2019/08/08

Hariclea Darclée și epoca sa

 


Festivalul şi Concursul Internaţional de Canto HARICLEA DARCLÉE

Cursuri de Măiestrie Artistică Master Class MARIANA NICOLESCO

Conferinţa Dr. STEPHAN POEN - 2 august 2019, orele 18, Brăila

Hariclea darclée și epoca sa

80 DE ANI DE LA TRECEREA ÎN ETERNITATE

A LEGENDAREI SOPRANE

Hariclea Darclée este personalitatea legendară pe care o admirăm, o iubim și, în memoria căreia, aici, la Brăila, de aproape un sfert de secol, prin extraordinara competenţă, prin harul şi dăruirea marii soprane Mariana Nicolesco, s-au înscris glorioase pagini ale istoriei recente a teatrului liric. În fiecare an numele său este omagiat cu o profundă emoție, iar evocările din precedentele noastre conferințe reprezintă un bogat parcurs tematic prin care perpetuăm memoria legendarei artiste.

Astfel, am definit-o drept vocea a două secole și i-am urmărit traiectoria artistică în istoria teatrului liric universal. Astăzi, la opt decenii de la trecerea sa în eternitate, tema noastră este Hariclea Darclée și epoca sa. De aceea vom sublinia în această conferință acele aspecte ce explică poziţia sa dominantă în epoca în care a trăit.

Dacă Haricleea Darclée a avut un rol dominant în teatrul liric al vremii, ei bine trebuie spus că personalitatea ei s-a manifestat încă de la începuturile studiilor de canto. Atunci când George Cavadia, compozitor, cântăreț și profesor, brăilean de prestigiu, a întrebat-o de ce vrea să studieze canto și ce reprezintă acest studiu pentru ea, tânăra Hariclea Haricli ar fi răspuns: înseamnă independență, voință, progres, creativitate. Iar când o tânără personalitate manifestă astfel de convingeri, ea are toate șansele să devină o forță dominantă a epocii sale, așa cum ea avea să fie Hariclea Darclée.

Aş dori să fac o precizare. Dicționarele și enciclopediile românești și străine consemnează că Hariclea Darclée, născută la 10 iunie 1860, a părăsit această lume la 12 ianuarie 1939. Cercetările de arhive întreprinse în urmă cu câteva luni de Magdalena Albu, Doctor în Filologie, au dat la iveală faptul că data reală a decesului marii artiste este 10 ianuarie. În Arhivele Bibliotecii Centrale de Stat din București, se păstrează un ziar din 12 ianuarie 1939 în care e publicat următorul anunț: Ioan Hartulari-Darcée și familiile înrudite au durerea de-a face cunoscută prietenilor și admiratorilor încetarea din vaiță a iubitei lor HARICLIA DARCLÉE (HARICLY) decedată în ziua de 10 ianuarie după o lungă și grea suferință. Înhumarea va avea loc la cimitirul Bellu astăzi Joi 12 ianuarie orele 3 p.m. Aceasta ține loc de orișice înștiințare.

Din mărturiile scrise care ne-au rămas dar și din relatările celor care au cunoscut-o personal, reiese că Hariclea Darclée a pornit în lume cu o frumoasă educație și cultură primite în familie. Sensibilă și receptivă la lecturi și fascinată de călătoriile întreprinse cu familia, îndeosebi la Viena unde a fost înscrisă și la pension. O primă puternică impresie avută în sala Operei de Stat vieneze, a fost reprezentația din 3 aprilie 1876 cu opera IL BARBIERE DI SIVIGLIA de Rossini dirijată de Luigi Arditi, marele dirijor și compozitor ale cărui creații Il Bacio și Bolerò continuă să încânte și astăzi publicul. În fruntea unei prestigioase distribuții, în rolul Rosinei era marea soprană Adelina Patti. Prestaţia ei a marcat-o profund pe tânăra Hariclea, care nici nu bănuia că peste numai 12 ani, începutul carierei sale internaționale la Opera din Paris avea să fie legat de această artistă.

După primele studii și afirmări în România, Hariclea Haricli, căsătorită Hartulary, avea să plece la Paris pentru perfecționare unde, după o surtă perioadă de studiu cu marele bariton al epocii Jean Baptiste Faure, își desăvârșește tehnica și măiestria stilistică cu Edmond Duvernoy, pianist, bariton, profesor de muzică şi în mod special de canto. El participase la premierele absolute cu operele LES CONTES D'HOFFMANN de Offenbach, ROMÉO ET JULIETTE de Gounod, CARMEN de Bizet și multe altele. Duvernoy este cel care o prezintă pe Hariclea lui Charles Gounod aflat în căutarea unei interprete ideale pentru rolul Marguerite din capodopera sa FAUST; compozitorul e impresionat de vocea și de interpretarea tinerei artiste, care-i compune numele de scenă intrat în istorie: HARICLEA DARCLÉE. Cu acest nume avea ea să apară la 14 decembrie 1888 în opera FAUST de Gounod. În stagiunea următoare o înlocuia, în ROMÉO ET JULIETTE de Gounod, pe nimeni alta decât... Adelina Patti, marea artistă admirată de ea la Opera de Stat din Viena. În rolul Juliette, marea noastră artistă obține un succes triumfal, care va însemna lansarea ei într-o legendară carieră internațională. Partenerul său la aceste debuturi era marele tenor Jean de Rezske. La Paris, devin admiratorii săi marii compozitori ai epocii, Charles Gounod, César Franck, Charles Lecoq, Camille Saint-Saëns, Léo Delibes, Jules Massenet, Gabriel Fauré, Robert Planquette, Benjamin Godard, Vincent d'Indy, André Messager, Ernest Chausson, Claude Debussy. Unii dintre aceștia aveau să-i încredințeze opere pe care artista le-a interpretat în premieră absolută sau în premiere importante în diverse teatre.

Tot la Paris Darclée îl cunoaște pe compozitorul italian Ruggero Leoncavallo, pianist corepetitor și îndrumător de limba italiană pentru artiștii francezi, pe care îl va reîntâlni apoi în Italia devenind foarte buni prieteni, marea soprană interpretând rolul Nedda din opera sa I PAGLIACCI.

În deplina continuitate a lui Darclée pe filonul tradițiilor autentice ale teatrului liric, marea noastră soprană Mariana Nicolesco a interpretat rolul Nedda din PAGLIACCI de Leoncavallo într-o formidabilă producție istorică a Teatrului Metropolitan Opera din New York în regia genialului Franco Zeffirelli, de curând plecat dintre noi. Sub bagheta dirijorilor Garcia Navarro și Michelangelo Veltri cei mai mari artiști ai timpului interpretau rolurile principale: Jon Vickers, James McCracken, Carlo Bergonzi (Canio), Cornel MacNeil, Louis Quilico, Sherrill Milnes, Pablo Elvira (Tonio). Succesele triumfale de la New York au continuat într-un amplu turneu la Cleveland, Boston, Atlanta, Minneapolis, Philadelphia, zeci şi zeci de mii de spectatori exprimându-şi entuziasmul prin uraganul de aplauze la sfârșitul reprezentațiilor.

Vom urmări acum splendida interpretare realizată de Mariana Nicolesco în aria Qual fiamma avea nel guardo din opera PAGLIACCI de Leoncavallo.

