2016/03/18

ELENA DIMA ... profunda sobrietate a nobilei interiorizări ...

 

Marea artistă, soprana ELENA DIMA-TOROIMAN (12 martie 1926, Curtea de Argeș - 9 decembrie 2010, București) este una dintre personalitățile care a slujit cu un rar devotament viața artistică a Operei Române din București pentru mai bine de un sfert de veac.

ELENA DIMA - în recitaluri și concerte

Primele învățături muzicale și de canto le-a asmilat la Liceul de Muzică Nr. 1 din București sub îndrumarea profesoarei Aida Helta (clasa de canto) studiind ulterior la Conservatorul Astra și Conservatorul Ciprian Porumbescu din București (1953-1958) având ca profesori pe Petre Ștefănescu-Goangă și Constanța Bădescu (canto), Panait Victor Cottescu (clasa de operă), Victor Giuleanu (teorie și solfegiu), Gheorghe Dumitrescu (armonie), Radu Negreanu, Adriana Sachelarie și George Breazul (istoria muzicii), Mariana Rodan și Tiberiu Alexandru (foclor). Încă dinaintea începutul studiilor la Conservator, Elena Dima se angajează în Corul Ansamblului Consiliului Central al Sindicatelor din București (1949-1957) așa cum au făcut foarte mulți colegi din generația sa, aceasta fiind o oportunitate de dezvoltare muzicală și artistică, un prilej de a se afirma în primele apariții solistice și, în același timp, o posibilitate de a-și câștiga existența lucru foarte important în acei ani grei. Pe parcursul studiilor de Conservator se dezvoltă și evoluează foarte bine motiv pentru care, încă din ultimul an al studiilor, este angajată solistă a Operei Române din București (1956-1983).

ELENA DIMA (Contesa) - Mozart NUNTA LUI FIGARO - rolul debutului absolut

Rolul de debut al sopranei Elena Dima la Opera Română din București este cel al Contesei din ”Nunta lui Figaro” de Mozart. De la bun început s-a remarcat prin ceea ce se definește o voce importantă, dotată cu un timbru închis la culoare cu multiple posibilități de modulații expresive și cu o sonoritate pe care o etala în totalitatea nuanțelor de la forte la piano; era însă renumită pentru măiestria frazelor lungi și bine susținute și pentru nuanțele într-un pianissimo devenit cu adevărat legendar; farmecul acelui pianissimo consta într-o consistență timbrală desfșurată la o cotă sonoră foarte delicată dar, în același timp, impecabil susținută. 

ELENA DIMA (Contesa) - Mozart NUNTA LUI FIGARO - rolul debutului absolut

Elena Dima dovedea un virtuozism la baza căruia stătea o tehnică foarte bine conștientizată favorizată de un organism puternic și perfect echilibrat; în acest context nu numai că nici-odată nu a anulat vre-o reprezentație din motive de sănătate dar este renumit faptul că Elena Dima reprezenta garanția teatrului pentru înlocuirea colegelor în indispoziție și, uneori, era anunțată chiar cu două ore înainte de începerea spectacolului; iar ea venea, liniștită, sigură, făcea câteva vocalize și intra în scenă cântând cu eficiență, pasiune și plăcere la fel cum se comporta cu reprezentațiile sale în care era programată de la bun început. 

MAGDA IANCULESCU (Suzana), PANAIT VICTOR COTTESCU (regizor), ELENA CERNEI (Cherubino), DAN IORDĂCHESCU (Figaro), ELENA DIMA (Contesa) - Mozart NUNTA LUI FIGARO - Opera Română din București, 1956

Artista avea o muzicalitate absolută datorită căreia asimila la perfecțiune partiturile și se desfășura pe scenă fără să depindă câtuși de puțin de dirijorii care, atunci când cânta ea, erau foarte liniștiți pentru scenele sale; avea o prezență de spirit desăvârșită datorită căreia putea salva sub aspect muzical, orice neprevăzut datorat vre-unui lapsus al câte unui coleg. 

ELENA DIMA (Natașa), IOAN HVOROV (Morarul) - Dargomîjski RUSALKA

Eficiența sonorității și bogăția inflexiunilor timbrale într-o multitudine de dimensiuni expresive guvernate de perfecta muzicalitate, i-au permis sopranei Elena Dima abordarea unui repertoriu de mare diversitate și amploare stilistică: Beethoven FIDELIO (Leonora); Mozart NUNTA LUI FIGARO (Contesa), FLAUTUL FERMECAT (A Doua Doamnă); Dargomîjski RUSALKA (Natașa); Ceaikovsky DAMA DE PICĂ (Liza); Borodin KNEAZUL IGOR (Jaroslavna); Verdi TRUBADURUL (Leonora), AIDA (rolul titular), BAL MASCAT (Amelia - premiera de la 14 noiembrie 1963 în regia lui Jean Rânzescu, sub bagheta lui Egizio Massini și alături de Elena Cernei, Matilda Onofrei, Octavian Naghiu, Octav Enigărescu, Valentin Loghin, Ioan Hvorov), DON CARLO (Elisabetta - premiera de la 30 ianuarie 1966, în limba italiană, în regia lui Eugen Gropșeanu, sub bagheta dirijorului italian Tommaso Benintende-Neglia și alături de Elena Cernei, Ileana Cotrubaș, Maria Șindilaru, Cornel Stavru, Nicolae Herlea, Nicolae Florei, Ioan Hvorov); Wagner MAEȘTRII CÂNTĂREȚI DIN NÜRNBERG (Eva), LOHENGRIN (Elsa), WALKIRIA (Brünhilde), OLANDEZUL ZBURĂTOR (Senta), TANNHÄUSER (Elisabeth);

ELENA DIMA (Leonora) - Verdi TRUBADURUL

ELENA DIMA (Amelia) - Verdi BAL MASCAT

Puccini TOSCA (rolul titular), TURANDOT (rolul titular); Giordano ANDREA CHENIER (Maddalena - la premiera de la 8 ianuarie 1976, în regia lui Hero Lupescu, sub bagheta lui Cornel Trăilescu și alături de Iulia Buciuceanu, Mihaela Botez, Mihaela Mărăcineanu, Cornel Fânățeanu, David Ohansian, Dumitru Brebenel, Lucian Marinescu, Ioan Hvorov, Gheorghe Crăsnaru, Marcel Angelescu, Ion Stoian, Emil Iurașcu, Florin Hudeșteanu, Mihai Panghe); George Stephănescu PETRA (rolul titular - în formă de concert); Gheorghe Dumitrescu IOAN VODĂ CEL CUMPLIT (Roxanda); Sabin Drăgoi NĂPASTA (Anca).


ELENA DIMA (Anca) - Sabin Drăgoi NĂPASTA

ELENA DIMA (Anca), VALENTIN LOGHIN (Ion), CONSTANTIN ILIESCU (Dragomir) - Sabin Drăgoi NĂPASTA

Pe scena Radiodifuziunii dar și pe alte scene de concert a interpretat SIMFONIA a IX-a de Beethoven, oratoriul TUDOR VLADIMIRESCU de Gheorghe Dumitrescu, selecțiuni din opere de Wagner, arii din opere care nu se aflau în repertoriul său curent și foarte multe lieduri de Schubert, Schumann, Hugo Wolf, Brahms, Grieg, Dvorak, Ceaikovski, Rachmaninov, Richard Strauss, Glier, George Enescu, Gheorghe Dima, George Stephănescu, Tiberiu Brediceanu, Diamandi Gheciu, Mihail Jora, Doru Popovici.

ELENA DIMA (rolul titular) - Verdi AIDA

În acest amplu repertoriu a colaborat cu toți artiștii români ai timpului său: regizorii Jean Rânzescu, Panait Victor Cottescu, George Teodorescu, Eugen Gropșeanu, Hero Lupescu, Alexandru Szinberger; dirijorii Egizio Massini, Jean Bobescu, Alfred Alessandrescu, Constantin Bugeanu, Mihai Brediceanu, Mircea Popa, Cornel Trăilescu, Anatol Kisadji, Constantin Petrovici; mezzosopranele Elena Cernei (partenera cu care a colaborat cel mai mult), Zenaida Pally, Iulia Buciuceanu, Dorothea Palade, Viorica Cortez, Mihaela Mărăcineanu, Iulia Marpozan, Rodica Mitrică; 


ELENA DIMA (Aida), ZENAIDA PALLY (Amneris) - Verdi AIDA

tenorii Dinu Bădescu, Ionel Tudoran, Garbis Zobian, Gheorghe Iliescu, Ion Stoian, Cornel Stavru, Octavian Naghiu, Valentin Teodorian, Cornel Fânățeanu, Ion Buzea, Ion Piso, Constantin Iliescu, Ludovic Spiess, Florin Farcaș, Constantin Ene; baritonii Petre Ștefănescu-Goangă, Șerban Tassian, Alexandru Enăceanu, Dinu Cățuleanu, Mihail Arnăutu, Ladislau Konya, Octav Enigărescu, David Ohansian, Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu, Eduard Tumagian, Nicolae Constantinescu, Nicolae Urziceanu, Lucian Marinescu, Emil Iurașcu; bașii Nicolae Secăreanu, Nicolae Teofănescu, Nicolae Rafael, Jean Bănescu, Viorel Ban, Nicolae Florei, Ioan Hvorov, Constantin Gabor, Dumitru Brebenel, Valentin Loghin, Pompei Hărășteanu.

 

ELENA DIMA (Aida), ELENA CERNEI (Amneris) - Verdi AIDA

A luat parte la multe turnee ale Operei Române din București (1960 Moscova, 1970 Wiesbaden, Liège, 1982 Lausanne) dar a întreprins și foarte multe turnee personale în fosta URSS, Bulgaria, Jugoslavia, Ungaria, Polonia, Cehoslovacia, R.D. Germană, R.F. Germană, Austria, Italia, Spania, Franța, Belgia, Irlanda, Anglia, Grecia, Danemarca, Elveția, Olanda, Norvegia, Danemarca. 


