2016/03/01

ELENA CERNEI ... învingătoare peste vremuri ...

 

ELENA CERNEI - Verdi AIDA - Amneris, N.Y.Metropolitan Opera, 1964/1965-1967/1968

Întâia zi de martie reprezintă un punct cardinal al cadenței calendaristice anuale integrată în permanenta pulsație a sufletului meu întru onorarea memoriei unei personalități artistice extraordinare a cărei sublimă artă o face să devină ... învingătoare peste vremuri ... La 1 martie 1924, la Bairamcea, în sudul Basarabiei, la limanul Dunării, s-a născut ELENA CERNEI, cea dintâi mezzosoprană româncă afirmată pe marile scene de operă ale lumii precum Teatro alla Scala din Milano, New York Metropolitan Opera, Opéra de Paris, Wiener Staatsoper și multe altele. Această performanță este un rezultat al dotării naturale excepțional pregătite tehnic și estetic în confruntare cu un determinism social pe care artista a știut să-l armonizeze cu propriul destin sub semnul Credinței în Dumnezeu și căutând mereu Înțelepciunea primită prin educația de acasă și întărită ulterior prin experiențele vieții.

ELENA CERNEI - la începutul studiilor

Începutul celui de al doilea război mondial coincide cu perioada liceului pe care îl termină la Cetatea Albă. Vremurile foarte agitate sunt incompatibile cu studiile de Conservator la care visa; în urma unui concurs la care se înscrisese, pleacă la Sinaia unde, în regim de internat, urmează cursurile Școlii Sanitare de surori medicale sub patronajul Reginei Elena; are parte de profesori medici care oferă fetelor posibilitatea unei foarte bune pregătiri teoretice și practice. Această alegere fusese făcută la îndemnul părinților; trebuia să aibe cât mai rapid și eficient o meserie în acele vremuri tulburi. În timp ce urma cursurile la Sinaia, într-o noapte de iarnă, părinții și mare parte din familie de la Bairamcea, decid să treacă Prutul înghețat pentru a fugi de sovieticii care anexau definitiv Basarabia. Dintr-odată, Larissa (cel de al doilea nume al Elenei), primește o scrisoare la Sinaia din care află că nu mai are casă și familia este refugiată ... Nu se pierde cu firea și rezistă cu calmul unei sobrietăți discrete profund interiorizate care avea să o caracterizeze emblematic pe viitoarea divă Elena Cernei. Absolvă Școala Sanitară și se angajează la București, la început, la Spitalul Militar, la sala de operații unde se confruntă cu suferințele răniților de la sfârșitul războiului; sensibilitatea sa de viitoare artistă este pusă la o prea grea încercare și solicită un transfer la o clinică de ORL a spitalului Călărași, aflat într-o zonă a orașului complet demolată și resistematizată edilitar; la acea clinică ORL are prilejul de a cunoaște în profunzime laringele și toate celelalte elemente anatomice integrate funcțional în fonație; cultura medicală profesională i-a fost de mare folos în timpul studenției, în cariera artistică, în cariera pedagogică și în cercetările științifice; profunzimea intelectuală a personalității sale a avut un rol determinant asupra evoluției mele profesionale și sunt onorat să mărturisesc cu bucurie că datorez enorm Iubitei mele Soții care, vreme de două decenii, mi-a insuflat și împărtășit întreaga sa exepriență pe care acum o transmit mai departe. Între timp vremurile se înăspreau și mai mult; fugiseră de sovieticii care anexaseră Basarabia dar care aveau să impună comunismul și în România; în urma Conferinței de la Ialta la care participaseră delegații conduse de Roosvelt, Churchill și Stalin, s-a decis o împărțire teritorială a zonelor de influențe; după o fază tranzitorie, în urma actului de abdicare a Regelui Mihai, România devenea o republică populară. Tânăra Elena Cernei s-a aflat deci într-o familie de refugiați basarabeni, cu o origine socială ... ”nesănătoasă” ... cu o soră deportată în Siberia împreună cu soțul ei luați chiar de la Bairamcea, deportare la care avea să se mai adauge și cea a cumnatului de la sora sa cea mai mare, luat de la Pitești și trimis tot în Siberia. Înțelesese că România fusese ”sacrificată” comunismului într-un context social a cărui durată se prefigura fără limite ... Credința și înțelepciunea au condus-o la unica strategie pentru a rezista vremurilor: munca intensă întru completa valorificare a calităților sale orientate către un mesaj social practic, util, trainic și stabil. Dorea să ajungă artistă în viitor dar trăia clipa prezentului sub semnul datoriei bine împlinite în munca sa de zi cu zi. Își însușise un principiu pe care l-a insuflat mai târziu tuturor celor care doreau să studieze sau să se perfecționeze cu Elena Cernei. Acest principiu era: dacă îți faci munca ta foarte bine, vei fi totdeauna la adăpost în perfect echilibru deoarece vei fi folositor oamenilor și instituțiilor.

ELENA CERNEI - recitaluri, concerte

Elena Cernei a fost un om extraordinar de muncitor și acest fapt reiese din toate imprimările sale live ori de studio în care se poate constata impostația foarte echilibrată, nuanțarea extrem de precisă, rezonanța de o funcționalitate instrumentală; iar sub aspect scenic, filmele care ne-au rămas atestă o artă fascinantă ale cărei atitudini și nuanțe în mers ori în statică erau perfect corelate contextelor muzicale. Toată această minuțioasă pregătire desăvârșea parametrii tehnici, estetici și stilistici grație cărora frumusețea sa scenică avea o foarte mare încărcătură expresivă cu o semnificație dramaturgică perfect orientată mesajului artistic. 

 

ELENA CERNEI - Saint-Saens SAMSON ET DALILA - N.Y. Metropolitan Opera, 1965

În anul 1948, în urma concursului de admitere, devine studentă a secției de canto a Conservatorului din București, la clasa eminentului profesor Constantin Stroescu, tenor cu carieră internațională, personalitate elevată cu o vastă experiență de viață și de artă; pianista Marcela Ionescu era asistenta Maestrului asigurând corepetiția dar și pregătirea studenților în cadrul așa numitului studiu individual. Elena Cernei a fost toata viața recunoscătoare Doamnei Marcela Ionescu pentru răbdarea și dragostea manifestată în felul în care i-a supravegheat evoluția impostației vocale pe întreg ambitusul. Maestrul Stroescu lucra stilistic cu condiția ca repertoriul să fie perfect însușit sub aspect muzical și al impostației vocale, aspecte de care se ocupa Doamna Marcela Ionescu. Elena Cernei a progresat foarte rapid și, datorită nivelului tehnic și stilistic atins, a devenit solista Filarmonicii din București încă din anul al treilea de studii, în anul 1951, integrându-se în Cvartetul de Aur al Filarmonicii, primul din istoria instituției, alături de soprana Emilia Petrescu, tenorul Aurel Alexandrescu și bas-baritonul Alexandru Voinescu. 

