Marea artistă, soprana ELENA DIMA-TOROIMAN (12 martie 1926, Curtea de Argeș - 9 decembrie 2010, București) este una dintre
personalitățile care a slujit cu un rar devotament viața
artistică a Operei Române din București pentru mai bine de un
sfert de veac.
ELENA DIMA - în recitaluri și concerte
Primele
învățături muzicale și de canto le-a asmilat la Liceul de Muzică
Nr. 1 din București sub îndrumarea profesoarei Aida Helta (clasa de
canto) studiind ulterior la Conservatorul Astra și Conservatorul
Ciprian Porumbescu din București (1953-1958) având ca profesori pe
Petre Ștefănescu-Goangă și Constanța Bădescu (canto), Panait
Victor Cottescu (clasa de operă), Victor Giuleanu (teorie și
solfegiu), Gheorghe Dumitrescu (armonie), Radu Negreanu, Adriana
Sachelarie și George Breazul (istoria muzicii), Mariana Rodan și
Tiberiu Alexandru (foclor). Încă dinaintea începutul studiilor la
Conservator, Elena Dima se angajează în Corul Ansamblului
Consiliului Central al Sindicatelor din București (1949-1957) așa
cum au făcut foarte mulți colegi din generația sa, aceasta fiind o
oportunitate de dezvoltare muzicală și artistică, un prilej de a
se afirma în primele apariții solistice și, în același timp, o
posibilitate de a-și câștiga existența lucru foarte important în
acei ani grei. Pe parcursul studiilor de Conservator se dezvoltă și
evoluează foarte bine motiv pentru care, încă din ultimul an al
studiilor, este angajată solistă a Operei Române din București
(1956-1983).

ELENA DIMA (Contesa) - Mozart NUNTA LUI FIGARO - rolul debutului absolut
Rolul
de debut al sopranei Elena Dima la Opera Română din București este
cel al Contesei din ”Nunta lui Figaro” de Mozart. De la bun
început s-a remarcat prin ceea ce se definește o voce importantă,
dotată cu un timbru închis la culoare cu multiple posibilități de
modulații expresive și cu o sonoritate pe care o etala în
totalitatea nuanțelor de la forte
la piano;
era însă renumită pentru măiestria frazelor lungi și bine
susținute și pentru nuanțele într-un pianissimo
devenit cu adevărat legendar; farmecul acelui pianissimo
consta într-o consistență timbrală desfșurată la o cotă sonoră
foarte delicată dar, în același timp, impecabil susținută.
ELENA DIMA (Contesa) - Mozart NUNTA LUI FIGARO - rolul debutului absolut
Elena
Dima dovedea un virtuozism la baza căruia stătea o tehnică foarte
bine conștientizată favorizată de un organism puternic și perfect
echilibrat; în acest context nu numai că nici-odată nu a anulat
vre-o reprezentație din motive de sănătate dar este renumit faptul
că Elena Dima reprezenta garanția teatrului pentru înlocuirea
colegelor în indispoziție și, uneori, era anunțată chiar cu două
ore înainte de începerea spectacolului; iar ea venea, liniștită,
sigură, făcea câteva vocalize și intra în scenă cântând cu
eficiență, pasiune și plăcere la fel cum se comporta cu
reprezentațiile sale în care era programată de la bun început.
MAGDA IANCULESCU (Suzana), PANAIT VICTOR COTTESCU (regizor), ELENA CERNEI (Cherubino), DAN IORDĂCHESCU (Figaro), ELENA DIMA (Contesa)
Mozart NUNTA LUI FIGARO - Opera Română din București, 1956
Artista avea o muzicalitate absolută datorită căreia asimila la
perfecțiune partiturile și se desfășura pe scenă fără să
depindă câtuși de puțin de dirijorii care, atunci când cânta
ea, erau foarte liniștiți pentru scenele sale; avea o prezență de
spirit desăvârșită datorită căreia putea salva sub aspect
muzical, orice neprevăzut datorat vre-unui lapsus al câte unui
coleg.
ELENA DIMA (Natașa), IOAN HVOROV (Morarul) - Dargomîjski RUSALKA
Eficiența sonorității și bogăția inflexiunilor timbrale
într-o multitudine de dimensiuni expresive guvernate de perfecta
muzicalitate, i-au permis sopranei Elena Dima abordarea unui
repertoriu de mare diversitate și amploare stilistică: Beethoven
FIDELIO (Leonora); Mozart NUNTA LUI FIGARO (Contesa), FLAUTUL
FERMECAT (A Doua Doamnă);
Dargomîjski RUSALKA (Natașa); Ceaikovsky DAMA DE PICĂ (Liza);
Borodin KNEAZUL IGOR (Jaroslavna); Verdi TRUBADURUL (Leonora), AIDA
(rolul titular), BAL MASCAT (Amelia - premiera de la 14 noiembrie
1963 în regia lui Jean Rânzescu, sub bagheta lui Egizio Massini și
alături de Elena Cernei, Matilda Onofrei, Octavian Naghiu, Octav
Enigărescu, Valentin Loghin, Ioan Hvorov), DON CARLO (Elisabetta -
premiera de la 30 ianuarie 1966, în limba italiană, în regia lui
Eugen Gropșeanu, sub bagheta dirijorului italian Tommaso
Benintende-Neglia și alături de Elena Cernei, Ileana Cotrubaș,
Maria Șindilaru, Cornel Stavru, Nicolae Herlea, Nicolae Florei, Ioan
Hvorov); Wagner MAEȘTRII CÂNTĂREȚI DIN NÜRNBERG
(Eva), LOHENGRIN (Elsa), WALKIRIA (Brünhilde),
OLANDEZUL ZBURĂTOR (Senta), TANNHÄUSER
(Elisabeth);

