2015/07/22

MEDITAȚII WAGNERIENE I. Incursiune în universul wagnerian. Relația dintre spirit și suflet în Tristan und Isolde – Bayreuth 2015.

RICHARD WAGNER

De mic copil, emoția primului impact cu teatrul cântat în operetă și în operă m-a confruntat cu specificul exprimării prin cânt încurajându-mă să descopăr ce anume stimulează necesitatea de a cânta fraze care puteau fi declamate ori rostite pur și simplu. Unduirea sonoră a introducerilor, a motivelor intrumentale intercalate frazării vocale, ori finalurile ample ale orchestrei, m-au făcut, treptat, să înțeleg că muzica aduce o completare afectivă a frazei literare din linia vocală; progresând cu studiile de pian, am fost fascinat să înțeleg că, pe lângă stările emotive, muzica mai poate conține și idei. Treptat, muzica devenea pentru mine o ființă vie care dialoga cu sufletul meu, uneori, chiar independent de starea conștientă a voinței mele. Legătura cuvânt - sunet devenea o temă de gândire și de trăire a vocilor în teatrul cântat bucurându-mă dar și îmbogățindu-mi orizontul de cunoaștere al manifestărilor estetice vocale. Din conversațiile celor cu experiență mult mai vastă de cât mine la vremea aceea, înțelesesem că Wagner reprezintă zona cea mai dificilă a operei lirice atât pentru artiști cât și pentru melomani iar acest lucru stimula în mine o mare curiozitate. După câteva experiențe wagneriene la începuturile mele de meloman, prima operă wagneriană pe care am aprofundat-o mai atent și mai receptiv a fost Der fliegende Holländer (Olandezul zburător); foarte captivantă era atât legenda de origine a libretului cât și atmosfera muzicală. Fusesem îndrumat către această operă pentru prima experiență wagneriană aprofundată în ideea că ar fi mai accesibilă unui începător față de celelalte. Și mă convinsesem de acest lucru. Uvertura, preludiile unor scene și orchestrația care însoțea frazarea vocală a personajelor era de o amploare grandioasă dar, în același timp, de o învăluitoare melodicitate al cărui extraordinar efect persista insistent în minte dar și în sufletul meu cu o forță neobișnuită. Simțeam că această muzică posedă o acea forță cu totul specială. Claritatea și transparența desăvârșită a melodicității motivelor sugerau stări afective, evoluții dramaturgice, caracterizările personajelor și relațiile dintre ele. Masa corală, mai ales în actul al treilea era deosebit de grandioasă și însoțită de o orchestrație apoteotică. Îmi amintesc că am căutat și am găsit în zilele următoare o partitură canto-pian a acestei opere pe care am început să o aprofundez și la pian ceea ce îmi permitea să pătrund în multiplele zone muzicale, vocale, estetice, stlistice, teatrale ale sale. În acei ani, Opera Română din București era un prestigios teatru de repertoriu care oferea publicului patruzeci de spectacole pe lună, sâmbăta două reprezentații iar duminica trei chiar. Titluri de operă și balet se succedau neîntrerupt iar publicul de toate vârstele, de la cei mai tineri la veteranii cei mai în vârstă umpleau sala teatrului. Îmi amintesc că am avut dorința și plăcerea de a revedea în mod special spectacolul cu opera Der fliegende Holländer de patru ori în două luni și înainte de fiecare reprezentație treceam la pian partitura în funcție de accesibilitatea față de nivelul meu de atunci; indiferent dacă anumite părți le treceam doar cu o singură mână limitându-mă la liniile vocale ale personajelor uneori, simțeam că pătrund din ce în ce mai mult în intimitatea atmosferei creată de Wagner. Regia spectacolului era a lui Alexandru Szinberger, distinsă personalitate a Operei Române din Cluj. La pupitrul dirijoral se afla Constantin Bugeanu, dirijor și muzician de foarte mare profunzime, cu o vastă cultură în toate domeniile adiacente și aferente artei dirijorale pe care o practica atât în repertoriul de operă cât și în cel simfonic fiind și titularul Catedrei de Dirijat a Conservatorului din București. În rolurile respective evoluau în acea perioadă personalități artistice foarte valoroase precum: Octav Enigărescu, Nicolae Florei, Dumitru Brebenel (Olandezul), Ioan Hvorov, Mihai Panghe (Daland), Lucia Becar, Elena Dima Toroiman, Mariana Stoica (Senta), Florin Farcaș, George Lambrache, iar după câțiva ani și Ludovic Spiess (Erik), Mihaela Botez, Iulia Buciuceanu (Mary), Nicolae Andreescu, Nicolae Bratu (Cârmaciul lui Daland). A fost deci primul meu impact total cu Wagner în sala teatrului de operă, stimulat de primele impresii wagneriene pe care le trăiam în acei ani fiind elev al Liceului Matei Basarab din București și unde, admirabila profesoară Cristina Vasiliu, organiza niște magnifice întâlniri de Istoria Literaturii și a Muzicii Universale cu ample dezbateri pe înțelesul nostru dar stimulante spre ulteriorul progres și cu exemplificări muzicale pe banda de mangetofon din colecția sa.

OPERA ROMÂNĂ din BUCUREȘTI

După acele spectacole cu Olandezul zburător în care am pătruns foarte mult spiritul wagnerian, am reluat la un nivel superior de înțelegere precedentele experiențe wagneriene oferite de repertoriul Operei Române din București: Lohengrin, Tannhäuser, Die Meistersinger von Nürnberg (Maeștrii cântăreți din Nürnberg); după terminarea liceului, am urmărit premiera cu Die Walküre (Walkiria). Aceste titluri din repertoriul Operei Române erau interpretate în limba română în versiuni foarte poetic lucrate într-o limbă românească arhaică la un înalt potențial metaforic; de aceea frazarea era foarte emoționantă. Aceste versiuni în limba română au fost interpretate încă din primii ani ai secolului al XX-lea așa cum Wagner era interpretat în limba italiană, franceză, spaniolă, engleză, rusă, suedeză și așa mai departe în toate țările europene, asiatice și americane. Existau și abordări în limba originală dar mai rar; în Italia interpretările în limba originală datează abia din a doua jumătate a secolului al XX-lea. Îmi dau seama că, în fiecare țară, primul impact cu creațiile wagneriene a fost foarte avantajat de versiunile în limbile respective; ulterior, și mai ales după cel de al doilea război mondial, operele wagneriene au fost interpretate în limba germană așa cum operele tuturor celorlalte școli stilistice au început să fie cântate în limbile originale respective. În cursul acelor ani de liceu, asistam în sala de concert a Radiodifuziunii Române, la o serie de interpretări, de data aceasta în limba originală, sub formă de concert, ale celor patru capodopere ale Tetraologiei - Der Ring des Nibelungen (Das Rheingold, Die Walküre, Siegfried, Götterdämmerung) și la niște foarte ample selecțiuni cu Parsifal. Treptat, pe măsură ce emoțiile și bucuriile sufletului creșteau sub influenza muzicii și a vocilor wagneriene, se îmbogățea și colecția partiturilor mele în reducție pentru canto și pian ale acestor opere pe care mi le doream și în intimitatea clipelor mele cu pianul. Interesul meu pentru Wagner lua o amploare din ce în ce mai mare ceea ce mă determina să urmăresc în timpul liber toate emisiunile radiofonice în care se transmiteau arii, scene, părți orchestrale, selecțiuni sau chiar opere integrale, urmărind interpretarea artiștilor români și străini din trecut sau contemporani. Prietenia pe care o instaurasem cu unii mari artiști ai noștri îmi oferea un fericit prilej de a-mi îmbogăți cunoașterea și decantarea emotivă și spirituală a muzicii și personajelor wagneriene.

Este pentru mine o datorie de onoare să trec în revistă numele personalităților artistice ale școlii românești care m-au încântat în experiențele mele wagneriene în sala de spectacol și concert ori în înregistrări discografice și de fonotecă ale Radiodifuziunii Române dar și ale altor instituții artistice din lume (Radio, TV, teatre, colecții private):

Dirijori: George Enescu, George Georgescu, Jean Bobescu, Alfred Alessandrescu, Ionel Perlea, Constantin Silvestri, Sergiu Celibidache, Otto Ackermann, Constantin Bugeanu, Mihai Brediceanu, Mircea Basarab, Mircea Popa, Paul Popescu, Sergiu Comissiona, Anatol Kisadji, Cornel Trăilescu, Iosif Conta, Mircea Cristescu, Ion Baciu, Constantin Petrovici, Gary Bertini, Cristian Badea, Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Răzvan Cernat. Regizori: Jean Rânzescu, Panait Victor Cottescu, Alexandru Szingerber.

Soprane: Felia Litvinne, Alma Gluck, Viorica Ursuleac, Lucia Bercescu-Țurcanu, Stella Simonetti, Arta Florescu, Elisabeta Neculce-Carțiș, Virginia Zeani, Elena Dima-Toroiman, Valeria Rădulescu, Matilda Onofrei, Mariana Stoica, Magdalena Cononovici, Maria Slătinaru-Nistor, Marina Krilovici, Julia Varady, Lucia Becar, Elvira Cârje, Gerda Radler-Anca, Eugenia Moldoveanu, Cornelia Pop, Ligia Grossu, Georgeta Cosmescu.

Mezzosoprane: Zenaida Pally, Nella Dimitriu, Elena Cernei, Maria Săndulescu, Mihaela Botez, Iulia Buciuceanu, Valeria Savu, Martha Kessler, Viorica Cortez, Rodica Mitrică-Badârcea, Veronica Gârbu.

Tenori: Pantelimon Frunză, Gheorghe Iliescu, George Mircea, Constantin Iliescu, Valentin Teodorian, Cornel Stavru, Octavian Naghiu, Corneliu Fânățeanu, Ion Stoian, Vasile Moldoveanu, Florin Farcaș, Ludovic Spiess, Nicolae Andreescu. Nicolae Bratu.