ALEXANDRU VOINESCU bas, AUREL ALEXANDRESCU tenor, ELENA CERNEI mezzosoprană, EMILIA PETRESCU soprană - Primul Cvartet de Soliști al Filarmonicii din București CONSTANTIN SILVESTRI dirijor

Un an după angajarea la Filarmonică, în 1952, este angajată solistă la Opera Română din București. Primii zece ani de carieră i-a desfășurat activând simultan la cele două instituții. Academismul cântului în Cvartet și în repertoriul vocal simfonic sub bagheta unor dirijori eminenți precum George Georgescu, Teodor Rogalski, Constantin Silvestri, Mircea Basarab, Mircea Cristescu, a stimulat o pregătire tehnică, estetică, stilistică și un virtuozism vocal de cea mai perfectă factură instrumentală pe care Elena Cernei le ilustra și în interpretările sale pe scena Operei Române; cântul său reunea academismul cu dăruirea teatrală și, treptat, devenea apreciată, prețuită, admirată și dorită de publicul bucureștean, de publicul din alte orașe ale țării și apoi din străinătate după începerea carierei internaționale. 

ALEXANDRU VOINESCU, EMILIA PETRESCU, ELENA CERNEI, AUREL ALEXANDRESCU

CVARTETUL DE AUR AL FILARMONICII DIN BUCUREȘTI 

Primele turnee în străinătate, în țările comuniste, au fost în anul 1957, deci după cinci ani de activitate, interpretând un repertoriu amplu vocal simfonic și de operă. În 1960, în urma turneului cu Opera Română și unde repurtează un succes personal deosebit cu rolul Azucena din ”Trubadurul” de Verdi, debutează pe scena Teatrului Bolshoi din Moscova unde avea să revină în fiecare stagiune pentru o serie de spectacole fiind foarte prețuită atât de public cât și de artiștii teatrului; treptat a cucerit scenele din întreaga fostă Uniune Sovietică și din țările comuniste iar primul contract în Europa de vest, i se oferă de către agenția marelui impresar Viktor Wladarsky; în toamna anului 1962, Elena Cernei repurtează un triumfal succes pe scena Operei din Paris în ”Aida” de Verdi sub bagheta lui Georges Prêtre, având ca parteneri pe soprana Galina Vishnevskaya, tenorul Dimiter Usunov, baritonul Ernest Blanc și basul Gérard Serkoyan; la finele reprezentației de premieră primește felicitările tuturor oficialităților între care și entuziasmul marelui scriitor italian Eugenio Montale, laureat al Premiului Nobel, corespondent an de zile la Paris pentru ”Corriere della Sera”.

ELENA CERNEI - Verdi AIDA (Amneris) - Grand Opéra de Paris, 1962

Anul 1962 marchează începutul unei cariere internaționale în teatre de primă importanță. Elena Cernei este foarte lucidă, practică, profundă și realistă. Spre deosebire de alți colegi care aveau pașapoarte cu viză anuală în regim de ieșiri și intrări multiple eliberată de către Ministerul de Externe, Cernei preda pașaportul la fiecare revenire în țară urmând să-l reprimească o zi înaintea viitoarei plecări; în acele vremuri, pe lângă viza de intrare în țara unde un artist avea un contract, trebuia să primească mai întâi viza Ministerului de Externe al României în perfect tandem cu Ministerul de Interne; fără această viză nu era posibil absolut nimic. Pentru tinerii de astăzi, aceste povestiri par de domeniul fanteziei dar ele reprezintă adevăruri ale vieții sociale de acum o jumătate de secol, pe vremea așa numitului ... ”război rece” ... 

ELENA CERNEI (Amneris), DIMITER USUNOV (Radames) - Verdi AIDA - Grand Opéra de Paris, 1962

Se voiaja destul de greu, cu avionul dar și cu trenul uneori iar rezervările de bilete nu erau atât de ușor de făcut așa cum se procedează astăzi. O plecare, mai ales în țările capitaliste, reprezenta un efort fizic și psihic foarte mare sub toate aspectele iar Elena Cernei era totdeauna înarmată cu un calm surâzător; în sinea ei gândea: Dumnezeu știe cu precizie ce trebuie să fac și voi realiza ceea ce El crede că este bine pentru viața mea ... Dar respectivele eforturi trebuiau depuse. Având intervale de timp foarte limitate prevăzute de vizele Ministerului de Externe și obligativitatea normei artistice complete la Opera Română, Elena Cernei a înțeles că, în cadrul carierei internaționale, va trebui să se concentreze doar pe evenimente de primă importanță, pe reprezentații cu caracter deosebit și urmărea contracte doar în marile orașe și în teatrele importante. Atât cu Viktor Wladarsky (impresarul său pentru Europa, Asia și Africa) cât și cu Solomon Hurok (impresarul său pentru America de Nord și de Sud) a concordat totdeauna contracte puține dar în contexte de primă importanță pentru a se încadra perfect în acel interval de timp prevăzut de vizele primite din partea autorităților române. Cernei a înțeles cu luciditatea înțelepciunii sale două lucruri fundamentale: primul, că nu ar fi putut rămâne în străinătate deoarece ar fi periclitat situația fratelui și surorilor sale care ar fi suferit consecințe nedrepte; al doilea lucru, faptul că a obținut primele contracte în mari teatre după vârsta de 38 de ani care, la acea vreme, era o vârstă de apogeu artistic incompatibilă cu dezrădăcinări și aventurări; în plus, fuga familiei din Basarabia abandonând casele și întreaga gospodărie, fusese traumatică și își dorea o anumită stabilitate ceea ce poziția socială și artistică atinsă îi putea asigura. 

GALINA VISHNEVSKAYA (Aida), ELENA CERNEI (Amneris) - Verdi AIDA - Grand Opéera de Paris, 1962

Autoritățile române din acea vreme nu aveau încredere însă și nu apreciau faptul că Elena Cernei revenea acasă după fiecare contract în străinătate; continua să fie tratată cu neîncredere și suspiciune, fiind supusă la jocul nervilor cu pașaportul predat și reprimit o zi înainte de plecarea următoare. Cernei însă își păstra calmul și echilibrul și ceea ce conta pentru ea era să cânte și să bucure pe oamenii cu arta sa oriunde destinul o trimitea. Astfel, ea era învingătoare în propria sa viață și nu autoritățile care se implicau în toate desfășurările. Din primele contracte de la Scala și de la Metropolitan a cumpărat casa de la Periș unde își organizase un adevărat colț de rai al naturii și unde se retrăgea ori de câte ori avea răgazul necesar ... Prefera să cânte mai puțin în străinătate dar, de comun acord cu Wladarsky și Hurok, urmărea evenimente foarte importante și care să se încadreze în intervalul de timp aprobat de autoritățile de la București.