ELENA DIMA (Leonora) - Verdi TRUBADURUL
ELENA DIMA (Amelia) - Verdi BAL MASCAT
Puccini
TOSCA (rolul titular), TURANDOT (rolul titular); Giordano ANDREA
CHENIER (Maddalena - la premiera de la 8 ianuarie 1976, în regia lui
Hero Lupescu, sub bagheta lui Cornel Trăilescu și alături de Iulia
Buciuceanu, Mihaela Botez, Mihaela Mărăcineanu, Cornel Fânățeanu,
David Ohansian, Dumitru Brebenel, Lucian Marinescu, Ioan Hvorov,
Gheorghe Crăsnaru, Marcel Angelescu, Ion Stoian, Emil Iurașcu,
Florin Hudeșteanu, Mihai Panghe); George Stephănescu PETRA (rolul
titular - în formă de concert); Gheorghe Dumitrescu IOAN VODĂ CEL
CUMPLIT (Roxanda); Sabin Drăgoi NĂPASTA (Anca).
ELENA DIMA (Anca) - Sabin Drăgoi NĂPASTA
ELENA DIMA (Anca), VALENTIN LOGHIN (Ion), CONSTANTIN ILIESCU (Dragomir)
Sabin Drăgoi NĂPASTA
Pe
scena Radiodifuziunii dar și pe alte scene de concert a interpretat
SIMFONIA a IX-a de Beethoven, oratoriul TUDOR VLADIMIRESCU de
Gheorghe Dumitrescu, selecțiuni din opere de Wagner, arii din opere
care nu se aflau în repertoriul său curent și foarte multe lieduri
de Schubert, Schumann, Hugo Wolf, Brahms, Grieg, Dvorak, Ceaikovski,
Rachmaninov, Richard Strauss, Glier, George Enescu, Gheorghe Dima,
George Stephănescu, Tiberiu Brediceanu, Diamandi Gheciu, Mihail
Jora, Doru Popovici.
ELENA DIMA (rolul titular) - Verdi AIDA
În
acest amplu repertoriu a colaborat cu toți artiștii români ai
timpului său: regizorii Jean Rânzescu, Panait Victor Cottescu,
George Teodorescu, Eugen Gropșeanu, Hero Lupescu, Alexandru
Szinberger; dirijorii Egizio Massini, Jean Bobescu, Alfred
Alessandrescu, Constantin Bugeanu, Mihai Brediceanu, Mircea Popa,
Cornel Trăilescu, Anatol Kisadji, Constantin Petrovici;
mezzosopranele Elena Cernei (partenera cu care a colaborat cel mai
mult), Zenaida Pally, Iulia Buciuceanu, Dorothea Palade, Viorica
Cortez, Mihaela Mărăcineanu, Iulia Marpozan, Rodica Mitrică;
ELENA DIMA (Aida), ZENAIDA PALLY (Amneris) - Verdi AIDA
tenorii Dinu Bădescu, Ionel Tudoran, Garbis Zobian, Gheorghe
Iliescu, Ion Stoian, Cornel Stavru, Octavian Naghiu, Valentin
Teodorian, Cornel Fânățeanu, Ion Buzea, Ion Piso, Constantin
Iliescu, Ludovic Spiess, Florin Farcaș, Constantin Ene; baritonii
Petre Ștefănescu-Goangă, Șerban Tassian, Alexandru Enăceanu,
Dinu Cățuleanu, Mihail Arnăutu, Ladislau Konya, Octav Enigărescu,
David Ohansian, Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, Eduard Tumagian,
Nicolae Constantinescu, Nicolae Urziceanu, Lucian Marinescu, Emil
Iurașcu; bașii Nicolae Secăreanu, Nicolae Teofănescu, Nicolae
Rafael, Jean Bănescu, Viorel Ban, Nicolae Florei, Ioan Hvorov,
Constantin
Gabor,
Dumitru Brebenel, Valentin
Loghin, Pompei Hărășteanu.
ELENA DIMA (Aida), ELENA CERNEI (Amneris) - Verdi AIDA
A
luat parte la multe turnee ale Operei Române din București (1960
Moscova, 1970 Wiesbaden, Liège,
1982 Lausanne) dar a întreprins și foarte multe turnee personale în
fosta URSS, Bulgaria, Jugoslavia, Ungaria, Polonia, Cehoslovacia,
R.D. Germană, R.F. Germană, Austria, Italia, Spania, Franța,
Belgia, Irlanda, Anglia, Grecia, Danemarca, Elveția, Olanda,
Norvegia, Danemarca.
ELENA DIMA (Aida), KURT ADLER (Metropolitan Opera din New York),
ELENA CERNEI (Amneris) - Verdi AIDA
A colaborat cu importanți dirijori precum Edgar
Doneux, Ernst Märzendorfer,
Glauco Curiel, Kurt Adler, Alberto Erede, Jean Perisson, Ciril
Cvetko, Gustav Koslik, Tommaso Benintende-Neglia, Tamas Borberitz,
Napoleone Annovazzi, Ottavio Ziino, Serge Zehnacker, Zeljko Straka; a
cântat alături de artiști de prestigiu precum Nicola Rossi-Lemeni,
Ivan Petrov, Aldo Protti, Giulio Fioravanti, Walter Monachesi, Danilo
Cestari, Rolf Björling.
OCTAVIAN NAGHIU (Radames), ELENA DIMA (Aida), KURT ADLER (dirijor la Metropolitan Opera din New York), ELENA CERNEI (Amneris), NICOLAE FLOREI (Ramfis) - Verdi AIDA
Presa
de specialitate, în România și în străinătate, a apreciat
personalitatea artistică a sopranei Elena Dima: Un
mare talent, o voce de mare clasă, cu acute sigure și pianissime
excepționale.
(”La Cité”,
Belgia); O
regină nobilă, emoționantă, sensibilă, cu o voce foarte bine
impostată, reușind permanent să domine scena.
(”Le monde du travail”, Belgia - referitor la o reprezentație cu
”Don Carlo” de Verdi); Vocea
de soprană spinto-dramatică a Elenei Dima redă, datorită
timbrului excelent, toate nuanțele bogate, dramatice ale rolului. Ea
cântă foarte ușor în registrul acut, are treceri minunate din
registru într-altul în același timp.
(”Avangard”, URSS).
ELENA DIMA (Elisabetta) - Verdi DON CARLO
Opera Română din București, 30 ianuarie 1966, premieră
NICOLAE FLOREI (Filippo II), ELENA DIMA (Elisabetta), TOMMASO BENINTENDE-NEGLIA (dirijor din Italia), MARIA ȘINDILARU (Voce dal cielo), ELENA CERNEI (Eboli), STELIAN OLARIU (maestru de cor), CORNEL STAVRU (Don Carlo), NICOLAE HERLEA (Rodrigo), ROLAND LAUB (scenograf), EUGEN GROPȘEANU (regizor)
după premiera de la 30 ianuarie 1966 la Opera Română din București
Am
urmărit multe spectacole ale sopranei Elena Dima încă de când
eram elev la școala primară dar am făcut cunoștiință personal
cu ea, la sfârșitul liceului, după o reprezentație cu
”Trubadurul” de Verdi. Începusem lecțiile de canto cu Maestrul
Jean Bănescu, fost solist al Operei Române din București și
profesor, șef al Catedrei de Canto auxiliar a Conservatorului din
București; îmi povestea că, într-o anumită perioadă de timp,
tânăra soprană Elena Dima fusese asistentă la Clasa de Canto a
Conservatorului colaborând atât cu dumnealui cât și cu eminenta
profesoară și artistă, soprana Arta Florescu. Maestrul Bănescu,
care o iubea foarte mult pe Elena Dima și o prețuia pentru tehnica
sa impecabilă și caracterul ei foarte frumos și elegant; m-a
îndemnat să merg la cabina ei, să o cunosc și să o salut din
partea lui: Îmbrățișeaz-o
pe Leana din partea mea și spune-i că o iubesc la fel de mult ca pe
vremea când colaboram atât la Operă cât și la Conservator!
Maestrul o alinta ... ”Leana” ... ca să o distingă între
multele artiste ale teatrului care se chemau Elena.