ELENA DIMA (Aida), KURT ADLER (Metropolitan Opera din New York), ELENA CERNEI (Amneris) - Verdi AIDA

A colaborat cu importanți dirijori precum Edgar Doneux, Ernst Märzendorfer, Glauco Curiel, Kurt Adler, Alberto Erede, Jean Perisson, Ciril Cvetko, Gustav Koslik, Tommaso Benintende-Neglia, Tamas Borberitz, Napoleone Annovazzi, Ottavio Ziino, Serge Zehnacker, Zeljko Straka; a cântat alături de artiști de prestigiu precum Nicola Rossi-Lemeni, Ivan Petrov, Aldo Protti, Giulio Fioravanti, Walter Monachesi, Danilo Cestari, Rolf Björling.

OCTAVIAN NAGHIU (Radames), ELENA DIMA (Aida), KURT ADLER (dirijor la Metropolitan Opera din New York), ELENA CERNEI (Amneris), NICOLAE FLOREI (Ramfis) - Verdi AIDA

Presa de specialitate, în România și în străinătate, a apreciat personalitatea artistică a sopranei Elena Dima: Un mare talent, o voce de mare clasă, cu acute sigure și pianissime excepționale. (”La Cité”, Belgia); O regină nobilă, emoționantă, sensibilă, cu o voce foarte bine impostată, reușind permanent să domine scena. (”Le monde du travail”, Belgia - referitor la o reprezentație cu ”Don Carlo” de Verdi); Vocea de soprană spinto-dramatică a Elenei Dima redă, datorită timbrului excelent, toate nuanțele bogate, dramatice ale rolului. Ea cântă foarte ușor în registrul acut, are treceri minunate din registru într-altul în același timp. (”Avangard”, URSS).

ELENA DIMA (Elisabetta) - Verdi DON CARLO - Opera Română din București, 30 ianuarie 1966, premieră

NICOLAE FLOREI (Filippo II), ELENA DIMA (Elisabetta), TOMMASO BENINTENDE-NEGLIA (dirijor din Italia), MARIA ȘINDILARU (Voce dal cielo), ELENA CERNEI (Eboli), STELIAN OLARIU (maestru de cor), CORNEL STAVRU (Don Carlo), NICOLAE HERLEA (Rodrigo), ROLAND LAUB (scenograf), EUGEN GROPȘEANU (regizor) - după premiera de la 30 ianuarie 1966 la Opera Română din București

Am urmărit multe spectacole ale sopranei Elena Dima încă de când eram elev la școala primară dar am făcut cunoștiință personal cu ea, la sfârșitul liceului, după o reprezentație cu ”Trubadurul” de Verdi. Începusem lecțiile de canto cu Maestrul Jean Bănescu, fost solist al Operei Române din București și profesor, șef al Catedrei de Canto auxiliar a Conservatorului din București; îmi povestea că, într-o anumită perioadă de timp, tânăra soprană Elena Dima fusese asistentă la Clasa de Canto a Conservatorului colaborând atât cu dumnealui cât și cu eminenta profesoară și artistă, soprana Arta Florescu. Maestrul Bănescu, care o iubea foarte mult pe Elena Dima și o prețuia pentru tehnica sa impecabilă și caracterul ei foarte frumos și elegant; m-a îndemnat să merg la cabina ei, să o cunosc și să o salut din partea lui: Îmbrățișeaz-o pe Leana din partea mea și spune-i că o iubesc la fel de mult ca pe vremea când colaboram atât la Operă cât și la Conservator! Maestrul o alinta ... ”Leana” ... ca să o distingă între multele artiste ale teatrului care se chemau Elena. 

ELENA DIMA - Puccini TOSCA

Și iată-mă la cabina Doamnei Dima, prezentându-mă, răspunzând la întrebările sale adresate cu mare amabilitate și cu un permanent surâs pe buze, încântată de pasiunea mea pentru muzică și voci și de intențiile mele de viitor de a îmbina medicina cu muzica. Îi reproduc mesajul Maestrului iar Doamna începe să râdă cu poftă: Așa m-a alintat dânsul și continuă s-o facă! Doamna Elena Dima era pentru colegi și prieteni ... Nutzy ... și, foarte curând avea să fie și pentru mine legând o prietenie frumoasă, trainică și plină de bucurii umane și artistice ... Iar eu i-am aplicat o alintătură specială ... Nutzica ... cu o încărcătură puternică de respect și admirație ... Nutzy avea prieteni intimi foarte puțini. Încă de la prima vizită la cabină cunoscusem pe cei mai apropiați și mai devotați prieteni ai săi: Cristina Ionescu și Mihai Canciovici, doctor în filologia folclorului, cunoscut publicului datorită articolelor pe care le publică periodic și aparițiilor ca invitat al realizatoarei Dr. Luminița Arvunescu la Seara de Operă a Radiodifuziunii noastre. Foarte rapid, Cristina și Mihai, au devenit și prietenii mei și ne întâlneam des atât în sala de spectacol cât și acasă unde era prezentă și Nutzy. Comentam spectacole, voci, ascultam discuri și ne bucuram unii de alții într-o atmosferă frumoasă.

ELENA DIMA (rolul titular) - Puccini TURANDOT

Prima puternică impresie lăsată de soprana Elena Dima a fost apariția și mișcarea scenică; majoritatea personajelor sale intrau în scenă într-un mod care permitea aristei să încânte publicul dar și colegii cu o impecabilă ținută regală, cu un mers elegant, armonios și cu o serie de atitudini expresive care puneau în valoare artistică figura sa elegantă de primadonna. Intrările sale în scenă în personajele verdiene Leonora (”Trubadurul”), Elisabetta (”Don Carlo”), Amelia (”Bal mascat”) și Aida din opera omonimă sau în ”Tosca” de Puccini ori în wagnerianele Elisabeth (”Tannhäuser”) și Elsa (”Lohengrin”) relevau o regalitate absolută grație staturii, eleganței mișcărilor, profilului feții care asuma o multitudine de expresii mimice perfect aderente momentelor teatrale. 


ELENA DIMA (rolul titular) - Puccini TURANDOT

Academismul personalității sopranei Elena Dima se manifesta și în mișcarea scenică; pornea de la completa înțelegere a concepției regizorale pe care o filtra apoi prin elaborările sale în care conferea sobrietate și ponderație momentelor de impact cu personajele și o profundă interiorizare a momentelor emotive mai ales în monologuri; în acele momente intimiste se simțea forța caracterială și temperamentală a sopranei Elena Dima care sublinia fiecare motiv al frazării vocale cu atitudini sonore, timbrice, mimice și gestuale de mare eleganță.

ELENA DIMA (Elsa) - Wagner LOHENGRIN

Încă de la primele fraze am fost frapat de timbrul foarte închis la culoare conjugat cu o sonoritate plină, consistentă. De asemenea am remarcat o eficiență deosebită în a rezolva sonoritatea centro-gravă a țesăturii fiecărui rol abordat; informându-mă ulterior asupra parcursului evolutiv al artistei, am aflat că, în prima parte a studiilor la Conservator, s-a pus problema unei eventuale apartenențe la categoria de mezzosoprană și, în acest sens, au fost efectuate tatonări didactice repertoriale în urma cărora s-a stabilit că totuși era o voce de soprană. Mai târziu, odată cu evoluția pregătirii mele în specialitatea în care am reunit medicina cu muzica, am înțeles că vocalitatea sopranei Elena Dima era aceea a unei soprane Falcon spinto de agilitate cu eficiență decisivă în zona acută a ambitusului. Reluând firul evocărilor analitice, îmi amintesc cum, în funcție de contextele expresive al frazării, artista desfășura o amplă modulație de inflexiuni sonore și timbrale nuanțând cu o elegantă muzicalitate fiecare motiv al frazării. În frazarea unui rol există momente dramatice și lirice care trebuiesc realizate în forte, mezzoforte sau piano ba chiar, uneori, pianissimo.

ELENA DIMA (Eva) și PETRE ȘTEFĂNESCU-GOANGĂ (Hans Sachs) - Wagner MAEȘTRII CÂNTĂREȚI

A cânta dramatic nu înseamnă a emite sunetul într-un forte continuu; dramatismul ca și lirismul comportă toate dimensiunile dinamicii muzicale. Elena Dima știa să realizeze sublinierile dramatismului și lirismului cu o artă de mare precizie reunind academismul tehnic cu o sensibilitate profund interiorizată. Vocalitatea sa comporta și anumite licențe personale precum pianissime extraordinar de fine și, în același timp, foarte viguroase într-o perfectă relație muzicală cu orchestra și integrate în contextul stilistic al personajului și, mai ales, al autorului; o altă licență personală era dozarea parametrului de vibrato; în anumite momente ale dramatismului, tensiunea sa emotivă se manifesta printr-un vibrato foarte intens. Acest vibrato este caracteristic vocalităților de tip soprană Falcon și este cultivat și gustat mult în școala franceză unde se face chiar aprecierea ... voix chevrotée ... dar într-un sens academic apreciativ asupra respectivei calități de vibrato și nu în acel sens ofensiv pe care îl comportă semnificația etimologică a termenului. Astfel de voci cu un vibrato mai intens sunt prețuite în cultura artistică franceză foarte mult, mult mai puțin în cultura italiană și absolut deloc în cultura germană unde chiar este la mare preț nonvibrato în rezonanță de kopfstimme. În acest context de idei, fiecare poate aprecia sau nu vibrato-ul în funcție de gustul personal și de afinitățile culturale dezvoltate în urma experienței acumulate. Unora le plăcea iar altora nu acest vibrato pe care, în anumite momente ale accentuării dramatice din frazare, Elena Dima îl ilustra în estetismul său vocal. În urma unor astfel de opinii îmăprțite, artista, aflată deja la apogeul carierei sale, a studiat și a recalibrat impostația parametrului de vibrato astfel ca să diminueze considerabil tensiunea acelui efect intens. Atât colegii cât și publicul au exclamat în fața miracolului. Eu, în discuțiile mele cu Nutzica, am dorit să știu cum a rezolvat acest aspect și, de asemenea, am fost foarte dornic să o întreb cum reușește emisia perfectă în pianissimo pe acute precum sib2 sau do3