ELENA CERNEI - Saint-Saens SAMSON ET DALILA

Anul 1966, în urmă cu o jumătate de secol, i-a adus Elenei Cernei satisfacția unor astfel de evenimente. În urmă cu un an debutase cu mare succes la Metropolitan în reprezentații cu ”Samson et Dalila” de Saint-Saëns și ”Aida” de Verdi, aceasta din urmă într-o serie de reprezentații în care a apărut alături de toți marii artiști ai teatrului și tot în ”Aida” în trei spectacole la Teatro alla Scala din Milano unde nu avea să mai revină iar cauzele acestui fapt le-am aprofundat într-un capitol al monografiei pe care o am în lucru. La Metropolitan, Elena Cernei a mai cântat ”Rigoletto” de Verdi (rolul Maddalena), ”Carmen” de Bizet și ”Adriana Lecouvreur” de Cilea (Principessa de Bouillon), dar ”Aida” de Verdi a cântat-o în fiecare dintre stagiunile în care a apărut. Cernei în rolul Amneris se impusese atât vocal cât și scenic la Met, la Scala, la Paris, la Moscova și așa mai departe în toate țările pe unde a cântat; Carmen și Amneris sunt rolurile pe care le doreau toți directorii teatrelor atunci când se gândeau la Elena Cernei.

ELENA CERNEI - N.Y. Metropolitan Opera, 1966

În anul 1966, acum o jumătate de secol, Elena Cernei a fost protagonista unor evenimente de maximă importanță. La 30 ianuarie 1966, lua parte la premiera producției cu ”Don Carlo” de Verdi în limba italiană, în regia lui Eugen Gropșeanu și sub bagheta dirijorului italian Tommaso Benintende Neglia. Cernei a realizat o creație extraordinară în rolul Principessei Eboli alături de mari personalități ale teatrului în celelalte roluri: Elena Dima (Elisabetta), Cornel Stavru (Don Carlo), Nicolae Herlea (Rodrigo), Nicolae Florei (Filippo II), Ioan Hvorov (Marele Inchizitor), Ileana Cotrubaș (Tebaldo), Maria Șindilaru (O Voce), Constantin Dumitru (Călugărul), Vasile Moldoveanu (Contele Lerma), Marcel Angelescu (Heraldul). În cursul lunii februarie, Elena Cernei a cântat în mai multe reprezentații ale producției cu prilejul debuturilor unor colegi în diverse roluri precum Ion Piso (Don Carlo) și David Ohanesian (Rodrigo). La 18 februarie, avea să părăsească această lume la vârsta de 72 de ani, dirijorul Egizio Massini, personalitate de mare anvergură în istoria operei bucureștene unde a contribuit la însușirea stilului italian la trei generații de artiști.

 

ELENA CERNEI și SIR RUDOLF BING General Manager of the N.Y. Metropolitan Opera, 1967

Elena Cernei a sărbătorit ziua de 1 martie a anului 1966 la New York fiind invitată de Sir Rudolf Bing, General Manager, să facă parte din galeria marilor artiști distribuiți în seria de spectacole care avea să rămână în istorie sub numele de ... The Last Month at the Met ... După aproape trei sferturi de veac de la inaugurarea sa în anul 1883, vechiul teatru avea să fie demolat și stagiunea 1966/1967 avea să inaugureze noul teatru Metropolitan din complexul Lincoln Center. În cursul stagiunii trecute, 1964/1965, când Cernei se afla acolo pentru spectacolele sale, fusese invitată de Bing la niște probe de acustică în sala care se construia; au cântat câte o arie cu acompaniament de pian pe scenă sopranele Birgit Nilsson, Renata Tebaldi, Leontyne Price, Joan Sutherland, Anna Moffo și Roberta Peters, mezzosopranele Regina Resnik, Irene Dalis, Mignon Dun și ... Elena Cernei, tenorii Richard Tucker, James McKracken, Jon Vickers, Franco Corelli, baritonii Robert Merrill, Cornel MacNeil, Anselmo Colzani, Franck Guarrera, bașii Giorgio Tozzi, Jerome Hines, Bonaldo Giaiotti. Cernei a interpretat ”Mon coeur s'ouvre à ta voix” ... A fost o ședință de lucru pentru inginerii acusticieni și nimeni nu a imprimat și nici nu a filmat ... În vremea aceea mijloacele de imprimare erau mai greu de manevrat în comparație cu sistemele de care dispunem astăzi ... 

FAUSTO CLEVA, ELENA CERNEI, FRANCESCO MOLINARI-PRADELLI - N.Y. Metropolitan Opera, 1967

Cernei mi-a povestit că Vechiul Teatru avea o acustică extraordinară chiar mai bună de cât cel nou unde au fost impuse și alte criterii care au influențat acustica. Era la New York o anumită tristețe la gândul că gloriosul vechi teatru avea să fie demolat. S-au strâns semnături, s-au făcut propuneri ca să rămână muzeu și sală pentru anumite concerte. Soprana Licia Albanese s-a implicat enorm; a închiriat un pian, a angajat un pianist și, îmbrăcată în chimono-ul lui Cio Cio San, interpreta pe trotuar în fața teatrului celbra arie ”Un bel dì vedremo” iar o pereche de tineri strângeau semnături de la trecători pentru ca să nu fie demolat vechiul teatru ... Totul a fost inutil ... Vechiul teatru a fost demolat conform contractelor încheiate iar noul teatru a fost inaugurat în septembrie 1966. Licia Albanese nu a dorit să mai cânte în noul teatru și la fel Zinka Milanov ... 

 

The Last Month at the Met ... a început practic la 1 martie și a durat până la jumătatea lunii aprilie. Astăzi este foarte ușor de contemplat titlurile și distribuțiile pe site-ului web al Metropolitanului foarte bine realizat dar eu, când am fost pentru prima dată la New York, în 1989, am cercetat arhivele urmărind realizările artiștilor români așa cum am făcut și în alte teatre din Italia și din lume. La această ultimă lună la Vechiul Met, au luat parte doi artiști români: Elena Cernei (”Aida” de Verdi două reprezentații și ”Rigoletto” de Verdi ultima reprezentație) și Nicolae Herlea (patru reprezentații cu ”Il Barbiere di Siviglia” de Rossini). Cernei mi-a povestit despre reprezentațiile lui Herlea ... iar Herlea despre reprezentațiile lui Cernei ... momente înălțătoare de reciprocă stimă și prețuire a două personalități artistice care erau și au rămas două coloane fundamentale ale teatrului liric românesc în lume ... 