MARIANA NICOLESCO - Leoncavalo PAGLIACCI - Qual fiamma avea nel guardo

După două stagiuni de intense afirmări la Paris, în alte orașe franceze și în turnee europene ajungând chiar în Rusia, Darclée ajunge la Milano, în Italia, care va deveni patria ei de adopțiune pentru următoarele patru decenii și jumătate, păstrând însă demnitatea și bucuria de a fi româncă. După câteva luni de studiu al repertoriului în limba italiană, în urma unei audiții și pe baza cronicilor extraordinare din jurnalele de la Paris dar și din alte orașe, Darclée obține contractul de debut la Teatro alla Scala din Milano pentru stagiunea 1890/1891, cântând în următoarele opere: LE CID de Massenet, rolul Climene, în deschiderea stagiunii la 26 decembrie 1890 (14 spectacole), IL CONDOR de Gomez, rolul Odalea, în premieră absolută (10 spectacole), CAVALLERIA RUSTICANA de Mascagni, rolul Santuzza, în premieră pentru Scala (3 spectacole); deci în prima stagiune a sa la Scala, un total de 27 spectacole, două din cele trei producții fiind în premieră absolută. În cursul acestei prime stagiuni la Scala îl cunoaște pe Giuseppe Verdi cu care avea să lege o foarte puternică prietenie. Debutul strălucit pe prima scenă a lumii avea să inaugureze o colaborare cu Scala de peste un sfert de veac de-a lungul a 100 de glorioase serate, ultima fiind o reprezentație extraordinară cu CAVALLERIA RUSTICANA de Mascagni dirijată de compozitor la 30 martie 1916, cu doi ani înaintea încheierii carierei sale. După Scala, în palmaresul marii noastre artiste aveau să urmeze marile teatre italiene și triumfale turnee în Europa, America de Sud și de Nord. Toți marii compozitori ai timpului său au devenit, treptat, admiratorii săi și i-au încredințat crațiile lor spre interpretarea în premieră absolută.

Excepționala școală de la Paris a lui Duvernoy – promotorul realismului în canto – i-a conferit sopranei Hariclea Darclée capacitatea de a aborda toate stilurile de la clasicism la verism, abordând cu absolută măiestrie operele situate în zona de tranziție de la romantism la verism cum este MEFISTOFELE de Boito admirabil compozitor postromantic și, în același timp, preverist.

La baza acestei bravuri era solida școală de Belcanto pe care, peste ani, de la marea soprană și profesoară Jolanda Magnoni, avea s-o preia Mariana Nicolesco, realizând o impresionantă și tulburătoare interpretare a ariei L'altra notte în fondo al mare din opera MEFISTOFELE de Boito pe care vă invit să o ascultați.

MARIANA NICOLESCO - Boito MEFISTOFELE - L'altra notte in fondo al mare

O privire panoramică asupra repertoriului interpretat de Hariclea Darclée relevă trăsăturile caracteristice ale personalităţii sale artistice excepţionale. A interpretat roluri din diverse tipologii vocale: soprană lejeră, soprană lirică, soprană lirico – spinto, soprană dramatică, soprană Falcon, mezzosoprană şi contralto. Este unica personalitate din teatrul liric mondial care a acoperit cu potențialul său artistic o zonă repertorială stilistică atât de amplă, epuizând practic toate categoriile vocale.

Vocea sa excepțională i-a permis abordarea unui larg repertoriu, cu roluri de soprană lirică lejeră (Don Pasquale, L'elisir d'amore, Lucrezia Borgia, Linda di Chamounix de Donizetti), de soprană lirică (Don Giovanni de Mozart, Guglielmo Tell de Rossini, Maria di Rohan de Donizetti, Manon, Thaïs de Massenet, Hamlet, Mignon de Ambroise Thomas, La Bohème de Puccini, Marschallin în Der Rosenkavalier de Strauss), de soprană lirică spinto (Ernani, Simon Bocamegra, Il Trovatore, Un ballo în maschera, Aida, Otello de Verdi, Manon Lescaut de Puccini, I Pagliacci, Zazà de Leoncavallo, Mefistofele de Boito), de soprană dramatică (Tannhäuser, Lohengrin, Die Meistersinger von Nürnberg de Wagner, Cavalleria rusticana de Mascagni), de soprană Falcon (rolul Valentine din Les Huguenots de Meyerbeer), de mezzosoprană (rolul titular din Carmen de Bizet) și de contralto (rolul Vania din Ivan Susanin de Glinka).

Rolul titular din opera CARMEN de Bizet reprezintă o tentație pentru toate sopranele din toate epocile, deşi puține au avut parte de o afirmare cu succes în acest rol. Hariclea Darclée l-a interpretat în ultima parte a carierei sale în Italia și Spania, cu un răsunător succes. Ea înțelesese spiritul muzicii lui Georges Bizet, prieten cu profesorul ei de la Paris, Edmond Duvernoy, intepret al rolului Morales la premiera absolută a operei.

Cu o extindere vocală impresionantă, şi datorită faptului că în primul an de studiu a cântat în registrul de mezzosoprană, înainte de-a deveni incomparabila soprană dramatică de agilitate, marea noastră artistă Mariana Nicolesco a abordat această partitură cu succes, aşa cum publicul brăilean care a aclamat-o, îşi aminteşte prea bine. Vă oferim în interpretarea sa minunată aria L'amour este un oiseau rebelle – Habanera din opera CARMEN de Bizet.

MARIANA NICOLESCO - Bizet CARMEN - Habanera

Personalitatea extraordinară a sopranei Hariclea Darclée s-a remarcat și prin faptul că, încă de la începutul carierei, s-a integrat perfect în lumea marilor artiști ai teatrului liric din generația sa și a generațiilor precedente, precum dirijorii Leopoldo Mugnone, Egisto Tango, Edoardo Vitale, Luigi Mancinelli, Edoardo Mascheroni; tenorii Francesco Tamagno, Emilio De Marchi; baritonii Mattia Battistini, Mario Ancona, Mario Sammarco. În același timp, a încurajat, stimulat și determinat devenirea unor mari artiști din generațiile următoare, printre care Arturo Toscanini, Enrico Caruso, Titta Ruffo.

O întâmplare extraordinară: în timpul unui turneu la Teatrul Colon din Buenos Aires în care, printre alte producții, interpreta și o serie de spectacole cu AIDA de Verdi, se prezintă la Darclée sufleorul teatrului, Amedeo De Sabata, originar din nordul Italiei, aflat în Argentina pentru a se afirma în carieră. Era un dirijor de cor, dar care se resemnase la rolul de sufleur. Apelează la Darclée pentru a fi ajutat. Marea artistă îl readuce în Italia, apoi îl recomandă Operei din Montecarlo, unde devine pentru o lungă perioadă un excelent dirijor de cor; iar fiul său avea să devină marele dirijor Victor De Sabata care, în perioada studiilor se împrietenise cu Ion Hartulary-Darclée, fiul artistei, petrecând câteva vacanțe la moșia de la Cotnari și, sub influența fascinației exercitate de Enescu, compusese chiar o ... rapsodie română ! ...

În cadrul aceluiași turneu, după ce impresarul fugise cu încasările iar ansamblul nu mai avea posibilitatea de a se reîntoarce în Europa, Darclée a vândut toate bijuteriile pe care le avea cu ea și a luat inițiativa organizării unor spectacole cu AIDA de Verdi, renunțând la propriul onorariu pentru a se putea strânge suma necesară care să asigure voiajul de reîntoarcere a ansamblului cu vaporul în Italia. În scena triumfală a actului al doilea, când Regele adresează lui Radames fraza Salvator della patria io ti saluto, corul privind-o pe Darclée îi șoptea ... Tu sei la nostra vera salvatrice... (Tu ești adevărata noastră salvatoare).

Vă oferim acum întru sublimă delectare interpretarea plină de patos și de eleganță belcantistică a sopranei Mariana Nicolesco a ariei Ritorna vincitor din opera AIDA de Verdi.

MARIANA NICOLESCO - Verdi AIDA - Ritorna vincitor

Este extrem de interesantă panoramica analitică stilistică a repertoriului abordat de Hariclea Darclée. A interpretat 58 de roluri în 56 de opere de 31 de compozitori dintre care 12 au fost compozitori de tradiţie (39%) şi 19 au fost compozitori debutanţi (61%). Dintre cele 56 de opere interpretate, 32 au fost opere de tradiţie (57%) şi 24 au fost premiere istorice (43%) dintre care 13 opere create special pentru vocea sa, iar din acestea 12 interpretate în premieră absolută (22%); 16 opere a interpretate în premiere istorice de foarte mare importanţă (29%). Faptul că 43% adică aproape jumătate din reperrtoriul său sunt opere originale, atestă poziţia singulară pe care Hariclea Darclée o ocupă în istoria universală a teatrului liric pe care ea a influenţat-o într-un mod determinant ceea ce confirmă influența extraordinară exercitată asupra epocii sale.

