhausen, Vevey
– Gioacchino Rossini BĂRBIERUL DIN SEVILLA, Giacomo Puccini MADAMA
BUTTERFLY;
1996, 4 –
10 iulie, Grecia, Atena
– George Enescu OEDIPE;
1996,
octombrie 7 – 31, Anglia, Elveția, Germania
– Wolfgang Amadeus Mozart FLAUTUL FERMECAT, Vincenzo Bellini NORMA,
Giuseppe Verdi AIDA, Giacomo Puccini MADAMA BUTTERFLY;
1996,
noiembrie 5 – 10, Spania, Italia
– Vincenzo Bellini NORMA, Carl Orff CARMINA BURANA, Concert;
1997, iulie
14 – 17, Grecia, Salonic, Festivalul de Opera de la Dimitria
– Carlo Orff CARMINA BURANA, Engelbert Humperdinck HÄNSEL
ȘI GRETEL;
1998, 31
martie – 18 aprilie, Olanda
– Giuseppe Verdi NABUCCO, TRAVIATA;
1999, 27
februarie – 21 martie, Olanda
– Giuseppe Verdi TRAVIATA, OTELLO;
1999, 28
mai – 18 iunie, Japonia
– Georges Bizet CARMEN;
1999, 29
iunie – Bulgaria, Plovidv
– Luna Culturii Bulgare – Giuseppe Verdi TRAVIATA;
2001, 26
februarie – 20 martie, Olanda
– Giuseppe Verdi AIDA;
2002, iunie
17 – 20, Ungaria, Miskolc
– Giacomo Puccini MADAMA BUTTEFLY;
2002,
septembrie 8 – 17, Thailanda, Bankok
– Giuseppe Verdi AIDA, Pietro Mascagni CAVALLERIA RUSTICANA,
Ruggero Leoncavallo PAGLIACCI;
2003,
octombrie 1 – 6, Grecia, Salonic, festivalul Dimitria
– Giuseppe Verdi AIDA;
2003, 22
octombrie – 24 noiembrie, Olanda
– Giuseppe Verdi NABUCCO, AIDA;
2006, iunie
22 – 26, Ungaria, Miskolc
– Mascagni CAVALLERIA RUSTICANA, Ruggero Leoncavallo PAGLIACCI;
2006, 28
septembrie – 4 octombrie, Coreea de Sud, Daegu
– Giuseppe Verdi TRUBADURUL;
2008, 28
noiembrie – 1 decembrie, Israel
– Giuseppe Verdi TRUBADURUL;
2009, iunie
8 – 12, Ungaria, Miskolc
– Wolfgang Amadeus Mozart NUNTA LUI FIGARO;
2016, iunie
13 – 15, Ungaria, Miskolc
– George Enescu OEDIPE în formă de concert;
2022, 17
ianuarie, Dubai, Millenium Amphitheater, Expo 2020
– marcarea Zilei Culturii Naţionale a României la Expoziţia
Mondială, eveniment realizat la invitaţia Pavilionului României la
Expo 2020 şi respectiv a Ministerului de Externe al României –
Concert Extraordinar dirijat de Daniel Jinga; soliști soprana
Teodora Gheorghiu, mezzosoprana Ruxandra Donose, tenorul Daniel
Magdal, baritonul Iordache Basalic, violonistul Rafael Butaru.
Soprana IRINA IORDĂCHESCU și pianista LIANA MAREȘ
Am evocat
acele personalități veterane trecute deja în eternitate și
personalitățile mai recente care au încheiat cariera artistică și
care riscă o nedreaptă uitare. Pot
spune că Opera Națională București continuă să se bucure de un
colectiv artistic entuziast la toate compartimentele care face
considerabile eforturi pentru continuarea tradiției artistice
moștenite de la înaintași. Dintre aceștia, la conferința mea au
luat parte doi reprezentanți de frunte care
au onorat la superlativ serata cu arta lor magnifică:
soprana
Irina
Iordăchescu
care a interpretat recitativul Giunse
al fin il momento
și aria Susannei Deh
vieni non tardar
din NUNTA LUI FIGARO de Mozart și aria Vissi
d'arte
din TOSCA de Puccini și tenorul Daniel
Magdal
care a interpretat aria E
lucevan le stelle
din TOSCA și aria Nessun
dorma
din TURANDOT de Puccini.
Tenorul DANIEL MAGDAL și pianistul ALEXANDRU BURCĂ
Soprana Irina Iordăchescu a fost acompaniată de pianista Liana Mareș în timp ce tenorul Daniel Magdal s-a bucurat de acompaniamentul pianistului Alexandru Burcă.
În luna
ianuarie s-au împlinit 268 de ani de la nașterea lui Mozart iar
interpretarea sopranei Irina Iordăchescu a reprezentat un omagiu
adus tuturor artiștilor școlii române de canto care au onorat cu
arta lor tradiția mozartiană în frunte cu părintele său marele
bariton Dan
Iordăchescu,
laureat
al Marelui Premiu al Concursului Internațional de Canto
de la Salzburg
chiar în 1956,
anul bicentenarului nașterii compozitorului.
Prin cele trei
arii pucciniene, practic am inaugurat Anul
Puccini
omagiat în acest an la Centenarul
de la trecerea în eternitate a compozitorului.
Am dorit să menționez cu cinste și onoare pentru școala noastră
de operă faptul că debutul lui Puccini la Scala a avut loc acum 135
de ani, la 21
aprilie 1889,
cu opera EDGAR al cărui rol titular a fost interpretat de tenorul
român Grigore
Gabrielescu,
primul
tenor român afirmat la Teatro alla Scala din Milano.
În luna
ianuarie s-au împlinit 124 de ani de la premiera absolută a operei
TOSCA de Puccini la Teatro Costanzi (Teatro dell'Opera)
din Roma având ca protagonistă a rolului titular a fost soprana
româncă Hariclea
Darclée
stimulând în școala noastră de operă un număr foarte mare de
soprane românce care s-au afirmat în acest rol din cele mai vechi
timpuri de după premiera absolută și până în prezent în toate
teatrele lumii.
Daniel Magdal, Irina Iordăchescu, Stephan Poen, Liana Mareș, Daniel Nica, Alexandru Burcă
Am încheiat
atât conferința cât și dezbaterile de după cu un bilanț de
meditații și reflecții care pledează pentru importanța teatrului
liric în societate și în conștiința oamenilor.