ELENA CERNEI (Amneris) - Verdi AIDA - N.Y. Metropolitan Opera ... în cabină 

Foarte onorant pentru Elena Cernei a fost faptul că, în această ultimă lună la Vechiul Met, au fost programate două reprezentații extraordinare cu ”Aida” de Verdi și Rudolf Bing a dorit ca în ambele reprezentații, rolul Amneris să fie interpretat de Elena Cernei în urma succeselor de public și de presă repurtate în stagiunea precedentă. Prima reprezentație din cele două a fost duminică 13 martie 1966 sub bagheta lui Zubin Mehta; alături de Elena Cernei (Amneris), au cântat Leontyne Price (Aida), Franco Corelli (Radames), Sherrill Milnes (Amonasro), Jerome Hines (Ramfis), Raymond Michalski (Regele). Franco Corelli rămâne în istorie un emblematic interpret al rolului Radames așa cum Leontyne Price rămâne cea mai reprezentativă soprană în rolul Aida. Cei doi artiști au interpretat foarte multe spectacole cu ”Aida” de Verdi dar împreună s-au întâlnit în această operă doar de ... șase ori: 2 și 6 august 1958 la Arena din Verona sub bagheta lui Tullio Serafin împreună cu Fedora Barbieri (Amneris) și Gian Giacomo Guelfi (Amonasro); în 1967 la Boston pe 21 aprilie și la Cleveland pe 28, sub bagheta lui Thomas Schippers alături de Nell Rankin (Amneris) și Cornell MacNeil (Amonasro); încă două spectacole pe scena Vechiului Met: primul la 4 ianuarie 1963 sub bagheta lui Nello Santi alături de Rita Gorr (Amneris), Mario Sereni (Amonasro), Jerome Hines (Ramfis) și al doilea la ... 13 martie 1966 ... The Last Month at the Met ... împreună cu Elena Cernei ... Soția lui Franco, soprana Loretta di Lelio, a înregistrat cu un casetofon mic ascuns în poșetă această reprezentație fiind într-o lojă laterală aproape de orchestră. Chiar dacă înregistrarea este de o calitate tehnică inferioară, ea a fost prelucrată și difuzată de Casa Discografică GOP din Crema, Italia și de o casă discografică americană. Pentru cunoscători, este foarte ușor de gustat și apreciat interpretările lui Price, Cernei, Corelli, Milnes, Hines iar aplauzele care încep uneori înainte ca muzica să se încheie atestă entuziasmul publicului ... Marii artiști sunt asemenea planetelor care se aliniază foarte rar. Legendarul General Manager Rudolf Bing a dorit pentru ... The Last Month at the Met ... alinierea acestor planete ... artiști pe care atât el cât și întregul staff, criticii și publicul îi considerau ideali în respectivele roluri ... Leontyne Price, Elena Cernei, Franco Corelli ... Pentru cea de a doua reprezentație de ”Aida” din 14 aprilie 1966 (antepenultima reprezentație la Vechiul Met urmată de ”Tannhäuser” de Wagner și ”La Bohème” de Puccini), bagheta a fusese încrdințată marelui dirijor Silvio Varviso; alături de Elena Cernei în Amneris, apăreau Sandor Konya (Radames), Frank Guarrera (Amonasro), Justino Diaz (Ramfis); în Aida fusese distribuită ... Birgit Nilsson ... care, interpretase o serie de spectacole de ”Tannhäuser” de Wagner iar pentru Gala Finală din 16 aprilie, trebuia să interpreteze scena finală din ”Götterdämmerung” de Wagner sub bagheta lui Joseph Rosenstock; pentru a se menaja, cu mare regret, a renunțat la această reprezentație de ”Aida” și atunci, cu entuziastă bucurie, Leontyne Price a acceptat să o înlocuiască.

ELENA CERNEI și ZUBIN MEHTA la repetiții - Verdi AIDA N.Y. Metropolitan Opera, 1966

Bing dorise ca ultima reprezentație cu ”Rigoletto” de Verdi din 9 aprilie să o interpreteze Nicolae Herlea în rolul titular iar marele dirijor Francesco Molinari-Pradelli care dirija la Met titluri în care Cernei nu apărea, și-a exprimat dorința ca, în această reprezentație, Elena Cernei să interpreteze rolul Maddalena pentru a avea și el bucuria de a o dirija și să fie cei doi artiști români împreună în acest ultim ”Rigoletto”; vremea foarte schimbătoare de la New York în acea lună, i-a pricinuit o răceală lui Nicolae Herlea care a trebuit să renunțe la acest spectacol cu mare regret; Cernei a rămas în distribuție alături de Anselmo Colzani (Rigoletto), Jeanette Scovotti (Gilda), Justino Diaz (Sparafucile); în rolul Ducelui de Mantua a fost distribuit tenorul Barry Morell, convalescent după o răceală și el motiv pentru care, în urma oboselii, a fost înlocuit pentru actele II și III de către tenorul John Alexander, foarte fericit că avea să-i cânte el lui Cernei în ultimul act ... Bella figlia dell'amore ... 

ELENA CERNEI, GABRIELLA TUCCI, KURT ADLER cu soția - N.Y. Metropolitan Opera, recepție 1967 

Elena Cernei, a fost prezentă în sală la multe din acele reprezentații magnifice admirând pe marii artiști și bucurându-se de onoarea de a participa la încheierea glorioasă a istoriei Vechiului Met. În stagiunea următoare, 1966/1967, prima stagiune la Noul Metropolitan, Elena Cernei avea să fie interpreta lui Amneris într-o serie de reprezentații în perioada decembrie 1966 - ianuarie 1967. Deci numele mezzosopranei Elena Cernei rămâne în Istoria Metropolitanului între artiștii care au încheiat Gloria Vechiului Met și între artiștii care au inaugurat Noul Metropolitan în prima sa stagiune. În această primă stagiune a Noului Metropolitan, a debutat și interpretat două reprezentații cu ”La Traviata” de Verdi, soprana Virginia Zeani care se prezenta în conferințe de presă și interviuri ca o soprană italiană născută în România. Practic din partea României, la această stagiune inaugurală a Noului Metropolitan este considerată mezzosoprana Elena Cernei. După această perioadă la New York ... The Last Month at the Met ... Elena Cernei revenea acasă unde în lunile mai, iunie și iulie avea să apară într-o serie de spectacole de repertoriu - ”Trubadurul”, ”Aida”, ”Don Carlo” de Verdi, ”Cavalerul rozelor” de Strauss dar și ”Oedipe” de Enescu în pregătire pentru turneul Operei Române la Atena în luna august, la Arena Herodes Atikus. După o scurtă vacanță, o nouă viză îi permitea Elenei Cernei în luna octombrie 1966 debutul la Mexico City în două producții cu ”Carmen” de Bizet (Pedro Lavirgen, Norman Treigle, Gilda Cruz Romo sub bagheta lui Carlo Felice Cillario) și ”Aida” (Elena Suliotis, Pedro Lavirgen, Gian Giacomo Guelfi, sub bagheta lui Nicola Rescigno); aceste două producții transmise în directă radiofonică au devenit peste ani două ediții discografice de succes.