Se cuvine să menționăm că, printre premierele mondiale cele mai importante se numără TOSCA de Puccini (14 ianuarie 1900, Roma, Teatro Costanzi), aria Vissi d'arte fiind compusă la sugestia sa, LA WALLY de Catalani (20 ianuarie 1892, Teatro alla Scala) și IRIS de Mascagni (22 ianuarie 1898, Roma, Teatro Costanzi).

Alte premiere mondiale: CONDOR de Carlos Gomes (1891, Teatrul alla Scala), I RANTZAU de Pietro Mascagni (1892, Roma, Teatro Costanzi), CRISTOFORO COLOMBO de Alberto Franchetti (1892, Genova), IL VOTO de Pietro Vallini (1894, Roma, Teatro Costanzi), HERO E LEANDRO de Luigi Mancinelli (1897, Madrid), AMY ROBSARD de Isidore De Lara (1897, Opera din Montecarlo), ENOCH ARDEN de Alexis Catargi (1904, Teatrul Național din București), EIDELBERGA MIA de Ubaldo Pacchierotti (1909, Buenos Aires, Teatro Colon), AURORA de Ettore Panizza (1909, Buenos Aires, Teatro Colon).

TOSCA a reprezentat poate momentul culminant al carierei legendarei Hariclea Darclée, la rãscrucea dintre secolele al XIX-lea și al XX-lea.

Iar aici, la Brăila, marea artistă Mariana Nicolesco avea să creeze Festivalul și Concursul Internațional de Canto ce poartă numele Haricleei Darclée, ctitorie artistică și culturală ce va marca evoluția noilor generații de artiști lirici ale secolului al XXI-lea.

În încheierea acestei conferințe, vă propun să urmărim în răscolitoarea interpretare a marii soprane Mariana Nicolesco aria Vissi d'arte din opera TOSCA de Puccini.

MARIANA NICOLESCO - Puccini TOSCA - Vissi d'arte

REVISTA MUZICALĂ RADIO, 08.08.2019

2019/06/10

ZENAIDA PALLY ... Doamna Zenaida ... glas fluvial și temperament vulcanic ...

 

ZENAIDA PALLY

ZENAIDA PALLY (n. 10 iunie 1919, Soroca, Basarabia – d. 26 iunie 1997, Saarbrücken, Germania) este o personalitate care ocupă o poziție singulară în panorama operei lirice din România în cea de a doua jumătate a secolului trecut, imediat după cel de al doilea război mondial, fiind vreme de trei decenii prim solistă a Operei Române din București.

ZENAIDA PALLY - Dargomîjski RUSALKA - Kneaghina

S-a născut în Basarabia, la Soroca, cetate consolidată de Ștefan Cel Mare prin construirea faimosului castel în 1499; este situată pe malul drept al Nistrului la aproximativ 150 de kilometri de Chișinău, capitala actualei Republici Moldova. Născută într-o familie de oameni așezați și religioși, tatăl fiind diacon devenit apoi preot după stabilirea lor la București, Zînaida, Zinaida – Zîna, Zina, Zinăcika, era cea mai mare dintre cele trei fete; din cauza morții premature a uneia dintre ele, ea a rămas împreună cu sora mai mică, Anghelina – Angela, devenită la maturitate medic radiolog. Inițial numele lor de familie era diferit având doar primele trei litere ... și ... pornind de la ele, mai târziu, s-a elaborat formula notorietății sale artistice devenind chiar și în acte ... ZENAIDA PALLY ... lucru care era posibil în 1940 când au venit în București ... pentru colegi și public devenind rapid ... Doamna Zenaida ... apelativ folosit și de mine în cadrul unei frumoase și stimulante prietenii pe care mi-a oferit-o cu generozitate în anii mei de liceu. Era o personalitate care îmbina disponibilitatea cu discreția, amabilitatea cu distanța și vorbea foarte puțin despre viața ei privată, aproape deloc ... Nu a dorit să dezvăluie nimănui cum o chema înainte deși era un nume frumos dar nu de afiș iar eu, în amintirea ei, rămân fidel acestei discreții. Am abordat totuși chestiunea deoarece multă lume dădea și continuă să dea interpretări eronate atribuindu-i origini ungurești datorită acestui nume de familie care nu se întâlnește la basarabeni. De aceea precizez că ... Doamna Zenaida ... se numea inițial altfel și gata! ... 

 

Asemenea multor artiștii născuți în Basarabia, viitoarea artistă a avut primele experiențe și bucurii vocale la strana bisericii unde glasul său ieșea în evidență printr-o amploare și un timbru neobișnuit la vârsta copilăriei. Zinăcika, așa cum o auzeam că o numea doar sora ei și numai în fața prietenilor apropiați, fusese o fată foarte precoce, deosebit de inteligentă și sensibilă motiv pentru care, încă de la acea vârstă, vocea devenise marea ei pasiune și reperul fundamental al tuturor eforturilor devenirii sale de mai târziu. Încă de când se afla la o vârstă fragedă, familia s-a mutat la Chișinău unde tatăl ei luase un post de diacon la una dintre cele mai mari biserici al cărei paroh era Preotul Ion Roșca din Seliște, renumit teolog dar și ... narodnist ... promotor al unei evenghelizări întemeiate pe o impecabilă caritate; avea un fiu și trei fiice care deveniseră bune prietene cu cele două fiice ale diaconului; fiica cea mare a preotului, Eleonora, căsătorită mai târziu cu un brav ofițer ce avea să devină Generalul Gheorghe Berdan de la Statul Major, peste mulți ani mi-a fost ... profesoară de pian ... și ... mamă spirituală ... așa cum o definise însuși mama mea. Doamna profesoară îmi vorbea îndelung și admirativ despre prietena sa din copilărie iar eu prezentam salutări și mesaje la cabină, la teatru, astfel începând prietenia mea cu ... Doamna Zenaida ... dar și cu Anghelina care era foarte simpatică la rândul ei și foarte cultă. Fetele preotului și fetele diaconului, de vârste apropiate, au urmat împreună renumita ... Școala Eparhială ... din Chișinău. Încă din prima zi de școală, Zinăcika remarcă existența în clasă a unei alte colege ce se numea tot ... Zînaida ... dar provenind prin alint de la ... Zenovia ... aceasta fiind cea mai mare dintre șase surori și un frate; surioara ei cea mai mică, Larissa, avea să devină mai târziu ... Elena Cernei ... viitoare colegă la Opera Română din București.

ZENAIDA PALLY - Ceaikovski DAMA DE PICĂ - Polina, Milovzor

După terminarea Școlii Eparhiale de către cele două fiice ale sale, Zinăcika și Anghelina, diaconul a plecat la București chiar în 1940 înainte de prima anexarea Basarabiei de către Uniunea Sovietică de atunci, devenind preot iar fetele înscriindu-se la facultate. Anghelina a urmat Medicina și s-a specializat în Radiologie; Zinăcika a urmat Academia Regală de Comerț și Filologia în paralel; apoi a intrat funcționară la Banca Națională și a conbtinuat să studieze Canto la Academia Regală de Muzică din București și Academia Belle Arte; pe lângă harul artistic al talentului muzical, avea și talent la pictură și găsea în pictură și broderie o relaxare bineăfăctoare pentru artista de mai târziu.