Baritoni: Petre Ștefănescu-Goangă, Alexandru Lupescu, Șerban Tassian, Mihail Arnăutu, Octav Enigărescu, Ladislau Konya, David Ohanesian, Dan Iordăchescu, Vasile Martinoiu, Dionisie Konya, Nicolae Constantinescu, Eduard Tumagian, Lucian Marinescu, Emil Iurașcu.

Bași: Nicolae Secăreanu, Mircea Buciu, Nicolae Teofănescu, Jean Bănescu, Alexandru Bădulescu, Nicolae Rafael, Marius Rinzler, Viorel Ban, Valentin Loghin, Nicolae Florei, Ioan Hvorov, Constantin Gabor, Dumitru Brebenel, Pompei Hărășteanu, Ștefan Teodorescu, George Crăsnaru, Mihai Panghe, Dan Zancu, Alexandru Moisiuc, Sorin Coliban.

O mențiune specială de mare valoare artistică și istorică se cuvine să fac în legătură cu anumite personalități artistice românești: primul artist român afirmat la Bayreuther Festspiele în jurul anului 1890 a fost baritonul Dimitrie Popovici Bayreuth (Telramund din ”Lohengrin”, Klingsor din ”Parsifal”, ”Der Ring des Nibelungen”); după un sfert de veac, în anul 1914, la prima reprezentare a operei ”Parsifal” la Bayreuth, în rolul uneia dintre fetele-flori participă soprana Veturia Triteanu devenită ulterior soția poetului și politicianului Octavian Goga; în zilele noastre, al treilea artist român afirmat la Bayreuth este basul Sorin Coliban într-o nouă producție cu ”Der Ring des Nibelungen”. Felia Litvinne este prima soprană româncă de anvergură wagneriană realizând creații memorabile la premierele absolute cu ”Der Ring des Nibelungen” și ”Lohengrin” în Franța și Belgia realizând și imprimări discografice cu arii wagneriene interpretate în limba franceză. Florica Cristoforeanu, soprană Falcon cu un ambitus vocal pe o întindere de peste trei octave, a abordat în cadrul vastului său repertoriu rolul Kundry din ”Parsifal” în premieră absolută pentru multe teatre din Italia. Magdalena Cononovici este prima soprană româncă afirmată în rolul Brünhilde integral în tetralogia ”Der Ring des Nibelungen” în Germania iar Maria Slătinaru a interpretat aproape întreaga serie de opere wagneriene în prestigioase producții ale unor mari teatre europene și asiatice cu un răsunător succes.

Revenind la drumul pasiunii mele pentru muzica și vocalitatea wagneriană, în cursul studiilor universitare de medicină am continuat aprofundarea lui Wagner prin lecturi de specialitate dar și în cadrul lecțiilor mele de canto destinate acelui obiectiv interdisciplinar al profesiunii mele: îmbinarea formării teoretice și practice atât în Medicina Vocii cât și în Canto. Iar după plecarea mea în lumea largă, experiențele mele wagneriene au continuat la un nivel din ce în ce mai înalt atât în Medicina Vocii cât și în Arta Cântului oferindu-mi posibilitarea acumulării unor experiențe din ce în ce mai complexe. Am înțeles în timp de ce, spre deosebire de foarte mulți artiști și muzicologi care susțineau că muzica lui Wagner prin greutatea ei poate distruge vocile, Elena Cernei mă asigura că Wagner poate coexista cu ceilalți compozitori în viața și cariera unei voci dacă pregătirea tehnică și muzicală estetică adecvată va fi încununată de o anumită strategie a adevăratei înțelepciuni artistice. Elena Cernei a studiat și preparat la New York rolul Fricka împreună cu Herbet von Karajan în cadrul pregătirii unei noi producții cu Tetralogia pentru Metropolitan la care nu a putut lua parte deoarece nu primise pașaportul; autoritățile române considerau că, în acea stagiune, Cernei fusese destul la Metropolitan; dar în ciuda acestor vicisitudini, marea artistă își însușise dificilul rol evaluând aspectele fundamentale legate de tehnica și estetica exigențelor vocalității wagneriene.

Am afirmat că sunt un ”fiu al Radiodifuziunii” în multe ocazii și repet această afirmație cu bucuria și plăcerea unei legitime mândrii. Programele radiofonice m-au stimulat și în relația mea muzicală, estetică și sufletească stabilită cu muzica și vocile wagneriene. Peste ani, la început prin telefon de la Roma și apoi în direct cu prilejul periodicelor mele reveniri în țară, am devenit un colaborator permanent al Radiodifuziunii realizând un foarte mare număr de emisiuni și de comentarii în cadrul unor transmisiuni de operă în direct. În vara anului 2003 aveam să realizez o adevărată premieră în acest sens: eram invitat pentru comentarii și analize la toate seratele transmisiunilor prin Euroradio de la Bayreuther Festspiele, în fiecare seară având lângă mine o altă personalitate dintre redactori. De atunci, aproape în fiecare an, în funcție de programe și desfășurări, am continuat să fiu invitat la aceste transmisiuni cărora s-au adăugat și titlurile wagneriene comentate în cadrul unor transmisiuni și de la Scala din Milano ori de la Metropolitan din New York. M-am bucurat să colaborez și să desfășor, în pauzele transmisiunilor, adevărate seminarii muzicologice, estetice, filosofice, psihologice, spirituale și chiar ... evanghelice ... cu distinsele personalități de muzicologie și radio și pe care, cu toată admirația și afecțiunea, le-am numit ... Walkiriile Radiodifuziunii Române ... nume de mare rezonanță precum ... Sorina Goia, Mihaela Soare, Irina Hasnaș, Luminița Arvunescu, Anca Ioana Andriescu ... Le-am enumerat exact în ordinea cronologică în care am avut prilejul să le cunosc, să colaborez, să le aprofundez, să le stimez și să le iubesc reunindu-le apoi pe toate în sufletul meu într-un exploziv ... Hojotoho! ...

Parabola de viață, artă, cercetare și extatică bucurie spirituală în universul wagnerian continuă și an de an adaug noi aspecte și noi elemente prin care îmi întăresc convingerea asupra multiplelor semnificații muzicale, artistice dar și sociale pe care le asumă personalitatea lui Wagner în prezent întrevăzând perspectivele unei integrări profunde în societatea viitorului care va avea nevoie, la un moment dat, de recuperarea și reabilitarea multor valori și simboluri ce sunt astăzi neglijate și chiar profanate. Wagner a fost un avangardist al dramei muzicale dar nu doar atât. Spiritul său are multiple valențe în perfectă concordanță cu foarte multe exigențe fundamentale ale societății viitorului.

Compozitorii, în general, în funcție de specificitatea culturală și spirituală a personalității lor, pot fi priviți ca pe niște profeți ai viitorului mai apropiat ori mai îndepărtat față de propria lor epocă. În intimitatea structurală tonală a liniilor melodice relaționate cu agregatele armonice de acompaniament orchestral sau pianistic, se află reperele abstracte ale ideilor caracteriale și ale stărilor temperamentale determinate de contextele dramaturgice și emotive ale temelor abordate în librete ori texte. Abstractismul acestor repere este cu mult mai accentuat în domeniul estetic al muzicii orchestrale și instrumentale de grup ori individuale. De-a lungul anilor, am înțeles că profilul profetic wagnerian este mult mai puternic de cât inițial s-a constatat. Lectura perceptivă a mesajului wagnerian depinde de o evaluare semiotică a tuturor simbolurilor integrate în procedeele de exprimare. Dincolo de dimensiunea analitică a unei culturii aprofundate profesional sau doar pasionate de meloman, lectura perceptivă a mesajului wagnerian este condiționată de contemplarea meditativă a muzicii în deplinătatea cunoașterii libretului și a izvoarelor sale la un anumit nivel de cultură generală interdisciplinară literară, filosofică, muzicală, vocală, estetică. În opera wagneriană sunt abordate în totalitatea dimensiunilor lor cele Patru Taine Divine. Aceste Patru Taine merg perfect la modul complet doar împreună; cea mai mică ezitare a uneia dintre ele va afecta întregul lor sistem. Cele Patru Taine sunt Lumina, Iubirea, Încrederea, Speranța, iar ordinea aceasta nu este întâmplătoare. Lumina susține Iubirea care alimentează Încrederea de la baza Speranței iar pasajul de la una la alta se realizează prin Puritate și Caritate care vor menține unitarietatea absolută. Am ajuns la aceste convingeri după îndelungi meditații, reflexii, căutări, explorări, adevărate exerciții de minte și spirit euforizând bucuria unui entuziasm total aplicat muzicii și vocilor prin filtrarea lor semiotică; acest parcurs m-a condus într-un adevărat Teren Spiritual al Graalului ale cărui Revelații am dorit să le împart cu publicul meu din emisiunile de Radio și Telviziune, de la conferințele, sesiunile de master și cursurile universitare pe care le-am ținut și continui să le desfășor.