 ELENA CERNEI și LEONTYNE PRICE - Verdi AIDA, N.Y. Metropolitan Opera, martie 1966

Retrăiesc în timp ce scriu, istorisirile Elenei Cernei despre evenimentele de acum o jumătate de secol, despre filosofia ei de viață echilibrată, sobră, rațională, căutând cu tact și bun simț să se strecoare printre vicisitudinile epocii dar să se și bucure de anumite satisfacții artistice și sociale urmărind calitatea fără a fi interesată de cantitate. Imprimările audio și video rămase atestă astăzi profilul marii artiste Elena Cernei într-o carieră internațională nemilos de limitată dar, la vremea aceea, orientată către evenimente cu totul speciale pe care le-a onorat cu arta sa sublimă și ale căror succese au bucurat-o din plin. Cernei nu a fost nici-odată lacomă de glorie sau de repertoriu; alegerea repertoriului în majoritatea cazurilor a făcut-o în funcţie de compatibilitatea cu forma condiţiei fizice vocale a momentului, cu plăcerea şi bucuria de a exprima un anumit mesaj; nu a urmărit cantitatea nici în numărul rolurilor, nici în numărul apariţiilor în anumite teatre; a urmărit tot ceea ce venea lejer. Pe primul plan al eticii sale a fost respectul față de oamenii de toate categoriile și armonia relațiilor fără nici-o ranchiună ori resentimente. A preţuit enorm valorile absolute româneşti şi străine cu respectul şi admiraţia cuvenită; a respectat omul în totalitatea ipostazelor sale sociale răspunzând cu amabilitate şi cu calmul acelui surâs suveran, deasupra tuturor animozităţilor sau provocărilor pe care avea abilitatea de a le preîntâmpina dezarmant şi, totodată, enervant pentru cei ce le intenţionau; a compătimit pe cei neputincioşi pe care a încercat să-i ajute ori de câte ori acest lucru ar fi fost posibil; a detestat mediocritatea; considera că mediocritatea este cea mai periculoasă stare a unei evoluţii umane incomplete deoarece este suficient de capabilă ca să poată alimenta ambiţii şi destul de handicapată ca să declanşeze tensiuni pline de invidii şi chiar periculoase conflicte; i-a ţinut la distanţă pe mediocri care, de altfel, nici nu prea îndrăzneau să se apropie de personalitatea ei; mai ales acele mediocrităţi de lux ale parvenitismului internaţional de dubioasă oportunitate favorizată de contrastul dintre comunismul abil infiltrant şi capitalismul indiferent dintr-o anumită perioadă istorică tulbure, plină de dificultăţi. A încheiat cariera atunci când a considerat și a continuat să revină ori de câte ori atmosfera a fost favorabilă unor evenimente valoroase. S-a dedicat mai multor domenii aferente vocii vorbite și cântate și a păstrat o admirabilă prospețime sufletească și mentală.

... Elena Cernei ... legendara Amneris ... învingătoare peste vremuri ... 

Contemplându-i personalitatea cu dragoste și dor, pe măsură ce trec anii, îmi dau seama câtă dreptate avea atunci când spunea că, prin Credință și Înțelepciune, a devenit ... învingătoare peste vremuri ...

STEPHAN POEN MUZICOLOGIE BLOG 01.03.2024

REVISTA MUZICALĂ RADIO 01.03.2016

2015/12/17

Teatro alla Scala din Milano - un deceniu de inaugurări

 

LUMINIȚA ARVUNESCU și STEPHAN POEN

Am spus-o de multe ori și îmi place să repet cu mândrie: sunt un fiu al Radiodifuziunii noastre! Am crescut de la vârsta de patru ani ascultând permanent radio-ul și m-am dezvoltat cultural și estetic foarte mult datorită programelor sale. Și astăzi, la Roma ori în alte părți ale lumii pe unde merg, într-un anumit răgaz de timp, mă conectez online cu Radodifuziunea noastră și mă bucur de muzică și de ... graiul românesc ... pe care nu-l mai aud și nu-l mai vorbesc în intimitatea casei mele la Roma de ... cincisprezece ani ... Dar Radio-ul nostru îmi oferă această prețioasă compensație ...

Anul viitor voi împlini două decenii de permanentă colaborare cu Societatea Română de Radiodifuziune atât cu Radio România Cultural cât și cu Radio România Muzical. De la Roma, de prin lume dar și de acasă de la București, în studio, fiecare revenire a mea la Radio reprezintă o bucurie și fiecare emisiune este un seminar de suflet și spirit de la muzică și către muzică pentru publicul nostru drag.

În cadrul acestor două decenii, un segment important îl reprezintă deceniul împlinit anul acesta cu transmisiunile în direct de la Teatro alla Scala din Milano realizat împreună cu Dr. Luminița Arvunescu, muzicolog rafinat și redactor destoinic, personalitate sensibilă, delicată și, în același timp, foarte entuziastă, animată de o dragoste infinită față de artiștii lirici din toate generațiile indiferent că a avut sau nu prilejul de a-i cunoaște personal; s-a legat de aceste personalități prin vocile lor pe care le-a primit cu drag în sufletul ei generos. Înaintea acestui deceniu (2005 - 2015), am avut o transmisiune în direct de la Scala la 7 decembrie 2003 realizată împreună cu Dr. Irina Hasnaș, o altă prsonalitate de frunte a generației de redactori din ultimele două decenii; am comentat atunci împreună inaugurarea Scalei cu ”Moïse et Pharaon” de Rossini în versiune franceză: dirijor: Riccardo Muti, regia: Luca Ronconi; Ildar Abrazakov (Moïse), Erwin Schrott (Pharaon), Giuseppe Filianoti (Aménophis), Tomislav Muzek (Éliézer), Giorgio Giuseppini (Osiride), Antonello Ceron (Aufide), Sonia Ganassi (Sinaïde), Barbara Frittoli (Anaï). A fost o inaugurare interesantă prin lectura dirijorală a lui Muti aplicată unei capodopere ale Belcanto-ului rossinian interpretată în limba franceză. Anul următor, 2004, inaugurarea de la 7 decembrie a fost transmisă ulterior, nu în direct; era o producție cu opera ”L´Europa riconosciuta” de Salieri, care se cântase chiar la inaugurarea absolută a teatrului, la 3 august 1778; sub bagheta lui Riccardo Muti și regia lui Luca Ronconi, evoluau în această premieră a timpurilor moderne Diana Damrau (Europa), Désirée Racantore (Semele), Genia Kühmeier (Asterio), Daniela Barcellona (Isseo), Giuseppe Sabbatini (Egitto), Alessandro Ruggiero (Figlio di Asterio e di Europa). Tenorul Giuseppe Sabbatini era la apogeul carierei sale internaționale în timp ce soprana Diana Damrau, aproape în surdină, își făcea debutul la Scala într-un star-system care avea să o consacre câțiva ani după aceea, mai mult în America și la Metropolitan de cât la Scala unde, în inaugurare, avea să revină într-o scandaloasă producție cu ”La Traviata” de Verdi (2013).