Toate aceste studii le-a realizat în perioada 1940 – 1945 având o capacitate extraordinare de muncă și asimilare și reușind să susțină chiar examenele a doi ani într-unul singur. La momentul pregătirii pentru debutul absolut, mezzosoprana Zenaida Pally era o tânără foarte cultă care cunoștea deja la perfecție cinci limbi. În privința studdilor de Canto, a studiat cu mai mulți profesori căutând să își însușească de la fiecare ceea ce simțea că i se potrivește și determină creșterea unei evoluții tehnice și estetice. La Conservator a fost studenta profesoarei Elena Saghin, soprană cu solidă cultură și vastă experiență; din când în când se mai consulta și cu sora profesoarei, Claudia Saghin, mezzosoprană care a făcut și o eficientă carieră europeană în perioada interbelică, afirmându-se și în Italia, la Opera din Roma în ale cărei arhive i-am găsit numele. La Academia Regală de Muzică a mai studiat interpretarea cu Mihail Vulpescu, artist renumit al vremii, maestru rafinat într-ale regiei și interpretării. În privat a consultat și a primit numeroase și prețioase învățăminte de la personalități precum: Maria Gvozdetzkaya, fostă primadonna a Teatrului Imperial din Petersburg, refugiată și ea în România; Maria Nevi, fostă primadonna Operei din Chișinău și refugiată și ea la București; Lydia Lipkovska, marea soprană cu o prestigioasă carieră internațională, refugiată la București și plecată apoi în Liban în 1955 fiind în regim de apatridă; Lipkovska era născută în Basarabia și ea și debutase la Petersburg și Moscova de unde pornsie în toată lumea ajungând la Scala și la Metropolitan; în casa Lydiei Lipkovska se întâlnea cu o foarte tânără soprană ce avea să plece în 1947 în Italia devenind în câțiva ani mare artistă ... Virginia Zeani; Maria Snejina, era o extrarodinară mezzosoprană stabilită și naturalizată la București imediat după primul război mondial și mai era încă solista Operei din București atunci când Zenaida Pally pregătise cu ea rolurile Azucena și Eboli din respectiv ”Trubadurul” și ”Don Carlos” de Verdi mai ales pentru niște reprezentații în Belgia, la Mons și Liège, între anii 1954 și 1956; pe marele tenor și profesor Constantin Stroescu, l-a consultat pentru perfecționarea în repertoriul francez de operă și lied, preparând în mod deosebit rolurile titulare din ”Samson și Dalila” de Saint-Saëns și ”Carmen” de Bizet dar și numeroase arii din școală franceză de operă.

Mezzosoprana ZENAIDA PALLY cântă în debut absolut rolul Amneris din ”Aida” de Verdi în anul 1945 la Opera Română din București unde avea să desfășoare o glorioasă parabolă artistică timp de trei decenii; deja din anul 1971 a devenit solistă a Operei din Saarbrücken unde și-a continuat cariera cântând alternativ acolo și la București până în anul 1976 când a decis să se stabilească în Germania obținând cetățenia în urma mariajului cu ... Domnul Klein ... un economist foarte fin și distins care venea din când în când la București și pe care îl cunoscusem și eu la Operă în perioada 1971-1975. În prima tinerețe, fusese căsătorită cu un medic stomatolog militar de care însă a divorțat după un an pentru a nu-l face părtaș vieții sale austere și pline de renunțări pe care și le impunea dedicându-se total pregătirii rolurilor și menținerii condiției vocale cu o pasiunea uimitoare. După stabilirea în Germania, în 1976, a mai continuat cariera la Opera din Saarbrücken până în anul ... 1988 ... când s-a retras ... Șiu aici aș avea de făcut o precizare în memoriam și prin devotamentul meu față de ... Doamna Zenaida ... S-a scris că ea ar fi început cariera coristă și că ar fi încheiat-o tot ... coristă! ... Ei bine, nu! ... Este o afirmație falsă determinată de niște banale birocratice aparențe. Înainte de afi angajată la Opera din București, ea cîntase în Corul Băncii Naționale, în Corul Patriarhiei și în Corul Radiodifuziunii, toate aceste activității desfășurându-se simultan pe o perioadă extrem de scurtă. După ce s-a stabilit în Germania în 1976, la câțiva ani, au intervenit niște aspecte birocratice legate de o anumită limită de vârstă pentru încadrarea unui solist; directorul teatrului, din respect, admirație și din dorința de a o ajuta pentru acumularea unei anumite vechimi neceare obținerii pensiei vuvenite, i-a făcut o încadrare în cor la nivelul economic de solistă dar a continuat să fie solistă alternând roluri protagoniste cu roluri secundare în care repertoriul de mezzosoprană abundă. Unii artiști români care circulau și prin Germania și citeau numele din anuarurile teatrelor unde erau trecuți soliștii și coriștii, au remarcat, la un moment dat numele ... Zenaïde Pally ... în Corul Operei din Saarbrücken; neștiind ceea ce eu aveam să aflu mai târziu, după plecarea din țară, au povestit că ... Doamna Zenaida ... cânta în cor, lucru care nu era adevărat dar ei nu știau.

Verdi AIDA - ZENAIDA PALLY (Amneris), MARIA VOLOȘESCU (Aida), VALENTIN LOGHIN (Regele)
 

După debutul absolut, mezzosoprana ZENAIDA PALLY s-a afirmat rapid și cu mare succes integrându-se în garniturile marilor artiști veterani ai perioadei interbelice, unii dintre ei fiind chiar membrii fondatori ai Operei Române din anul 1921. Această mare artistă a avut alături de ea artiști din ... patru generații: veteranii dinainte, colegii săi împreună cu care a evoluat și încă două generații de artiști, devenind în timp o figură impunătoare care manifesta însă o elegantă colegialitate tinerilor debutanți. Lista partenerilor săi la Operă dar și la Filarmonică ori la Radiodifuziune este amplă și o voi prezenta tocmai pentru a se remarca faptul că acești parteneri ai săi acopereau trei sferturi de veac de istorie de teatru liric.

ZENAIDA PALLY - Verdi AIDA - Amneris
 

Regizori: Jean Rânzescu, George Teodorescu, Panait Victor Cottescu, Eugen Gropșeanu, Hero Lupescu.

Dirijorii: Egizio Massini, George Georgescu, Jean Bobescu, Constantin Bobescu, Alfred Alessandrescu, Ionel Perlea, Constantin Silvestri, Constantin Bugeanu, Mircea Basarab, Emanuel Elenescu, Mircea Popa, Mihai Brediceanu, Sergiu Comissiona, Mircea Rosensteck, Iosif Conta, Anatol Kisadji, Paul Popescu, Cornel Trăilescu, Carol Litvin, Ludovic Bacs, Constantin Petrovici.

Soprane: Valentina Crețoiu, Dora Massini, Emilia Guțianu, Victoria Costescu-Duca, Lucia Bercescu Țurcanu, Ana Tălmăceanu Dinescu, Arax Savagian, Cornelia Gavrilescu, Ioana Nicola, Arta Florescu, Lella Cincu, Iolanda Mărculescu, Maria Voloșescu, Elena Dima Toroiman, Teodora Lucaciu, Victoria Drăgănescu Zimțea, Magda Ianculescu, Maria Crișan, Tea Rămurescu, Zoe Dragotescu, Elisabeta Neculce-Carțiș, Lucia Stănescu (primadonna Operei din Cluj des invitată la București), Maria Şindilaru, Lucia Becar, Mariana Stoica, Matilda Onofrei, Eldemira Calomfirescu, Elena Simionescu, Victoria Bezetti, Ileana Cotrubaş, Marina Mirea, Silvia Voinea, Magdalena Cononovici, Maria Slătinaru-Nistor, Marina Krilovici, Eugenia Moldoveanu, Elvira Cârje, Cornelia Angelescu, Elena Grigorescu, Ligia Grossu.

ZENAIDA PALLY, ARTA FLORESCU, LADISLAU KONYA, ELENA CERNEI, CORNEL STAVRU
Moscova, 1960 - Turneul Operei Române din București
 

Mezzosoprane: Maria Snejina, Virginia Miciora, Maria Moreanu, Venera Rogozea sunt artiste pe care le-a găsit deja în teatru la debutul său; Irina Atanasiu, Nella Dimitriu s-au afirmat odată cu ea; ulterior au fost angajate Elena Cernei, Iulia Buciuceanu, Vera Rudeanu, Maria Săndulescu, Mihaela Botez, Dorothea Palade, Viorica Cortez, Milka Nistor, Mihaela Mărăcineanu, Monica Ranetescu, Rodica Mitrică; am citat mezzosopranele pentru că se întâlneau în concerte, recitaluri și în opere unde sunt două sau chiar trei roluri de mezzosoprană așa cum este ”Oedipe” de Enescu.

 

Tenori: Constantin Stroescu, Emil Marinescu, Romulus Vrăbiescu, Mircea Lazăr, Dinu Bădescu, Ionel Tudoran, Mihail Știrbey, George Corbeni, Garbis Zobian, Ion Puican, Pantelimon Frunză, Rudi Ledeanu, George Mircea, Nicolae Șerbănescu, Vasile Diaconescu, Gheorghe Iliescu, Valentin Teodorian, Cornel Stavru, Constantin Iliescu, Ion Stoian, Octavian Naghiu, Corneliu Fânățeanu, Ion Buzea, Ion Piso, Ludovic Spiess, Marcel Angelescu, Cornel Rusu, Florin Farcaș, Vasile Moldoveanu, Antonius Nicolescu, Florin Diaconescu.