ELENA DIMA (Amelia) - Verdi BAL MASCAT

Mi-a explicat cu un fascinant spirit didactic faptul că a cultivat o conștientizare progresivă a dozării tensiunii laringiene în funcție de cantitatea de aer; apoi prin anumite atitudini tehnice posturale, reușea să pună în echilibru perfect funcțional sprijinul pe coloana de aer și susținerea acesteia; dar era extraordinar faptul că ea simțea la modul foarte precis momentul când sprijinul pe coloana de aer are nevoie de intrarea în acțiune a susținerii fără să anticipeze sau să posticipeze nici măcar cu o secundă; în această condiție tenică, realiza virtuozismul unor acute de lungă durată, de semnificație expresivă și fără nici cea mai mică oboseală a laringelui. Am fost tentat să o abordez pe Nutzy pentru aceste explicații atunci când eram deja student la medicină și aveam o oarecare experiență de cunoaștere a vocii sub aspect științific și artistic; am fost însă stimulat și de o exclamație făcută după un spectacol cu ”Aida” de Verdi în care, în rolul Amonasro, Nutzy îl avea partener pe ... Puiu ... marele bariton și bunul meu prieten David Ohanesian; în cabină, după spectacol, Puiu exclamă în fața mai multor prieteni: Nutzy ar trebui să scrie și să predea pentru a explica cum face de agață acele note atât de sus, de precis, de lungi și de frumoase! Ohanesian era un artist care aprecia cu entuziasm bravura colegilor. Animat de această frază a lui Ohanesian, la rândul meu, în ultimii zece ani ai vieții sale, am căutat să o îndemn pe Nutzy să scrie memoriile și despre tehnica sa. Răspundea totdeauna cu un zâmbet amar că nu are nici-un entuziasm să facă acest lucru fiind descurajată de anumite aspecte ale societății care defavorizau cultura, arta, instruirea și chiar viața artistică a teatrelor; avea dreptate dar insistența mea era animată de ideea că, poate într-un viitor, societatea va activa reabilitarea culturii și artei la prestigiul bine meritat și atunci aceste texte ar fi folositoare. De aceea și eu scriu și public aceste studii analitice și istorice și prepar și niște texte mai ample; cu speranța că vor fi utile la un anumit moment al evoluției sociale. Deși nu vroia să scrie nimic, eu totuși o provocam pe Nutzica mereu, ori de câte ori ne întâlneam; porneam de la evocarea suceselor sale, treceam rapid la o analiză a mea asupra vocalității sale după care îi puneam niște ... ”nevinovate” ... întrebări ... cum așa? ... de ce așa? ... dar acolo? ... dar după? ... iar ea, mereu surâzătoare, înțelegea strategia mea și răspundea generos spunându-mi: Le vei scrie tu toate acestea la momentul oportun! ... Și evident că prepar deja acel moment.

ELENA DIMA (Senta) - Wagner OLANDEZUL ZBURĂTOR

Din nenumăratele conversații și colocvii pe care le-am avut de-a lungul timpului, am înțeles treptat că Elena Dima era o artistă extrem de documentată și cu o pasiune riguroasă a studiului pariturii în toate detaliile muzicale, estetice și stilistice; studia chiar și paritura generală a dirijorului mai ales pentru ariile și scenele fundamentale din toate rolurile sale. De aceea avea o libertate scenică deosebită fără să depindă de dirijor pe care îl urmărea desfășurând mișcarea scenică a personajelor sale. Această artistă era în măsură să onoreze integral partea emotivă, afectivă a interpretării rămânând în perfect echilibru cu conștientizarea fiecărui moment al emisiunii vocale la toate nivelurile tonale confirmând totdeauna o adevărată capacitate instrumentală vocalității sale. Din cele ce îmi confesa în conversațiile noastre am înțeles că bucuria siguranței tehnice îi asigura liniștea interpretării; deci baza era mereu liniștea siguranței tehnice. În fortissimo, glasul său domina maestos finalul actului al doilea din ”Aida” sau finalul din ”Fidelio” ori momentele de amplă intensitate din ”Turandot”. Acutele sale erau desăvârșite, susținute eficient și integrate în acel context de sobră interiorizare stimulând entuziasmul publicului. Nuanțele în pianissimo erau o specialitate a sa unanim recunoscută de colegi și de public; ataca în pianissimo direct pe note înalte; realiza o impecabilă messa di voce cu crescendo și decrescendo perfect dozate. Acel do3 al ariei Aidei din actul al treilea era emis în contextul frazei de lungă respirație, cu un vibrato bine stăpânit, un timbru consistent într-o sonoritate perfect susținută pe un pianissimo incredibil. În actul al patrulea din ”Trubadurul” verdian era foarte interesantă concepția estetică a frazei Deh pietosa gli arreca i miei sospiri ... unde printr-o linie melodică scalară ascendentă ajungea la sib2 unde autorul a indicat un dolce onorat de Elena Dima printr-un superb pianissimo; fraza continuă printr-o linie melodică stelară finalizând cu o appoggiatura multiplă unde artista realiza crescendo și decrescendo foarte elegant și nuanțat; frazele următoare - D'amor sull'ali rosee ... - comportă o dificultate virtuozistică remarcabilă car constă în exigența unui tril la final de frază stelară cu intervale mari; realizarea trilului în acest context depinde de dozarea coloanei respiratorii, a sprijinului adecvat și al susținerii activate la momentul oportun pentru menținerea constantă a sprijinului pe aer; în rezolvarea acestor fraze, Elena Dima era o maestră care realiza în aceste pasaje o creație executivă și interpretativă impresionantă; la motivul conforta l'egramente, artista ataca direct un lab2 conform indicației dolce din partitură emițând un pianissimo profund, consistent timbrat de mare efect.

ELENA DIMA (Elisabeth) - Wagner TANNHAUSER

Ceea ce mă fascina în interpretările acestei Doamne era intimismul academic asupra cărui m-am oprit de multe ori în aprofundări, meditații și contemplări artistice pe măsură ce evoluam în cunoașterea vocilor și a vocalităților, completând progresiv cu răspunsurile pe care mi le consimțea cu bogată generozitate tuturor întebărilor mele. Caracterial, Elena Dima era un om echilibrat, bine dozat în toate direcțiile comportamentului său; manifesta o luciditate permanent menținută în slujba echilibrului tehnic al tuturor evoluțiilor sale vocale; această luciditate a desăvârșitului autocontrol îi conferea liniștea sufletească încrezătoare pentru a activa temperamentul său totdeauna cu mare ponderație și cu o pudoare a cărei expresie consta în delicatețe și discreție. Elena Dima nu a cultivat nici-odată agitația teatrală care poate fi bine venită în contextul altor tipologii caracteriale și temperamentale artistice. Iar în scenele unde personajul îi solicita o anumită combativitate, rezolva respectivele momente cu o încărcătură emotivă prin care ilustra discret propria suferință iar teatralizarea se declanșa automat și indirect fără ca atitudinea ei să manifeste impetuozități ori agresivități. 

ELENA DIMA (Elisabeth) și LUDOVIC SPIESS (Don Carlo) - Verdi DON CARLO

Coordonata fundamentală a profilului său artistic era vocalitatea în contextul frazării muzicale pe parcursul căreia elabora modulații și inflexiuni sonore și timbrale încărcate expresiv cu eleganță academică în perfectă concordanță cu eleganța statuară; mișcarea scenică era foarte sumară ca și atitudinile gestuale, totul în slujba frazării cântate. Insist din nou cu o bucurie nostalgică asupra majestuozității sale prin felul în care intra și ieșea din scenă, prin maniera în care se mișca în scenele unde relația cu celelalte personaje trebuia subliniată și prin mișcarea scenică; dar totul cu o grandioasă sobrietate. În timp, am realizat starea de spirit emblematică personalității sopranei ELENA DIMA ... profunda sobrietate a nobilei interiorizări ... 

ELENA DIMA (Leonora) - Beethoven FIDELIO

Elena Dima a iubit Muzica, Opera Lirică, Viața Artistică și a respectat colegii generațiilor precedente, contemporani ca și pe cei tineri ce veneau după generația sa. Era prezentă foarte des în loja artiștilor pentru a urmări spectacolele celorlalți colegi; publicul o remarca și o admira deoarece participa la aceste serate cu aceiași eleganță sobră dar de bun gust. Înainte de începerea spectacolelor mergeam să o salut și să vorbim puțin după care continuam în pauze când îi plăcea să se așeze într-un colț al foyerului; nu agrea să meargă prin mulțime și nici să primească salutul și admirația spectatorilor în serile în care primadonnele reprezentațiilor erau alte colege. În aceste pauze comentam cu un spirit analitic care îl domina pe cel critic; manifesta îngăduință atunci când anumite interpretări erau mai incomplete sub aspect tehnic ori interpretativ.

ELENA DIMA (Aida) și DAVID OHANESIAN (Amonasro) - Verdi AIDA

Anii treceau și Doamna Elena Dima continua să fie pe afișul Operei chiar la vârsta de ... 57 de ani ... când alți artiști, mai ales în acea epocă, erau deja la pensie ... În ultimele stagiuni, titluri precum ”Trubadurul”, ”Aida”, ”Bal mascat”, ”Tannhäuser”, ”Kneazul Igor”, ”Fidelio”, Tosca”, erau garantate de interpretările sale în spectacolele în care era programată dar și în situațiile în care trebuia să înlocuiască pe colege indispuse. Mergeam cu mare bucurie la reprezentațiile sale chiar și la acelea unde intra ca să salveze serata fie că eram deja intenționat să merg la Operă și aveam supriza să citesc numele său în program fie că mă anunțau prietenii comuni ... cântă Nutzy astă seară ... Nu voi uita nici-odată seara de ... sâmbătă 25 iunie 1983 ... În acea zi încheiam sesiunea de examene a anului V de facultate la disciplina ORL cu eminentul medic chirurg Prof. Dr. Ștefan Ciurea. Eram deci în vacanță și cu mare bucurie mergeam la reprezentația în care cânta Nutzy ... ”Fidelio” de Beethoven ... Actul întâi decurge frumos, ea cântă elegant și conferă personajului Leonora travestită în Fidelio emotivitatea temperamentului său echilibrat; sobrietatea personalității sale sub semnul dragostei față de muzică se plia perfect pe partitura beethoveniană.