CLARA WIECK-SCHUMANN

Audierea operelor wagneriene oferă un impact extraordinar prin bogăția și complexitatea stimulilor exercitați de complexa orchestrație și de amploarea vocalităților integrate într-o multitudine de relații atât între ele dar și cu orchestra. Wagner - Fizicitate - Spiritualitate sunt coordonate antrenate într-o relație foarte puternică. Informația stimulilor devine energie care, la nivelul creierului, influențează mintea stimulând noi coordonate ale conștientizării; gândurile și emoțiile sunt implicate într-o nouă formă de percepere a realității înconjurătoare; corpul fizic este relaționat corpului informațional direct influențat de fenomenologia muzicală; aceasta se datorează imensității numerice de frecvențe rezultate din integrarea tensională a sunetelor sub influența spiritului componistic bazat pe fantezia care traversează cele trei mari stadii: senzorialitatea, sensibilitatea și senzitivitatea. Acest raționament neurofiziologic ne conduce la confirmarea cuantistică a fizicității existențiale prin Muzică și care la Wagner atinge profunzimi absolute. Aprofundând aceste fenomenologii neurofiziologice aplicate percepției și codificării estetice a muzicii de către creier, m-a făcut să obiectivez la modul foarte lucid cuvintele rămase celebre prin care Clara Wieck Schumann (1819-1896) afirma: Fiecare aude în Muzică ceea ce poate să înțeleagă! Dar această posibilitate de a auzi pornește de la o bază biologică a fizicității ființei noastre pentru ca, în final, să ajungă la suprastructura mentală a inteligenței abstracte celei mai rafinate. Aceleași trei mari stadii traversate de fantezia creatoare a compozitorilor sunt străbătute și de ceea ce am putea numi fantezia creatoare de percepție a pasionaților care recepționează mesajul muzicii: stadiile sunt deci: senzorialitatea (stadiu fizic), sensibilitatea (stadiu mixt fizic - psiho-estetic), senzitivitatea (stadiu psiho-estetic). Senzitivitatea ca stadiu psiho-estetic se desăvârșește la nivelul inteligenței abstracte unde emoțiile senzațiilor rezonează cu ideile reunite sub influența unui potențial simbologic instrinsec determinat de gradul de cultură, nivelul de rafinament și aria experienței estetice în materie. Acest foarte complex mecanism se desfășoară în cadrul oricărei percepții etetice dar în cazul muzicii wagneriene complexitatea este mult mai mare.

MASARU EMOTO

Iar dacă acestor considerații aș mai adăuga și unele aspecte ale concluziilor experimentale abordate de japonezul Masaru Emoto, cercetător al apei, complexitatea devine mai amplă dar și mai clar văzătoare. Concluziile cercetătorului japonez în urma abordării tehnicii de cercetare a apei în stare lichidă dar și în stare solidă sub formă de cristale au relevat:

- semne ale limbajului figurativ cu care apa răspunde stimulilor externi;

- fotografierea cristalelor obținute din înghețarea apei și supunerea acestora la vibrații de foarte multe tipuri: gânduri (pozitive sau negative, pașnice sau agresive); stări sufletești; cuvinte; rugăciuni; muzică;

- reacția apei: crearea de structuri amorfe lipsite de armonie;

- creasta undei adică vibrația energetică cea mai delicată, se află la originea Creației;

- apa ne ascultă, memorizează ca pe ”banda magnetică” vibrațiile gândurilor și emoțiilor noastre și ne răspunde prin intermediul limbajului figurativ al cristalelor sale;

- dialogul omului cu apa este deci o realitate demonstrată științific.

Meditând intedisciplinar corelat cu Muzica asupra acestor concluzii experimentale am aprofundat unele aspecte foarte importante pentru relația noastră organică stabilită cu Muzica și care este baza fenomenologică a ulterioarei relații spirituale. Proporția majoritară a apei în organismul nostru și rezultatele cercetărilor experimentale efectuate de cercetătorul japonez Masaru Emoto ne obligă să luăm în considerație câteva aspecte de importanță capitală:

- gândurile noastre ca și cele care ne sosesc din afara ființei noastre, au influență directă asupra purității apei ce ne constituie în trei părți ale organismului nostru; aceste gânduri pot fi sacre sau profane ca și cuvintele generate de ele și integrate în fraze; sunetele cu care ne confruntăm și pe care le producem chiar pot fi materiale (opace sau rezonante), instrumentale și vocale, iar aceste ultime două categorii pot fi integrate melodic, polifonic și armonic. Puritatea apei constituționale poate avea efecte directe asupra sufletului, spiritului, sistemului imunitar, câmpului biomagnetic fundamental, sistemul genetic. Echilibrul material dar și spiritual al substanței ființei noastre este asigurat de Puritatea Apei iar Muzica determină efecte extraordinare asupra apei organismului nostru și a purității sale. Iată dar un context interdisciplinar care completează noțiunea de Puritate și pe care, într-un paragraf precedent, am asociat-o Carității. În concepția asupra personajelor și a acțiunilor sale, Wagner valorifică la maxim Puritatea ca o condiție fundamentală a desăvârșirii parcursului lor existențial.

În organismul nostru, proporția apei este în general de două treimi; apa din organism contribuie la realizarea câmpului bioenergetic al corpului nostru. În cadrul cercetărilor mele finalizate cu Teza de Doctorat în Muzicologie susținută la Universitatea de Muzică din București în anul 2008 sub îndrumarea Prof. Univ. Dr. Șerban Dimitrie Soreanu, cu tema Sonologie și Sonosofie în Determinismul Tonal. Aplicații în vocalitatea baritonală a operelor lui Mozart și Wagner, am obținut rezultate experimentale reunind date ale activității mele medicale științifice cu elemente doctrinare muzicologice aplicative la nivel de Muzicoterapie, Meloterapie și Sonoterapie pe principii originale proprii. Unele din rezultatele spectaculare le-a constituit stabilirea legăturii directe între cele douăsprezece meridiane energetice principale adoptate în Medicina Tradițională Chineză și cele douăsprezece Tonalități ale Sistemului Tonal. Această concluzie a deschis perspectivele cercetării asupra relației fenomenologice dintre Structurile Muzicale și Structurile Organice în principal Corpul Uman.

Am dorit această amplă digresiune pentru a preciza în final că aceste cercetări atestă obiectivitatea relației noastre cu Muzica și, în mod special, cu Muzica lui Wagner atât de complexă. Wagner a reușit admirabil universalizarea Relației Sunet - Cuvânt grație fenomenului de Stare Tonală; integrarea contextuală, melodică și armonică, a punctelor de intonație s-a suprapus perfect pe stările afective ale fonemelor de la baza noționistică a cuvintelor; de aici o anumită libertate lexicală mergând chiar până la elaborări originale ulteriori acceptate lingvsitic cel puțin în context metaforic literar. Reușita deplină a mai fost determinată și de faptul că Wagner era deopotrivă autorul libretelor și compozitorul muzicii; în acest context raportul cuvânt-sunet era foarte solid iar dinamica sa perfectă determina unitatea creatoare a capoperelor sale. Muzica și Cuvântul perfect integrate în totalitatea structurală a operelor determina configurarea simbologică a ideilor ceea ce oferă condiții imediate de metaforizare socială a personajelor wagneriene și a relațiilor dintre ele.

Cu capodopera sa Tristan und Isolde, Wagner inaugurează o nouă etapă istorică a Cromatismului plasat între Tonalism (asimilabil cu Ordinea) și Atonalism (asimilabil cu Dezordinea). Tonalismul reprezintă zona practicii muzicale guvernată de principiile tonalității. Atonalismul a însemnat abolirea ierarhiei sunetelor caracteristică sistemului tonal; a influențat radical reforma limbajului muzical determinând ulterior dodecafonismul adoptând toate cele douăsprezece puncte de intonație ale sistemului temperat.

Cromatismul a cunoscut o lungă istorie până la Wagner și după el. Astfel din cele mai vechi timpuri, Cromatismul a dezvoltat succesiunea următoarelor perioade stilistice cărora le-am aplicat anumite unghiuri personale ale meditațiilor mele:

- Cromatismul modal (suprapunerea modală cadențială) în Renașterea târzie având ca reprezentanți principali pe Gesualdo da Venosa și Claudio Monteverdi; era un cromatism aservit ornamentelor barocului instrumental și vocal care conferea relief emotiv expresiei;

- Cromatismul melodic (cadențialitatea lărgită) din Clasicismul secolului al XVIII-lea reprezentat de Bach, Haydn, Mozart, Beethoven; acest cromatism conferea relief ideilor de la baza temelor;

- Cromatismul melo - armonic (tonalitatea lărgită) caracteristic Romantismului secolului al XIX-lea și având ca reprezentanți pe Schubert, Mendelsohn, Schumann, Chopin; acest cromatism se integra în profilul emotiv al expresivității instrumentale și vocale;

- Cromatismul pantonal (tonalitatea lărgită și expansivă) din Romantismul târziu al secolului al XIX-lea confirmat de către Brahms, Liszt, Grieg, Skriabin, Rachmaninov; expansiunea tonală face ca acest cromatism să ilustreze lupta sufletului uman în deplina suferință cu care se confruntă;

- Cromatismul integral (serialismul dodecafonic) din Expresionismul secolului al XX-lea determinat de Schönberg, Berg, Webern; este un cromatism aservit filosofiei atipice care declanșează un spirit reformator și chiar revoluționar pe un fundal contestatar atât față de tradiție cât și de conteporaneitate;

- Cromatismul materic (calități din câmpul armonic) afirmat în Muzica contemporană prin Noua Muzică și Tendințe postmoderne; este cromatismul originalității absolute complet desprinsă de experiențele precedente ale muzicii într-o totală independență de concepție și interpretare.

Cromatismul wagnerian poate fi amplasat într-o anumită zonă de tranziție dintre Cromatismul melo - armonic (tonalitatea lărgită) al Romantismului și Cromatismul pantonal (tonalitatea lărgită și expansivă) din Romantismul târziu. Genialitatea wagneriană a aplicat armonia diatonică și cromatică folosind acorduri și progresii armonice bazate atât pe punctele de intonație diatonice (ale tonalității) cât și pe cele cromatice (din afara tonalității). Punctele de intonație cromatice au fost admirabil utilizate în cadrul modulațiilor tonale și al focalizărilor tonale de pasaj pe baza proceselor de tonicizare. Septima micșorată a devenit în Tristan und Isolde o adevărată emblemă a măiestriei sale componistice. O influență considerabilă asupra lui Wagner a jucat-o Liszt ca exponent al Cromatismului pantonal.