ZENAIDA PALLY - Verdi IL TROVATORE - Azucena
 

Baritoni: Petre Ștefănescu-Goangă, Șerban Tassian, Mihail Arnăutu, Alexandru Enăceanu, Dinu Cățuleanu, Alexandru Vârgolici, Alexandru Bădulescu, Ladislau Konya, Nicolae Herlea, David Ohanesian, Octav Enigărescu, Dan Iordăchescu, Vasile Martinoiu, Nicolae Constantinescu, Lucian Marinescu, Eduard Tumagian (Tumageanian), Nicolae Urziceanu.

Bași: George Niculescu Bassu, Edgar Istratty, Nicolae Secăreanu, Mircea Buciu, Nicolae Teofănescu, George Ștefănescu, Silviu Gurău, Nicolae Rafael, Jean Bănescu, Viorel Ban, Nicolae Florei, Ioan Hvorov, Constantin Gabor, Valentin Loghin, Pompei Hărăşteanu, Constantin Dumitru, Mihai Panghe, Dan Zancu, Gheorghe Crăsnaru.

Verdi IL TROVATORE - ZENAIDA PALLY (Azucena), CORNEL STAVRU (Manrico)
 

Zenaida Pally s-a afirmat rapid în toate teatrele de operă și filarmonicile din țară și a început să fie invitată în teatrele străine ajungând să cânte în țări din cinci continente: primele țări în care s-a afirmat au fost Ungaria, Uniunea Sovietică, Bulgaria, Jugoslavia, Cehoslovacia, Polonia, Republica Democrată Germană, China, Mongolia; au urmat apoi Belgia, Franța, Austria, Germania, Italia, Elveția, Spania, Anglia, Elveția, Turcia, Grecia, Suedia, Danemarca, Egipt, Statele Unite, Mexic, Cuba, Chile, Uruguay, Brazilia, Peru, Columbia. A cântat alături de mari personalități artistice internaționale, dirijori precum Kurt Adler, Carlo Felice Cillario, Edgar Doneux, Aleksandr Melik Pashaev, Odisei Dimitriadi, Glauco Curiel, Nello Santi, Ruslan Raicev, Tommaso Benintende Neglia, Ottavio Ziino, Napoleone Annovazzi; a avut parteneri pe Mario del Monaco, Nicola Rossi Lemeni, Placido Domingo, Gianni Raimondi, Franco Tagliavini, Alexander Pirogov, Alexei Krivchenia, Aleksandr Vedernikov, Pavel Lisitsian, Ivan Petrov, Julia Wiener, Milka Stojanovici, Dimter Uzunov, Nikola Nikolov, Aldo Protti, Claire Watson, Pilar Lorengar, Zurab Andjaparidze, Ivan Dimov, Claudia Parada, Maria Bieșu, Martin Ritzman.

ZENAIDA PALLY - Bizet CARMEN

La ceva timp după concertul lui Placido Domingo la Sala Palatului în aprilie 1994, când ne-am întâlnit, mi-a spus: Hai visto come ho citato tutti gli artisti romeni della mia carriera! Iar eu i-am răspuns: Hai ommesso un solo nome: ZENAIDA PALLY con cui tu hai cantato Carmen in Mexico City a luglio 1972. Placido uimit, mi-a mărturisit că rămăsese cu ideea că era rusoaică.

ZENAIDA PALLY - Mussorgski BORIS GODUNOV - Marina Mnișek

A interpretat un amplu repertoriu în care au figurat autori și respectiv opere și roluri precum: Bellini NORMA (Adalgisa), Bizet CARMEN (Carmen), Borodin KNIAZ IGOR (Konychakovna), Boulez CIOCANUL FĂRĂ STĂPÂN (Vocea), Ceaikovski DAMA DE PICĂ (Polina, Milovzor), EVGHENI ONEGHIN (Niania), Dargomîjski RUSALKA (Kniazina), Gheorghe Dumitrescu RĂSCOALA (Smaranda), FATA CU GAROAFE (Domnica), Enescu OEDIPE (Sfinxul), Giordano ANDREA CHENIER (Madelon), Glinka IVAN SUSANIN (Vania), Gounod FAUST (Marthe), Lortzing ZAR UND ZIMMERMANN, UNDINE, DER WILDSCHÜTZ, DER WAFFENSCHMIED, Mascagni CAVALLERIA RUSTICANA (Lucia), Massenet WERTHER (Charlotte), Mussorgski BORIS GODUNOV (Marina Mnișek), Offenbach LES CONTES D'HOFFMANN (Une voix), Rossini IL BARBIERE DI SIVIGLIA (Berta), Saint-Saëns SAMSON ET DALILA (Dalila), Strauss ELEKTRA (Clitennestra), Verdi AIDA (Amneris), IL TROVATORE (Azucena), FALSTAFF (Mrs Quickly), UN BALLO IN MASCHERA (Ulrica), RIGOLETTO (Maddalena), DON CARLO (Eboli), LA FORZA DEL DESTINO (Preziosilla), Wagner LOHENGRIN (Ortrud), DIE MEISTERSINGER VOR NÜRNBERG (Magdalene), Von Weber EURYANTHE (Eglantine), OBERON (Fatima). Este un repertoriu care totalizează 36 de roluri dintre care doar 22 au fost interpretate în România. Acestui repertoriu de operă i se mai adaugă improtante titluri vocal simfonice precum STABAT MATER de Pergolesi, SIMFONIA a IX-a de Beethoven, MESSA DA REQUIEM de Verdi, EL AMOR BRUJO de De Falla (interpretat doar o singură dată la Budapesta, în anul 1956, sub bagheta lui Constantin Silvestri; posed imprimarea pe care am procurat-o chiar de acolo). A interpretat un număr imrpesionant de lieduri de la compozitori preclasici și până la autori contemporani ei; de asemenea atât în lied cât și în oratoriu a abordat multe titluri românești.


Saint-Saëns SAMSON ET DALILA - ZENAIDA PALLY (Dalila), MARIO DEL MONACO (Samson)

A realizat înregistrări la importante case de discuri din străinătate (Supraphon din Praga, Melodya din Moscova, Balkanton din Sofia, Paris) și din țară la Casa de Discuri Electrecord unde, pe lângă arii din opere, a înregistrat operele integrale OEDIPE de Enescu, IL TROVATORE de Verdi, LA FORZA DEL DESTINO de Verdi sau la Radiodifuziune ANDREA CHENIER de Giordano. În Cardex-ul Societății Române de Radiodifuziune există un foarte mare număr de imprimări de studio și live.

A fost membra în juriile unor importante concursuri internaționale de canto între care și Concursul Ceaikovski de la Moscova din anul 1970 când i-au fost colegi de juriu ... Maria Callas ... și ... Tito Gobbi ... 

 

  MARIA CALLAS, ZENAIDA PALLY, TITO GOBBI - Moscova, 1970 - în juriul Concursului Ceaikovski

A fost distinsă cu Premiul de Stat (1954), titlul de Artistă a Poporului (1962) şi Ordinul „Meritul Cultural” (1968).