ELENA DIMA (Leonora) - Beethoven FIDELIO

În actul al doilea, am senzația unui puls emotiv cu mult mai ridicat ca de obicei ... Nutzy are o emoție mult mai puternică în glas și abordează o gestualitate parcă orientată spre dominarea acestei emoții ... totul integrat foarte elegant în contextul eliberator al actului final ... Merg la cabină cu prietenii comuni, o îmbrățișez și o felicit exprimându-mi entuziasmul față de această neobișnuită cotă de emotivitate în rol ... Ea mă privește surâzând și ... privind-o mai atent ... remarcam o strălucire oarecum diferită a ochilor săi ... pe care nu mi-o explicam ... Ieșim împreună din teatru și ne salutăm încă odată ... A doua zi de dimineață, îmi telefonează Mihai Canciovici cu glasul sufocat de emoție și îmi spune textual: Ieri seară, după spectacol, îmi telefonează Nutzy și îmi spune că ar dori să mâncăm împreună și că va veni la mine peste o oră. Ei locuiau aproape, la cinci minute de mers pe jos. Mihai o invita des pe Nutzy după spectacole dar de data aceasta se exprimase chiar ea în acest sens. Și Mihai continuă: Am preparat rapid ceva bun și într-o oră Nutzy a venit, elegantă, cu o sticlă de vin foarte bun. Am început să mâncăm, să comentăm spectacolul și ... când am ciocnit primul pahar ... mi-a spus că în acea seară a încheiat cariera evenimentul fiind o surpriză chiar pentru ea însăși ... În pauza spectacolului, deci nici măcar la final, șeful biroului de Studii Muzicale (este vorba de un artist de calibru mediu care fusese încadrat în acea funcție pentru că nu mai dădea randament pe scenă) i-a adus plicul cu decizia de pensionare ... Am rămas stupefiat! 


ELENA DIMA (Maddalena) - Giordano ANDREA CHENIER

A se aduce o decizie de pensionare în pauza spectacolului, luând efectiv prin surprindere artista, chiar dacă ea era conștientă că depășise limita de pensie ca vârstă, era teribil; totuși după peste un sfert de veac de devotament continuu față de Opera Română, o astfel de personalitate merita un omagiu, un buchet de flori, o ceremonie adecvată, totul pregătit dinainte. Iar dacă ne mai gândim și la faptul că, în urmă cu mai puțin de un an, după o lungă suferință, se stinsese din viață soțul său, VASILE TOROIMAN, cântăreț și el, membru al Corului Armatei, atunci gravitatea psiho - emotivă a momentului creștea și mai mult ... Cu câteva zile înainte, în același mod, în scurta pauză dintre două tablouri ale reprezentației cu ”Bal mascat”, chiar înainte de a intra în scenă pentru a cânta, și de către același personaj, i se aducea la cunoștiință prin adresa din plic decizia de pensionare a mezzosopranei Iulia Buciuceanu, o altă personalitate foarte importantă a teatrului; ceva mai înainte, se procedase la fel cu soprana Mariana Stoica, personalitate foarte valoroasă a Operei. Am fost extrem de neplăcut impresionat ... Am telefonat lui Nutzy imediat; era calmă, chiar surâzătoare și mi-a spus: Dragă Ștefan, în viață poți avea fel de fel de surprize și trebuie să ai resurse afective și morale pentru a le înfrunta cu demnitate și fără să-ți periclitezi echilibrul personal ... Avea mare dreptate și am ținut cont de acest sfat al ei.

ELENA DIMA (Leonora) și NICOLAE HERLEA (Contele de Luna) - Verdi TRUBADURUL

Nutzy a continuat viața ei din totdeauna cu bucuriile prin muzică și în muzică ... Deja în urmă cu doi ani aderase la un grup de artiști care participau la turnee prin țările europene organizate de impresarul Schlotte bine cunoscut la București în acea vreme. A continuat colaborarea cu Schlotte încă un deceniu. Continua să vină la spectacolele Operei ocupându-și locul în loja artiștilor, admirată de publicul care îi simțea lipsa. Nutzy arăta foarte bine, surâzătoare, demnă, elegantă și delicată, răspunzând cu naturalețe la întrebările oamenilor și evitând orice context care ar fi putut asuma un caracter polemic la adresa conducerii teatrului; ea înțelegea cu filosofia ei de viață ce trebuie și ce nu trebuie de vorbit și de acționat cu atât mai mult cu cât acele timpuri erau grele și începuseeră să devină din ce în ce mai grele. La nici-un an de la ... ”pensionare” ... marți 20 martie 1984, era programat un spectacol de ”Aida”; la prânz, aflu că a fost solicitată Elena Dima să înlocuiască soprana aflată într-o indispoziție; o emoție foarte plăcută m-a încercat atât pe mine cât și pe prietenii comuni, la gândul de a admira din nou pe Nutzy în acest rol emblematic al său; ajung la teatru și aflu de la ea chiar, care se preparase în câteva ore pentru ”Aida”, că din alte motive ivite ulterior, s-a hotărât să se programeze ... ”Tosca” ... iar Nutzy, practic cu două ore înainte de începere fiindcă venea devreme la teatru, acceptă senin și surâzător să interpreteze personajul Floria Tosca deși se preparase pentru Aida ... Ultima dată când cântase ”Tosca” fusese la un matineu duminical din 1981 tot în ... martie ... Deci la trei ani distanță și după nouă luni de ... inactivitate ... Elena Dima repurtează un mare succes în acea seară. Se cânta în limba română dar la ... ”Vissi d'arte” ... Nutzy, îngenunchează lângă canapeaua din biroul lui Scarpia, așteaptă în liniște ... 4 - 5 secunde ... care sunt enorm de lungi în astfel de momente și atacă aria... în limba italiană ... continuând apoi rolul în română ... Publicul o răsplătește cu ovații atât după arie cât și la final, împreună cu partenerii - tenorul Constantin Ene și baritonul Nicolae Urziceanu sub bagheta lui Constantin Petrovici. A fost ultima reprezentație a carierei sopranei Elena Dima pe scena Operei Române din București, o retragere pe care Destinul a dorit-o cu ... ”Tosca” ... într-un emoționant ... ”Vissi d'arte” ... 

ELENA CERNEI (Ulrica), ELENA DIMA (Amelia), EGIZIO MASSINI (dirijor), OCTAV ENIGĂRESCU (Renato), OCTAVIAN NAGHIU (Riccardo), STELIAN OLARIU (maestru de cor), MATILDA ONOFREI (Oscar) la finalul premierei cu BAL MASCAT de Verdi - Opera Română din București, 14 noiembrie 1963

Trei săptămâni după această ultimă seară cu ”Tosca”, luni 9 aprilie 1984, Opera Română organizează un Concert de Gală intitulat ”Gloriile Operei”; erau omagiate personalități artistice din trei generații. Pe scenă, în fotolii, erau invitați ultimii reprezentanți ai generației veteranilor: Emil Marinescu, Victoria Costescu-Duca, Dora Massini, Emilia Guțianu, Maria Moreanu, Ioana Nicola, Cornelia Gavrilescu; gravă lacuna absența sopranei Lucia Bercescu - Țurcanu care trăia foate retrasă la fel ca și Valentina Crețoiu; Garbis Zobian asista la Gală în public fiind în vizită în România; nu a fost invitat pe scenă fiindcă se stabilise în SUA și venea ca turist; absurditățile unui regim obtuz! Din generația care abia încheiaseră carierele se aflau Elena Cernei, Elena Dima, Magda Ianculescu, Valentin Teodorian, Iulia Buciuceanu; din generația de artiști în plină carieră ai teatrului se aflau Lucia Becar, Monica Teodorescu, Elena Grigorescu, Rodica Mitrică, Constantin Ene, care, în omagiu al veteranilor ce nu aveau imprimări, au interpretat câte o arie din repertoriul lor; dintre veterani, aveau imprimări care s-au difuzat doar Ioana Nicola (”Faust” de Gounod - aria Margaretei) și Cornelia Gavrilescu (”Nunta lui Figaro” de Mozart - o arie a lui Cherubino); Gala a fost prezentată într-un mod extrem de documentat și de elegant de către Arta Florescu în interpretarea căreia am ascultat înregistrarea recitativului și ariei Matildei din ”Wilhelm Tell” de Rossini; ceilalți invitați au interpretat acompaniați de orchestra dirijată de Cornel Trăilescu, arii reprezentative ale propriului repertoriu: ”Carmen” de Bizet, Chanson boème - Elena Cernei acompaniindu-se cu legendarele sale castagnete, ”Aida” de Verdi, Ritorna vincitor - Magda Ianculescu, Vorrei morir de Tosti - Valentin Teodorian, ”Samson et Dalila” de Saint-Saëns, aria Dalilei de la începutul actului al doilea - Iulia Buciuceanu. Soprana Elena Dima a interpretat cu acea ocazie aria Contesei din actul al treilea al operei ”Nunta lui Figaro” de Mozart, rol în care debutase pe scena Operei Române din București în anul 1957; a fost ultima sa apariție pe scena Operei din București. Interpretarea sa a reprezentat un mare succes din partea publicului dar și a distinșilor colegi aflați pe scenă.

ELENA DIMA - în recitaluri și concerte

După un an și ceva, aveam să pornesc în drumul meu prin lume iar pe Elena Dima o reîntâlneam în primăvara anului 1999 când am revenit după mulți ani împreună cu Iubita mea Soție, Elena Cernei. Nutzy era efectiv neschimbată, conservând distincția figurii și eleganța acelui surâs amabil. Aveam să ne reîntâlnim periodic, cu fiecare revenire a mea în țară, atât vara în vacanță cât și în cursul anului și păstram și o strânsă legătură telefonică. De fiecare dată ne revedeam cu multă bucurie și evocam neuitate momente de artă și viață. La una din întâlnirile noastre, mi-a făcut o imensă bucurie: mi-a dăruit întreaga sa fonotecă în care avea benzi de magnetofon cu multe spectacole ale sale alături de valoroșii săi colegi, bijuterii artistice pe care le perpetuez în desfășurările mele profesionale. Cu timpul au apărut suferințe, dureri și, implicit, eforturi pentru menținerea unui echilibru stabil ceea ce Nutzy a reușit să mențină până cu aproape o lună înainte de definitiva plecare în Armonia Universală, joi 9 decembrie 2010, la vârsta de 84 de ani.