LUMINIȚA ARVUNESCU și STEPHAN POEN

La 7 decembrie 2005, invitat de Luminița Arvunescu, aveam să inaugurez o serie de transmisiuni în direct de la Scala la fiecare deschidere de stagiune de la 7 decembrie și iată că anul acesta am împlinit zece ani de neîntreruptă colaborare în prezentarea și comentarea acestui eveniment artistic de importanță internațională. ”Idomeneo” de Mozart a fost prima noastră inaugurare, sub bagheta lui Daniel Harding și regia lui Luc Bondy având ca interpreți pe Steve Davislim (Idomeneo), Monica Bacelli (Idamante), Camilla Talling (Elettra), Francesco Meli (Arbace), Robin Laggate (Gran sacerdote di Nettuno), Ernesto Panariello (La voce). S-a cântat în afara stilului, într-o banalitate expresivă și chiar aproximație muzicală ceea ce era scandalos pentru Scala; îmi amintesc ce tristețe aveam în timp ce ascultam vocile; unica bucurie mi-o producea tenorul Francesco Meli, laureat al Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée; era la a treia sa producție la Scala dar, de data aceasta, în inaugurare. Era o inaugurare cu totul specială; în urmă cu doar opt luni,în urma unui referendum intern al salariaților de la Scala (770 de voturi contra și doar 30 pentru), Riccardo Muti își dăduse demisia părăsind, se pare, pentru totdeauna Scala unde avusese două decenii de direcție muzicală și artistică; pentru prima dată în istoria Scalei când se întâmpla așa ceva și tot pentru prima dată când un personaj străin, francezul Stéphane Lissner, avea să asume o dublă funcție: ”sovrintendente” și ”direttore artistico”. Toată lumea a rămas perplexă deoarece Lissner era un ilustru necunoscut, fusese director artistic la Théâtre Châtelet din Paris cu slabe rezultate transformând acel teatru aproape într-un ... cabaret jenant. Atât garnitura de la premiera din seara inaugurării cât și configurația repertorială și a distribuțiilor din stagiunile imediat următoare, m-au convins că Lissner era un ignorant în materie de muzică și mai ales de operă; am fost primul om care a avut curajul să o spună deschis atât în studioul radiofonic de la București cât și de la Roma iar confirmarea a venit treptat culminând cu rușinoasa serie de gafe ale sale în timpul emisiunii de televiziune de la Paris unde nu a fost în stare să recunoască ariile celebre din opere foarte cunoscute precum ”Norma”, ”Tosca”, ”Madama Butterfly”; filmul cu acea emisiune a circulat în rețeaua web ... Cei zece ani ai lui Lissner la Scala au însemnat o scădere a calității artistice chiar dacă el s-a lăudat cu niște bilanțuri contabile impostate în favoarea sa ...

Anul următor, 2006, sagiunea scaligeră se inaugura cu ”Aida” de Verdi sub bagheta lui Riccardo Chailly și într-o nouă montare a lui Franco Zeffirelli având ca interpreți pe Marco Spotti (il Re), Ildiko Komlosi (Amneris), Violeta Urmana (Aida), Roberto Alagna (Radames), Giorgio Giuseppini (Ramfis), Carlo Guelfi (Amonasro). Vocile au fost obosite și chiar parțial calibrate pentru respectivele roluri; Violeta Urmana, soprană Falcon cu afirmări în roluri de mezzosoprană în primii ani ai carierei (Azucena chiar la Scala la inaugurarea din anul 2000) revenea acum în rolul Aidei pe care l-a realizat cu mare greutate ratând cele mai frumoase și spectaculare fraze ale personajului; partenerul său Roberto Alagna, tenor cu mari succese la Scala în roluri lirice, s-a dovedit a fi atât de insuficient și ineficient recurgând la falseturi și escamotări și fiind energic contestat de publicul care l-a huiduit și fluierat puternic; la cea de a doua reprezentație, în urma unor justificate contestații ale publicului imediat după celebra ”Celeste Aida”, Alagna părăsește scena și, lovitură de teatru!, grație prezenței de spirit a unui regizor de culise, este împins în scenă tenorul Antonello Palumbo aflat acolo în calitate de ”cover” și cântând primul act în blugi spre stupoarea generală.

LUMINIȚA ARVUNESCU și STEPHAN POEN

Inaugurarea din 2007 cu ”Tristan und Isolde” de Wagner sub bagheta lui Daniel Barenboim și în regia lui Patrice Chéreau, a fost o inaugurare frumoasă, de bucurie muzicală și stilistică și pe care am comentat-o cu mare plăcere. Interpreții erau Jan Storey (Tristan), Waltraud Meier (Isolde), Matti Salminen (König Marke), Gerd Grochowski (Kurvenal), Will Hartmann (Melot), Michelle Deyoung (Bragaene). În mod deosebit Waltraud Meier și Jan Storey au oferit o interpretare autentică a spiritului wagnerian muzical și stilistic.

În 2008, inaugurarea stagiunii avea să fie cu ”Don Carlo” de Verdi sub bagheta dirijorului Daniele Gatti și în regia lui Stéphane Braunschweig. Gatti a condus cu flagrante oscilații și nu a dovedit o completă stăpânire a relației dintre voci și orchestră. Interpreții erau Ferruccio Furlanetto (Filippo II), Stuart Neill (Don Carlos), Dalibor Janis (Rodrigo), Anatoli Kotscherga (Grande inquisore), Fiorenza Cedolins (Elisabetta di Valois), Dolora Zajick (Eboli), Cristiano Cremonini (Conte di Lerma). Furlanetto și Zajick mult prea uzați, Stuart Neil și Dalibor Jenis incompatibili cu partiturile rolurilor lor, Fiorenza Cedolins, soprană care a avut un început de carieră formidabil de promițător, după câțiva ani de glorie, s-a înscris într-o prematură parabolă descendentă ajungând la această inaugurare într-o condiție vocală precară. Aveam să comentăm în acea seară o operă splendidă masacrată sub toate aspectele fapt incredibil și inacceptabil pentru Scala și încă la inaugurarea stagiunii.