ELENA DIMA - Puccini TOSCA
Și iată-mă la
cabina Doamnei Dima, prezentându-mă, răspunzând la întrebările
sale adresate cu mare amabilitate și cu un permanent surâs pe buze,
încântată de pasiunea mea pentru muzică și voci și de
intențiile mele de viitor de a îmbina medicina cu muzica. Îi
reproduc mesajul Maestrului iar Doamna începe să râdă cu poftă:
Așa
m-a alintat dânsul și continuă s-o facă!
Doamna Elena Dima era pentru colegi și prieteni ... Nutzy
... și, foarte curând avea să fie și pentru mine legând o
prietenie frumoasă, trainică și plină de bucurii umane și
artistice ... Iar eu i-am aplicat o alintătură specială ...
Nutzica
...
cu o încărcătură puternică de respect și admirație ... Nutzy
avea prieteni intimi foarte puțini. Încă de la prima vizită la
cabină cunoscusem pe cei mai apropiați și mai devotați prieteni
ai săi: Cristina Ionescu și Mihai Canciovici, doctor în filologia
folclorului, cunoscut publicului datorită articolelor pe care le
publică periodic și aparițiilor ca invitat al realizatoarei Dr. Luminița Arvunescu la Seara de Operă a Radiodifuziunii noastre.
Foarte rapid, Cristina și Mihai, au devenit și prietenii mei și ne
întâlneam des atât în sala de spectacol cât și acasă unde era
prezentă și Nutzy.
Comentam spectacole, voci, ascultam discuri și ne bucuram unii de
alții într-o atmosferă frumoasă.