ELENA DIMA și STEPHAN POEN

De multe ori, în anumite momente, retrăiesc emoțiile evenimentelor artistice la care am asistat cu bucurie și entuziasm în sala Operei Române din București și reascult mental interpretările acestei minunate artiste care rămâne în Istoria Muzicii Române ... ELENA DIMA ... profunda sobrietate a nobilei interiorizări ...


REVISTA MUZICALĂ RADIO 18.03.2016

2016/03/05

LUDOVIC SPIESS ... un As al Jocului Vieții ...

 

Marele tenor Ludovic Spiess a lăsat această lume într-o geroasă zi de iarnă, la 29 ianuarie 2006, într-un mod pe atât de violent pe cât de neașteptat ... la 67 de ani, fiind născut la 13 mai 1938, la Cluj. În acea duminică aveam de gând să-i telefonez spre seară și să-i spun că Radiodifuziunea Italiană alesese, pentru comemorarea marii soprane Birgit Nilsson ce îl precedase în definitiva călătorie în urmă cu doar o lună și câteva zile, o înregistrare istorică a operei ”Fidelio” de Beethoven reprezentată la Roma în formă de concert la 17 martie 1970 sub bagheta lui Leonard Bernstein cu prilejul bicentenarului nașterii compozitorului; alături de cei doi protagoniști - Birgit Nilsson (Leonora) și Ludovic Spiess (Florestan) - evoluau Theo Adam (Don Pizarro), Franz Crass (Rocco), Helen Donath (Marzelline), Gerhard Unger (Jaquino), Siegfried Vogel (Don Fernando). De câțiva ani, această înregistrare devenise o bijuterie discografică într-un dublu CD care apăruse și în Italia și pe care avusesem plăcerea să i-l ofer savurând fericirea de pa fața lui ori de câte ori se bucura. Și doream în acea zi să-l bucur de faptul că Redacția de Operă a Radiodifuziunii Italiene alesese pentru comemorarea sopranei Birgit Nilsson această înregistrare fapt foarte semnificativ pentru prestigiul și valoarea lui Ludovic Spiess. În acele clipe când mă gândeam că după masă îi voi telefona, nu bănuiam câtuși de puțin că, în acele momente chiar, sufletul lui avea să își ia zborul spre eternitatea în care deja se înscrisese prin realizările carierei sale foarte prestigioase și intense. Tragica știre care mi-a sosit printr-o rafală de mesaje scrise și vorbite mă blocase efectiv făcându-mă să rămân acasă și să mă gândesc doar la el ... Spre seară aveam să anunț redactorii de la RAI din Roma că marele tenor plecase și el în dimineața acelei zile ... Îmi imaginam sufletele lui Birgit și Ludi ... în dimensiunea universală intonând cu înflăcărare ... apoteoticul final al operei lui Beethoven .. sau poate finalul din ”Turandot” de Puccini ... în care triumfaseră împreună la Teatro alla Scala din Milano la șase săptămâni de la acel ”Fidelio” de la Roma ... Pe Birgit o cunoscusesem grație soției mele, Elena Cernei, iar de Ludi eram legat printr-o minunată prietenie încă de pe vremea când eram la liceu ... 

LUDOVIC SPIESS - Puccini TOSCA - Mario Cavaradossi 

Iubeam deja cu mare pasiune muzica și mai ales vocile în toate genurile stilistice iar opera punea stăpânire pe sufletul meu din ce în ce mai mult. Eram în că la școala generală când l-am văzut pentru prima dată pe Ludovic Spiess al cărui nume îmi era deja foarte cunoscut din programele de radio și televiziune și din revistele și jurnalele care prezentau cronici de spectacol și reportaje cu marii noștri artiști de operă. Primul spectacol în care l-am văzut a fost ”Aida” de Verdi, în toamna anului 1967, înainte de a intra în clasa a cincea; era Festivalul Internațional George Enescu și duminică 10 septembrie, avea loc o reprezentație extraordinară cu participarea sopranei italiene Marcella De Osma (care trăiește la Milano la venerabila vârstă de 80 de ani și cu care vorbesc periodic la telefon) în rolul titular având alături pe marii artiști români Elena Cernei (Amneris), Ludovic Spiess (Radames), David Ohanesian (Amonasro), Viorel Ban (Regele), Valentin Loghin (Ramfis), Marcel Angelescu (Mesagerul), Maria Crișan (Marea Preoteasă); dirija Paul Popescu, personalitate dirijorală de mare valoare atât în repertoriul de operă cât și în cel simfonic; montarea regizată de Jean Rânzescu avea o scenografie extraordinar de frumoasă și de spectaculară iar publicul aplauda efectiv la ridicarea cortinei atât la tabloul din actul al doilea al Triumfalului cât și în actul al treilea la Nil. Am înțeles de la cei ce vorbeau în jurul meu că Ludovic Spiess, 29 de ani împliniți, avea să debuteze în acea seară în rolul lui Radames. Această primă reprezentație cu Spiess a avut asupra mea un efect foarte puternic. Eram fascinat de prezența sa impunătoare pe scenă, de glasul său în care distingeam sunete foarte puternice și pe care mai târziu aveam să le aprofundez ca fiind de o prețioasă incidență metalică; alte sunete erau însă foarte mângâietoare, calde, pline de o însuflețire pe care, tot mai târziu, aveam să o înțeleg prin ceea ce reprezintă trăirea pasională a unui personaj. Dacă la acea vârstă (11 ani) apreciam mai puțin interpretarea recitativelor, în schimb fiorul melodic al ariilor pătrundea foarte ușor în sufletul meu iar ”Celeste Aida” interpretată de Spiess mi-a produs o emoție foarte puternică amplificată de aplauzele și ovațiile explozive cu care publicul își manifesta satisfacția; era un succes la care participam și eu aproape sufocat de uimire. Iar emoția continua în crescendo pentru că Amneris era legendara Elena Cernei ale cărei spectacole le urmăream în mod deosebit ... Ceea ce am remarcat în acea seară la Spiess a fost absoluta siguranță pe tot ceea ce făcea atât vocal cât și scenic și mă uimeam să văd un personaj robust care se mișca pe scenă cu o incredibilă ușurință. A fost o reprezentație de mare succes iar înregistrarea sa integrală se află în Fonoteca Radiodifuziunii Române. De atunci, aveam să-l revăd în foarte multe apariții ale sale pe scena Operei Române din București sau în săile de concert; lua parte la evenimente artistice care au rămas înscrise în istoria teatrului liric românesc cu litere de aur iar personalitatea sa carismatică avea să creeze un advărat fenomen social marcând pregnant epoca în care a trăit.

LUDOVIC SPIESS - LA BOHEME - Rodolfo

Devenit elev de liceu, aveam deja vârsta la care puteam umbla singur prin oraș și deci mergeam la spectacole mult mai des iar în vacanțe chiar în fiecare seară. Spiess se lansase deja într-o carieră internațională intensă și aparițiile sale la Operă erau evenimente la care publicul stătea chiar în picioare. Pe măsură ce progresam în cunoașterea muzicii și a vocilor, dorința de a mă apropia de artiști devenea din ce în ce mai mare și îi vizitam la cabine legând apoi, în timp, prietenii extraordinare. Prima seară când am fost la cabina lui Ludovic Spiess a fost sâmbătă 27 aprilie 1974 la o reprezentație cu ”Tosca” de Puccini în care el interpreta rolul lui Mario Cavaradossi alături de splendida Magdalena Cononovici (Floria Tosca) și magistralul Mihail Arnăutu (Scarpia); în acea seară se cânta în limba italiană. Personajul lui Spiess era de o imensă încărcătură afectivă iar glasul său ilustra o imensitate numerică de nuanțe de culoare și sonoritate toate integrate într-un spirit teatral foarte convingător și emoționant. ”Recondita armonia” din actul întâi a entuziasmat publicul care a rămas uluit imediat după aceea la fraza ”La vita mi costasse vi salverò” în care un si1 natural strălucea asemenea unei lame de oțel. În actul al doilea, ”Vittoria! Vittoria!” a declanșat o furtună de aplauze iar după celebra arie ”E lucevan le stelle” din actul al treilea, aplauzele deveniseră interminabile iar ovațiile și strigătele de ”bravo” atingeau paroxismul. Asistasem la astfel de momente declanșate de harul artistic al lui Ludovic Spiess în seri memorabile în care dădea viață personajelor sale emblematice precum Rodolfo din ”Boema” ori Calaf din ”Turandot” de Puccini sau Manrico din ”Trubadurul” ori Don Carlo din omonima operă verdiană ori Lohengrin din opera lui Wagner. În seara aceea însă am simțit foarte puternic impulsul dorinței de a merge la cabină ca să-l cunosc personal și să-i exprim admirația mea cultivată treptat de-a lungul celor șapte ani câți trecuseră de la acea memorabilă ”Aida” ... 