Inaugurarea din 2009 ne-a adus capodopera ”Carmen” de Bizet sub bagheta lui Daniel Barenboim și în regia semnată de Emma Dante. Interpreții erau Anita Rachvelishvili (Carmen), Jonas Kaufmann (Don José), Adriana Damato (Micaela), Erwin Schrott (Escamillo). Carmen s-a arătat lejer disfonică încă de la primul recitativ dinaintea Habanerei; a cântat banal, iar condiția ei fizică de atunci era incompatibilă cu figura scenică a protagonistei chiar dacă unele trăsături ale personajului fizic se manifestau discret; Micaela a fost o supriză neplăcută care a dus la un eșec datorită faptului că profilul vocal al rolului depășea condiția vocală a sopranei; Escamillo s-a dovedit a fi vulgar, agresiv chiar bădăran, cu o pronunție franceză precară; Don José era interpretat de Jonas Kaufmann la prima sa inaugurare scaligeră și la a patra colaborare cu teatrul; Kaufmann, tenor liric cu timbru consistent, a oferit o lectură interpretativă de o anumită rafinată eleganță dar necorespunzătoare personajului, insuficient în zonele dramatice și excesiv de ... falsetat în zonele lirice. Am precizat în comentariile mele că asistasem la un Don José al cărui lirism frizase maniera de caffé concert ... 

LUMINIȚA ARVUNESCU și STEPHAN POEN

În 2010 inaugurarea a fost din nou sub semnul lui Wagner cu o nouă producție a operei ”Die Walküre” sub bagheta lui Daniel Barenboim și în regia lui Guy Cassiers interpreții principali fiind Nina Stemme (Brünnhilde), Waltraud Meier (Sieglinde), Simon O´Neill (Siegmund), John Tomlinson (Hunding), Vitalij Kowaljow (Wotan), Ekaterina Gubanova (Fricka). Stemme, Meier, O'Neill și Tomlinson au reeditat succesul în tetralogie repurtat atât la Bayreuther Festspiele cât și pe celelalte mari scene ale lumii; o surpriză foatre plăcută a reprezentat Ekaterina Gubanova în rolul Fricka și o prezență aproape onorabilă Vitalik Kowaljow în Wotan unde sonoritatea glasului a fost generoasă dar nu și expresivitatea adecvată ori pronunția cu multe lacune.

Anul 2011 a însemnat inaugurarea stagiunii scaligere din nou sub semnul lui Mozart cu capodopera sa ”Don Govanni”; dirijorul Daniel Barenboim și regizorul Robert Carsen au condus garnitura de interpreți care la premieră au fost Peter Mattei (Don Giovanni), Bryn Terfel (Leporello), Anna Netrebko (Donna Anna), Barbara Frittoli (Donna Elvira), Anna Prohaska (Zerlina), Stefan Kocan (Masetto), Giuseppe Filanotti (Don Ottavio), Kwangchul Youn (Il Commendatore). Peter Mattei a realizat un protagonist pe filon liric, elegant în frazare și foarte muzical, oferindu-ne un Don Giovanni mai interiorizat ceea ce cu greu se poate realiza și accepta; Barbara Frittoli s-a dovedit a fi o Donna Elvira pusă la grea încercare prin lipsa culturii frazării mozartiene și agilitatea greoaie punând în pericol chiar limpezimea intonației; Filianotti a fost un Don Ottavio penibil sub toate aspectele mergând până la stridențe și opacități din cauza oboselii vocale. Atracția serii era Anna Netrebko prezentă la Scala cu Teatrul din Petersburg în urmă cu 12 și respectiv 14 ani cu prilejul unor turnee cu concerte și ”Război și pace” de Prokofiev; acesta era adevăratul ei debut scaliger și încă într-o inaugurare de stagiune; Netrebko era pe punctul să abandoneze repertoriul liric lejer și să înceapă abordarea unui repertoriu dramatic. Cine a sfătuit-o să recurgă la Mozart pentru această tranziție nu a fost un consilier profesional autentic deoarece Mozart este dificil pentru toate vocalitățile atunci când se urmărește onorarea lui. Donna Anna cântată (nu interpretată) de Netrebko a fost în general banală și din când în când vulnerabilă prin stridențe, efecte antimozartiene, falsetto-uri de eschivare, agilități aplatizate. Că ea o avea un public al ei cu niște criterii mai mult sau mai puțin ancorate într-o cultură profundă, este o problemă care nu ne interesează pe noi atunci când avem răspunderea unui serviciu public în arbitrarea calității în spiritul etic al adevărului artistic. Încă o dată se confirma lipsa de profesionalism a lui Lissner care, deja de șase ani, făcuse din Scala un teatru al experimentelor de proastă calitate în detrimentul prestigiului teatrului și al adevăratei bucurii artistice.

LUMINIȚA ARVUNESCU și STEPHAN POEN

În anul următor, 2012, inaugurarea a fost din nou wagneriană cu ”Lohengrin”. Atât eu cât și Luminița Arvunescu am avut marea bucurie ca, în studio cu noi, să fie prezentă marea noastră artistă Maria Slătinaru-Nistor, soprană mozartiană, verdiană, pucciniană și ... wagneriană de prestigiu internațional cu o carieră bogată în succese în marile teatre ale lumii. Interpretase câteva producții cu ”Lohengrin” și, în pauze, am oferit publicului câteva interpretări ale sale. Dirijorul Daniel Barenoim și regizorul Klaus Guth au lucrat cu garnitura de interpreți care, în seara premierei, au fost Jonas Kaufmann (Lohengrin), Anette Dasch (Elsa von Brabant), Tomas Tomasson (Friedrich von Telramund), Evelyn Herlitzius (Ortrud), René Pape (Heinrich der Vogler), Željko Lučić (Der Heerrufer des Konigs). A fost o seară cu aspecte bune și frumoase dar și multe altele rele și urâte ... Kaufmann a fost insuficient pentru Lohengrin chiar dacă a oferit unele subtilități lirice lipsite totuși de autentica tensiune emotivă a personajului; Anette Dasch a ilustrat o Elsa reușită în părțile lirice și pusă în dificultate în cele dramatice; Evelyn Herlitzius, soprană lirică wagneriană la limită, s-a expus penibil într-un rol de soprană Falcon dramatică abordat și de mezzosopranele înalte; Tomasson, Pape și Lučić într-un mediocru conformism. Pe bună dreptate triumfătoarea serii a fost soprana Maria Slătinaru-Nistor ale cărei imprimări au eclipsat puternic pe protagonistele serii.

Inaugurarea scaligeră din anul 2013, la încheierea anului verdian, a fost un apogeu al decăderii oribile sub toate aspectele: ”La Traviata” de Verdi dirijată execrabil de către Daniele Gatti și regizată scandalos de Dmitri Cerniakov, un perfect ignorant în materie de Verdi. Triunghiul interpreților principali au fost Diana Damrau (Violetta Valéry), Piotr Beczala (Alfredo Germont), Željko Lučić (Giorgio Germont), cărora li s-au alăturat Mara Zampieri (Anina), Giuseppina Piunti (Flora Bervoix). Damrau, Beczala și Lučić s-au dovedit a fi absolut nedemni de Verdi, de ”La Traviata” și de Scala în repertoriul verdian. Rar mi-a fost dat să asist la ceva atât de meschin și oribil ... Am plecat acasă foarte trist în acea seară ...