Cromatismul wagnerian mi-a stimulat Meditații spre Ordinea și Dezordinea privite prin prisma conceptului de Entropie cu toate derivațiile ideatice și metaforice. Muzica wagneriană prezintă disponibilitatea extrem de largă a dozajelor la nivelul tuturor parametrilor executivi ai interpretării: sonoritate - sonorizare; timbru - timbralizare; integrare agogică prin relația între partidele orchestrale; tensiune emotivă în cadrul raportului sunet - cuvânt elaborată în relația voce - orchestră. În funcție de caracteristicile perceptive personale la care se referea la faimoasă frază a Clarei Wieck Schumann, fiecare interpret (dirijor, instrumentist, vocalist), dincolo de aderarea la convențiile stabilite, poate acționa pe terenul independenței expresive oferind o hermeneutică proprie care să accentueze anumite idei și trăiri.

Pe măsură ce am reușit să intru din ce în ce mai mult în univesul muzical și estetic wagnerian, am înțeles cele trei categorii de situsuri în frazarea muzicală wagneriană: vocea dominantă; orchestra dominantă care ilustrează sufletul vocii și caracterizarea personajelor și a atitudinilor lor; vocea și orchestra în dialog uneori sinergic iar alteori contrastant.

Ne apropiem de deschiderea ediției 2015 de la Bayreuther Festspiele; cu prilejul acestei ediții am primit din nou invitația în studio la transmisiunile radiofonice în direct de sâmbătă 25 iulie la ora 16,50 la reprezentația cu Tristan und Isolde alături de redactorul Luminița Arvunescu și de duminică 26 iulie la ora 16,50 la reprezentația cu Lohengrin alături de redactorul Anca Ioana Andriescu; amândouă transmisiunile vor fi la cele două prestigioase canale Radio România Muzical și Radio România Cultural. Atât în acest studiu cât și în cele ce voi exprima în dialogurile mele cu cele două amfitrioane în timpul pauzelor, vă voi oferi anumite finalități sufletești și spirituale la care am ajuns în urma unor îndelungi

Meditații wagneriene al căror fascinant exercițiu mental continuă în conștiința mea la nivelul unui ritual infinit.

Tristan und Isolde ne oferă relația dintre spirit și suflet a personajelor prin starea condiției de echilibru ori de dezechilibru după cum aceasta se manifestă; sufletul este încercat de marea capcană a confuziei existențiale care alterează discernământul dintre salvare și evadare; salvarea reprezintă finalitatea unei lupte - interioare (cu sine însuși) și exterioare (cu alții) care ar putea aduce triumful Luminii și al Rațiunii; salvarea se sublimează în sanctificare; evadarea reprezintă o iluzie deșartă care atenuează parțial durerile disconfortului fizic, etic, moral, spiritual; evadarea se integrează tragic în sinucidere printr-o falsă idee despre moarte; moartea naturală este o cale spre divinitatea sublimantă; moartea indusă este o cale spre instabilitatea agitată ca urmare a unui act de supremă agresivitate adus vieții ignorând că aceasta este Darul Tatălui Ceresc.

Introducerea - Preludiul este un mic poem simfonic care concentrează ideile pe baza cărora se realizează tratarea muzicală a mitului celor doi legendari protagoniști. Caracteristicile eroilor și contextul relației lor devine oportunitatea lansării unor stări de atipie, non conformism, singularitate, în contrast puternic care duce la izolarea finală absolutizată de totala evadare prin moarte; sunt eroi care luptă în interior cu ei înșiși fără a fi capabili să lupte în exterior cu ceilalți; lupta internă este confuză și nu realizează că ei nu luptă cu ei înșiși ci pur și simplu contra lor înșiși; este un adagio suprem al discernământului din lupta cu sine însuși a cărei justă orientare este foarte importantă. Tratarea muzicală comportă o inevitabilă deviere transgresivă de la armonie într-un cromatism de avangardă care anunță aproape tot ce va urma în muzica secolului următor așa cum fac și cei doi eroi legendari; omologii lor din secolul al XX-lea și continuând în secolul al XXI-lea aflându-ne practic la jumătatea celui de al doilea deceniu al său, luptă pentru legitimizarea unei condiții existențiale atipice în etica și morala afectivă a sentimentelor pe un plan existențial mult mai complex, mai intens și chiar mai agitat; însăși morala secolulului al XX-lea și mai ales în cea de a doua jumătate a sa, va suferi o deviere de la ... ”armonia” tradițională la un ... ”cromatism” ... foarte intens într-o continuă agitație ... Tristan și Izolda au anumite zone în care se exprimă: gândirea, agitația, acțiunea, răsvrătirea, interiorizarea, izolarea, evadarea, moartea, în cadrul unui parcurs bine determinat de respectivele consecințe ale condiției lor sufletești. Dar nici chiar prin moarte nu se poate evada din universul din care se face parte; se rămâne în același univers unde doar se schimbă dimensiunea existențială; de felul în care se ”moare” (trecerea dincolo) depinde eternitatea unei integrări în echilibru sau în dezechilibru cu Armonia Universală.

Cromatismul wagnerian cu toată complexitatea sa disonantică este străbătut de unduiri melodice asemenea crâmpeielor de lumină în întuneric. Este ceea ce consider prin Cromatismul muzical ca stimul pentru aprofundarea ”cromatismului” etic moral. Profilurile umane se transformă în simboluri ale unor deveniri sufletești în care se reunesc vulnerabilitatea fragilității cu forța răsvrătirii. Cromatismul wagnerian induce un fascinant și, în același timp, straniu efect melodic care va contura profilul tristanic și profilul izoldian. Am fost foarte atras ideatic de inducția substanțială a unui anumit efect care, în acest caz, este exercitat de către ceea ce definesc prin ”filtrul tristanic”; este vorba de unilateralitatea efectivă și deci necesitatea stimulării provocatoare ca mod ilicit de obligare sau constrângere (filtru, elixir, etc.). Inflexiunile sufletești ale meditațiilor mele mă poartă la Adam și Eva cu simbolul mărului; fenomenul se bazează pe ingerența de substanță care declanșează mutația pshio-afectivă a gândirii ca punct de pornire în constituirea unei puternice viitoare mentalități existențiale. În capodopera wagneriană are loc lupta cu sine în sine prin intimismul între realitate și virtualitate. Tristan este un erou integrat în cuplul cu Isolde. Cum este iubirea lor inițială ? Relativă ? Deviată ? Pervertită ? Falsă ? Unde este Adevărul ? Pentru fiecare dintre aceste semne interogative, Muzica, Cromatismul wagnerian, are câte un răspuns. Iar ceea ce devine și mai extraordinar în relația noastră cu Muzica, este faptul că, la momentul în care atingem decodificarea proprie fiecăruia dintre noi, primim acel răspuns care este valabil pentru fiecare dintre noi și nu și pentru alt cineva ... Dincolo de considerațiile filosofice și psihologice consacrate bibliografic mai mult sau mai puțin speculative de-a lungul vremurilor, pragmatismul meu analitic incident caracterului și temperamentului personalității umane în contextul interdisciplinarității dintre Muzică și Medicină, atinge anumite puncte reflexive pe parcursul Meditațiilor mele.

Din povestirea Izoldei către Brangaene, aflăm că Tristan este asasinul logodnicului său a cărui viață este hotărâtă să o răzbune; iar prilejul acestei răzbunări se ivește dar, în acel moment, nu numai că Izolda nu are forța de a ucide pe Tristan ci simte și un straniu sentiment de dragoste care, din momentul declanșării crește vertiginos ... În Meditațiile mele, apare inevitabil o întrebare care va da naștere altor întrebări. Acest sentiment de dragoste, ar fi putut fi încercat de Izolda chiar și fără să fi murit logodnicul ei, doar printr-o simplă și întâmplătoare întâlnire cu Tristan ? Și atunci dragostea sa față de acel logodnic ar fi fost un sentiment relativ fără nici-o legătură cu totalitatea absolutului ? Dragostea lui Tristan față de Izolda ar fi fost posibilă fără acțiunea filtrului ? În căutarea acestor răspunsuri, primele repere care îmi apar caracterizează sentimentul de dragoste al celor doi eroi. Dragostea Izoldei oscilează între Absolut și Relativ iar dragostea lui Tristan între Real și Virtual. Realitatea și Virtualitatea, Absolutul și Relativitatea, Puritatea și Impuritatea, curajul de a iubi cu adevărat și de a impune societății propria iubire sunt alte semne interogative ale acestor Meditații. Iubirea în contextul convenționalismelor sociale ale epocii de origine ale mitului ca și actualizarea modernist avangardistă în epoca lui Wagner ne face să reflectăm la conceptul de Iubire Adevărată antagonist Iubirii Relative care poate fi doar o superficială infatuare ori o exaltare a unei profunzimi greșit impostate la nivelul conștiinței. Asociez acest context cu un altul din Götterdämmerung unde, ambiția, diversiunea, minciuna, necesită intervenția forțată și artificială a unei manipulări declanșate de filtrul uitării asupra lui Siegfried atingând paradoxala condiție a ... nevinovăției vinei ... provocate prin respectivul filtru. Iar în momentul acestei Meditații, în sufleul meu se naște o altă întrebare fundamentală atât pentru Siegfried cât și pentru Tristan și Izolda. Care ar putea fi condiţia absolută ca antidot al invaziunii provocatoare a unui filtru? Poate fi găsit un răspuns în ... băutura aducerii aminte ? Putem accepta ca uitarea și aducerea aminte să fie artificial integrate într-un joc indus de interese strict locale ? Și iată cum metaforizarea socială contemporană aduce spiritul revoluționar wagnerian într-o perfectă incidență exercitată față de atâtea repere etice, morale, culturale și spirituale ale vremurilor noastre ... Iar cadența infinită a Meditațiilor mele merge mai departe chiar dacă scrisul meu, totuși, îl voi opri acum și aici ... cel puțin în legătură cu aceste aspecte ...