ELENA DIMA (rolul titular) - Puccini TURANDOT
Prima
puternică impresie lăsată de soprana Elena Dima a fost apariția
și mișcarea scenică; majoritatea personajelor sale intrau în
scenă într-un mod care permitea aristei să încânte publicul dar
și colegii cu o impecabilă ținută regală, cu un mers elegant,
armonios și cu o serie de atitudini expresive care puneau în
valoare artistică figura sa elegantă de primadonna. Intrările sale
în scenă în personajele verdiene Leonora (”Trubadurul”),
Elisabetta (”Don Carlo”), Amelia (”Bal mascat”) și Aida din
opera omonimă sau în ”Tosca” de Puccini ori în wagnerianele
Elisabeth (”Tannhäuser”) și Elsa (”Lohengrin”) relevau o
regalitate absolută grație staturii, eleganței mișcărilor,
profilului feții care asuma o multitudine de expresii mimice perfect
aderente momentelor teatrale.
ELENA DIMA (rolul titular) - Puccini TURANDOT
Academismul personalității sopranei
Elena Dima se manifesta și în mișcarea scenică; pornea de la
completa înțelegere a concepției regizorale pe care o filtra apoi
prin elaborările sale în care conferea sobrietate și ponderație
momentelor de impact cu personajele și o profundă interiorizare a
momentelor emotive mai ales în monologuri; în acele momente
intimiste se simțea forța caracterială și temperamentală a
sopranei Elena Dima care sublinia fiecare motiv al frazării vocale
cu atitudini sonore, timbrice, mimice și gestuale de mare eleganță.
ELENA DIMA (Elsa) - Wagner LOHENGRIN
Încă
de la primele fraze am fost frapat de timbrul foarte închis la
culoare conjugat cu o sonoritate plină, consistentă. De asemenea am
remarcat o eficiență deosebită în a rezolva sonoritatea
centro-gravă a țesăturii fiecărui rol abordat; informându-mă
ulterior asupra parcursului evolutiv al artistei, am aflat că, în
prima parte a studiilor la Conservator, s-a pus problema unei
eventuale apartenențe la categoria de mezzosoprană
și, în acest sens, au fost efectuate tatonări didactice
repertoriale în urma cărora s-a stabilit că totuși era o voce de
soprană.
Mai târziu, odată cu evoluția pregătirii mele în specialitatea
în care am reunit medicina cu muzica, am înțeles că vocalitatea
sopranei Elena Dima era aceea a unei soprane Falcon spinto de
agilitate cu eficiență decisivă în zona acută a ambitusului.
Reluând firul evocărilor analitice, îmi amintesc cum, în funcție
de contextele expresive al frazării, artista desfășura o amplă
modulație de inflexiuni sonore și timbrale nuanțând cu o elegantă
muzicalitate fiecare motiv al frazării. În frazarea unui rol există
momente dramatice și lirice care trebuiesc realizate în forte,
mezzoforte
sau piano
ba chiar, uneori, pianissimo.

ELENA DIMA (Eva) și PETRE ȘTEFĂNESCU-GOANGĂ (Hans Sachs)
Wagner MAEȘTRII CÂNTĂREȚI
A
cânta dramatic nu înseamnă a emite sunetul într-un forte
continuu; dramatismul ca și lirismul comportă toate dimensiunile
dinamicii muzicale. Elena Dima știa să realizeze sublinierile
dramatismului și lirismului cu o artă de mare precizie reunind
academismul tehnic cu o sensibilitate profund interiorizată.
Vocalitatea sa comporta și anumite licențe personale precum
pianissime extraordinar de fine și, în același timp, foarte
viguroase într-o perfectă relație muzicală cu orchestra și
integrate în contextul stilistic al personajului și, mai ales, al
autorului; o altă licență personală era dozarea parametrului de
vibrato;
în anumite momente ale dramatismului, tensiunea sa emotivă se
manifesta printr-un vibrato
foarte intens. Acest vibrato
este caracteristic vocalităților de tip soprană Falcon și este
cultivat și gustat mult în școala franceză unde se face chiar
aprecierea ... voix
chevrotée
... dar într-un sens academic apreciativ asupra respectivei calități
de vibrato
și nu în acel sens ofensiv pe care îl comportă semnificația
etimologică a termenului. Astfel de voci cu un vibrato
mai intens sunt prețuite în cultura artistică franceză foarte
mult, mult mai puțin în cultura italiană și absolut deloc în
cultura germană unde chiar este la mare preț nonvibrato
în rezonanță de kopfstimme.
În acest context de idei, fiecare poate aprecia sau nu vibrato-ul în
funcție de gustul personal și de afinitățile culturale dezvoltate
în urma experienței acumulate. Unora le plăcea iar altora nu acest
vibrato
pe care, în anumite momente ale accentuării dramatice din frazare,
Elena Dima îl ilustra în estetismul său vocal. În urma unor
astfel de opinii îmăprțite, artista, aflată deja la apogeul
carierei sale, a studiat și a recalibrat impostația parametrului de
vibrato
astfel ca să diminueze considerabil tensiunea acelui efect intens.
Atât colegii cât și publicul au exclamat în fața miracolului.
Eu, în discuțiile mele cu Nutzica,
am dorit să știu cum a rezolvat acest aspect și, de asemenea, am
fost foarte dornic să o întreb cum reușește emisia perfectă în
pianissimo pe acute precum sib2
sau do3.