Inaugurarea scaligeră din anul 2014 cu ”Fidelio” de Beethoven dirijată de Daniel Barenboim și regizată de Deborah Warner a fost ... de un lirism mozartian ... conform mărturisirilor lui Barenboim ... Ridicol! Penibil! Dezastruos! ... Interpreții Anja Kampe (Leonora – Fidelio), Kwangchul Youn (Rocco), Klaus Florian Vogt (Florestan), Falk Struckmann (Don Pizarro), Mojca Erdmann (Marcellina), Peter Mattei (Don Fernando), Florian Hoffmann (Jaquino), colaboratorii și prietenii lui Barenboim de la Berlin (mărturia dirijorului) au cântat superficial, inconsistent, într-o manieră prin care dirijorul a ofensat pe Mozart care nu se poate cânta ... ”ușurel” ... De unde până unde Beethoven ... mozartian ! ...

Anul acesta, recenta inaugurare cu ”Giovanna d´Arco” sub bagheta lui Riccardo Chailly și în regia a unui cuplu de regizori - Moshé Leiser și Patrice Caurier - care doriseră o versiune autentic porno și la care dirijorul s-a opus motiv pentru care a fost agresiv și vulgar insultat de cei doi chiar în timpul unui interviu acordat de Chailly pentru Raitre. Așa ceva nu s-a mai întâmplat nici-odată în istoria Scalei ... Din garnitura de interpreți s-a detașat tenorul Francesco Meli care a interpretat rolul Carlo VII cu eleganță, rafinament, muzicalitate și frazare inteligentă; menționam în comentariile mele faptul că acest tenor este un laureat al Premiului I al Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée și că debutul lui cu orchestra a avut loc la Brăila într-un concert pe Esplanada Dunării interpretând rolul lui Manrico din scena ”Miserere” a actului al IV-lea al operei ”Il Trovatore” de Verdi avâdn pe soprana Mariana Nicolesco în rolul Leonora iar imprimarea acestui moment a fost difuzată în pauza seratei. Anna Netrebko în rolul titular a realizat foarte frumos toate părțile lirice ale rolului dovedindu-se deficitară în zona dramatică unde a manifestat stridențe și intonație deficitară uneori. Baritonul Devid Cecconi în rolul Giacomo a fost salvatorul seratei înlocuind în ultimul moment pe baritonul Carlos Alvarez inițial distribuit. Dacă Devid Cecconi nu ar fi interpretat acest rol laun festival în Anglia în urmă cu câteva luni, inaugurarea stagiunii în acest an ar fi căzut complet pentru prima dată în istoria teatrului. Carlos Alvarez care deja de acum zece ani se dovedea ineficient și uzat în rolurile verdiene abordate la Metropolitan, nici nu ar fi trebuit să existe în distribuția Scalei și încă în serata inaugurală. Prin rocambolesca sa înlocuire cu baritonul Cecconi aveam să ne dăm seama că Scala nici nu avea o garnitură de tineri interpreți care să fie ”de acoperire” ori ”covers” așa cum se spune în teatru. Și atunci, pe bună dreptate, m-am întrebat în comentariile mele din timpul pauzei: ce management este oare acesta? ...

În toți acești ani, împreună cu Luminița Arvunescu, am căutat să fim cinstiți și obiectivi în fața evenimentului artistic fie el foarte bun ori bun, fie el mai puțin bun ori foarte slab ... Este datoria noastră de onoare față de public și față de tinerele generații să ilustrăm ceea ce este frumos și bun pentru a fi aprofundat și urmat și ceea ce este nepotrivit, nedemn, nevrednic ... De unde știm cum să evaluăm ? ... Din experiența studiului individual pe partitură, prin analizele noastre muzicologice, din experiența acumulată grație marilor artiști din trecut pe care i-am admirat și studiat ori în teatru ori în înregistrări audio sau video ...

Dar dincolo de aceste aspecte, deschiderea stagiunii la Scala este un eveniment. Este foarte adevărat că evenimentul de astăzi nu mai are acea priză la publicul larg din toate categoriile așa cum remarcam în Italia în urmă cu 25, 20 și chiar 15 ani când se vorbea peste tot de această inaugurare ... Astăzi se discută mai puțin ... Vedetele autentice ale teatrului liric lipsesc ... Ceea ce propulsează actualul star-system sunt niște ... simpatice (uneori!) ... valori relative ... Din aceste motive au luat amploare aceste regii oribile care nu corespund adevărului muzical și teatral al partiturii ... Am încredere că nu va mai dura mult și oamenii vor dori să redescopere bucuria cinstită și adevărată a spectacolului de operă așa cum se ăpstrează el în filele partiturii. Modernismul poate să ofere soluții tehnice foarte eficiente și efecte expresive interesante dar nu are dreptul să masacreze partitura anulând identitatea personajelor și strivind contextul dramaturgic al acțiunii.

Dar dincolo de toate aceste aspecte, un deceniu alături de Luminița Arvunescu în transmisiunile în direct de la inaugurarea stagiunilor scaligere, reprezintă o minunată experiență alături de o mare personalitate radiofonică. Am avut parte să văd o Luminiță entuziasmată și radioasă atunci când momentele erau îmbucurătoare dar și o Luminiță îndurerată în momentele nefericite ale Scalei deoarece Luminița este sensibilă, pasionată, devotată muzicii și publicului.

LUMINIȚA ARVUNESCU și STEPHAN POEN

Dacă la Scala a fost sau nu mereu un succes la aceste inaugurări, pot însă confirma că pentru Radiodifuziunea noastră a fost totdeauna un succes. Atât în transmisiunile de la Scala cât și în altele de la Metropolitan ori de la Bayreuth ori din alte teatre, pot spune că Radiodifuziunea Română este la înălțime prin actul de cultură pe care îl realizează: invitați pentru comentarii și de multe ori artiști de prestigiu, omagierea artiștilor români afirmați în respectivele opere cu difuzarea înregistrărilor de fonotecă și atmosfera din studio care este extraordinară și pe care mi-o doresc cu timp înainte. Am ascultat și am și participat la emisiunile altor Radiodifuziuni dar nu am constatat atenția, grija, preocuparea dovedită de redacția de la București.

Ca un adevărat ... fiu al Radiodifuziunii noastre ... deja aștept cu plăcută emoție următoarea emisiune cu Luminița dar și cu celelalte ... walkirii ... așa cum le-am numit cândva ... deoarece, indiferent cum se cântă pe acolo de unde se transmite, în studio la noi este o sărbătoare împodobită cu valorile noastre!


REVISTA MUZICALĂ RADIO 17.12.2015

ELENA CERNEI și arta sa în timp

ELENA CERNEI (1 martie 1924, Bairamcea, Cetatea Albă, România astăzi în Ucraina - 27 noiembrie 2000, București)  este o personalitate ca...