Lohengrin ne ilustrează lupta cu sine condusă în societate și lupta cu cei din jur. Lohengrin, personajul principal, nu este instituit în cuplu cu Elsa precum Tristan și Isolde; el este eroul singular purtător al misterului care stimulează reacțiile individuale și colective, sociale; Elsa este figura simbol care manifestă vulnerabilitatea în societate din cauza relativității oscilante a echilibrului său intim.

În viața noastră trebuie să distingem raportul dintre Bine și Rău precum și relația noastră cu aceste două concepte. În timp ce Binele trebuie cucerit mobilitând în conștiința noastră răbdarea, concentrarea, acumularea de experiență, disponibilitatea de a acționa cu înțelepciune, Răul este oferit cu foarte mare ușurință în aparența înșelătoare a unei simplități foarte accesibile. Falsitatea este la îndemână prin disimularea Bunătății. Binele se deosebește de Rău prin Falsul Bine, Adevărul de Minciună prin Falsul Adevăr, Iubirea de Ură prin Falsa Iubire, Admirația de Invidie prin Falsa Admirație, iar Puritatea de Impuritate prin Falsa Puritate. Dacă reperele pozitive - Binele, Adevărul, Iubirea, Admirația, Puritatea - sunt pasibile de o falsificare, paradoxal în schimb, reperele negative - Răul, Minciuna, Ura, Invidia, Impuritatea - se manifestă totdeauna în starea lor autentică declanșată la momentul inevitabil. Dacă în Tristan und Isolde relativizarea prin impuritate este atinsă prin folosirea filtrului, în Lohengrin este folosită magia neagră de către cuplul malefic Ortrud - Telramund. Caritatea însă nu cunoaște un antonim și nici o formă de ocultare falsificată. Caritatea este una singură care provine din Înțelepciunea Sfântă. Pervertirea virtuților este un proces declanșat prin abdicarea de la Sfânta Înțelepciune ...

În contextul cercetărilor mele, Sonologia și Sonosofia Tonală propune o soluție muzicologică în aprofundarea conceptului de Caritate cu toate semnificațiile spirituale ale integrării sale comportamentale în viața noastră; sub aspect sonosofic, Caritatea se confirmă instrumentul etic absolut al vieții noastre devenind busola comportamentală a discernământului nostru prin care suntem capabili să distingem Lumina de Întuneric. Impactul puternic cu Întunericul Nopții constituie o probă extraordinară în cadrul căreia trebuie să avem curajul de a întrezări Potențialul Fotogenetic (născător de Lumină) al Nopții. Așa cum în dialectica energetică, Energia Yang se naște în punctul maxim al Energiei Yin și invers, trebuie să avem curajul de a parcurge Întunericul în așteptarea Luminii; dar această așteptare trebuie să fie activă și exploratoare întru îmbogățirea sufletească pentru Triumful Spiritului în Lumina Cea Adevărată. Discernământul nostru trebuie să ne ajute să distingem între Lumina Absolută și Lumina Relativă, Lumina Naturală și Lumina Artificială, Întunericul Absolut și Întunericul Relativ, Întunericul Natural și Întunericul Artificial. Aceste patru coordonate clarvăzătoare realizează cardinalizarea discernământului de la baza personalității noastre spre Lumina Cea Adevărată.

Foarte semnificativă este inevitabila dezbinare a cuplului răului Ortrud - Telramund care acumulează tensiunea conflictuală a unei competiții total lipsite de Iubire și de Caritate chiar dacă aparența lor ademenitoare simulează foarte bine aceste virtuți. Reflectând asupra acestor aspecte, Meditația wagneriană declanșează întrebări existențiale fundamentale. Cine este omul din fața noastră ? Care sunt substratele gândirii sale la nivelul intim al trăirilor ? Sunt întrebări la care nu putem avea răspuns de cele mai multe ori. Iar anumite întrebări trebuiesc chiar evitate lăsând valențele exploratoare ale sufletului nostru să lucreze cu acea răbdare a sanctificării fapt pe care Elsa nu îl înțelege într-un anumit moment în fața lui Lohengrin.

Metaforizarea socială a personajelor wagneriene reprezintă o temă complexă de mare amploare psihologică. Simbolismul fascinant al Muzicii comportă la Wagner un circuit de absolută unicitate în cadrul unui anumit parcurs al relației Muzică (reper abstract) - Cuvânt (reper concret) - Muzică (reper abstract):

- Muzica dinaintea Cuvântului: ideea abstractă de la baza Cuvântului;

- Muzica din Cuvânt: ideea concretă de la baza actului uman;

- Muzica de după Cuvânt: ideea sublimată după experiența actuată prin Cuvânt; constă în sublimarea abstractă a Ideii de la baza concretă a Cuvântului; sublimarea este posibilă datorită emoției.

Emotivitatea se află între Abstract și Concret așa cum Vocea se află între Spirit și Materie. Emotivitatea discernământului vocal consimte accesul la Codurile Fundamentale ale Armoniei Universale datorită cărora Conștiința se compatibilizează cu Iluminarea prin Grația Divină.

Unicitatea poziției wagneriene constă în universul ideologic wagnerian în care se află multe răspunsuri ale unor întrebări ce aparțin viitorului; la ora actuală, Wagner este afectat de decadența mentalității pseudomoderne care pervertește gândirea și trăirea autentică estetică a ideologiei wagneriene și împiedică decodificarea simbologiei sale; sublimarea de care vorbeam va aduce Revelația Viitorului purtătoare a Mesajului de salvare socială și spirituală a Umanității. Am încredere în acest al Treilea Mileniu chiar dacă el a început cu mari dificultăți; poate că este doar un aparent început dificil care inaugurează un ulterior parcurs orientat spre reabilitarea Carității la baza Virtuților (v. enumerarea anterioară). Vulnerabilitatea este izvorul forței; este o analogie după Sfântul Paul care spunea: când sunt slab devin puternic!. Prin vulnerabilitate și neputință ne declarăm deschis și cinstit drept Copii ai Tatălui Ceresc în nevoia de Dragostea și Protecția Lui!

Atât pentru profesioniști cât și pentru melomanii de diferite grade de cultură, muzica wagneriană va exercita o influență globală asupra întregii ființe începând cu starea fizică generală și culminând cui profilul spiritual al conștiinței. Exercițiul constant al impactului cu atmosfera emanată din specificul ideatic și emotiv al creației wagneriene va fi din plin răsplătit cu iluminări de mare profunzime și utilitate pentru echilibrul personalității noastre.

Am dedicat acestei prime Meditații wagneriene o sinteză a impactului meu cu muzica lui Wagner și am ilustrat o serie de noțiuni și principii extrase din zona doctrinară a crecetărilor mele în Sonologia și Sonosofia Determinismului Tonal prin care am realizat valoroase acumulări cu efecte benefice asupra conștiinței mele și pe care doresc să le împart cu toți acei melomani wagnerieni dar și cu cei ce se află abia la începutul primelor lor experiențe wagneriene așa cum mă aflam și eu în urmă cu câteva decenii.

Fiecare aude în Muzică ceea ce poate să înțeleagă! afirma Clara Wieck Schumann și ar fi fantastic să putem înțelege din ce în ce mai mult!

Revista Muzicală Radio, 22.07.2015

2015/06/10

HARICLEA DARCLÉE - 155 de ani de la naștere

 

Se împlinesc 155 de ani de la nașterea sopranei Hariclea Darclée (Brăila, 10 iunie 1860 – Bucureşti, 12 ianuarie 1939), legendară personalitate a teatrului liric mondial la răscrucea dintre secolele al XIX-lea și al XX-lea, carismatică primadonna care a revoluționat stilistica vocală contribuind la consacrarea verismului în opera lirică. Anul trecut, când comemoram trei sferturi de veac de la plecarea sa de pe această lume, i-am dedicat un articol a cărui lectură este accesibilă la acest link https://poenmuzicologie.blogspot.com/search/label/Darclee%20istoria și unde am ilustrat profilul său artistic, analiza estetică a vocalității și bilanțul statistic al carierei sale care atestă contribuția sa enormă la evoluția teatrului liric. Hariclea Darclée reprezintă un reper activ al pasiunii mele pentru voci și opera lirică; aprofundarea personalității sale și a repertoriului său vast au devenit pentru mine un fascinant exercițiu mental și sufletesc care îmi înrobustește și îmbogățește continuu gândirea și trăirea în vocalitate. Iar cele 155 de secunde ale celor două lieduri românești interpretate de Darclée, unicele înregistrări de care dispunem deocamdată până la miracolul regăsirii celorlalte imprimări de operă realizate, reprezintă un prilej de contemplare a unui fenomen vocal extraordinar manifestat chiar și la o vârstă înaintată, după încheierea oficială a carierei artistice.

https://www.youtube.com/watch?v=h4hJ6-wXuwE

https://www.youtube.com/watch?v=yPWODz4Ie6s 

Pe lângă cei 155 de ani de la nașterea acestei mari artiste, se împlinesc acum 125 de ani de la debutul său în Italia, la Teatrul alla Scala din Milano, debut glorios care avea să marcheze o nouă etapă evolutivă atât în cariera sa cât și în istoria universală a operei lirice. Este vorba de un glorios deceniu de afirmare a verismului, culminând cu premiera absolută a operei ”Tosca” de Puccini la Teatrul Costanzi (Teatrul de Operă) din Roma în urmă cu 115 ani, la 14 ianuarie 1900, chiar la răscrucea dintre cele două secole încărcate de evenimente artistice.