Am avut o supriză extraordinară! Intrând în cabina sa, eram fascinat de o figură masivă, jovială, surâzătoare, disponibilă și cu un mod de vorbi de parcă ne-am fi cunoscut din totdeauna și am fi avut aceiași vârstă ... Marii artiști cu personalități deosebite te fac să simți la fel ca ei acea ... vârstă universală ... cadențată doar de pulsațiile emotive ale muzicii ... într-o minunată confidență ... Astfel, încă de la primele schimburi de cuvinte am simțit o totală apropiere sub semnul unei calde prietenii ... Era ca și cum eu aș fi avut vârsta lui iar el vârsta mea ... într-o atmosferă de caldă și veselă cordialitate ... Am fost imediat frapat de unele aspecte care mi s-au părut fundamentale: metalul timbral al vocii sale păstra aceiași consistență chiar în interlocutorialitatea confidențială, privirea extrem de ageră focalizând-o pe a mea, mobilitatea surâsului permanent menținut pe față dar cu inflexiuni foarte dinamice în funcție de conținutul frazelor rostite sau ascultate ... Din acele momente am fost convins că voi fi prezent la cabina sa după fiecare dintre spectacolele sale la care aș fi participat și chiar așa s-a și întâmplat vreme de peste un deceniu, până la plecarea mea în lumea mare ... Am devenit foarte buni prieteni, din ce în ce mai apropiați, într-o perfectă sintonie, eu fiind animat de dorința de a contempla intimitatea mecanismului interior de la baza personalității unui astfel de artist dar și bucuria de a cultiva și întări una dintre cele mai frumoase prietenii ale vieții mele ... 

LUDOVIC SPIESS - Verdi AIDA - Radames - Roma, Terme di Caracalla, 1972 

Venind foarte des la teatru, mai ales în perioadele de vacanță, la cabină am cunoscut pe soția sa, Gerda, o doamnă cu o frumusețe austeră și o distincție de o eleganță sobră cu un farmec deosebit. S-a dovedit a fi foarte amabilă cu mine și disponibilă prieteniei la fel ca și soțul ei; dar cu mândrie o spun astăzi, Gerda era foarte selectivă în a acorda prietenia și confidența cuiva; avea foarte multe cunoștiințe așa cum era și firesc deoarece trăia într-un mediu plin de personalități și oameni de tot felul însă ... prietenii ei erau foarte puțini ... Astăzi, continuând, după ani de zile, o trainică prietenie cu această Doamnă, reprezintă pentru mine satisfacția unui veritabil titlu de mândrie. În numeroasele discuții pe care le-am avut cu Gerda în sala de spectacol, după spectacol, la ei acasă, mi-am dat seama că avea o cultură foarte solidă profund ancorată în profilul ei de pianistă excepțională. Se dovedea o subtilă cunoscătoare a repertoriului sub aspect muzical, estetic, stilistic și avea un simț al pulsului vocal grație căruia discernământul său era foarte important pentru Ludovic Spiess care avea în ea o soție, o prietenă, o susținătoare, o sfătuitoare și, nu în ultimul rînd, o pianistă excelentă mereu alături de el în toate etapele de pregătire ale rolurilor sale. Gerda rămâne pentru mine un profil foarte singular de ... ”soție de artist” ... 

GERDA și LUDOVIC SPIESS

A știut să-l înțeleagă, să-l simtă, să-l stimuleze, să-l determine, să-l lase să decidă supraveghind discret asupra mersului lucrurilor mereu gata de o intervenție atunci când considera că este cazul. Gerda a știut să simtă pulsul vital al Ludi și să manifeste o discreție superioară tuturor aspectelor pe care le considera relative ... De aceea Ludi a iubit-o în totalitate cu întreaga sa forță umană ... Îmi amintesc cum, în decembrie 2008, la aproape trei ani de la plecarea lui Ludi de pe această lume, când am prezentat în CD integrala Electrecord cu opera ”Samson et Dalila” de Saint-Saëns (Elena Cernei, Ludovic Spiess, Dan Iordăchescu, Nicolae Florei cu Orchestra și Corul Radiodifuziunii dirijate de Kurt Adler, maestru cor fiind Carol Litvin) la Opera Română într-o festivitate aniversară a teatrului, în discursul său, Viorel Cosma, printre altele, a făcut aluzie la faptul că lui Ludovic Spiess i-au plăcut femeiele ... La finalul ceremoniei, Gerda i se adresează cu un surâs discret lui Cosma: Viorel, este adevărat că lui Spiess i-au plăcut femeile dar de iubit a iubit doar una singură! ... Iar eu, de față, privind pe bunul meu prieten Viorel, am accentuat: Așa este! Gerda continua să fie peste ani și vremuri aceeași Doamnă ... Reluând însă firul poveștii, aproape de fiecare dată, la spectacol, chiar și atunci când nu cânta Ludi, îmi plăcea și urmăream să stau lângă Gerda deoarece discuțiile cu ea erau foarte dense și foarte stimulante pentru mine care doream să aflu, să știu, să acumulez, să mă formez într-ale vocii și muzicii de operă.

LUDOVIC SPIESS - Smetana DALIBOR - Wiener Staatsoper, 1969

Între timp, terminasem liceul, devenisem student la Facultatea de Medicină, începusem primele cercetări în domeniul aparatului fonator și al fonației și, în plus, devenisem și solist vocal (bariton) al Orchestrei de Cameră a Medicilor dirijată de eminentul medic și muzician Dr. Ermil Nichifor. Devenisem prieten cu aproape toți artiștii epocii, cu unii mai mult, cu alții mai puțin, în funcție de afinități și disponibilități, dar cu ... Ludi și Gerda ... la cea mai mare intensitate ... ei fiind printre cei mai apropiați mie din mediul artistic ... Lexicoanele, monografiile, interviurile, articolele apărute de-a lungul timpului, sunt o sursă foarte precisă și bogată în date despre tenorul Ludovic Spiess ilustrând de la nașterea sa (13 mai 1938) și până la plecarea de pe această lume (29 ianuarie 2006) drumul parcurs, realizările, repertoriul, partenerii și chiar unele aspecte umane ale sale. În această evocare am dorit să omagiez artistul și omul Ludovic Spiess așa cum l-am perceput eu de-a lungul timpului, la teatru, acasă, în societate, filtrând toate amintirile custodite în memorie prin actuala mea maturizare profesională și socială.

 

LUDOVIC SPIESS - Verdi OTELLO

Vocalitatea tenorului Ludovic Spiess se baza pe o sonoritate foarte amplă și un timbru de prețioasă metalicitate cultivată într-o largă paletă de nuanțe de la cele mai închise la cele mai deschise, de la cele mai puternice la cele mai pianissime. Expresivitatea bogată a interpretărilor sale pornea, în studiu, de la indicațiile partiturii dar, în decursul gestației pregătitoare a oricărui rol, reușea să integreze toate nuanțările în convingerea personală emotivă iar realizarea vocală și scenică a personajului devenea extrem de autentică. Avea un simț al personajului grație căruia manifesta forță caracterială și căldură temperamentală în relația cu celelalte personaje, relație pe care o diferenția printr-o subtilă specificitate în funcție de profilul artiștilor cu care cânta în acea seară. De aceea revederea și reascultarea lui în operele repertoriului său era fascinantă pentru că nuanța specific rămânând însă în contextul stilistic al muzicii compozitorilor: Beethoven (”Fidelio”), Von Weber (”Der Freischütz), Verdi (”Un ballo in maschera”, ”Ernani”, ”La Traviata”, ”Rigoletto”, ”Il Trovatore”, ”La forza del destino” în concert, ”Don Carlo”, ”Aida”, ”Otello”), Wagner (”Lohengrin”, ”Die Walküre”, ”Der Fliegende Holländer”), Bizet (”Carmen”), Puccini (”La bohème”, ”Tosca”, ”Turandot” în concert și la operă, ”Madama Butterfly”), Leoncavallo (”I Pagliacci”). Am enumerat titlurile în care l-am urmărit pe Ludovic Spiess la Opera Română din București. Un personaj magistral realizat de el a fost Samson din opera ”Samson et Dalila” de Saint-Saëns pe care l-a intepretat la Opera Română din Cluj și în străinătate, la Toulouse, alături de Viorica Cortez (Dalila) amândoi fiind laureații Marelui Premiu al Concursului Internațional de Canto de la Toulouse ediția 1964. Nu l-am putut urmări pe scenă în acest rol dar i-am admirat interpretarea în integrala discografică Electrecord realizată împreună cu Elena Cernei sub bagheta lui Kurt Adler de la Metropolitan și la care m-am referit mai înainte. Peste ani, pornind în lume, am descoperit o mulțime de integrale discografice live și de studio ale unor opere interpretate de Ludovic Spiess doar în străinătate fiindcă respectivele titluri nu se aflau în repertoriul Operei Române din București.


 



LUDOVIC SPIESS - Puccini TURANDOT - Calaf - Teatro alla Scala di Milanao, 1970

Interpretările artistului Ludovic Spiess se caracterizau prin densitate teatrală, forță caracterială și o neobișnuită vigoare temperamentală mergând până la o adevărată transă. Din numeroasele discuții avute cu el după spectacole ori în diferite alte ocazii, îmi dădeam seama că poseda perfect muzica, se documenta foarte bine pentru a avea toate datele și informațiile necesare și elabora printr-o gândire profundă care îl ducea la acea perfectă stăpânire prin care își putea permite o suprinzătoare spontaneitate. Această spontaneitate care nu era deloc arbitrară față de contextul stilistic al operei respective, îi conferea o prospețime încântătoare iar personajul interpretat manifesta o trăire fantastică. Mi-a vorbit despre marii artiști cu care a cântat pe scenele lumii ori în România și, treptat, de-a lungul anilor, am adunat noian de impresii și analize ale artistului Ludovic Spiess grație cărora am reușit să înțeleg foarte bine personalitatea lui și personalitatea lor. Îmi plăcea să-l urmăresc vorbind despre marii săi parteneri români și străini. A cântat alături de toate sopranele, mezzosopranele, baritonii și bașii, a colaborat cu toți dirijorii, regizorii și scenografii iar a menționa numele acestora ar însemna lista tuturor artiștilor angajați la Opera Română din București din anul 1965 până în 1988 când s-a retras din carieră.