 

ZENAIDA PALLY împreună cu NICOLAE HERLEA, ION DACIAN și AUREL DUMA 

la conferirea titlurilor de ”Artitst al Poporului” - 1964

ZENAIDA PALLY rămâne o personalitate foarte singulară în panorama artistică a operei lirice din România. Am cunoscut-o personal la începutul liceului, la o reprezentație cu TRUBADURUL de Verdi și am instaurat o frumoasă prietenie favorizată și de faptul că Profesoara Eleonora Berdan cu care studiam pianul era o prietenă a ei din copilărie, din anii de la Chișinău. Doamna Zenaida m-a primit cu mare disponibilitate încă de la prima întâlnire; era impresionată de faptul că i-am solicitat primul autograf pe partitura operei; înainte de a-mi scrie, a răsfoit partitura și, cu acut spirit de observație, a remarcat că era ... lucrată ... chiar dacă la vremea aceea abia începeam să studiez și Canto și în nici-un caz nu abordam Verdi; dar eram pasionat de trecerea la pian a operelor mai ales înainte de spectacol dacă aveam timp înr espectiva zi și acest lucru i-l mărturisisem. Am rămas foarte suprins să fiu întrebat de dânsa asupra unor impresii și opinii ale mele despre operă dar și despre felul în care se cânta și chiar despre glasul ei și despre felul în care îl percep la nivelul meu. Ewram foarte emoționat de un astfel de dialog și mă concentram ca să răspund cât mai clar și mai profund posibil, la nivelul meu de atunci. Atât dumneaei cât și Anghelina, sora sa, erau foarte încântate de faptul că mă pregăteam să devin medic și chiar mă admonestau elegant ca nu cumva să mă las ... ”furat” ... de pasiunea pentru muzică și să abandonez Medicina. Cu o voce vorbită foarte pregnantă și fascinant de teatrală controlându-și permanent impostația, îmi spunea: Mon cher, trebuie să devii întâi medic și pe urmă, studiind deja între timp, vei vedea ce se va putea face în muzică deși, artistă, îți spun sincer că agreez mult ideea ca tu să devii un medic muzician devotat dedicat artiștilor. Treptat ajunsesem să stabilesc cu Doamna Zenaida aceiași splendidă relație amicală stabilită deja cu alți mari artiști ai noștri iar eu eram foarte mândru tocmai fiindcă această personalitate era cu adevărat singulară. Uneori, în pauză, venea la mine Anghelina și îmi șoptea la ureche: Zinăcika vrea să te duci acum la ea fiindcă vrea să te întrebe ceva! Imediat m-am grăbit spre cabină; mă primește cu aceiași exuberanță ... Mon cher! Au plaisir de te revoire! ... Era foarte elegant franțuzită. Prima dată când s-a întâmplat m-am și mirat; mă întreba cum i s-a auzit glasul pe anumite fraze dar cu condiția să-i spun cinstit; iar eu i-am spus că unele fraze interpretate mai ales în piano erau mai puțin sonore iar dânsa îmi confirma că se schimbase pe scenă o anumită amplasare a pieselor de decor fapt care o determina să își schimbe poziția obișnuită. Astfel aveam să aflu de faptul că pe scenă sunt puncte de unde glasul se aude perfect chiar și în piano și alte puncte unde nu se aude nici în forte. Era o perfecționistă în cele mai mici detalii și ținea foarte mult la confortul psihologic atât înainte cât și în timpul spectacolului. În pauze vorbea puțin, strictul necesar, uneori șoptit și din când în când mai plin dar doar pentru un control. În afara teatrului, uneori își controla impostația dacă este funcțională cu o spectaculară șiu fascinantă cascadă de râs pornind din acut și coborând aproape două octave. Pentru mine, Doamna Zenaida era un ... permanent spectacol ... de alternanță umană – artistică a unui fenomen istrionic unic. Personajul său avea o foarte mare încărcătură atât vocal cât și temperamental. Se dăruia enorm și, uneori, în zbuciumul paroxistic al delirului dramatic mai ales în Azucena ori în actul al patrulea în Amneris, aproape pierdea controlul vocii iar Anghelina, vând stătea lângă mine, se speria; dar imediat relua luciditatea autocontrolului și evoluția personajului continua frumos. Erau două momente – unul în duetul cu Aida din actul al doilea și altul în duetul cu Radames din actul al patrulea – când Doamna Zenaida domina scena cu volumul său vocal fantastic. În Carmen avea o concepție a ei asupra rolului conferindu-i o retorică exrpesivă într-o continuă expansiune. În general remarcasem o alternanță în interpretările sale și anumne: uneori era interpreta personajului în timp ce alte ori devenea ... vocalista compozitorului ... oferind publicului o spectaculară generozitate sonoră; unii dirijori, mai ales Massini (mi s-a povestit pentru că nu l-am mai prins în teatru) îi reproșau aceste așa numite ... ”excese” ... iar dânsa le motiva recunoscând că, în acele momente, bucuria și plăcerea de a se dărui publicului fără măsură o face să piardă ... măsura ... dar o regăsește imediat. Constantin Bugeanu, dirijor cu un profil estetic pregnant simfonic, îi reproșa acutele excesiv ținute și la volum puternic, iar eu, zâmbind, îi spuneam că ... senzația din sală a publicului este uimitoare ... În Ulrica era cutremurătoare în invocația Re dell'abisso affrettati ... Privea în punct fix, făcea gesturi sumare, și ataca într-un registru de piept cavernos conform expresiei personajului. La un spectacol, o doamnă a trebuit să iasă din sală deoarece copilul de 10 ani s-a speriat nu de aspectul eprsonajului ci de vocea sa. În Berta din ”Bărbierul din Sevilla” de Rossini avea un umor de mare simpatie și după aria sa erau niște aplauze furtunoase; la fel imrpesiona în rolul Vocii mamei Antoniei din ”Povestirile lui Hoffmann” de Offenbach cântând practic după un tablou dar proiectând o amplă sonoritate perfect percepută în orice colț al sălii. Maddalena din ”Rigoletto” de Verdi era voluptoasă, ironică, pregnantă în cvartet și foarte detaliată ca actorie. Ortrud din ”Lohengrin” de Wagner a fost de asemenea o creație fantastică în care Doamna Zenaida domina efectiv orchestra în duet cu un alt glas imens și generos al baritonului David Ohanesian care interpreta rolul Telramund. Sfinx-ul din ”Oedipe” de Enescu rămâne o creație absolută pe care a oferit-o publicului din România și din străinătate cu prilejul turneelor Operei Române, timp de aproape două decenii. Se cânta în românește; se lucrase cu Silvestri în detaliu partitura și se elaborau expresivități așa cum le solicitase Enescu care avusese un raport de prietenie frumoasă cu Silvestri. Sfinx-ul Doamnei Zenaida nu avea nimic din vocalitatea celorlalte personaje.

Enescu OEDIPE, Grand Opéra de Paris, 1963, turneul Operei Române din București - LADISLAU KONYA (Tezeu), MARIA ȘINDILARU (Antigona), DAVID OHANESIAN (Oedipe), MIHAI BREDICEANU (dirijor), ELENA CERNEI (Jocasta), ZENAIDA PALLY (Sfinxul), MARIA SĂNDULESCU (Meropa), DAN IORDĂCHESCU (Créon)
 

În toți acei ani, când ne vedeam la teatru dar și în privat, am remarcat o grijă foarte mare față de glas și de condiția vocală. Era o ... căutătoare a sunetului ... permanent nemulțumită ... și, uneori, chiar manifesta o nervozitate cu care efectiv își biciuia personajul. Am întrebat-o dece. Mi-a răspuns: Mon cher, vocea pentru mine este o luptă continuă! Uneori mă ascultă și alteori nu! Iar eu trebuie să fac efortul necesar rolului! Abia peste ani, când eram la facultate și cercetam fonația la nivelul tuturor disciplinelor iar Doamna Zenaida nu mai venea în România, am început treptat să înțeleg despre ce era vorba. De mult remarcasem și căutam să nu privesc ostentativ, faptul că obrazul ei avea unele mici alterații; aveam să aflu că erau urmele unei acnee pe fond endocrin ceea ce, într-un plan fiziopatologic, induce o instabilitate laringiană prin constituirea unui microedem de coardă vocală asimtpomatic dar cu unele consecințe în echilibrul fonației. Am mai întâlnit de-alungul timpului astfel de situații și la alți mari artiști. Astfel am înțeles căutările Doamnei Zenaida, nemulțumirile sale, acea înverșunare care, uneori, punea stăpânire pe personaj. Nouă în sală ne plăcea și o admiram, dar în sufletul ei era o luptă pe care, în parte mi-o mărturisese cu discreție, iar restul aveam să o descopăr mai târziu prin evoluția mea profesională influențată determinant de colaborarea cu iubita mea soție Elena Cernei care și-a iubit și respectat colegii.