Puccini TOSCA

După debutul la Opera din Paris în anul 1888 (”Faust” și ”Roméo et Juliette” de Gounod), după o serie de succese triumfale în Franța (1890 premiera cu ”Ivan Susanin” de Glinka la Nisa) și în câteva turnee prin Europa ajungând și în Rusia, Hariclea Darclée se hotărăște să meargă la Milano înțelegând că Scala și teatrele din Italia reprezintă definitiva consacrare pentru un artist liric. Iar în vremea aceea și pentru încă un secol Scala avea să fie Templul Liricii Mondiale. Doar pentru încă un secol ... o afirm cu tristețe, trăind în această minunată țară, dar fără să renunț la optimismul meu dedicat viitorului ... 

  Gomes CONDOR - Odalea

Darclée sosește așadar la Milano unde se instalează într-o pensiune confortabilă; se dedică studiului zilnic asistată de corepetitori foarte buni, printre care se afla și tânărul compozitor Ruggero Leoncavallo cunoscut de ea la Paris; prepară audiția pentru Scala unde avea să fie ascultată de o comisie prezidată de marele dirijor Leopoldo Mugnone. Impresia produsă de vocea ei este extraordinară și chiar la 26 decembrie 1890, în serata inaugurală a stagiunii, debutează la Scala în spectacolul cu ”Le Cid” de Massenet, interpretând rolul Chimène alături de mari artiști ai timpului precum Adelina Stehle, Franco Cardinali, Mario Ancona, Armand Castelmary, Francesco Navarrini. Dirijor este chiar celebrul Leopoldo Mugnone (Napoli, 1858 - Capodichino, Napoli, 1941), personalitate extraordinară a teatrului liric mondial, cu o carieră al cărei apogeu corespunde perioadei dintre anii 1885 și 1925; patru decenii în care el a dirijat în cele mai mari teatre și pe cei mai mari artiști ai vremii într-un repertoriu extins la toate școlile; de numele lui sunt legate foarte multe evenimente în premieră absolută atât în Italia cât și în alte teatre din Europa, America de Nord și de Sud. Pasionat de muzică și de voci, Mugnone era un om extraordinar de cultivat dar și de antrenat în a asculta și simți atât vocile cât și orchestra; era un napoletan expansiv, spiritual, care din fragedă copilărie trăise printre artiștii Teatrului San Carlo din Napoli unde tatăl său, Antonio Mugnone, era prim contrabasist al orchestrei. Și-a afirmat de foarte tânăr talentul dirijoral și a început cariera ajungând foarte rapid să fie o personalitate de frunte a teatrelor italiene, stimat de Giuseppe Verdi cu care devenise foarte bun prieten și apoi de întreaga pleiadă de compozitori care au urmat precum Mascagni, Boito, Puccini, Leoncavallo, Cilea și mulți alții. Dirijorul Giuseppe Morelli și renumitul director artistic și muzicolog Francesco Siciliani care l-au cunoscut personal, mi-au povestit că Mugnone avea un instinct uluitor în ce privește vocile, ca și cum le-ar fi filtrat și decantat pentru a le putea oferi o perfectă încadrare în relația cu orchestra; Morelli mai ales îmi explica extaziat că Mugnone simțea pulsul vocal în desfășurarea spectacolului și era în stare prin expresivitatea sugestivă a modului de a dirija, să imprime orchestrei calibrul sonor și timbral adecvat stării momentane a artistului.

Wagner TANNHÄUSER - Elisabeth


Am insistat asupra personalității lui Mugnone pentru a da măsura valorică a impresiei extraordinare pe care a produs-o în fața lui soprana noastră, așa cum se întâmplase și la Paris la audiția oferită compozitorului Charles Gounod. Mugnone a înțeles imediat fenomenul vocal și estetic Hariclea Darclée și avea să urmeze o lungă și fructuoasă colaborare în următoarele trei decenii. Primul rol al lui Darclée la Scala este deci într-o operă franceză; deși se cânta în limba italiană, gustul rafinat format la Paris și care guverna talentul lui Darclée conferea cu siguranță elasticitatea expresivă unei frazări italienești care a entuziasmat publicul atât la premieră cât și în cele douăsprezece reprezentații care au urmat. Scala o angajase pentru întreaga stagiune; următoarea producție a fost ”Condor” de Carlos Gomes în premieră absolută la 21 februarie 1891, cu seria de zece reprezentații; sub bagheta lui Mugnone, alături de Darclée - în rolul Odalea - evoluau Adelina Stehle, Giovanni Battista Negri, Francesco Navarrini; succesul a fost extraordinar, compozitorul brazilian emoționat până la lacrimi iar Mugnone savura cu satisfacție performanțele splendidei Hariclea Darclée.

  Mascagni IRIS

În urmă cu câteva luni doar, la Teatro Costanzi din Roma, Leopoldo Mugnone fusese dirijorul unui eveniment epocal care avea să marcheze nașterea verismului: premiera absolută a operei ”Cavalleria rusticana” a compozitorului Pietro Mascagni (Livorno, 1963 - Roma, 1945); anul acesta se vor împlini, așadar, 70 de ani de la moartea acestui mare compozitor și dirijor care a avut o intensă colaborare cu Darclée cu prilejul unor premiere ale operelor sale ”L'amico Fritz" (1891 la Florența, Teatrul La Pergola; 1910, București), ”I Rantzau” (1892 la Florența și Roma) și ”Iris” (1898 Roma, 1899 Scala din Milano, 1908 București).


Puccini TOSCA

Vocalitatea rolului Santuzza, ca și a rolului Chimène, este a unei soprane Falcon dramatice de agilitate, cu o țesătură centrală dar cu expansiuni în zona acută și în impact cu o orchestrație grandioasă; spiritul melodic genial impune exigențe estetice deosebite ale unei absolute proporționalități dintre variabilele calibre sonore corelate multitudinii de nuanțe timbrale. Sub bagheta lui Mugnone, la premiera absolută de la Roma, au evoluat Gemma Bellincioni și Roberto Stagno, mari artiști ai timpului, parteneri pe șcenă dar și în viață. Noutatea muzicală, libertatea teatrală de expresie în interpretare, accentele dramatice impresionante, au contribuit la un succes epocal grație căruia, în același an, această capodoperă a lui Mascagni s-a impus în toată Italia, în Europa și a ajuns rapid în America. După premiera de la Roma, au urmat premiere la Teatro Regio din Parma cu Ernestina Bendazzi Garulli (Santuzza) și Alfonso Garulli (Turiddu) sub bagheta lui Gialdino Gialdini (10 ianuarie 1891), laTeatrul San Carlo din Napoli (14 ianuarie 1891) cu Emma Calvé (Santuzza) și Fernando De Lucia (Turiddu), la Teatrul la Fenice din Venezia (24 ianuarie 1891) cu Elisa Frandin (Santuzza) și Ottavio Nuvelli (Turiddu) sub bagheta lui Armando Seppilli. Respectivele soprane abordau rolul Santuzzei prin experiența lor în repertoriul de Belcanto și Romantic; singura Gemma Bellincioni avea o anumită consistență teatrală compatibilă cu verismul, dar cu accente care destabilizau emisia - fapt remarcat de însuși Verdi cu prilejul unei reprezentații cu ”La Traviata” la Scala și în urma căreia nu s-a exprimat favorabil pentru ea în Desdemona din viitoarea premieră cu ”Otello” (5 februarie 1887) optând pentru soprana Romilda Pantaleoni, o celebritate a timpului său, alături de Francesco Tamagno și Victor Maurel, alți doi viitori parteneri ai lui Darclée și chiar în această operă verdiană.


Puccini TOSCA

Romilda Pantaleoni (Udine, 1847 - Milano, 1917) era o soprană dramatică de agilitate formată la tradiționala solidă școală din secolul al XIX-lea a lui Francesco Lamperti; cronicarii au scris despre vocea Romildei Pantaleoni că era viguroasă, dar, în același timp ductilă, deci un calibru dramatic cu disponibilități de agilitate grație complexității metodologice bine organizate a studiului. O astfel de voce putea interpreta repertoriul baroc, clasic, belcanto și romantic. După premiera cu ”Otello”, Verdi a exprimat însă unele dubii referitoare la o anumită emfază a artistei prin care rezolvase rolul Desdemona, rol oarecum tranzitoriu între romantismul verdian și verismul ulterior. Romilda Pantaleoni a interpretat la Scala în premieră absolută și ”Edgar” de Puccini (21 aprilie 1889) alături de tenorul Grigore Gabrielescu, iar doi ani mai târziu, același Mugnone o solicita pentru prima producție cu ”Cavalleria rusticana” de Mascagni. Contrar uzanțelor epocii care impuneau distribuirea unui singur artist în rolul protagonist la premiere absolute și locale, Mugnone, tocmai datorită aspectelor pe care le-am ilustrat, a dorit să mai distribuie o soprană în rolul Santuzza, iar această soprană era ... Hariclea Darclée ... vedeta absolută a stagiunii, noutatea artistică senzațională, vocea care uimea Scala și entuziasma presa. După o primă serie de reprezentații în care au evoluat Romilda Pantaleoni (Santuzza), Fernando Valero (Turiddu), Scipione Terzi (Alfio), cu aceiași distribuție, în 24 și 25 martie și în 2 aprilie 1891, Darclée realizează o magistrală creație vocală și interpretativă oferind publicului un personaj care a impresionat până la lacrimi marcând efectiv succesul noii prodcuții. Peste ani, Mugnone relata impresiile sale tinerilor ... Giuseppe Morelli și Francesco Siciliani ... care, peste alți ani, deveniți și ei niște patriarhi ai muzicii în Italia, aveau să-mi relateze și mie făcându-mi cinstea de a fi depozitarul acestor emoții sublime de artă. În același an, 1891, cu o companie proprie, Darclée avea să ofere și la București premiera cu această opera pe scena Teatrului Național.