 BIRGIT NILSSON (Turandot) și LUDOVIC SPIESS (Calaf) - Puccini TURANDOT - Teatro alla Scala di Milano, 1970

Înainte de angajarea sa ca solist al Operei Române din București, Ludovic Spiess a fost solistul Teatrului Muzical din Brașov, secția Operetă și apoi la Teatrul de Stat de Operetă din București unde, într-un interval foarte scurt de timp a abordat câteva roluri în care s-a bucurat de mare succes de public, de presă și de prețuire din partea artiștilor teatrului; aceste roluri au fost Ciprian Porumbescu din ”Lăsați-mă să cânt” de Gherase Dendrino, Ștefan din ”Târgul de fete” de Filaret Barbu, Prințul Sou-Chong din ”Țara Surâsului” de Lehar având partenere pe renumitele primadonne ale teatrului din acei ani, personalități artistice de mare valoare precum Valeria Rădulescu, Lucia Roic, Lili Dușescu. Ludovic Spiess a avut toată viața o dragoste, admirație și recunoștiință profundă față de Omul și Artistul Ion Dacian care, în anii aceia era prim solist, regizor, directorul teatrului și avea și o catedră de  Arta actorului și mișcare scenică la Conservatorul din București. Spiess își amintea totdeauna cu încântare de personalitatea Maestrului Dacian spunând că a învățat enorm de la acest om atât în ceea ce privește mișcarea scenică și interpretarea teatrală cât și strategia dozării vocale la toți parametri. Îmi spunea că munca susținută depusă sub îndrumarea Maestrului la repetițiile de pregătire ale unei producții cu ”Țara Surâsului” de Lehar pentru conturarea personajului Prințului Sou-Chong, au determinat în mare parte reușita deplină mai târziu în rolul Calaf din ”Turandot” de Puccini interpretat cu mare succes la Teatro alla Scala din Milano alături de Birgit Nilsson, la Arena din Verona, la Opera din San Francisco și apoi la București atât în formă de concert la Radiodifuziune cât și la premiera noii producții de la Opera Română. Dragostea, admirația, recunoștiința față de Maestrul Ion Dacian erau aspecte pe care le aveam foarte puternic în comun. Peste ani, în 1991, Ludovic Spiess avea să devină Ministrul Culturii; aflasem acest lucru la câteva zile de la numirea lui de la ... Ghena Dimitrova ... după un concert al ei cu pagini pucciniene la Opera din Roma unde fusesem invitat împreună cu Soția mea, mezzosoprana Elena Cernei. Ghena își amintea că se întâlnise cu Ludi în carieră și ne spunea că aflase de numirea lui la Ministerul Culturii. La câteva luni, Ludi avea să treacă prin Roma cu o delegație guvernamentală mergând și la Milano. În anul 1992, el a angrenat toate procedurile oficiale pentru ca Teatrul de Stat de Operetă din București să poarte numele lui Ion Dacian ... Am fost impresionat de acest fapt și, când peste ani, aveam să ne reîntâlnim, l-am îmbrățișat și felicitat pentru această înaltă datorie de onoare îndeplinită în memoria Maestrului Ion Dacian.

VALERIA RĂDULESCU (Daria) și LUDOVIC SPIESS (Ștefan) - Filaret Barbu TÂRGUL DE FETE, 1964

Omul Ludovic Spiess era vesel dar, în același timp, foarte serios; era prudent dar nu excesiv de temător; căuta să urmeze un program riguros în zilele când avea spectacol dar și să se bucure din plin de viață după spectacole ori în zilele libere sau în vacanțe. Mergeam la cabină la el să-l salut înainte de spectacol; uneori îmi dădea casetofonul său foarte micuț dar performant pentru a-l imprima în scenele sale deoarece se asculta ulterior acasă foarte atent și foarte critic; veneam în pauze pentru a-i aduce o întărire a confirmării în reușita spectacolului; spun o întărire deoarece era foarte conștient de disponibilitatea formei în care se afla într-o anumită seară și în funcție de aceasta regla potențialul vocal și interpretativ. Uneori avea un termos în care menținea călduță o supă de fazan vânat și gătit de el și care îi făcea foarte bine la gât și stimula benefic energia organismului în timpul pauzelor; îmi oferea și mie și pot spune că avea un gust minunat ... După spectacole, mai ales în serile de vineri sau de sâmbătă, eram invitat la el acasă unde veneau și alți prieteni dintre colegi de la teatru ori de alte profesii; Gerda pleca imediat după spectacol cu mașina ei iar eu mergeam la Ludi la cabină unde primea multă lume, oferea fotografii, autografe, schimburi de replici amuzante și făcea invitațiile pentru acasă. Eu plecam cu el cu mașina, un Mercedes somptuos, 1-B-2323 pe care îl conducea admirabil; avea o suspensie extraordinară și când ne urcam în el, cu staturile noastre corpolente, unduia de parcă eram pe ... un vapor ... iar noi ne amuzam ... Uneori opream la Piața Amzei la benzinărie unde i se făcea o primire foarte afectuoasă ... Într-o seară, tot un Mercedes de același tip oprește alături pentru a face plinul. Cine se dă jos de la volan ? ... Romica Puceanu ... pe care o cunoșteam fiindcă era prietenă cu Profesorul Dr. Alexandru Pesamosca, eminentul chirurg, căruia îi fusesem student și apoi medic stagiar la Spitalul ”Budimex” din Berceni. Au urmat niște amuzante schimburi de replici între Ludi și Romica finalizate cu pupături reciproce ... În mașină, Ludi îmi spune: Romica este o mare artistă în repertoriul ei, cu profundă sensibilitate ... Ludi prețuia pe toți artiștii de toate genurile și categoriile cu condiția ca sinceritatea expresivității lor să fie totală ... 

LUDOVIC SPIESS - Wagner LOHENGRIN 

Acasă la el se mânca extraordinar o serie amplă de bunătăți gătite de Gerda dar și de el căruia îi plăcea foarte mult să vâneze și să gătească vânatul. Avea o pasiune pentru sosuri rafinate și experimenta niște rețete de el elaborate. Nu pot uita un sos de hrean preparat cu miere și smântână cărora le mai adăuga și alte ingrediente și care, pe lângă faptul că era de o bunătate incredibilă, mai avea și darul să permeabilizeze căile nazale mai bine de câte orice aerosol ... În capul mesii, Ludi prezida și stimula întreaga atmosferă; se povesteau tot felul de lucruri de actualitate sau din trecut. Foarte des era invitat renumitul scriitor și fost impresar Gaby Mihăilescu care avea memorie și darul povestirii și evoca figurile artistice ale trecutului. În cadrul acestor evocări, la loc de cinste se afla personalitatea Maestrului Petre Ștefănescu-Goangă care manifestase încredere foarte mare și se implicase generos în devenirea tenorului Ludovic Spiess în primii ani de carieră. Se râdea, se mânca, se bea un vin extraordinar de bun și se încheia petrecerea în jurul orei 3 noaptea sau dimineața, cum vreți s-o luăm ... 

 

Bucuria de viață în orice clipă, gustată cu o rară voluptate și cu sinceritate, reprezintă o trăsătură cardinală a personalității omului și artistului Ludovic Spiess. Deși nu a nutrit orgoliu și nici nu a cultivat strategii de nici-un fel, forța uriașă a talentului său foarte bine pregătit l-a propulsat în prima linie a tenorilor la nivel mondial în vremea sa când în acea linie se aflau Mario Del Monaco, Franco Corelli, Giuseppe Di Stefano, Richard Tucker, Nicolai Gedda, Carlo Bergonzi, Jon Vickers, Alfredo Kraus. La paritate cu aceștia, Ludovic Spiess devenise un fenomen artistic care stârnea admirație, curiozitate, interes din partea publicului și a organizatorilor de spectacole. Ludi cânta cu plăcere acolo unde simțea că îl poartă propriul destin și se bucura de fiecare clipă fără amărăciuni ori ranchiuni inutile. A cântat oferind totalitatea forței sale expresive în toate teatrele pe unde l-a purtat viața: Teatro alla Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Royal Opera House Covent Garden din Londra, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, War Memorial Opera House din San Francisco, Teatro Colón din Buenos Aires, Bayerische Staatsoper din München, Salzburger Festspiele, Teatro San Carlo di Napoli, Arena di Verona, Teatro Regio din Torino, Terme di Caracalla din Roma, Wiener Staatsoper și multe altele. Traseele carierei artiștilor din toate timpurile au fost, într-o anumită măsură, influențate de probabilitatea și hazardul unui anumit determinism social în interrelație cu contexte manageriale foarte complexe și, uneori, chiar complicate ... Iar dacă mai luăm în considerație cât de greu se voiaja în anii '60 și '70 și cât de anevoiase erau formalitățile și birocrațiile vizelor, trebuie să recunoaștem că, la acea vreme, a cânta fie și câteva spectacole în marile teatre europene sau peste ocean reprezenta o performanță foarte onorabilă. Spiess, ca și alți artiști români ai vremurilor lui, nu a urmărit anumite teatre; a dorit și a reușit să cânte în toate marile teatre, în unele mai mult și în altele mai puțin, dar totdeauna cu totală dăruire și cu entuziastă bucurie; și astăzi se vorbește despre tenorul din România, atletic ca un gigant și vesel ca un copil care a lăsat în urmă impresii profund admirative. La Scala a apărut în trei spectacole cu ”Turandot” de Puccini (mai 1970) deși pe site-ul web al teatrului sunt menționate doar două; dar nu înseamnă nimic acest detaliu; peformanța dovedită în acele reprezentații a lăsat amintiri entuziaste în sufletele publicului și ale partenerilor Birgit Nilsson (Turandot), Mirella Freni (Liù), Nicola Zaccaria (Timur) sub bagheta lui Nino Sanzogno. În Italia a mai cântat în producții de ”Turandot” de Puccini la Arena din Verona, ”Un ballo in maschera” de Verdi la Torino, ”Il Trovatore” de Verdi la Teatro San Carlo din Napoli, ”Aida” de Verdi la Terme di Caracalla la Roma, ”Otello” de Verdi la Teatru Petruzzelli din Bari. Cu Radiodifuziunea Italiană a mai colaborat în două producții în formă de concert cu ”Boris Godunov” și ”Hovanscina” de Mussorgsky. La Metropolitan a apărut în 5 spectacole (1971) cu ”Il Trovatore” (2), Fidelio în formă de concert (1) și ”I Pagliacci” (2) alături de artiști de prestigiu precum sopranele Inge Borkh, Lucine Amara, Teresa Stratas, Raina Kabaivanska, mezzosoprana Irene Dalis, baritonii Cornel MacNeil, Mario Sereni, Sherrill Milnes; câteva spectacole dar care au rămas în memoria tuturor celor de acolo. Deja înainte de apariția la Met, Spiess repurtează triumfale succese la Opera din San Francisco în ”Turandot” de Puccini (7 spectacole între 1968 și 1969 alături de soprana Amy Shuard sub bagheta lui Giuseppe Patané) și ”Tosca” de Puccini (5 spectacole în 1970) sub bagheta lui Carlo Felice Cillario având alături pe Dorothy Kirsten, Régine Crespin, Jeannine Crader (Floria Tosca), Cornell MacNeil (Scarpia), Renato Capecchi (Il Sagrestano), José Van Dam (Cesare Angelotti). În America de Sud, la Teatrul Colon din Buenos Aires a luat parte la o producție cu ”Un ballo in maschera” de Verdi alături de soprana Martina Arroyo și baritonul Gian-Piero Mastromei sub bagheta marelui dirijor Francesco Molinari-Pradelli. La Covent Garden din Londra are o singură apariție la 23 martie 1973, sub bagheta lui Charles Mackerras, având alături pe Leontyne Price (Aida), Mirna Pecile (Amneris), Gian-Piero Mastromei (Amonasro) dar și pe ... Kiri Te Kanawa (La Sacerdotessa) ... Spațiul german (Germania, Austria, Elveția) a oferit mult mai multe prilejuri pentru noi producții, serii de spectacole, înregistrări; faptul s-ar datora poate și unei organizări mult mai solide ca și unei mai mari accesibilități a voiajurilor; în această zonă, de foarte multe ori, Spiess voiaja la volanul propriei mașini. La Wiener Staatsoper, de exemplu, între anii 1968 și 1975, a cântat în 72 de reprezentații alături de cei mai mari artiști și sub bagheta celor mai prestigioși dirijori ai timpului; pe lângă titluri interpretate și la București precum ”Fidelio”, ”Aida”, ”Don Carlo”, ”Il Trovatore”, ”Un ballo in maschera”, ”La Bohème”, ”Tosca”, Turandot”, ”I Pagliacci”, Spiess apare în două producții în care publicul românesc nu l-a putut admira: ”Dalibor” de Smetana (1969), două spectacole, alături de Leonie Rysanek în alternanță cu Hanna Janku, Eberhard Wächter, sub bagheta lui Joseph Krips și, între 1970 și 1973, ”Der Rosenkavalier” de Strauss în rolul Tenorului italian, cinci reprezentații ale unei producții semnate Otto Schenk, sub baghete prestigioase precum Silvio Varviso, Horst Stein, Leopold Hager, Heinz Wallberg, alături de personalități artistice extraordinare precum Leonie Rysanek, Sena Jurinac, Lisa Della Casa (Die Feldmarschallin), Walter Berry, Karl Ridderbusch, Hans Sotin (Der Baron Ochs), Lisa Della Casa, Agnes Baltsa, Gertrude Jan (Octavian), Otto Wiener, Erich Kunz (Faninal), Hilda de Groote, Lucia Popp, Ileana Cotrubaș (Sophie).