VIOREL BAN, ROLAND LAUB, VALENTIN TEODORIAN, VIOREL BAN, NICOLAE HERLEA, IOAN HVOROV, DAVID OHANESIAN, VALENTIN LOGHIN, CONSTANTIN GABOR, GELU MATEI, MARIA ȘINDILARU, MIHAI BREDICEANU, ELENA CERNEI, ZENAIDA PALLY, JEAN RÂNZESCU - 1963, revenirea din turneul Operei Române de la Paris (Oedipe, Cavalerul Rozelor, Bărbierul din Sevilla)
 

Nu întâmplător am aprofundat această problemă. Astfel, exegeții care vor remarca anumite diferențe în vocea ei la aceleași arii sau personaje în imprimări diferite și apropiate istoric, să înțeleagă că este vorba de o suită de condiții vocale diferite pe care marea artistă încerca și reușea să le audcă totuși la același numitor chiar dacă uneori o costa mai mult efort. Confortul organismului și al vocii îi impunea în anumite anotimpuri sau zile un program atipic pe care mi-l relata. Iarna când era zăpadă sau în alte anotimpuri când ploua, venea la teatru la ... ora 12 ... Uneori era și Anghelina cu ea, alteori singură; intra în cabină unde avea tot confortul, încuia ușa, se punea lejer într-un halat și lua prânzul aducându-și de acasă într-o geantă mare tot ce era necesar. După ce mânca, citea ceva și apoi se culca pe canapea și dormea până la ora 16. Se scula, se îmbrăca în hainele sale obișnuite și făcea vocalize. La ora 17 când soseau cabinierele și cei de la costume și machaje, o găseau în cabină cu ușa descuiată fără să bănuiască nimic despre programul ei. Am întrebat-o de ce. Mi-a răspuns: mon cher, dacă ninge sau dacă plouă și este umezeală, nu îmi priește să merg prin această atmosferă și să ajung la teatru la 17 cu ... rezonanța căzută ... Cum cu rezonanța căzută? La care ea continua: mon cher, sinusurile nu îmi mai răspund dacă merg în zăpadă sau în ploaie ... Am înțeles mai târziu, ca student și apoi ca medic, că impactul cu temperatura rece sau umezeala poate modifica starea mucoaselor respiratorii mai ales dacă există și anumite vulnerabilități despre care am pomenit mai înainte. Iar în zilele când era liberă, în timpul stagiunii, nu ieșea, nu vorbea, citea, broda, picta. Îmi spunea ... Tăcerea este una dintre cele mai bune prietene ale mele! ... În aceste tăceri medita asupra personajelor sale și a elaborării lor.


ZENAIDA PALLY

Zenaida Pally căuta permanent stare optimală a fizicității sunetului. Într-un alt studiu am evocat ceea ce îmi povestise Elena Cernei despre susținerea sunetului așa cum a remarcat-o la această mare artistă pe care o admira foarte mult încă de când era studentă în Conservator. Mi-a povestit ceva care m-a suprins sub foarte multe aspecte așa cum va suprinde pe toată lumea; încă de la prima stagiune ca solistă a Operei, ea venea la spectacole ca să urmărească evoluțiile vocale și interpretative ale marilor artiști din generația veteranilor dar și ale colegilor generației sale; urmărind atitudinile tehnice ale Doamnei Zenaida, mai ales în arii cu părți care se repetă, observase că, la secvențe muzicale identice și unde nu exista obligativitatea vre-unei variațiuni metroritmice ori expresive, sunetul era schimbat ca poziție de rezonanță sonoră cu foarte mari diferențe; analiza pe partitură și, la spectacolul următor, urmărea foarte atent și diferențele se mențineau dar manifestându-se în alte puncte ale liniei vocale; urmărind cu mare atenție atitudinea posturală a corpului, a remarcat că avea o sonoritate extraordinară atunci când, în cadrul mișcării șcenice, se întâmpla să facă o anumită flexie anterioară a trunchiului la nivelul marginii inferioare a toracelui cu o atitudine de sprijin pe planta piciorului drept sau stâng plasat mi în față; în acele momente, glasul răsuna perfect iar când schimba postura apăreau niște diferențe flagrante accentuate uneori și de probabilitatea de a se afla în anumite zone ale șcenei. Pentru Cernei, aceste observații au devenit o temă de cercetare pe care a rezolvat-o foarte rapid: a încercat mai întâi în vocalize și apoi în fraze de repertoriu să își însușească acea postură a flexiei anterioare a trunchiului cu sprijin pe planta piciorului drept și a simțit cum emisia devine mai stabilă și sonoritatea are o amplore constantă de mare eficiență. De-a lungul anilor, cu amuzantă simpatie, colegii de la București și din alte teatre din România și din străinătate, comentau: Cernei își valorifică frumusețea picioarelor în timp ce cântă! Iar ea râdea foarte amuzată și mi-a și spus: Când ai în față orchestra, în spate corul, în ochi reflectoarele, tensiunea dramatică, cine mai stă să se gândească la astfel de lucruri ? Adevărul este că Elena Cernei a studiat permanent modelele din jurul ei pentru a înțelege universalitatea fenomenului fonator și a-și găsi propria manieră de rezolvare iar această manevră posturală a trunchiului în simultaneitate cu sprijinul pe planta piciorului, a luat-o de la Doamna Zenaida Pally.

 

ZENAIDA PALLY

În ultimii ani venea cam la o lună și jumătate să cânte câteva spectacole; era deja pensionara Operei dar continua să fie invitată deoarece publicul o iubea iar artiștii o stimau și cei tineri erau dornici să o cunoască și să cânte împreună. Mergeam să o salut ... Mon cher! Au plaisir de te revoire! ... Era invariabilul ei salut. Într-o seară, după spectacol, după ce plecaseră toți cei vemiți să o salute, afară, mai departe de teatru îmi șoptește ... Mon cher, eu mă prepar cu Anghelina să rămânem în Germania. La un moment nu voi mai reveni. Îți doresec mult spor și succes în tot ce faci, îmbrățișează pe Nora (doamna profesoară de pian) ... Și cine știe când și dacă ne-om mai întâlni dar avem amintiri frumoase! ... Și așa a fost! În 1975 a venit duminică 5 ianuarie pentru un spectacol cu ”Trubadurul”, în 22 aprilie cânta ultimul spectacol cu ”Bal mascat” după care „Bărbierul din Sevilla” de Rossini la 8 iunie 1975 şi „Povestirile lui Hoffmann” de Offenbach la 22 iunie 1975 au fost ultimele reprezentaţii ale sale în România. În toamna lui 1976, în noiembrie, Opera din București avea un turneu cu ”Oedipe” în formă semiscenică la Stockholm; directorul Petre Codreanu îi telefonează la Saarbrücken ca să revină pentru repetiții dar Doamna Zenaida răspunde că va veni direct la Stockholm unde va repeta acolo mai ales că avea o singură scenă dintre Oedipe și Sfinx cu David Ohanesian. S-a prezentat direct acolo, a cântat și apoi a plecat înapoi la Saarbrücken. Ohanesian mi-a povestit că era în formă foarte bună dar simțise că nu mai vroia să vină în București; de fapt în acea perioadă vremurile se înăsprise din nou cu mari restricții la plecări și cu rețineri masive din câștigul artiștilor. Din cauza restricțiilor primilor ani 50 Doamna Zenaida pierduse ocazia de a se afirma în marile teatre unde ar fi putut avea momente de glorie mai ales înr eeprtoriul foarte dramatic. Din cauza acelor restricții nu avea în palmaresul ei Scala, Metropolitan și alte teatre fiindcă, așa cum spunea chiar ea, la momentul oportun din viața ei nu se putea ajunge la acele teatre. Iar dacă restricțiile anilor 50 nu le-a putut evita, cel puțin a dorit și reușit să-și cruțe ultima parte a cariereiși să o aibe în deplină libertate.