Astfel marea noastră artistă avea să încheie cu un triumfal succes prima sa stagiune la Scala cu trei roluri - Chimène (romantism francez), Odalea (romantismul târziu brazilian naturalizat italian) și Santuzza (evenimentul inaugural al verismului ținând cont că Puccini se ”stabilește” stilistic în verism abia în 1893 cu ”Manon Lescaut”), semnând contracte pentru stagiunea următoare în care avea să participe la premiera pentru Scala cu ”Tannhäuser” de Wagner (29 decembrie 1891 - rolul Elisabetta, în limba italiană), premiera absolută cu ”La Wally” de Catalani (20 ianuarie 1892 - rolul titular), o nouă producție cu ”Les Huguenots” - ”Gli Ugonotti” de Meyerbeer (12 martie 1892 - rolul Valentina, în limba italiană) și în concertul comemorativ pentru centenarul nașterii lui Rossini în care a interpretat aria Inflamatus din ”Stabat Mater” sub bagheta marelui dirijor Edoardo Mascheroni, ca și celebra Rugăciune din opera ”Mosé in Egitto” sub bagheta lui Verdi împreună cu Virginia Guerrini, Michele Mariacher, Paolo Wulman. În timp, Hariclea Darclée avea să apară într-o serie de o sută de serate triumfale la Scala, ultima fiind cu doi ani înainte de încheierea carierei, la 30 martie 1916, când, sub bagheta lui Pietro Mascagni, avea să interpreteze pentru ultima dată rolul Santuzza având parteneri pe Costantino Folco Bottaro (Turiddu), Giuseppe Danise (Alfio), iar în rolul Lola, la începutul carierei, pe viitoare glorie a liricii mondiale ... Toti Dal Monte ... 

 

Din cronicile vremii, din memoriile compozitorilor și ale dirijorilor, am înțeles că deja în romantismul târziu iar apoi, decisiv, în verism vocalitatea italiană a fost pusă într-o mare dificultate datorită particularităților liniei melodice a rolurilor, a expansiunilor care marcau accentuările dramatice, a complexității scriiturii muzicale în contextul unui modernism care oferea un caracter melodic și armonic cu totul special relevat de o orchestrație foarte amplă. Sub aspect tehnic au apărut niște dificultăți noi care au pus la grea încercare personalități afirmate precum sopranele Romilda Pantaleoni, Gemma Bellincioni și celelalte pe care le-am trecut în revistă în legătură cu premierele operei ”Cavalleria rusticana” în teatrele italiene imediat după premiera absolută de la Roma. Prima soprană care s-a impus fără nici-o dificultate și cu mare succes în acest nou stil care avea să inaugureze și o nouă școală, a fost Hariclea Darclée; statisticile prezentate în articolul meu de anul trecut confirmă din plin acest lucru.


Studiile îndelungate cu maeștrii săi dar și studiul individual, susținut cu răbdare, și orientate către o permanentă conștientizare a propriei voci, au condus-o la o perfecțiune tehnică în cadrul căreia dramatismul robust se împletea cu lirismul unduitor, creind tensiuni emotive din contrastele realizate între nuanțele cromatice ale timbrului și calibrările coloanei sale sonore foarte elastice. Am contemplat fenomenul Darclée și am înțeles complexitatea vocalității sale în dublă coordonată de soprană dramatică de agilitate și soprană de agilitate dramatică; sunt două condiții estetice vocale care foarte rar se întâlnesc în aceeași vocalitate; în a doua jumătate a secolului al XX-lea, unicele exemple fiind Maria Callas și Mariana Nicolesco iar afirmația mea se bazează pe raționamentele aplicate aprofundărilor interdisciplinare. Prin studiile pe care le-am realizat științific și le-am cuantificat estetic pe baza fidelității filologice față de partituri, am înțeles raritatea acestor vocalități în istoria teatrului liric universal; este o condiție în care se întrunesc densitatea timbrului, incidența sonorității și maleabilitatea coloanei în a fi modulată în specificul geometric al piramidei cu progresivă concentrare pe măsură ce emisia se înalță spre acut. Am fost foarte mult ajutat în înțelegerea acestui profil vocal atât la Darclée cât și la alte soprane, precum și datorită colocviilor pe care le-am avut cu celebra soprană Gina Cigna (Paris, 6 martie 1900 - Milano, 26 iunie 2001) care, după ce studiase cu Emma Calvé, la recomandarea lui Arturo Toscanini, s-a perfecționat decisiv cu Hariclea Darclée de la care a înțeles adevărata măiestrie virtuozistică. Gina Cigna mi-a explicat foarte multe aspecte legate de tehnica vocală, evaluarea unei voci și strategia de studiu așa cum le înțelesese de la marea noastră artistă. Gina Cigna, după încheierea carierei, s-a dedicat cu mare succes pedagogiei vocale iar de experiențele sale acumulate datorită lui Darclée s-au bucurat ulterior și trei mari artiste românce: Elena Cernei, Magdalena Cononovici și Maria Slătinaru-Nistor.


În așteptarea miracolului regăsirii înregistrărilor de operă realizate de Hariclea Darclée, dacă dorim să ne facem o idee despre cum ar fi răsunat glasul ei în repertoriul de operă abordat, această emoție ne-ar putea fi oferită de înregistrările minunatei soprane Stella Roman (Cluj, 1904 - New York, 1992) care a studiat la Milano cu Darclée și, chiar la recomandarea sa, a debutat în Italia în ”Andrea Chénier” de Umberto Giordano sub bagheta compozitorului, la Teatrul Comunal din Bologna. După o spectaculoasă carieră în Italia și în Europa, ea s-a impus la Metropolitan din New York devenind o adevărată regină iubită și admirată în întreaga Americă. Stella Roman, avea s-o întâlnească în America pe marea soprană Mariana Nicolesco, în care a recunoscut valorile virtuozistice și comorile stilistice ale tradiției autentice ale cântului așa cum le asimilase de la Hariclea Darclée, și de care s-a legat printr-o mare prietenie. Aceste învățăminte prețioase erau în deplină concordanță cu studiile pe care Mariana Nicolesco le-a făcut la Conservatorul Santa Cecilia din Roma cu marea artistă și profesoară Jolanda Magnoni (1910 - 2001) la rândul ei discipol al marii mezzosoprane Edwige Ghibaudo (1870 - 1965), exponent al formidabilei școli de canto a secolului al XIX-lea.

Mariana Nicolesco și Dr. Stephan Poen după una din numeroasele conferințe în cadrul manifestărilor Darclée de la Brăila

Nimic nu este întâmplător ... E un leitmotiv care se manifestă des în contemplările și meditațiile mele ... Marea artistă Mariana Nicolesco a ctitorit Festivalul şi Concursul Internaţional de Canto Hariclea Darclée, menite să onoreze memoria Haricleei Darclée, ca şi Cursurile de Măiestrie Artistică pe care le oferă gratuit. Ediţia jubiliară, 2015 care va avea loc între 28 iulie și 9 august, va marca 20 de ani de la crearea evenimentelor dedicate legendarei soprane şi la care, din 1995 până în prezent, inclusiv artiștii participanți în acest an, s-au înscris peste 2.500 de tinere talente din 50 de ţări. Manifestările Darclée sunt așezate sub Înaltul Patronaj al Președintelui României și, la inițiativa Directorului General Irina Bokova, acestea au dobândit și Înaltul Patronaj UNESCO în semn de recunoaștere a contribuției la patrimoniul mondial al culturii.

Hariclea Darclée, la 155 de ani de la naștere și la 125 de ani de la inaugurarea verismului la care a contribuit încă de la prima sa stagiune la Scala din Milano, continuă să ne umple inimile de acea bucurie lăuntrică sub semnul demnității culturale, spirituale și umane.

REVISTA MUZICALĂ RADIO 2015.06.10

2015/06/02

DAN IORDĂCHESCU ... Im wunderschönen Monat Mai ...

 

Mesajul artistic al marilor creatori întru comuniunea sunetului și a cuvântului este eternizat de carisma marilor interpreți a căror gândire interpretativă recrează actul miraculos al marilor desăvârșiri expresive din Inspirația Divină manifestată prin virtuțile sensibilității omenești. Am ajuns la aceste profunzimi ale gândirii estetice în Universul Verbului Vocal datorită marilor artiști de care m-am apropiat sufletește încă de la o vârstă fragedă și care au influențat și determinat drumul meu în viață în numele Dragostei față de Vocea Umană în totalitatea formelor sale de manifestare stilistică. Între acești mari artiști se află la loc de cinste baritonul DAN IORDĂCHESCU (2 iunie 1930, Vânju Mare - 30 august 2015, București), personalitate artistică de frunte a șoclii de canto române, afirmat într-o prestigioasă carieră națională și internațională în cele mai mari teatre lirice ale lumii culminând cu Teatro alla Scala din Milano, Wiener Staatsoper, Bolshoi Teatr din Moscova și multe altele din Europa, America de Nord și de Sud și Asia.

Interpretările sale au avut un impact foarte puternic asupra mea încă de la primele audieri în programele radiofonice urmărite de mic copil. Apoi, l-am admirat în sala Operei Române din București iar, la un moment dat, după un spectacol cu ”Traviata” de Verdi am simțit chiar dorința de a merge la cabină să-l cunosc, să-l văd și să-l simt mai aproape. Reiau considerația făcută în articolul omagial intitulat DAN IORDĂCHESCU - Jubileul vocal al eclectismului stilistic DAN IORDĂCHESCU - jubileul vocal al eclectismului stilistic pe care i l-am dedicat anul trecut tot cu prilejul zilei sale de naștere. În acea seară am inaugurat o relaţie umană şi artistică într-o evoluţie progresivă sub semnul unei cercetări estetice şi stilistice continue şi care, peste ani, s-a sublimat într-o Prietenie fraternă care mă onorează, mă stimulează şi mă bucură într-o absolută rezonanţă sufletească a Verbului Vocal.