ELENA DIMA (Amelia) - Verdi BAL MASCAT
Mi-a explicat cu un fascinant spirit didactic faptul că a cultivat o
conștientizare progresivă a dozării tensiunii laringiene în
funcție de cantitatea de aer; apoi prin anumite atitudini tehnice
posturale, reușea să pună în echilibru perfect funcțional
sprijinul pe coloana de aer și susținerea acesteia; dar era
extraordinar faptul că ea simțea la modul foarte precis momentul
când sprijinul pe coloana de aer are nevoie de intrarea în acțiune
a susținerii fără să anticipeze sau să posticipeze nici măcar
cu o secundă; în această condiție tenică, realiza virtuozismul
unor acute de lungă durată, de semnificație expresivă și fără
nici cea mai mică oboseală a laringelui. Am fost tentat să o
abordez pe Nutzy
pentru aceste explicații atunci când eram deja student la medicină
și aveam o oarecare experiență de cunoaștere a vocii sub aspect
științific și artistic; am fost însă stimulat și de o
exclamație făcută după un spectacol cu ”Aida” de Verdi în
care, în rolul Amonasro, Nutzy
îl avea partener pe ... Puiu
... marele bariton și bunul meu prieten David Ohanesian; în cabină,
după spectacol, Puiu
exclamă în fața mai multor prieteni: Nutzy
ar trebui să scrie și să predea pentru a explica cum face de agață
acele note atât de sus, de precis, de lungi și de frumoase!
Ohanesian era un artist care aprecia cu entuziasm bravura colegilor.
Animat de această frază a lui Ohanesian, la rândul meu, în
ultimii zece ani ai vieții sale, am căutat să o îndemn pe Nutzy
să scrie memoriile și despre tehnica sa. Răspundea totdeauna cu un
zâmbet amar că nu are nici-un entuziasm să facă acest lucru fiind
descurajată de anumite aspecte ale societății care defavorizau
cultura, arta, instruirea și chiar viața artistică a teatrelor;
avea dreptate dar insistența mea era animată de ideea că, poate
într-un viitor, societatea va activa reabilitarea culturii și artei
la prestigiul bine meritat și atunci aceste texte ar fi folositoare.
De aceea și eu scriu și public aceste studii analitice și istorice
și prepar și niște texte mai ample; cu speranța că vor fi utile
la un anumit moment al evoluției sociale. Deși nu vroia să scrie
nimic, eu totuși o provocam pe Nutzica
mereu, ori de câte ori ne întâlneam; porneam de la evocarea
suceselor sale, treceam rapid la o analiză a mea asupra vocalității
sale după care îi puneam niște ... ”nevinovate” ... întrebări
... cum așa? ... de ce așa? ... dar acolo? ... dar după? ... iar
ea, mereu surâzătoare, înțelegea strategia mea și răspundea
generos spunându-mi: Le
vei scrie tu toate acestea la momentul oportun!
... Și evident că prepar deja acel moment.

ELENA DIMA (Senta) - Wagner OLANDEZUL ZBURĂTOR
Din
nenumăratele conversații și colocvii pe care le-am avut de-a
lungul timpului, am înțeles treptat că Elena Dima era o artistă
extrem de documentată și cu o pasiune riguroasă a studiului
pariturii în toate detaliile muzicale, estetice și stilistice;
studia chiar și paritura generală a dirijorului mai ales pentru
ariile și scenele fundamentale din toate rolurile sale. De aceea
avea o libertate scenică deosebită fără să depindă de dirijor
pe care îl urmărea desfășurând mișcarea scenică a personajelor
sale. Această artistă era în măsură să onoreze integral partea
emotivă, afectivă a interpretării rămânând în perfect
echilibru cu conștientizarea fiecărui moment al emisiunii vocale la
toate nivelurile tonale confirmând totdeauna o adevărată
capacitate instrumentală vocalității sale. Din cele ce îmi
confesa în conversațiile noastre am înțeles că bucuria
siguranței tehnice îi asigura liniștea interpretării; deci baza
era mereu liniștea siguranței tehnice. În fortissimo,
glasul său domina maestos finalul actului al doilea din ”Aida”
sau finalul din ”Fidelio” ori momentele de amplă intensitate din
”Turandot”. Acutele sale erau desăvârșite, susținute eficient
și integrate în acel context de sobră interiorizare stimulând
entuziasmul publicului. Nuanțele în pianissimo
erau o specialitate a sa unanim recunoscută de colegi și de public;
ataca în pianissimo direct pe note înalte; realiza o impecabilă
messa
di voce
cu crescendo
și decrescendo
perfect dozate. Acel do3 al ariei Aidei din actul al treilea era emis
în contextul frazei de lungă respirație, cu un vibrato bine
stăpânit, un timbru consistent într-o sonoritate perfect susținută
pe un pianissimo
incredibil. În actul al patrulea din ”Trubadurul” verdian era
foarte interesantă concepția estetică a frazei Deh
pietosa gli arreca i miei sospiri ...
unde printr-o linie melodică scalară ascendentă ajungea la sib2
unde autorul a indicat un dolce
onorat de Elena Dima printr-un superb pianissimo;
fraza continuă printr-o linie melodică stelară finalizând cu o
appoggiatura
multiplă unde artista realiza crescendo
și decrescendo
foarte elegant și nuanțat; frazele următoare - D'amor
sull'ali rosee
... -
comportă o dificultate virtuozistică remarcabilă car constă în
exigența unui tril la final de frază stelară cu intervale mari;
realizarea trilului în acest context depinde de dozarea coloanei
respiratorii, a sprijinului adecvat și al susținerii activate la
momentul oportun pentru menținerea constantă a sprijinului pe aer;
în rezolvarea acestor fraze, Elena Dima era o maestră care realiza
în aceste pasaje o creație executivă și interpretativă
impresionantă; la motivul conforta
l'egramente,
artista ataca direct un lab2 conform indicației dolce
din partitură emițând un pianissimo
profund, consistent timbrat de mare efect.