În interviurile acordate, Spiess afirma foarte des că la 17 ani a avut impactul cu muzica în urma căruia a decis să devină artist liric, iar zece ani mai târziu, la 27 ani, era deja solist la Opera Română din București, își cumăprase prima mașină din primele contracte internaționale primite și mergea la Salzburg pentru o audiție la Herbert von Karajan în urma căreia a interpretat rolul lui Dimitri într-o producție cu ”Boris Godunov” de Mussorgsky la Salzburg (1970) alături de Nicolai Ghiaurov (Boris), Galina Vishnevskaya (Marina Mnishek), Martti Talvela (Pimen), Zoltan Kélémen (Rangoni), Anton Diakov (Varlaam), Alexei Maslennikov (Shuisky); această producție a rămas înregistrată pe o integrală discografică editată la DECCA. Reiese din acest fapt caracterul foarte dârz și forța extraordinar de puternică dublată de un temperament incandenscent. A știut ce a vrut și a știut cum să ajungă. Iar când a ajuns un artist consacrat a dovedit o stăpânire și o siguranță cu adevărat rare. David Ohanesian îmi povestea despre o producție cu ”Aida” de Verdi la Arena din Orange, în care câtaseră împreună și unde l-a urmărit din culise în timpul interpretării faimoasei ”Celeste Aida”; înainte să intre în scenă, îi spunea colegului și prietenului Ohanesian: ”Dragă Puiule vei vedea cum îi voi entuziasma pe toți la maxim!”; și s-a ținut de cuvânt; la finalul ariei, întreaga arenă explodase într-un uragan de aplauze și de ovații; la Arena din Orange, Spiess avea să revină pentru o producție cu ”Il Trovatore” de Verdi sub bagheta lui Reinaldo Giovaninetti, alături de Montserrat Caballé, Irina Arkhippova, Peter Glossop, Nicola Zaccaria (1972). Spiess mi-a povestit și, peste ani, mi-a confirmat și Montserat Caballé despre un fapt teribil petrecut în 1971 pe scena Teatrului San Carlo din Napoli unde, sub bagheta lui Giuseppe Patané, Spiess cânta ”Il Trovatore” de Verdi împreună cu Montserrat Caballé, Biserka Cvejik, Peter Glossop. În acea perioadă, sindicatele artiștilor italieni protestau împotriva agențiilor de impresariat fiindcă aveau impresia că erau aduși în teatrele italiene prea mulți artiști străini. O fatală coincidență făcea ca în respectiva producție de la Napoli să fie doar artiști străini oaspeți iar în a doua distribuție se aflau niște artiști italieni, ce-i drept, sub nivelul artistic al protagoniștilor străini, dar ancorați în sindicatul italian al artiștilor; i-am cunoscut când am ajuns în Italia dar nu le voi scrie numele aici; ”sindicaliștii” din distribuția a doua aranjaseră cu cei de la temuta ... claque (claca) ... să fluiere, să huiduie și să facă tărăboi la fiecare arie ... Zis și făcut” Începe premiera, și, dela prima arie a Leonorei, se declanșează vacarmul; la fel pentru Azucena și, imediat după, pentru Di Luna; era o atmosferă cumplită; la actul al treilea, după aria ”Ah sì ben mio” a lui Manrico, încasează și Spiess aceiași porție de contestații ... Montserrat Caballé face câțiva pași spre marginea scenei și ridică mâna în semn că vrea să vorbească publicului care se potolește; sprana le spune: ”Sunteți un public cunoscător, exigent și cu tradiție, deci nu puteți contesta tenorul mai înainte de cabaletta Di quella pira ... deci așteptați momentul final!”, lumea a rămas în tăcere iar soprana revenind lângă tenor îi șoptește: ”Caro Spiess tutto dipende ora da te!”. Iar Spiess se încordează și interpretează celebra arie cu un patos care culminează cu un absolut do2 atât în arie cât și la final după care sala izbucnește în niște aplauze și ovații de tremurau zidurile teatrului ... Din acel moment, datorită lui Spiess, pulsul serii s-a schimbat complet și toate scenele care au urmat și în care artiștii toți s-au străduit, au fost răsplătite cu aplauze și ovații. La final, un triumf general! Trebuie să precizez că așa cum nuanța Spiess frazele din actul al patrulea adresate Azucenei - Se m'ami ancor, se voce di figlio ha possa d'una madre in seno, ai terrori dell'alma oblio cerca nel sonno, e posa e calma - reprezintă o nuanțare expresivă de o unică bogăție pe care nu am mai întâlnit-o la nici-un alt tenor în acest rol; ceea ce realiza Spiess în această scenă este un unicat virtuozistic și estetic ... 

Spiess însuși a afirmat în interviuri că avântul tinereții l-a purtat la un entuziasm datorită căruia nu conștientiza anumite erori tactice pe care nu le-ar mai fi făcut dacă ar fi reluat firul vieții și carierei. După un deceniu glorios (1965 - 1975), cu foarte mult realism a procedat la o redimensionare repertorială și a frecvenței spectacolelor pentru o anumită perioadă tranzitorie odihnitoare după care a revenit în marile sale roluri spre bucuria și entuziasmul publicului său.

 

Prietenia noastră s-a consolidat cu fiecare an din ce în ce mai mult. După terminarea studiilor și stagiului, am plecat în lume și ne-am revăzut după ani, la prima revenire în țară din 1999; de atunci de fiecare dată când veneam în vacanțe sau în cursul anului, ne întâlneam și petreceam ore extrem de plăcute. Aveam să remarc că Ludi înaintase în timp menținând pulsul emotiv al spiritului său în care reunea veselia cu realismul, sentimentul cu luciditatea practică organizându-și viața atât pe plan social, profesional și uman într-un mod splendid. Ultima dată ne-am întâlnit în decembrie 2005, cu șase săptămâni înaintea definitivei și neașteptatei plecări în Univers ... Remarcam în el o pulsație vitală care îmi întărea convingerea că Ludi știa în continuare să domine perfect de bine ... Jocul Vieții ... cu un realism și o filosofie personală care îl făcea să înțeleagă că ... Viața poate fi un Joc dar nu o ... joacă ... Poate puțini oameni, mai ales dintre prietenii apropiați, au putut constata așa cum am sesizat eu, câtă seriozitate și gravitate se ascundea în veselia sa explozivă care îl făcea să nu ia nimic în tragic și tot ce este serios și grav să ajungă la desăvârșita împlinire ... Port în suflet pe Ludi cu mare drag și ori de câte ori reflectez, meditez și retrăiesc momente ale prieteniei noastre îmi dau seama că a fost și va rămâne ...

... un As al Jocului Vieții ...


REVISTA MUZICALĂ RADIO 05.03.2016

ELENA CERNEI și arta sa în timp

ELENA CERNEI (1 martie 1924, Bairamcea, Cetatea Albă, România astăzi în Ucraina - 27 noiembrie 2000, București)  este o personalitate ca...