Invit la recitirea articolului meu de anul trecut în care am aprofundat sub aspect istoric, virtuozistic, stilistic, statistic și social artistic, traseul devenirii marelui artist Dan Iordăchescu. Am aprofundat atunci relația sa deosebită cu Maestrul CONSTANTIN STROESCU - Seniorul Stilisticii Vocale Românești genialul său profesor vocal și părinte artistic, grație căruia, peste ani, se poate asocia numelui lui DAN IORDĂCHESCU sintagma ... Jubileul vocal al eclectismului stilistic ...

În cadrul studiilor mele îndelungate în Universul Verbului Vocal și, datorită cărora, am ajuns să întemeiez pe baze doctrinare profunde, în premieră absolută domeniul de Estetică Vocală, meditația și contemplarea profilului artistic al baritonului Dan Iordăchescu au avut un rol foarte important. În sala Operei Române din București, la spectacolele sale, eram captivat de multitudinea nuanțelor sonore și timbrale cărora începeam să le disting un dublu mecanism: realizarea tehnică orientată spre echilibrul emisiei în deplină și fidelă aderență filologică la partitură și starea emotivă a rafinatelor inflexiuni pluridimensionale vocale de la cele mai intense la cele mai delicate. Marele artist se impunea printr-o anumită grijă față de expresivitatea vocală sugerând magistral acea smerenie față de autor, personaj, parteneri și, nu în ultimul rând, față de publicul care îl aplauda într-un adevărat delir al entuziasmului. Personalitatea baritonului Dan Iordăchescu declanșase un devărat fenomen artistic și social din care începusem să fac parte și eu și încă de la o vârstă destul de fragedă. Devenise un ritual mersul la cabină pentru felicitările de rigoare și îmbrățișările entuziaste. Mă puteam considera, treptat, printre prietenii săi și ... cu toate acestea ... misterul personalității sale continua să stimuleze eforturile unei atente concentrări întru ... descoperirea sa totală ...

Primii pași decisivi pe care i-am făcut pe drumul care avea să mă poarte spre revelațiile totalei descifrări, au fost prilejuiți de primele sale recitaluri de Lied și Muzică Vocală de Cameră la care am asistat. Aceste recitaluri au fost ca un fel de poartă de acces în intimitatea mecanismelor interne de la baza capodoperelor sale interpretative din repertoriul de operă. În recital, aveam să simt mult mai intim și mai profund trăirea omului Dan Iordăchescu ilustrată de suflul cosmic al unei vocalități care trăia conștient euforia universalizării. Nu este o exagerare ceea ce afirm; mă refer la faptul că împlinirea expresivă sonoră și timbrală a multitudinilor nuanțelor în detaliu calibrate pe fiecare stare emotivă a poeticității metaforice determina expansiunea spirituală a fiecărui ... vers într-un adevărat ... univers ... Evident că nu am atins subtilitatea acestor percepții încă de la primul recital la care am asistat dar pot spune că din seara primului recital, pentru mine a început fașcinanta explorare a relației sunet - cuvânt de-a lungul unei intense și complexe gestații de cunoaștere interdisciplinară reunind poezia, muzica, tehnica vocală, tehnica literară. Arta magnifică a lui Dan Iordăchescu mă conducea către culmile nebănuite ale unei gândiri abstracte în care Liberul Arbitru se armonizează cu Rigoarea Absolută într-un echilibru stabil ce conferă autentica Demnitate a Intelectului încununat în Estetism grație Intonației Sufletești a Cuvântului devenit Verb Vocal. În recital, marele artist dovedea o autonomie eliberată de convențiile complexe ale spectacolului de operă, proclamând esența fundamentală a ființei sale încălzită de aura unui potențial mental de uluitoare forță.

În toamna anului 1975, pe șcena Ateneului Român, asist la un recital al lui Dan Iordăchescu prefațat de Maestrul Constantin Stroescu, eminentul profesor de Conservator, tenor cu o prestigioasă carieră internațională desfășurată în mari teatre europene și americane. Stroescu, la 89 de ani împliniți, impecabil, drept, simpatic, cu luciditatea unei memorii prodigioase, introduce serata vorbind despre discipolul său, Dan, care asumase de mult o condiție filială față de dumnealui. Cuvintele Maestrului sunt iluminatoare pentru aprofundarea Discipolului. La finele prezentării sale, Maestrul Stroescu interpretează două poeme vocale de Enescu pe versuri de Fernand Gregh (1873 - 1960), poet francez pe care îl cunoscue personal în vremea experiențelor sale artistice pariziene foarte numeroase. Cu toții suntem uimiți de forța vocală a Maestrului care intrase de câteva luni în al nouăzecelea an de viață. A urmat o îndelungă și emoționantă îmbrățișare dintre Maestru și Discipol care a continuat serata cu recitalul pe care îl pregătise. 


În acea seară aveam să realizez o directă confruntare estetică dintre Maestru și Discipol sub semnul unei perfecte continuități a dialecticii dintre soliditatea tehnică și desăvârșirea stilistică. Acea seară a fost un moment fundamental în drumul cunoașterii pe care pornisem cu câțiva ani în urmă.

Momentul suprem al acestei aprofundări aveam să-l trăiesc câțiva ani mai târziu, când, tot pe șcena Ateneului, marele artist Dan Iordăchescu, interpreta, împreună cu fantasticul pianist Valentin Gheorghiu, ”Dichterliebe” de Robert Schumann (1810 - 1856) pe versurile lui Heinrich Heine (1797 - 1856) ... Era chiar în luna mai iar liedul inaugural al ciclului era ... Im wunderchönen Monat Mai ... (În minunata lună mai) ... Cele șaisprezece lieduri se succedau într-o înlănțuire melodică impresionant nuanțată de Dan Iordăchescu care efectiv ardea asemenea unei torțe vii. Stimulat de interpretarea sa, am procurat partitura și mi-am însușit întregul ciclu la pian aprofundând alternativ interpretarea sa grație discului LP Electrecord cu acest ciclu. Simțeam că în acea lună mai intrasem definitiv în intimitatea universului estetic al lui Dan Iordăchescu; fiecare nuanță sonoră configurată în multiple dimensiuni ale coloanei sonore și impostată într-o amplă varietate de consistențe timbrale de la cele mai întunecate până la cele mai luminoase erau puse în valoare printr-o uimitoare măiestrie a fenomenului de rezonanță de un impresionant kopfstimme care conferea majestuoasă unduire frazării în discursul vocal. De atunci am ascultat în recitaluri și în imprimări un foarte mare număr din totalul de 1.500 de lucrări pentru voce și pian de la baroc până la autorii contemporani pe care Dan Iordăchescu le-a abordat în interpretările sale. Dar luna mai a fiecărui an rămăsese o lună în care majoritatea timpului meu liber era dedicat aprofundărilor cu partitura a tălmăcirilor geniale oferite de harul marelui nostru artist într-un exercițiu spiritual care culmina cu bucuria serbării zilei sale de naștere - 2 iunie - după ritualul ... Im wunderchönen Monat Mai ... Au urmat lui Schumann mulți alți compozitori precum Schubert, Brahms, Wolf, Mahler, Chopin, Beethoven sau exponenți școlii franceze ori engleze, ruse sau spaniole ori ale altor școli și curente ... Un loc aparte în profilul artistic al lui Dan Iordăchescu îl are cântecul și romanța românească în care se simte cum rostirea sa are greutatea celui ce reunește valența vocalistului cu harul actorului. Fiecare cuvânt al fiecărei fraze trăiește printr-o subliniere expresivă distinctă. 

 

Foarte interesant este că, pe măsură ce gustam estetismul în lied al lui Dan Iordăchescu, revenirea în sala operei îmi prilejuia o îmbogățită receptivitate a noi detalii expresive și o mai profundă înțelegere a personajelor pe care le interpreta. Am înțeles că rolul de operă are o multitudine de condiții stilistice iar realizarea completă a multora este condiționată de o experiență profundă în repertoriul de lied așa cum dramaturgia liedului poate manifesta în anumite momente forța expresivă a unui personaj de operă.

În Operă ca și în Lied, Arta lui Dan Iordăchescu ne oferă revelația unui flux psiho-emotiv care stimulează o adevărată geneză stilistică a unui estetism interpretativ impresionant în care caracterul și temperamentul artistic se alternează și se completează simbiotic. Liedul și Opera au foarte multe zone comune într-o multitudine de sensuri expresive care se succed într-un balans încântător la fel cum ... primăvara se îngână cu vara ... în jurul lui ... 2 iunie ... în care an de an Dan Iordăchescu era omagiat și sărbătorit ... 

Peste ani, am avut o emoționantă satisfacție atunci când am publicat un studiu estetic intitulat ”Dialog spiritual sub semnul comuniunii dintre sunet și cuvânt” pentru booklet-ul CD-ului EDC 724 al Casei de Discuri Electrecord, în care au fost digitalizate înregistrările ciclului ”Dichterliebe” de Schumann acompaniat de Valentin Gheorghiu împreună cu alte lieduri ale aceluiași compozitor și unele lieduri de George Enescu pe versuri de Carmen Silva.

Iar la finele ritualului meu estetic ... Im wunderchönen Monat Mai ... în fiecare an, gândurile mele cele mai sincere și frumoase se reunesc într-o caldă îmbrățișare către spiritul marelui Artist, Prieten și Om care este și va rămâne în istoria universală a artei lirice ... Dan Iordăchescu!

REVISTA MUZICALĂ RADIO 02.06.2015

ELENA CERNEI și arta sa în timp

ELENA CERNEI (1 martie 1924, Bairamcea, Cetatea Albă, România astăzi în Ucraina - 27 noiembrie 2000, București)  este o personalitate ca...