Datorită memoriei mele pe care Dumnezeu mi-a binecuvântat-o, am reușit să înregistrez în arhiva mentală a amintirilor mele toate evenimentele, dialogurile, informațiile dar și vocile cu toate caracteristicile manifestărilor lor precum și comportamentul teatral în contextul interpretărilor. În anii maturizării mele profesionale, elaborând domeniul doctrinar de ESTETICĂ VOCALĂ în premieră absolută, am înțeles toate detaliile vocalităților grație filtrării analitice bazate pe semiotica aplicată tuturor parametrilor vocali. Iar pentru acei artiști pe care i-am cunoscut personal, analiza mea este mai completă și mai clară sub aspectul transparenței cauzale de la baza discernământului vocal al personalității artistice. Mezzosoprana ZENAIDA PALLY uimea încă de la început prin coloana sonoră extrem de largă și foarte consistent timbrată ceea ce conferea vocalității sale grandoare, măreție și, evident, o forță sonoră neobișnuită. De aceea, peste ani, spun ... glas fluvial și temperament vulcanic ... Chiar și zona de rezolvare a pasajului și acutului, cu acea ... ”adunare” concentrată a coloanei sonore ... era ca o boltă amplă, așa numita largă cupolă. Preocuparea pentru dicțiune se manifesta printr-o articulație foarte energică a cuvintelor dar și în contextul în care aplica principiul, de ea mărturisit, că articulația de la baza pronunției în dicțiune favorizează menținerea impostației în frazare; este un principiu care poate fi util acelor voci foarte mari ca a ei. Manifesta în planul tehnic o corelație fantastică între appoggio (sprijinul laringelui pe coloana de aer) și sostegno (susținerea coloanei de aer pentru menținerea funcțională în appoggio pe măsură ce se diminua aerul inspirat); datorită acestui echilibru dintre sprijin și susținere, reușea să amplaseze perfect sunetului în cele mai favorabile puncte ale rezonanței sale facilitându-i generoasă amploare și niște note ținute spectacular de intense, de mari și de lungi care, chiar dacă iritau pe anumiți dirijori, bucurau enorm publicul care o aplauda cu entuziasm; în fond spectacolul de operă este dominat de fenomenul vocal iar anumite acrobații atletice vocale au făcut deliciul istoriei teatrului liric în trecut mai mult și mult mai puțin astăzi. Această conformație fluvială a vocii sale conferea vocalității mezzosopranei ZENAIDA PALLY o abilitate extraordinară în cântul foarte lent, de linie amplă; dirijorii care au înțeles-o i-au oferit o conducere muzicală în tempo lent, așezat; cei care nu au fost în stare să înțeleagă aceste aspecte, au făcut-o să nu cânte cu plăcere și să compenseze interpretare în mod inteligent cu alte elemente stilistice personale; vocalitatea sa era mai puțin favorizată în cântul de agilitate unde avea nevoie de un tempo mai așezat și, atunci când dirijorii o înțelegeau, rezultatul era magnific. Conformația vocală era în perfectă sintonie cu profilul teatral determinat de un caracter robust și un temperament de intensitate vulcanică. Această formidabilă energie vocală făcea ca romantismul său să fie impregnat de un fior eroic ale cărui accente, uneori, scoteau personajul din contextul stilistic; și aici putea avea unele divergențe cu dirijorii șir egizorii pe care le înfrunta cu o genială startegie a unei diplomații perfecte iar la sfârșit ... la modul tare simpatic ... reușea să interpreteze așa cum simțea ea iar în fața succesului de public, respectivii dirijori capitulau. Evident că pemntru a-ți permite asemenea licențe personale stilistice, trebuie să fii un fenomen vocal de o anumită anvergură așa cum era ea. Temperamentul ei era vulcanic; la anumite momente culminante, atingea un paroxism imrpesionant motiv pentru care cele mai reușite interpretări ale sale au fost atunci când îl avea partener pe tenorul GARBIS ZOBIAN care îi era analog sub aspect vocal și temperamental dar și cu Mario Del Monaco cu care a cântat SAMSON ET DALILA de Saint-Saëns în 1965 la Siracusa, în aer liber, în Italia. De asemenea, era dificil pentru soprane să ... dueteze ... cu Doamna Zenaida și, de aceea, avea o totală afinitate cu soprana MARIA VOLOȘESCU în perfectă analogie vocală cu ea. Vocalitatea ei s-a afirmat plenar iar sufletul său se simțea excelent mai ales în zonele dramatice ale repertoriului sau chiar ale rolului; în acele momente atingea extazul; iar în zonele lirice punea accentul pe expresivitatea teatrală a timbrului și a gesturilor. Interpretarea sa avea un adevărat limbaj gestual de o anumită ... retorică expresivă ... orientată mereu spre grandoarea și caracterul excepțional al personajului. Urmărea ... importanța sonorității și a culorii ... așa cum îmi spunea foarte des. Aș avea mult mai multe lucruri de spur sub toate aspectele despre această mare personalitate artistică. Le voi face cunoscute într-un proiect editorial de ESTETICĂ VOCALĂ cu niște monografii concentrate dedicate marilor artiști români.

ZENAIDA PALLY
 

Nu am mai văzut-o de atunci, de la ultimele spectacole de la București. Am reascultat imprimările sale; am foarte multe, aproape toate câte a făcut. Am înțeles în timp fenomenul vocal al acestei mari artiste și exigențele sale care îi impuneau austeritate și severitate în programul ei de viață. În societate era încântăptoare, elegantă, cu multe bijuterii și blănuri scumpe dar rapid se retrăgea în spațiul intim al său. Când am ajuns în Italia, Doamna Zenaida încă mai cânta la Saarbrücken. Mi-au povestit unii artiști că au încercat să o contacteze, să o întâlnească; era imposibil; trăia izolată, într-un mediu al ei de acolo fără dorința de a mai vedea pe nimeni din perioada dinainte de finele carierei. Îmi imaginez cât a suferit în momentul când a lăsat cântul la teatru. Îmi mărturisea în acei ani că nici nu vrea să se gândească la starea emotivă a ... ultimei seri pe scenă ... Cântul era unica ei rațiune de viață deși, grație culturii și înzestrării, ar fi putut să facă alte activități tot pentru artă și artiști. Ea iubea doar cântul pentru care se dăruia total și pasional. Am întrebat-o pe ce se bazează această devotată pasionalitate a vocii sale. Mi-a răspuns: Mon cher, eu atunci când cânt, mă străduiesc în așa fel să interpretez în cât dușmanul de-ar fi să vină, să mă sărute mai întâi și apoi să bage cuțitul în mine! ... Eram impresionat să aprofundez personalitatea ei iar ea observa și o încânta interesul meu și a altor prieteni. Îmi sună în cap o exclamație a sa atunci când eram cu un prieten meloman la cabină iar Doamna Zenaida, ținându-ne de mână ne spune spontan ... Entre vous deux mon coeur balance! ... și apoi o cascadă de râs pe două octave descendente de la acutul Prințesei Eboli până la gravul Sfinxului.

În iunie 1997, aflu de la cineva din Germania care era în legătură cu niște prieteni comuni cum că Anghelina părăsise această lume după o lungă suferință ... Îmi imaginam durerea încercată de Doamna Zenaida care toată viața trăise împreună cu sora ei chiar și în anii căsătoriei din Germania cu Domnul Klein și el deja de mult plecat dintre cei vii. Mi s-a spus că Doamna Zenaida s-a comportat cu mare forță de caracter; a comandat amenajarea a două cripte, două sicrie și două cruci; prietenii intimi au întrebat-o de ce și le-a răspuns că totul să fie deja preparat pentru când va fi momentul ei ca să nu-i deranjeze pe ei ... Iar pe data de 26 iunie 1997, la numai zece zile de la decesul Anghelinei, ei au găsit-o în casă pe Doamna Zenaida, așezată într-un fotoliu ... fără viață ... Din motive afective foarte puternice, nu doresc să comentez mai mult acest ... moment final ... Așa s-a încheiat parabola existențială a unei personalități ieșite din comun, o luptătoare cu dificultățile și o căutătoare a absolutului în artă.

În meditațiile și contemplările mele dedicate marilor personalități pe care le-am cunoscut, gândul meu se concentrează destul de des la ... Doamna Zenaida ... glas fluvial și temperament vulcanic ...


REVISTA MUZICALĂ RADIO, 10.06.2019

ELENA CERNEI și arta sa în timp

ELENA CERNEI (1 martie 1924, Bairamcea, Cetatea Albă, România astăzi în Ucraina - 27 noiembrie 2000, București)  este o personalitate ca...