ELENA DIMA (Elisabeth) - Wagner TANNHAUSER
Ceea
ce mă fascina în interpretările acestei Doamne era intimismul
academic asupra cărui m-am oprit de multe ori în aprofundări,
meditații și contemplări artistice pe măsură ce evoluam în
cunoașterea vocilor și a vocalităților, completând progresiv cu
răspunsurile pe care mi le consimțea cu bogată generozitate
tuturor întebărilor mele. Caracterial, Elena Dima era un om
echilibrat, bine dozat în toate direcțiile comportamentului său;
manifesta o luciditate permanent menținută în slujba echilibrului
tehnic al tuturor evoluțiilor sale vocale; această luciditate a
desăvârșitului autocontrol îi conferea liniștea sufletească
încrezătoare pentru a activa temperamentul său totdeauna cu mare
ponderație și cu o pudoare a cărei expresie consta în delicatețe
și discreție. Elena Dima nu a cultivat nici-odată agitația
teatrală care poate fi bine venită în contextul altor
tipologii caracteriale și temperamentale artistice. Iar în scenele
unde personajul îi solicita o anumită combativitate, rezolva
respectivele momente cu o încărcătură emotivă prin care ilustra
discret propria suferință iar teatralizarea se declanșa automat și
indirect fără ca atitudinea ei să manifeste impetuozități ori
agresivități.

ELENA DIMA (Elisabeth) și LUDOVIC SPIESS (Don Carlo) - Verdi DON CARLO
Coordonata fundamentală a profilului său artistic
era vocalitatea în contextul frazării muzicale pe parcursul căreia
elabora modulații și inflexiuni sonore și timbrale încărcate
expresiv cu eleganță academică în perfectă concordanță cu
eleganța statuară; mișcarea scenică era foarte sumară ca și
atitudinile gestuale, totul în slujba frazării cântate. Insist din
nou cu o bucurie nostalgică asupra majestuozității sale prin felul
în care intra și ieșea din scenă, prin maniera în care se mișca
în scenele unde relația cu celelalte personaje trebuia subliniată
și prin mișcarea scenică; dar totul cu o grandioasă sobrietate.
În timp, am realizat starea de spirit emblematică personalității
sopranei ELENA
DIMA ... profunda sobrietate a nobilei interiorizări ...
ELENA DIMA (Leonora) - Beethoven FIDELIO
Elena
Dima a iubit Muzica, Opera Lirică, Viața Artistică și a respectat
colegii generațiilor precedente, contemporani ca și pe cei tineri
ce veneau după generația sa. Era prezentă foarte des în loja
artiștilor pentru a urmări spectacolele celorlalți colegi;
publicul o remarca și o admira deoarece participa la aceste serate
cu aceiași eleganță sobră dar de bun gust. Înainte de începerea
spectacolelor mergeam să o salut și să vorbim puțin după care
continuam în pauze când îi plăcea să se așeze într-un colț al
foyerului; nu agrea să meargă prin mulțime și nici să primească
salutul și admirația spectatorilor în serile în care primadonnele
reprezentațiilor erau alte colege. În aceste pauze comentam cu un
spirit analitic care îl domina pe cel critic; manifesta îngăduință
atunci când anumite interpretări erau mai incomplete sub aspect
tehnic ori interpretativ.
ELENA DIMA (Aida) și DAVID OHANESIAN (Amonasro) - Verdi AIDA
Anii
treceau și Doamna Elena Dima continua să fie pe afișul Operei
chiar la vârsta de ... 57 de ani ... când alți artiști, mai ales
în acea epocă, erau deja la pensie ... În ultimele stagiuni,
titluri precum ”Trubadurul”, ”Aida”, ”Bal mascat”,
”Tannhäuser”, ”Kneazul Igor”, ”Fidelio”, Tosca”, erau
garantate de interpretările sale în spectacolele în care era
programată dar și în situațiile în care trebuia să înlocuiască
pe colege indispuse. Mergeam cu mare bucurie la reprezentațiile sale
chiar și la acelea unde intra ca să salveze serata fie că eram
deja intenționat să merg la Operă și aveam supriza să citesc
numele său în program fie că mă anunțau prietenii comuni ...
cântă
Nutzy astă seară ...
Nu voi uita nici-odată seara de ... sâmbătă 25 iunie 1983 ... În
acea zi încheiam sesiunea de examene a anului V de facultate la
disciplina ORL cu eminentul medic chirurg Prof. Dr. Ștefan Ciurea.
Eram deci în vacanță și cu mare bucurie mergeam la reprezentația
în care cânta Nutzy ... ”Fidelio” de Beethoven ... Actul întâi
decurge frumos, ea cântă elegant și conferă personajului Leonora
travestită în Fidelio emotivitatea temperamentului său echilibrat;
sobrietatea personalității sale sub semnul dragostei față de
muzică se plia perfect pe partitura beethoveniană.

ELENA DIMA (Leonora) - Beethoven FIDELIO
În actul al
doilea, am senzația unui puls emotiv cu mult mai ridicat ca de
obicei ... Nutzy are o emoție mult mai puternică în glas și
abordează o gestualitate parcă orientată spre dominarea acestei
emoții ... totul integrat foarte elegant în contextul eliberator
al actului final ... Merg la cabină cu prietenii comuni, o
îmbrățișez și o felicit exprimându-mi entuziasmul față de
această neobișnuită cotă de emotivitate în rol ... Ea mă
privește surâzând și ... privind-o mai atent ... remarcam o
strălucire oarecum diferită a ochilor săi ... pe care nu mi-o
explicam ... Ieșim împreună din teatru și ne salutăm încă
odată ... A doua zi de dimineață, îmi telefonează Mihai
Canciovici cu glasul sufocat de emoție și îmi spune textual: Ieri
seară, după spectacol, îmi telefonează Nutzy și îmi spune că
ar dori să mâncăm împreună și că va veni la mine peste o oră.
Ei locuiau aproape, la cinci minute de mers pe jos. Mihai o invita
des pe Nutzy după spectacole dar de data aceasta se exprimase chiar
ea în acest sens. Și Mihai continuă: Am
preparat rapid ceva bun și într-o oră Nutzy a venit, elegantă, cu
o sticlă de vin foarte bun. Am început să mâncăm, să comentăm
spectacolul și ... când am ciocnit primul pahar ... mi-a spus că
în acea seară a încheiat cariera evenimentul fiind o surpriză
chiar pentru ea însăși ... În pauza spectacolului, deci nici
măcar la final, șeful biroului de Studii Muzicale (este
vorba de un artist de calibru mediu care fusese încadrat în acea
funcție pentru că nu mai dădea randament pe scenă) i-a
adus plicul cu decizia de pensionare ... Am
rămas stupefiat!

ELENA DIMA (Maddalena) - Giordano ANDREA CHENIER
A se aduce o decizie de pensionare în pauza
spectacolului, luând efectiv prin surprindere artista, chiar dacă ea
era conștientă că depășise limita de pensie ca vârstă, era
teribil; totuși după peste un sfert de veac de devotament continuu
față de Opera Română, o astfel de personalitate merita un omagiu,
un buchet de flori, o ceremonie adecvată, totul pregătit dinainte.
Iar dacă ne mai gândim și la faptul că, în urmă cu mai puțin
de un an, după o lungă suferință, se stinsese din viață soțul
său, VASILE TOROIMAN, cântăreț și el, membru al Corului Armatei,
atunci gravitatea psiho - emotivă a momentului creștea și mai mult
... Cu câteva zile înainte, în același mod, în scurta pauză
dintre două tablouri ale reprezentației cu ”Bal mascat”, chiar
înainte de a intra în scenă pentru a cânta, și de către același
personaj, i se aducea la cunoștiință prin adresa din plic decizia
de pensionare a mezzosopranei Iulia Buciuceanu, o altă personalitate
foarte importantă a teatrului; ceva mai înainte, se procedase la
fel cu soprana Mariana Stoica, personalitate foarte valoroasă a
Operei. Am fost extrem de neplăcut impresionat ... Am telefonat lui
Nutzy imediat; era calmă, chiar surâzătoare și mi-a spus: Dragă
Ștefan, în viață poți avea fel de fel de surprize și trebuie să
ai resurse afective și morale pentru a le înfrunta cu demnitate și
fără să-ți periclitezi echilibrul personal ...
Avea mare dreptate și am ținut cont de acest sfat al ei.

ELENA DIMA (Leonora) și NICOLAE HERLEA (Contele de Luna) - Verdi TRUBADURUL
Nutzy
a continuat viața ei din totdeauna cu bucuriile prin muzică și în
muzică ... Deja în urmă cu doi ani aderase la un grup de artiști
care participau la turnee prin țările europene organizate de
impresarul Schlotte bine cunoscut la București în acea vreme. A
continuat colaborarea cu Schlotte încă un deceniu. Continua să
vină la spectacolele Operei ocupându-și locul în loja artiștilor,
admirată de publicul care îi simțea lipsa. Nutzy arăta foarte
bine, surâzătoare, demnă, elegantă și delicată, răspunzând cu
naturalețe la întrebările oamenilor și evitând orice context
care ar fi putut asuma un caracter polemic la adresa conducerii
teatrului; ea înțelegea cu filosofia ei de viață ce trebuie și
ce nu trebuie de vorbit și de acționat cu atât mai mult cu cât
acele timpuri erau grele și începuseeră să devină din ce în ce
mai grele. La nici-un an de la ... ”pensionare” ... marți 20
martie 1984, era programat un spectacol de ”Aida”; la prânz,
aflu că a fost solicitată Elena Dima să înlocuiască soprana
aflată într-o indispoziție; o emoție foarte plăcută m-a
încercat atât pe mine cât și pe prietenii comuni, la gândul de a
admira din nou pe Nutzy în acest rol emblematic al său; ajung la
teatru și aflu de la ea chiar, care se preparase în câteva ore
pentru ”Aida”, că din alte motive ivite ulterior, s-a hotărât
să se programeze ... ”Tosca” ... iar Nutzy, practic cu două ore
înainte de începere fiindcă venea devreme la teatru, acceptă
senin și surâzător să interpreteze personajul Floria Tosca deși
se preparase pentru Aida ... Ultima dată când cântase ”Tosca”
fusese la un matineu duminical din 1981 tot în ... martie ... Deci
la trei ani distanță și după nouă luni de ... inactivitate ...
Elena Dima repurtează un mare succes în acea seară. Se cânta în
limba română dar la ... ”Vissi d'arte” ... Nutzy, îngenunchează
lângă canapeaua din biroul lui Scarpia, așteaptă în liniște ...
4 - 5 secunde ... care sunt enorm de lungi în astfel de momente și
atacă aria... în limba italiană ... continuând apoi rolul în
română ... Publicul o răsplătește cu ovații atât după arie
cât și la final, împreună cu partenerii - tenorul Constantin Ene
și baritonul Nicolae Urziceanu sub bagheta lui Constantin Petrovici.
A fost ultima reprezentație a carierei sopranei Elena Dima pe scena
Operei Române din București, o retragere pe care Destinul a dorit-o
cu ... ”Tosca” ... într-un emoționant ... ”Vissi d'arte”
...

ELENA CERNEI (Ulrica), ELENA DIMA (Amelia), EGIZIO MASSINI (dirijor), OCTAV ENIGĂRESCU (Renato), OCTAVIAN NAGHIU (Riccardo), STELIAN OLARIU (maestru de cor), MATILDA ONOFREI (Oscar) la finalul premierei cu BAL MASCAT de Verdi
Opera Română din București, 14 noiembrie 1963
Trei
săptămâni după această ultimă seară cu ”Tosca”, luni 9
aprilie 1984, Opera Română organizează un Concert de Gală
intitulat ”Gloriile Operei”; erau omagiate personalități
artistice din trei generații. Pe scenă, în fotolii, erau invitați
ultimii reprezentanți ai generației veteranilor: Emil Marinescu,
Victoria Costescu-Duca, Dora Massini, Emilia Guțianu, Maria Moreanu,
Ioana Nicola, Cornelia Gavrilescu; gravă lacuna absența sopranei
Lucia Bercescu - Țurcanu care trăia foate retrasă la fel ca și
Valentina Crețoiu; Garbis Zobian asista la Gală în public fiind în
vizită în România; nu a fost invitat pe scenă fiindcă se
stabilise în SUA și venea ca turist; absurditățile unui regim
obtuz! Din generația care abia încheiaseră carierele se aflau
Elena Cernei, Elena Dima, Magda Ianculescu, Valentin Teodorian, Iulia
Buciuceanu; din generația de artiști în plină carieră ai
teatrului se aflau Lucia Becar, Monica Teodorescu, Elena Grigorescu,
Rodica Mitrică, Constantin Ene, care, în omagiu al veteranilor ce
nu aveau imprimări, au interpretat câte o arie din repertoriul lor;
dintre veterani, aveau imprimări care s-au difuzat doar Ioana Nicola
(”Faust” de Gounod - aria Margaretei) și Cornelia Gavrilescu
(”Nunta lui Figaro” de Mozart - o arie a lui Cherubino); Gala a
fost prezentată într-un mod extrem de documentat și de elegant de
către Arta Florescu în interpretarea căreia am ascultat
înregistrarea recitativului și ariei Matildei din ”Wilhelm Tell”
de Rossini; ceilalți invitați au interpretat acompaniați de
orchestra dirijată de Cornel Trăilescu, arii reprezentative ale
propriului repertoriu: ”Carmen” de Bizet, Chanson
boème
- Elena Cernei acompaniindu-se cu legendarele sale castagnete, ”Aida” de Verdi, Ritorna
vincitor
- Magda Ianculescu, Vorrei
morir
de Tosti - Valentin Teodorian, ”Samson et Dalila” de Saint-Saëns,
aria Dalilei de la începutul actului al doilea - Iulia Buciuceanu. Soprana Elena
Dima a interpretat cu acea ocazie aria Contesei din actul al treilea
al operei ”Nunta lui Figaro” de Mozart, rol în care debutase pe
scena Operei Române din București în anul 1957; a fost ultima sa
apariție pe scena Operei din București. Interpretarea sa a
reprezentat un mare succes din partea publicului dar și a
distinșilor colegi aflați pe scenă.

ELENA DIMA - în recitaluri și concerte
După
un an și ceva, aveam să pornesc în drumul meu prin lume iar pe
Elena Dima o reîntâlneam în primăvara anului 1999 când am
revenit după mulți ani împreună cu Iubita mea Soție, Elena
Cernei. Nutzy era efectiv neschimbată, conservând distincția
figurii și eleganța acelui surâs amabil. Aveam să ne reîntâlnim
periodic, cu fiecare revenire a mea în țară, atât vara în
vacanță cât și în cursul anului și păstram și o strânsă
legătură telefonică. De fiecare dată ne revedeam cu multă
bucurie și evocam neuitate momente de artă și viață. La una din
întâlnirile noastre, mi-a făcut o imensă bucurie: mi-a dăruit
întreaga sa fonotecă în care avea benzi de magnetofon cu multe
spectacole ale sale alături de valoroșii săi colegi, bijuterii
artistice pe care le perpetuez în desfășurările mele
profesionale. Cu timpul au apărut suferințe, dureri și, implicit,
eforturi pentru menținerea unui echilibru stabil ceea ce Nutzy a
reușit să mențină până cu aproape o lună înainte de
definitiva plecare în Armonia Universală, joi 9 decembrie 2010, la
vârsta de 84 de ani.

ELENA DIMA și STEPHAN POEN
De
multe ori, în anumite momente, retrăiesc emoțiile evenimentelor
artistice la care am asistat cu bucurie și entuziasm în sala Operei
Române din București și reascult mental interpretările acestei
minunate artiste care rămâne în Istoria Muzicii Române ... ELENA
DIMA ... profunda sobrietate a nobilei interiorizări ...
REVISTA
MUZICALĂ RADIO 18.03.2016